Jump to content

Demping koelvinnen transitorversterker

Hans Gaulhofer
 Share

Recommended Posts

http://www.audiotweaks.com/tweaks/tweak_178.htm

Take four strips of wood approx. quarter inch square and 7 inches long. I used ebony blanks from a local wood store, used for lathe turning to make pen blanks. Drill three holes in each and insert a long threaded rod through two sets to make a bracket. Slide the unit over the cooling fins of your amplifier and tighten with a nut at the bottom and wingnut at top. Running your fingers along the fins before attaching the bracket will create a bright ring. After tightening the bracket you should hear a dull ring. Since these fins are directly attached to your output transistors they are now effectively damped, and you will notice a smoother sound. Make sure the brackets are at the edges of the fins to avoid restricting airflow.

Wie heeft er ervaring met deze tweak?

Het gaat er denk ik om om microfonie-effecten van transistoren te dempen.

Ik begrijp de uitvoering alleen niet helemaal.

Hans

Hoi,

De vinnen van een koeler "zingen" als je ze aanslaat. Hij klemt een stuk hout over de vinnen, opdat ze aan hun einde weer wat vastigheid zien. Gevoelsmatig kan ik me er iets bij voorstellen, transistoren zijn nu immers microfonisch (DAC chips ook :-)

Voor klasse A speciale houtsoorten gebruiken ......

Guido

Geplaatst door Hans Gaulhofer:

Fijn dat iemand er iets in ziet, Guido.

Vanavond even de versterker opengemaakt.

De koelvinnen van mijn HK 690 zingen behoorlijk,als je ze aanslaat met een metalen voorwerp. Ik moet nog even een klein lijmklemmetje vinden.

Hoi Hans,

Tja, bij voorbaat uitsluiten kan altijd nog :-)

Niet te hard aandraaien zou ik zo zeggen

Overigens gebruik ik het "aanslaan" ook om speakers te beoordelen, ik wrijf zachtjes over de conus, met de unit dichtbij mijn oor. Als de speaker "piekt" (luider klinkt in een bepaald gebied), leg hem dan maar weer terug, want dan wordt het nooit wat. Het moet een egaal geruis opleveren, dan is het goed. Kan ook bij tweeters, maar is lastiger.

De clamp van TEAC CD spelers zingt ook (nogal). Bostik werkt hier prima !

groetjes

Guido

Bedankt,

De rubber blokjes hebben mij op een idee gebracht.

Ik heb om de 2 koelvinnen een stukje filt tussen de vinnen geperst.

Het zingen is nu helemaal gedempt.

De klank?

Het kon eigen al haast niet beter, ik moet nog wat langer luisteren.

Wat mij betreft is een tweak al geslaagd als het geluid niet achteruit gaat.

Grapje

Ik wacht op jullie ervaringen.

Succes,

Hans

Geplaatst door ralph:

Misschien een domme opmerking maar neemt de passieve convectie niet af?

De meeste hitte raakt een koelblok kwijt door de verticale luchtstroom die op gang komt door het temp. verschil en die ga je nu juist afsluiten ?

dan wordt het warmer, smelt de rubber er tussenuit, en verbetert de koeling weer, wordt het weer kouder - leuk soort regelsysteem :-)

Guido