Jump to content

Silver Bullet solderen?

TannoJ
 Share

Recommended Posts

Het moment is aangebroken! De bulletpluggen zijn binnen dus ik kan ze op de kabels gaan solderen die ik van Stefan heb gekregen. Volgens de verkoper van de pluggen is het niet nodig om bij de zilversoldeer die hij meegestuurd heeft nog extra zuur te gebruiken om te kunnen solderen. Maar waarmee kan ik het best de boel ontvetten (zilver)? En misschien een hele domme vraag, maar wat is de min en wat is de plus op zo'n bulletplug? :P

Hoi John,

Eerst te beginnen bij de plug. De huls in het midden is de +, het pinnetje aan de rand (dat door de kroon loopt) is de -.

Je hebt blijkbaar zilversoldeer gekregen zonder flux. Om zilver een goede verbinding te laten maken is er wel een flux nodig. Bij zilver moet die op borax-basis zijn. Die kun je bij een plaatselijke juwelier wel krijgen als je 'm lief aankijkt ;)

Zilver ontvetten? Je moet 'm eerst poetsen met Silvo zilverpoets oid. Daarna ff in een badje met water en wat afwasmiddel, dan goed afspoelen en drogen. Vervolgens kan ie de oven in ;) Daarna aflakken (alhoewel daar menige bouwer het nut niet van inziet) en verwerken.

Ha Sodejuu,

Dank je voor jouw antwoord. Ik heb het nog even nagekeken maar in het WBT zilverdraad dat de verkoper heeft meegestuurd zit al een flux. En wat die kabel betreft, die heb ik kant en klaar van Stefan gekregen! (vanwege de zeer korte lengte). Ik heb de boel net gesoldeerd en de kabels aangesloten. Echt verrassend hoeveel scherpte opeens verdwenen is uit het geluidsbeeld. Ik ben benieuwd hoe de boel zich verder ontwikkeld (zeker gezien het feit dat mijn nieuwe paar KR BXLS'en ook weer moeten inspelen, zoals je zult weten is de vorige set naar de kl....).

Gr.

John

Ha Sodejuu,

Ik heb de versie met Damar-lak. Ik heb wel silver bullets eraan gezet, dus niet de gewone versie. Het klinkt echt fantastisch, de oude interlinks klonken veel scherper (verzilverd koper). Het geluidsbeeld is al mooi evenwichtig dus ik zal ze inderdaad denk ik niet al te lang hoeven in te spelen. Misschien dat ik er zelf een paar bij ga maken voor tussen de cd-speler en de versterker. Ook zilveren luidsprekerkabels lijkt me wel een aardig experiment. Weet jij misschien een site met een zelfbouwvoorbeeld?

Gr.

John

Hoi John,

Ik heb zo snel geen links bij de hand. Je zou wellicht eens op Google kunnen zoeken naar "Cable Cookbook". Wedden dat je dan wel een aantal hits krijgt.

Ik wel wat ideeen hoe je zoiets kan doen, maar voorbeelden heb ik ook niet bij de hand. Ik denk dat de "Stefan"-oplossing heel erg mooi is, maar voor de meesten niet haalbaar. Stefan heeft zijn LS-kabels onder de vloer door de kruipruimte hangen. Alle aders zijn van verschillende dikte (van 0,8 tot 0,35 fijn zilver) en hangen vrij op 60cm van elkaar. Het is geen werkbare situatie voor de meesten, maar het is wel een hele goeie oplossing.

Hallo John,

Dus ze zitten er eindelijk tussen!

Je zou mijn speakerkabel concept ook kunnen maken zonder het in de kruipruimte te hangen. Wanneer je de zilveren aders apart lakt met C37 lak dan kun je ze bij elkaar (als een streng) in een katoenen kous stoppen. Deze kous kan je kopen bij een fournitourenzaak; zoek daar naar een veter in de juiste dikte, met een verwijderbare kern. Kern eruit, zilver erin, klaar!

Groeten,

Geplaatst door Stefan:

Hallo John,

Dus ze zitten er eindelijk tussen!

Je zou mijn speakerkabel concept ook kunnen maken zonder het in de kruipruimte te hangen. Wanneer je de zilveren aders apart lakt met C37 lak dan kun je ze bij elkaar (als een streng) in een katoenen kous stoppen. Deze kous kan je kopen bij een fournitourenzaak; zoek daar naar een veter in de juiste dikte, met een verwijderbare kern. Kern eruit, zilver erin, klaar!

Groeten,

Hoi Stefan,

Het klinkt echt boven verwachting goed die silver bullets (jammer dat niet iedereen er het geld voor heeft anders kreeg je niet van die zielige, jaloerse reacties). Kun je mij vertellen hoeveel aders en van welke dikte ik moet gebruiken voor een biwire zilver ls-kabel? Dan kan ik daarmee eens experimenteren. Heb je ook een favoriete plug voor de ls-kabels of "knoop" je de kabels rechtstreeks aan de versterker? Oh ja, heeft het zin om de losse zilverdraden te twisten of om een kern te wikkelen?

Gr.

John

Geplaatst door TannoJ:

Hoi Stefan,

Het klinkt echt boven verwachting goed die silver bullets (jammer dat niet iedereen er het geld voor heeft anders kreeg je niet van die zielige, jaloerse reacties). Kun je mij vertellen hoeveel aders en van welke dikte ik moet gebruiken voor een biwire zilver ls-kabel? Dan kan ik daarmee eens experimenteren. Heb je ook een favoriete plug voor de ls-kabels of "knoop" je de kabels rechtstreeks aan de versterker? Oh ja, heeft het zin om de losse zilverdraden te twisten of om een kern te wikkelen?

Gr.

John

Hallo John,

Er zijn al zo veel vragen geweest over mijn speakerkabelontwerp dat ik er toch maar een apart topic aan ga wijden. Zie dus aldaar!