Jump to content

kristalvorming op weerstand?

RonL
 Share

Recommended Posts

Ik ben mijn Quad esl-63 speakers opnieuw aan het bekleden en het viel me op dat er in het electronisch deel een onderdeeltje zit waarop zich een soort kristallen "uitslag" heeft gevormd, allemaal glasachtige pukkeltjes op steeltjes. Waar kan dat op duiden? N.B. er zit een zelfde onderdeeltje in (zelfde kleur ringen) en die heeft het niet...

Heb je geen camera?

Dit wil ik wel eens zien. 't zou kunnen dat een 'oude' condensator is. Die hadden vroeger ook kleur ringen. Dat zou ook meteen de naam verklaren ;)

Nu hebben alleen weerstanden nog kleur ringen. Is het langwerpig of schijfvormig?

in principe gewoon vervangen door een nieuwe maar dat zou lastig kunnen worden.

Simon

Zou idd een incontinente condensator kunnen zijn. Zolang je de ringen kunt aflezen, dus de waarde, moet er best een equivalent type te vinden zijn.

Geplaatst door seoman:

Nu hebben alleen weerstanden nog kleur ringen.

Das niet helemaal waar. Spoelen hebben het (soms) ook. Natuurlijk alleen kleintjes (ter grootte van een normale weerstand). Heb er laatst nog een paar van nodig gehad voor een project op school (hartslagmeter + zender/ontvanger bouwen + nog wat software en een webpage).

Lijkt inderdaad wel een condensator die z'n beste tijd gehad heeft. In een weerstand zit geen goedje dat een door jouw beschreven fenomeen kan veroorzaken.

ps. Een jpg'tje gaat ook, 2 uurtjes geleden nog wel tenminste. Heb wel relatief lage kwaliteit gebruikt.

greetzzz,

Marjor

De vorm is die van een weerstand.

Maar 1-6 is een vreemde waarde voor een weerstand ook voor een condensator of spoel.

Dus ..... is het soms een "litle fuse" van 1,6A?

Er moeten hier jongens zijn met een schema van die Quad.

Jongens help eens effe

Simon

Als ik de foto goed bekijk is dat het EHT board. Volgens de service manual zit rechtsboven VDR2, een voltage dependent resistor E298-22-06 als je daar wat mee kunt. Hij zit in een brug met 3 andere weerstanden, 2 vaste van 180k en nog 1 VDR dus zijn nulwaarde zal 180k zijn. En je kunt de andere nog goede VDR doormeten want die moet hetzelfde zijn.

Let wel ff goed op wat je uithaalt met zo'n 5 kV supply.

Geplaatst door RonL:

...een soort kristallen "uitslag" heeft gevormd, allemaal glasachtige pukkeltjes op steeltjes...

Lijkt er op dat het een beetje overbelast is geweest en te heet is geworden. Zo te zien is de isolatie behoorlijk "aan de kook" geweest. Die VDR's zitten er voor de beveiliging in. Gewoon een nieuwe in (laten) zetten -> Transtec bellen

En ja kijk verd@%d goed uit met die hoogspanning. Netstekker er een paar dagen uitlaten voor je er aan knutselt.

cool.gif

Waarschijnlijk een typisch geval van electronica luis.

Dit dien je te bestreiden anders zal de luis je gehele electrostaat aanvreten welke uiteindelijk uiteen zal vallen.

De blauwe disk caps schijnen ook erg in trek te zijn bij deze luizen dus zou ik deze maar vervangen door betere mkp condensatoren welke onverteerbaar blijken.

Misschien zit er al een condensator tussen die aangevreten is hetgeen zich toont in een scheurtje al dan niet groot.

Voor de rest heb ik dit verschijnsel nog nimmer mogen aanschouwen.

De blauwe disk caps schijnen ook erg in trek te zijn bij deze luizen

Dus het is wel een luis-soort die een bepaalde voorkeur heeft. Het zijn dus zeg maar geen allesvreters. :D

Pas maar op Don met die electronica lucht aan je handen. voor hetzelfde geld bespringen die luizen je.

Je weet het nooit zeker. :D

Edwin

Geplaatst door Edwin Snoek:

Dus het is wel een luis-soort die een bepaalde voorkeur heeft. Het zijn dus zeg maar geen allesvreters.   :D

Pas maar op Don met die electronica lucht aan je handen. voor hetzelfde geld bespringen die luizen je.

Je weet het nooit zeker.   :D

Edwin

Edwin dat is ook de reden dat ik op- alle apparaten een AB wenselijk acht.

Stel nu dat er zo,n wreede luis in mijn TAN 80 terecht komt dan is het leed niet te overzien.

Dus alles gaat aan met 1 centrale main switch en de cd,s wissel ik met laboratorium handschoenen aan.

