Don van der Deijl Posted 4 juni 2003 Report Share Posted 4 juni 2003 Geplaatst door FrankD: Dit is bij echte insiders beter bekend als eletrostaatrot. Oftewel veroudering van componenten icm de hoogspanning. Ook de vellen gaan er na verloop van tijd nogal eens slapjes bijhangen. Vervelend spul dat hoogspanning. HAHHAHAHAAA echt weer iest waar ik direct om moest lachen electrostaat rot HAHAHAA. Maar van die disk capicitors is trouwens echt waar ze zijn wel goed maar vertonen onder hoogspanning na verloop van tijd allen dezelfde kuren beginnend met een scheurtje en dan verbranden ze of gaan ze finaal kortsluiten. Ik zou ze dus zowieso vervangen door MKP,s Pulsvast van WIMA bijvoorbeeld geen omkijken meer naar Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 4 juni 2003 Author Report Share Posted 4 juni 2003 Geplaatst door FrankD: Dit is bij echte insiders beter bekend als eletrostaatrot. Oftewel veroudering van componenten icm de hoogspanning. Ook de vellen gaan er na verloop van tijd nogal eens slapjes bijhangen. Vervelend spul dat hoogspanning. De pukkeltjes op die weerstand lijken me geen jeugdpuistjes. Zou het inderdaad veroudering kunnen zijn? Ouderdomsvlekken? Ik heb nog geen vervangend dingetje. Wat gebeurt er met zo'n weerstand? Laat ie uiteindelijk geen signaal meer door of juist wel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 4 juni 2003 Report Share Posted 4 juni 2003 Geplaatst door RonL: De pukkeltjes op die weerstand lijken me geen jeugdpuistjes. Zou het inderdaad veroudering kunnen zijn? Ouderdomsvlekken? Ik heb nog geen vervangend dingetje. Wat gebeurt er met zo'n weerstand? Laat ie uiteindelijk geen signaal meer door of juist wel? Het is net als levervlekken op de handen bij oudere mensen die ongezond hebben geleefd(kijkend naar mijn eigen handen GEEN VLEK) Ik heb echt geen idee wat de kritalisering betekend heb het nog nooit gezien maar ik zou het wel verwijderen. Misschien is het ontstaan tijdens een keertje goed overbelast spelen. Zo heb ik een keer een print moeten herstellen van een electrostaat waar een vonken brug totaal zwart gebladerd was en dus de print ook dat werd vijlen en vijlen totdat het zwart weg was want dit geleid enigszins. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 4 juni 2003 Author Report Share Posted 4 juni 2003 Die speaker heeft inderdaad een nachtje staan knetteren met een gescheurd membraam. Dat zal best niet goed geweest zijn voor de electronica. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 5 juni 2003 Report Share Posted 5 juni 2003 Geplaatst door RonL:Die speaker heeft inderdaad een nachtje staan knetteren met een gescheurd membraam. Dat zal best niet goed geweest zijn voor de electronica. Et voila dat zal het geweest zijn vermoed ik. Ik zou gewoon de kritalvorming weg nemen en eventueel het verschil meten met het andere exemplaar aannemende dat je vel intussen vervangen is. Voor de zekerheid zou ik dus ook inderdaad die blauwe schotel condensatoren controleren op scheurtje,s . Misschien is het ook raadzaam de diodes in de cascade schakeling te controleren op sluiting Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 5 juni 2003 Report Share Posted 5 juni 2003 Geplaatst door Don van der Deijl: Het is net als levervlekken op de handen bij oudere mensen die ongezond hebben geleefd(kijkend naar mijn eigen handen GEEN VLEK) Don, die vlekken moeten bij jou ergens zitten. Ik heb me laten vertellen dat ze ook nog wel op de lever schijnen voor te voorkomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 6 juni 2003 Report Share Posted 6 juni 2003 Geplaatst door FrankD: Don, die vlekken moeten bij jou ergens zitten. Ik heb me laten vertellen dat ze ook nog wel op de lever schijnen voor te voorkomen. Het orgaan de lever is bij mij nog in vrij goede staat Frank. Ondanks heel wat gedestileerd in mijn leven is hij welliswaar wat aan de grote kant maar dat is altijd nog beter dan dat hij gaat verschrompelen. Ik drink trouwens al jaren niet meer daar ik direct migraine krijg en me zelfs na 1 borrel 3 dagen beroerd voel. Dat is de leeftijd zullen we maar zeggen alles wordt wat minder zoals ook het gehoor dus (SNIK) De ogen zijn + 1 dat is niet altijd makkelijk bij het insolderen van flat pack,s met 250 pootje,s zonder daar speciale apparatuur voor te hebben maar ook daar heb ik wat op gevonden . De vieuwer van een oude cam en je ziet het behoorlijk groot en met de weller 80 soldeerbout waar je wel heel enge dunne puntje,s in kan zetten (als een speld in je vlees AUW) soldeer je zo,n ding echt pootje voor pootje vast en nog snel ook alleen heb je dan na een tijdje van die kringen onder je ogen . Geen levervlekken voor mij dus nog niet maar dat is eigenlijk wel het minste waar ik me druk om maak. Uuuh waar hadden we het ook alweer over? ooh ja electrostaten ik zou die disk capicitors vervangen door wima MKP en eens wat rommelen met de cascade schakeling dat deed een collega van me ook en geloof mij met minder hoogspanning had hij meer laag als je van laag kan spreken(niet hatelijk bedoeld)Meer hoogspanning er op en ze worden blauw en of dat nou zo goed is Vreemd trouwens dat al 2 collega,s van me die vroeger echt helemaal aan de electrostaat waren nu toch weer zijn overgestapt op dynamische speakers en ook hun moscode en counterpoint versterker hebben weg gedaan( een ware melt down met die electrostaten met name de counterpoint) Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 6 juni 2003 Report Share Posted 6 juni 2003 Geplaatst door Don van der Deijl:Vreemd trouwens dat al 2 collega,s van me die vroeger echt helemaal aan de electrostaat waren nu toch weer zijn overgestapt op dynamische speakers... Dat had je nou niet moeten zeggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RonL Posted 6 juni 2003 Author Report Share Posted 6 juni 2003 Ja je wordt ouder he, dan hoeft het allemaal niet meer zo nodig... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 8 juni 2003 Report Share Posted 8 juni 2003 Geplaatst door RonL:Ja je wordt ouder he, dan hoeft het allemaal niet meer zo nodig... Gellukig wordt ik ouder Ron al zou ik liever jonger willen worden. Tijd voor gezapigheid heb ik echter niet. Ik ben drukker dan ooit maar moet in de zin van het ouder worden wel toegeven dat ik minder snel geneigd ben nieuwe apparatuur te kopen want waarom? OK er komt dadelijk een zeer goede DVD (nu een allegaatje). Verder ben ik gewoon dik tevreden het speelt goed het blijft voor de gein een keer heel en ik vind mijn apparatuur nog steeds mooi. Electrostaten zijn niet aan mij besteed daar 1 niet hard 2 niet voldoende laag en ik vind ze doorgaans nog lelijker dan mijn synthese 1. Ouder en wijzer? Voor de een wel voor de ander niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts