Jump to content

een " finishing touch" ?

Jitze
 Share

Recommended Posts

De laatste paar weken bezig geweest met de stroomvoorziening van mijn installatie, een aantal - fabrieks - netsnoeren in huis gehad naast een zelfbouw - furutech kabel en connectoren, Bals schuko - gezien ik zonder randaarde speel de afscherming van de kabel aan apparaatmassa gelegd.

Resultaat hiervan is dat apparatuur en bekabeling niet meer omringd worden door een wolk van elektro-magnetische straling, hetwelk resulteerde in een schoner en strakkere weergave.

Op zoek naar een fatsoenlijk stekkerblok - nog niet gevonden - wel tegen een houder voor een ouderwetse smeltzekering, te plaatsen in een moderne stoppenkast, en deze in de plaats van de bestaande zekeringautomaat gezet, ook de aardlekschakelaar hiermee omzeild, dit resulteerde eveneens in een duidelijk hoorbare verbetering.

Als laatste moet ik nu nog de aangebakken netsnoeren van TV en tuner gaan afschermen.

Groet Jitze

gezien ik zonder randaarde speel de afscherming van de kabel aan apparaatmassa gelegd.

Dag Jitze,

Heeft dit niet juist het tegenovergestelde resultaat van wat je wilt bereiken, omdat zo alle stoorsignalen naar de componenten toe worden gevoerd?

Groet,

Rienk.

Geplaatst door Douma:

Dag Jitze,

Heeft dit niet juist het tegenovergestelde resultaat van wat je wilt bereiken, omdat zo alle stoorsignalen naar de componenten toe worden gevoerd?

Groet,

Rienk.

Neen, al m'n afschermingen, ook van de interlinks, liggen aan deze massa en voeren geen enkel signaal.

Groet Jitze.

Geplaatst door JSA:

Heb je dat laten doen of zelf gedaan?   :)

Laten doen maakt het iets duurder...........

Groet Jitze

Dag Jitze,

Zou je dit misschien toe kunnen lichten? Ik ben namelijk geen expert in elektro. Ik dacht dat afscherming er voornamelijk voor zorgde dat storende signalen weggevoerd werden(weg van de componenten), zodat ze geen slechte invloed op het geluid zouden hebben.

Of gaat dit topic dan een andere kant op dan je bedoelt had? Dan mag je deze reply als niet getypt beschouwen. :)

Groet,

Rienk.

Geplaatst door Douma:

Dag Jitze,

Zou je dit misschien toe kunnen lichten? Ik ben namelijk geen expert in elektro. Ik dacht dat afscherming er voornamelijk voor zorgde dat storende signalen weggevoerd werden(weg van de componenten), zodat ze geen slechte invloed op het geluid zouden hebben.

Groet,

Rienk.

Hoe verklaar je dit nu, je legt de afscherming aan massa, om te voorkomen dat er storende invloeden - van zowel binnen ( uitstraling 50Hz van het net ) als buiten allerlei HF ellende die ons omringt , invloed hebben op het signaal, ook zonder aan randaarde te hangen werkt dit dus.

Groet Jitze

Geplaatst door Jitze:

Hoe verklaar je dit nu, je legt de afscherming aan massa, om te voorkomen dat er storende invloeden - van zowel binnen ( uitstraling 50Hz van het net ) als buiten allerlei HF ellende die ons omringt , invloed hebben op het signaal, ook zonder aan randaarde te hangen werkt dit dus.

Groet Jitze

Zonder te aarden werkt het zeker niet optimaal.

Wat er nu gebeurt is dat bijv. de HF stoorspanning invloed kan uitoefenen op de 0V, deze zweeft nu dus en bevat HF rotzooi.

Tevens kun je een grote spanning op je apparatuur (metalen behuizing) krijgen, omdat in veel van de inbouw netfiltertjes een condensator tussen de 0 en elke fase zit.

Deze spanning kan zomaar 115V~ zijn!

Ik heb dit ervaren met de Northstar apparatuur en sindsdien hangt minimaal een van de apparaten via het netsnoer aan aarde.

Ik voel en meet de 115V niet meer op de behuizingen en rust is nu hetgeen overheerst en het geeft een veiliger gevoel ook :)

Andr

Geplaatst door Jitze:

Gelukkig heb ik geen apparatuur met dit soort ellende ingebouwd..................

Groet Jitze

Hoe weet je dat?

Kijk eens voor de grap in de Jadis, zo'n Hirschmann 230V ingang vind je bij erg veel apparatuur, want het moet aan bepaalde inteferentie eisen voldoen :)

De Northstar (combi) heeft ook een tijdje bij je gewoond btw cool.gif

Overigens is het niet gevaarlijk, want er kan geen grote stroom gaan lopen, de spanning kun je voelen door over een metalen kast te wrijven.

Je set kan ook 'stiekem' geaard zijn, als er een tuner met kabelaansluiting tussen zit, dan is die spanning ook weg.

Andr