Jump to content

Single-wire i.p.v. bi-wire

Douma
 Share

Recommended Posts

Mijn speakers hebben de mogelijkheid tot bi-wiring. Nou gebruik ik dat niet en wil ik die blikken rommel die hoog en laag verbind(voor single-wire) er tussen uit hebben en vervangen door iets beters.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? confused.gif

Op dit moment heb ik namelijk kleine stukjes luidsprekerkabel ertussen. Het probleem hiermee is dat hierdoor de luidsprekerklemmen nogal "gevuld" zijn, met als gevolg dat alleen de toppen van de banaanstekkers er nog in passen.

Is er mischien iemand die hier een beter optie voor heeft?

Groet,

Rienk

Geplaatst door Ome Henk:

Die banaanstekkers eraf slopen     confused.gif

10 punten antwoord, weg die bananen/extra overgangen=weerstand :(

Zie onderstaande verhaal:

Bron Translator website

De dempingsfactor van een versterker in een muziekinstallatie is van wezenlijk belang voor de controle op de luidspreker.

Om enig inzicht te krijgen is hierboven een theoretisch model weergegeven om de werkelijke dempingsfactor te berekenen.

Een en ander lijkt heel ingewikkeld maar een korte uitleg zal dit 'verschijnsel' waarschijnlijk duidelijk maken.

De dempingsfactor van een versterker wordt in de documentatie van de versterker weergegeven door middel van een getal. Dit getal geeft de verhouding aan tussen de 'weerstand' van een luidspreker van 8 Ohm en de inwendige weerstand van de versterker.

Een dempingsfactor van 100 wil dus zeggen dat de inwendige weerstand van die versterker 8:100 = 0,08 Ohm is .

Aangezien de luidspreker niet kan functioneren zonder een draad tussen die luidspreker en de versterker worden er noodzakerlijkerwijs dus allerlei weerstanden en contacten toegevoegd.

De luidspreker 'ziet ' niet alleen de inwendige weerstand van de versterker, maar ook de weerstand van de kabel en eventuele extra contacten, zoals vorkjes, spades, banaanstekers, enz. Deze weerstanden zijn n.b. ook nog frequentie - afhankelijk (impedanties). Om hiermee rekening te houden voert in dit verband te ver.

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Ik kan idd proberen de draad rondom dunner te maken. Dat zal me vast wel lukken.

Maar ik had nog een idee:

Wat als ik nou zo'n cm-tje of 4-5 van de kabel strip en die vervolgens in beide annsluitingen(hoog en laag) vastklem? Of gaat dit ten nadele van het geluid omdat er dan zoveel draad bloot ligt?

Groet,

Rienk.

Geplaatst door Douma:

Ik kan idd proberen de draad rondom dunner te maken. Dat zal me vast wel lukken.

Wat als ik nou zo'n cm-tje of 4-5 van de kabel strip en die vervolgens in beide annsluitingen(hoog en laag) vastklem? Of gaat dit ten nadele van het geluid omdat er dan zoveel draad bloot ligt?

Groet,

Rienk.

Doen, heb het zelf in het verleden bij een stel Translator Reference ook gedaan.

Ruud zei:

Doen, heb het zelf in het verleden bij een stel Translator Reference ook gedaan.

Dat lijkt me duidelijk. Vanavond zal ik de striptang erbij pakken en eens kijken wat het resultaat is.

Richard 1 zei:

Ik heb ooit ergens gelezen dat het goed is eerst via het hoog naar het het laag te gaan, maar vraag me de reden hierachter niet.

Miischien dat er een mede forummer is die hier het fijne van weet.

Groet,

Rienk.

Mij lijkt 't 't zinnigst om 't gekruist te doen. I dat geval zijn de verbindings omstandigheden het zelfde.

dus - hoog dan laag

+ laag dan hoog.

Maar das allemaal theorie.

Gewoon proberen alle 4 de opties.

Groetjes Simon

Ik heb de kabels inmiddels gestript en aangesloten. Gewoon van laag naar hoog. Zoals Ruud al zei, leek ook mij dit de degelijkste(kabelvriendelijkste :D) oplossing.

In ieder geval bedankt voor de tips!

Groet,

Rienk.

Geplaatst door richard 1:

Dat laatste lijkt me een goed idee. Ik heb ooit ergens gelezen dat het goed is eerst via het hoog naar het het laag te gaan, maar vraag me de reden hierachter niet.

Richard

Even mezelf quoten.

Kan het iets te maken hebben met dezelfde reden waarom je de eindversterker in het laatste contact van de stekkerdoos zet en de bron in het eerste? Een woofer gebruikt doorgaans ook meer energie dan een tweeter. Maar een geknikte kabel lijkt me ook niet alles en ik betwijfel of je ook verschil hoort.

Richard

Geplaatst door Douma:

Groet,

Rienk.

Hoi,

Erg goed idee!!!

Ik ga het ook op deze manier oplossen.

Alleen moet je het afgestripte deel af en toe wel controleren. Ik heb gemerkt dat ze bij mij na verloop van tijd van kleur veranderen.

Groeten,

Maurice