Nu is er bij mij wel degelijk sprak van een luis in de vorm van mijn jongste zoon die je dus geen minuut alleen kan laten met cd,s daar hij ze uit het doosje haalt en ermee over de grond gaat schuren DAMN.

Even serieus nu weet je al hoeveel TV,s ik heb afgekeurd omdat er kakkerlakken inzaten?

HEEL VEEL en deze lieve diertje,s maken de TV dus echt defect en niet te zuinig ook.

Doorgaans liggen er honderden lijken in zo,n toestel en ja wij hebben dan ook al een plaag van deze lieve diertje,s gehad maar dan komt er weer zo,n mannetje en die smeert her en der wat en dan zijn ze weer dood dat schijnt dus inderdaad tegenwoordig te werken.

Gelukig heb ik die krengen nog niet mee naar huis genomen want dan ben je toch mooi de pineut zullen we maar zeggen.

Geplaatst door Don van der Deijl:

Gelukig heb ik die krengen nog niet mee naar huis genomen want dan ben je toch mooi de pineut zullen we maar zeggen.

Haha die Don. We krijgen hier regelmatig folderjes in de bus van de onsmettingsdienst over die gezellige beestjes. Ze schijnen erg veel van warme plekjes te houden. Nou zijn videorecorders erg aantrekkelijke warme donkere plekjes voor die beesten. Dus als je nog videobanden uit de videotheek om de hoek huurt .... Afijn DVD's zijn wat dat betreft veiliger.

Overigens mag je nog van geluk spreken dat je niet in Suriname TV's repareert. Kakerlakken van een cm of 5 zijn daar heel gewoon. En die kunnen honger hebben ...

;)

Geplaatst door richard 1:

De beesten leggen hun eitjes graag tussen papier en karton. Dus laat de wikkel en het boekje in het vervolg maar in de videotheek.

Stop jij het hoesje en boekje van je DVD's dan ook in de speler confused.gif Rare jongens hoor die Beetsterzwagenaren :D

Ik vind het de meest smerige en enge beestje,s die er zijn.

Je kan bijna spreken van een foby.

Dat ze gek zijn op eten dat is duidelijk als ze de kans krijgen dan vreten ze de resten uit je mond op.

Ik moets ooit eens ter plekke een tv repareren nou bij het verplaatsen schoten er al zeker een 100 tal van die krengen weg dus weg was ik en snel ook.

Grote kakkerlakken zie je hier dan gelukkig niet maar ik ken ze wel in California waren ze groot heel groot giant roaches en ja ze zaten daar echt overal

Ik vind het de meest smerige en enge beestje,s die er zijn.

Je kan bijna spreken van een foby.

Dat ze gek zijn op eten  dat is duidelijk  als ze de kans krijgen dan vreten ze de resten uit je mond op.

Je moet ze dan ook in 1 keer doodbijten ;):D:P

Geplaatst door Henrie:

Je moet ze dan ook in 1 keer doodbijten   ;)   :D   :P

Er zijn dus inderdaad mensen die ze eten

je moet maar honger hebben ze zitten vol proteine damn je zal maar waker worden en wat in je bek voelen kriebellen gelukkig poets ik goed mijn tanden damn wat heb ik een hekel aan die beesten

Er zijn dus inderdaad mensen die ze eten

je moet maar honger hebben ze zitten vol proteine damn je zal maar waker worden en wat in je bek voelen kriebellen gelukkig poets ik goed mijn tanden  damn wat heb ik een hekel aan die beesten

Ik heb een keer bij Fear Factor gezien dat de kandidaten er ieder een aantal moesten opeten. Ze moesten met een dobbelsteen gooien en dan het aantal ogen dat ze gooiden, zoveel kakkerlakken moesten ze opeten. Scheen erg gezond te zijn (veel proteine idd), maar op het moment dat je ze doodbeet, kwam er een zeer bittere stof vrij. De kandidaten hebben gesmuld! :):D:P

Waarschijnlijk een typisch geval van electronica luis.

Dit dien je te bestreiden anders zal de luis je gehele electrostaat aanvreten welke uiteindelijk uiteen zal vallen.

De blauwe disk caps schijnen ook erg in trek te zijn bij deze luizen dus zou ik deze maar vervangen door betere mkp condensatoren welke onverteerbaar blijken.

Misschien zit er al een condensator tussen die aangevreten is hetgeen zich toont in een scheurtje al dan niet groot.

Voor de rest heb ik dit verschijnsel nog nimmer mogen aanschouwen.

Dit is bij echte insiders beter bekend als eletrostaatrot.

Oftewel veroudering van componenten icm de hoogspanning. Ook de vellen gaan er na verloop van tijd nogal eens slapjes bijhangen.

Vervelend spul dat hoogspanning.