jasper Posted 30 december 2002 Report Share Posted 30 december 2002 He allemaal, Ik heb eindelijk met een aantal elementen een aardige subwoofer kunnen bouwen. Best een beeste, 4e orde bandpass van 70 x 40 x 40 met een 30 cm driver van Visaton ongeveer op de helft van de hoogte en een 100 Watt subwoofermodule. Ik heb als hout 22mm MDF gebruikt dus dat ding weegt wel meer dan 30 kg. Nu is mijn grote vraag: heeft het zin om de binnenkant met dempingsmateriaal te bekleden? Zo ja, is er iets wat ik bv. bij de gamma ofzo kan halen? Heeft iemand ervaring met wel/geen dempinsmateriaal? Groetjes, Jasper Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Posted 30 december 2002 Report Share Posted 30 december 2002 Hoi Jasper, Volgens Speakerland is Pritex ideaal voor subwoofers. Dat lijkt op het noppenschuim van de Gamma, maar is alleen speciaal voor luidsprekerkasten ontworpen, van de Gamma dus niet. Speaker & Co heeft ook Pritex. En op je eerste vraag een antwoord te geven, dat zou ik wel doen. Aangezien je haakse hoeken hebt in de kast, is Pritex dan wel aan te raden. Die zorgt er voor dat de staande golven verdwijnen en dat het geluid beter wordt. Maar je kunt het altijd nog wel uit testen, met de 2 verschillende noppenschuim en zonder noppenschuim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 30 december 2002 Report Share Posted 30 december 2002 Hallo Jasper, Wil je het goed doen, dan ben ik het helemaal met Lars eens. Pritex en Dr. Bailey's long hair wool (ook bij Speaker&Co in R'dam en Remo in Leidschendam) zijn de enige juiste middelen. Wat je zou kunnen proberen als alternatief is Rockwool (van die gele vezelplaten die als warmte-isolatie worden gebruikt). Het is goedkoop en bij elke bouwmarkt te vinden. Dit werkt ook, maar zal een minder gunstig effect hebben op de frequentie-karakteristiek en het geluid in het algemeen. Aan jou of je het acceptabel vindt of niet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts