Jump to content

Zilvermica condensator bij opamp

Hans Gaulhofer
 Share

Recommended Posts

Ik heb een opa2604 in mijn CD speler geplaatst op een voetje.

Ik wil een zilvermica condensator plaatsen va 1000 pF om de voeding te stabiliseren.

LC audio doet dit ok.

Vraag er zit een stipje links boven op de BB opamp. aan welke pennen moet de condensator worden aangesloten?

Heeft iemand ervaring met deze tweak?

Kosten zijn zeer beperkt.

Zie ook:

http://www.audiotweaks.com/tweaks/tweak_341.htm

Hans

Geplaatst door Hans Gaulhofer:

Ik heb een opa2604 in mijn CD speler geplaatst op een voetje.

Ik wil een zilvermica condensator plaatsen va 1000 pF om de voeding te stabiliseren.

LC audio doet dit ok.

Vraag er zit een stipje links boven op de BB opamp. aan welke pennen moet de condensator worden aangesloten?

Heeft iemand ervaring met deze tweak?

Kosten zijn zeer beperkt.

Zie ook:

http://www.audiotweaks.com/tweaks/tweak_341.htm

Hans

Beste Hans,

1000 Pf lijkt ,me wat hoog. Gebruik 100 Pf van rail naar massa . Dus bijv. tussen de +15 volt en ground. -15 volt en ground. Dan 47 Pf. tussen +15 volt en - 15 volt.

Ik vind trouwens de Wima MKS serie niet minder presteren dan Silver Mica.

Groeten,

Bas

1000 Pf lijkt ,me wat hoog. Gebruik 100 Pf van rail naar massa . Dus bijv. tussen de +15 volt en ground. -15 volt en ground. Dan 47 Pf. tussen +15 volt en - 15 volt.
Waar baseer je dat op Bas confused.gifconfused.gif Als je dat zo stelt wil ik toch wel een deugdelijke onderbouwing van zien.

Geplaatst door Pjotr:

Waar baseer je dat op Bas     confused.gif     confused.gif Als je dat zo stelt wil ik toch wel een deugdelijke onderbouwing van zien.

Beste,

Ik zie nu dat ik me vergist heb! Ik haal Pico Fahrad en Nano Faharad door elkaar.

1000 Pf. is dus wel prima!

En van rail tot rail moet dan zijn 47 nF i.p.v. de door mij genoemde 47 pF.

Excusses!

Groeten,

Bas

Beste,

Wil ik nog aan toevoegen, als je toch bezig bent met Silver mica c's loont het de moeite om eens te kijken naar de C's in de feedbackloop voor het low pass filter.

Upgraden van de C's daar maakt een groot verrschil!. Vaak zitten daar low cost ceramische c-tjes.

Deze zijn niet moeilijk te vinden. Meestal een c voor de ingang van de opamp. En een c tussen de uitgang en de inverterende ingang. Als je dan nog verder gaat, vervang dan ook de weerstanden in 1% (of lager) types.

Groeten,

Bas

Ok Bas, dat is meer in de richting. Zelf gebruik ik standaard 100 nF goede kwaliteit cer. multilayer C's voor de voeding. Maar of die 1 nF mica tussen de + en - gehoormatig wat doet heb ik toch wel mijn twijfels.

Wat je zegt over de C's in het filter ben ik het mee eens. Die vervangen door styroflex (polystyreen) C's kan ook nog uitmaken.

Mensen bedankt voor al het advies.

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

En van rail tot rail moet dan zijn 47 nF

Beste Bas,

Je hebt te malken met een leek!

Wat bedoel je met met van rail tot rail?

Ik heb de datasheet uitgedraaid.

Ik dacht dat ik 1 condensator tussen 4 en 8 moest inzetten. Nu begrijp ik dat 2 condensatoren moet gebruiken 1 tussen 4 en ground en 1 tussen 8 en aarde?

Uit de datsheet kan ik geen aarde halen.

Moet ik 4 en 8 via de condensator met het chassis verbinden?

Hans

Hoi Hans,

Het klopt dat een opamp zelf geen "aarde" heeft. Die 47nf zitten van de voeding naar massa op de print: 1 van de + naar massa (of de 0V) en 1 van de - naar massa. Maar als het goed is zitten die er al. Het gaat dus hoofdzakelijk om die 1 nF mica van pin 4 naar pin 8. Ben trouwens wel erg benieuwd of je verschil hoort. Eerlijk zeggen hoor :D;)

Geplaatst door Pjotr:

Hoi Hans,

Het klopt dat een opamp zelf geen "aarde" heeft. Die 47nf zitten van de voeding naar massa op de print: 1 van de + naar massa (of de 0V) en 1 van de - naar massa. Maar als het goed is zitten die er al. Het gaat dus hoofdzakelijk om die 1 nF mica van pin 4 naar pin 8. Ben trouwens wel erg benieuwd of je verschil hoort. Eerlijk zeggen hoor    :D    ;)

Beste Peter,

Er is echt verschil hoor. geloof me. En het is ook te meten. HF storing is net even een fractie minder. Maar het is wel pas te zien, wanneer ik mijn scope zeer gevoelig zet.

Ik ben overigens helemaal weg van de Wima MKS C's.

Uit mijn eigen experimenten is gebleken dat meestal 47 nF het beste werkt.

100 nF is natuurlijk ook een goede algemeen geaccepteerde standaard waarde.

Groeten,

Bas

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste Peter,

Er is echt verschil hoor. geloof me. En het is ook te meten. HF storing is net even een fractie minder. Maar het is wel pas te zien, wanneer ik mijn scope zeer gevoelig zet.

Ik ben overigens helemaal weg van de Wima MKS C's.

Uit mijn eigen experimenten is gebleken dat meestal 47 nF het beste werkt.

100 nF is natuurlijk ook een goede algemeen geaccepteerde standaard waarde.

Groeten,

Bas

Groeten,

Bas

Hoi

Overweeg dan tevens een kleine weerstand (10-47 ohm) in serie met iedere voedingslijn (dus vanuit de "ruwe" voeding naar de ontkoppel C's)

Guido

En overweeg om extra elko's (4,7-10uF) parallel te zetten met de condensatoren.

En in sommige datasheets worden zelfs weerstanden van 1-10 ohm in serie met die elko's gezet. (ik geloof dat dit gedaan wordt om inductie van de elko's te compenseren).

Groeten Simon

Geplaatst door seoman:

En in sommige datasheets worden zelfs weerstanden van 1-10 ohm in serie met die elko's gezet. (ik geloof dat dit gedaan wordt om inductie van de elko's te compenseren).

Groeten Simon

Indirect, ja

Het voegt parallel demping toe aan het ontkoppel netwerk. Een elco met een hoge ESR werkt daar ook (scheelt een weerstand), maar dat is gevaarlijk, want die worden altijd door enthousiaste modificerende liefhebbers vervangen :-)

Guido

Geplaatst door seoman:

Groeten Simon

Dat wordt gedaan om de Q factor van de LC kring te temmen en zo geen overshoot op de voeding te krijgen. Daardoor zou je verder van huis kunnen belanden dan de bedoeling is. Die L wordt gevormd door eventuele ontstoorspoeltjes of simpel de inductie van de aansluitdraden en/of printbanen.

Geplaatst door seoman:

Elkos hebben zelf ook induktie.

Klote delete knop!!!!

Groeten Simon

Ja klopt, alles waar een draadje aan zit :P Maar die moderne elco's voor het digitale werk hebben wel een hele lage. Normaal dempt de eigen ESR van een elco al voldoende. Met de moderne hoog kwalitatieve elco's is ook die ESR erg laag, vandaar dat er weer een weerstandje nodig is om hem wat dat betreft eigenlijk "slechter" te maken.

Dat bedoel ik niet.

Als je naar het principe schema van een elko kijkt dan zit daar een spoel bij. Die heb je niet bij gewone condensatoren.

Groeten Simon

Geplaatst door seoman:

Dat bedoel ik niet.

Als je naar het principe schema van een elko kijkt dan zit daar een spoel bij. Die heb je niet bij gewone condensatoren.

Groeten Simon

maar gewone condensatoren hebben ook zelfinductie, dat heeft ene meneer Maxwell lang geleden al besloten. Reken voor het gemakt 1 nH per mm fysiek overbrugde afstand (de totale ontkoppel lus), en als je pech hebt veel meer.....

Leuk trouwens, Peter en ik reageren nagenoeg op hetzelfde moment met dezelfde reactie......

zou dat nu weer gebeuren ?

Guido :-)

Geplaatst door Hans Gaulhofer:

Is het een goed idee ook een gaatje door ieder printbaan 4 en 8  te boren en hier de codensator met zijn pootjes wijd gespreid over de opamp te plaatsen?

Of kan ik de condensator beter onder aan de print direct op de printbanen solderen?

Hans

Beste Hans,

Als er plek voor is, liever dat laatste.

Groeten,

Bas

• 1 month later...

Eindelijk hrb ik de tweak uitgevoerd.

Het is een Wima MKC van 0,68 nF geworden, die ik door toeval verkregen heb.

Het resultaat is spectaculair.

De basweergave is veel beter geworden.

Er is meer power aanwezig. Geweldig en het kost echt helamaal niets.

De jacht op alle opamps kan wat mij betreft geopend worden.

Je doet jezelf en je opamp tekort als je hem of is het haar geen goede voeding geeft.

In mijn HK 690 zitten ook een paar opampjes in het regelgedeelte van de voorversterker. De toonregeling heb ik altijd uitstaan , dus daar zal het wel niet veel helpen. Maar toch. Als je de toonregeling dan toch gebruikt...........

Mannen , hup naar de winkel.

Hans

• 1 month later...
Eindelijk hrb ik de tweak uitgevoerd.

Het is een Wima MKC van 0,68 nF geworden, die ik door toeval verkregen heb.

Het resultaat is spectaculair.

De basweergave is veel beter geworden.

Er is meer power aanwezig. Geweldig en het kost echt helamaal niets.

Tot mijn schande moet ik erkennen dat ik het condensatorretje verkeerd aangesloten had.

Kennelijk was ik zo blij dat ik een verbetering hoorde.

Nu heb ik geen superlatieven meer zo goed klinkt het.

:lol: