Sebastiaan de vries Posted 12 november 2003 Report Share Posted 12 november 2003 Beste, Nu ik eindelijk door heb hoe je foto's makkelijk op het forum kunt plaatsen, vind ik het zo af en toe weleens leuk een van mijn Modificaties te plaatsen op het forum. Ditmaal de M-audio superdac voor een van onze klanten. M audio superdac Standaard was de M-audio superdac misschien wel de Dac met het meeste waar voor het geld, van alle Dac's ooit. Baanbrekend was (voor het geld) de enorme detailweergave, de fraaie plaatsing en het losse en strakke laag. Echter, vond ik hem ook wat steriel klinken, en miste ik een mate van "magie" en vanzelfsprekendheid. Het standaard analoge uigangstrap (I-V) ontwerp wijkt niet veel af van de Aplication sheet van de AKM AK4393(dac). Er wordt geen reclocking toegepast. Het oorspronkelijke Clock signaal wordt middels de CS8414 ontleed. Hiervan krijgt de AKM AK4393 (DAC IC) zijn clock. Niet helemaak ideaal, maar voor het geld mogen we niet mokken. De clock in het loopwerk, en het loopwerk zelf spelen nu een grotere rol. Direct na de DAC chip gaat het signaal middels 4 DC ontkoppel cap's naar de eerste 2 opamps per kanaal. Deze opamps vormen tevens de lowpass filtering. Het uitgangs signaal is echt differentieel, en elke fase heeft zijn eigen opamp. Het uitgangsvoltage is bij volle uitsturing bijna 8 volt!. Voor ongebalanceerd gebruik zit er naast de 2 opamps een derde, die de beide signalen sommeerd tot een ongebalanceerd uitgangsignaal. Nu met een meer acceptabele uitgangsspanning van 2 volt, waar veel hifi preamps blijer mee zullen zijn. De modificatie Analoog: -4x NE5534 opamps vervangen voor BB OPA 627 -2x NE5534 opamps vervangen voor BB OPA 604 -12x 10 uF/16v. opamp voedings elco's vervangen voor 10 uF/50v. BlackGate STD -4x 10 pF (Lowpass filtering) C's vervangen voor 10 pF Wima MKS -4x 10 uF/16v. dc koppel elco's vervangen voor Blackgate 10 uF/16 STD -4x 100 nF bijpass C's vervangen voor 100 nF Wima MKS -2x XLR plastik chassis delen vervangen voor 2x Neutrik Gold -2x Jack outputs vervangen voor 2x goldplated RCA chassis -S/Pdif ingang vervangen voor goldplated RCA chassis -4x diodes vervangen voor Schottky barrier Digitaal: -2200 uF/16 volt vervangen voor blackgate 2200 uF/6,3V NX -3x 10 uF/16v. vervangen voor 10 uF/50 volt Blackgate NX -3x 1 uF bijpass c's vervangen voor 1 uF Wima MKS -5x 100 nF bijpass c's vervangen voor Wima MKS -1x diode vervangen voor schottky barrier Links de gemodificerde M-audio. Rechts de standaard fabriek af Boven de gemodificerde, onder de fabriek af Klank na mod. Dit was weer eens een zeer zinvolle mod!. We hadden wel met een bepaald budget te maken, anders had ik nog een stapje verder kunnen gaan . Dankzij de fantastische blackgate elco's en de BurrBrown opamps (met name de OPA627,..my all time favorites....) is de klank beduidend losser, en muzikaler geworden. Wat eerst steriel was, en soms ietswat irriteterend is nu smooth met een groot diepte overzicht. Het laag heeft een vergrote mate aan drive en puntigheid verkregen. De slamm factor is behoorlijk eng. Haaks op wat ik normaliter altijd vind, ben ik van mening dat de Ongebalanceerde uitgangen beter klinken. Hoewel er wel een 3e Opamp in het spel komt, vond ik het laag gewoon fraaier. Met metingen van de uitgangen aan de dummyload bleek ook dat de Ongebalanceerde uitangen meer stroom kon leveren bij lage ingangsimpedantie's. Dat is opzich heel logisch, want met de verlaagde uitgangsspanning, en de 3e opamp kan er relatief veel mA geleverd worden. Een gemodde M-audio is voor relatief weinig een klasse dac. die voor zelfs een hoger bedrag zijn weerga niet kent. Als ik verder mocht gaan, had ik nog een dedicate voeding gebouwd, in seperate kast. Dit heb ik al eerder gedaan met een M-audio, en ook dat worp zijn vruchten af. Zinvol zou ook zijn om de (voor de analoge sectie) LM78/7915 voedingsregulators te vervangen voor 18 volt exemplaren. Meer drive is het resultaat. Echter is dit wel de drempel voedingspanning die de opamps kunnen hebben. Dus voor een klant vind ik dit wat riskant. Voor mezelf had ik het klakkeloos gedaan. Een M-audio zonder DC koppelcaps in de signaalweg is ondenkbaar, aangezien de AK4393 DAC IC een onacceptabel (relatief) hoog gelijkspannings component uitstuurd. Een DC servo behoord wel tot de mogelijkheden, maar dat is op deze mod niet van toepassing, maar wel iets waar ik ook mee ga experimenteren. Omdat ik er belangen bij zou kunnen hebben, hou ik mijn mening heel kort, maar laten we het erop houden dat ik erg gecharmeerd ben van de gemodde M-audio. En dat ik voor mezelf ook een M-audio versie dac ga bouwen. Maar dan to the max, met Guido tent Re-clocking. Ps: De M-audio superdac wordt sinds een half jaar helaas niet meer gemaakt. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 november 2003 Report Share Posted 12 november 2003 Mooi werk Bas, Een van de belangrijkste mods ben je vergeten: De hele voeding extern. Gescheiden 5V voor digitaal en + en - voor analoog. En dan de + en - 15 volt naar + en - 18V (opa afhankeljk) met een fatsoenlijke dubbelzijdige gelijkrichting ipv die idiote enkelzijdige spanningsverdubbelaar die er nu in zit. Een volgende upgrade kan zijn de PLL reclocker van Guido T. Helaas werkt dat alleen maar voor 1 samplefrequentie. Maar ach als je toch alleen CD ermee luistert ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 12 november 2003 Report Share Posted 12 november 2003 Waarom nou geen BNC ingang. Of was de klant weer lastig? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 12 november 2003 Author Report Share Posted 12 november 2003 Geplaatst door Pjotr:Mooi werk Bas, Een van de belangrijkste mods ben je vergeten: De hele voeding extern. Gescheiden 5V voor digitaal en + en - voor analoog. En dan de + en - 15 volt naar + en - 18V (opa afhankeljk) met een fatsoenlijke dubbelzijdige gelijkrichting ipv die idiote enkelzijdige spanningsverdubbelaar die er nu in zit. Een volgende upgrade kan zijn de PLL reclocker van Guido T. Helaas werkt dat alleen maar voor 1 samplefrequentie. Maar ach als je toch alleen CD ermee luistert ... Beste Peter, Dank je . Maar dat ben ik zeker niet vergeten. Onderop opperde ik ook dat als het een no cost project zou zijn, dat ik een aparte dediacted voeding zou maken. (maar dat heb jij natuurlijk niet gelezen :D) Echter was dit voor een klant budget gebonden. Ik had 3 opties's aangeboden, waarvan de 3e was met externe voeding. Dat werd gewoon te duur. Dus voor het geld heb ik het uiterste gedaan wat ik kon. JSA: De klant heeft een eigen RCA S/Pdif snoer, en een loopwerk met S/Pdif uitgang. Dus BNC was niet mogelijk. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 november 2003 Report Share Posted 12 november 2003 Oeps, had ik even overheen gelezen Bas Het is idd jammer dat ze niet meer gemaakt worden. Het ding maakt hoop muziek voor niet al te veel geld, zeker met die modificaties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 12 november 2003 Author Report Share Posted 12 november 2003 Geplaatst door Pjotr:Oeps, had ik even overheen gelezen Bas Het is idd jammer dat ze niet meer gemaakt worden. Het ding maakt hoop muziek voor niet al te veel geld, zeker met die modificaties. Beste Peter, Ja erg jammer. Van wat ik heb gehoord, was het niet rendabel meer voor M-audio. Ze zijn zich verder gaan specialseren in meer kanaals studio dac's die werken middels firewire en USB. Tevens nu ook met mic pre-amps etc. allemaal dingen waar we in de huiskamer helaas niets meer hebben. Enig alternaief is nog de ontzettend goede Apogee minidac. Helaas is die wel een stuk duurder. Ander alternatief is zelf met de AKM dac ic's aan de gang gaan. Ze zijn redelijk simpel, en je kunt er zover mee gaan als je zelf wilt. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Gaulhofer Posted 12 november 2003 Report Share Posted 12 november 2003 Sebastiaan, Dat is vakwerk. Je hebt de schakeling intakt gelaten en onderdelen door kwalitatief betere vervangen. Ik kan van mijn tweaks helaas nog geen foto laten zien. Ik denk dat iedereen zich kapot lacht. Maar toch het gaat uiteindelijk om de klank. Ik heb ook 2 5532 opamps in mijn versterker gevonden. Wel 2 verschillende uitvoeringen. 5532D JRC 7016B en NE5532AP Wat zijn de verschillen tussen deze 2 types? Waarom vervang je ze niet allemaal door de opa627. Groten Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 13 november 2003 Report Share Posted 13 november 2003 H Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 13 november 2003 Author Report Share Posted 13 november 2003 Geplaatst door Hans Gaulhofer:Sebastiaan, Dat is vakwerk. Je hebt de schakeling intakt gelaten en onderdelen door kwalitatief betere vervangen. Ik kan van mijn tweaks helaas nog geen foto laten zien. Ik denk dat iedereen zich kapot lacht. Maar toch het gaat uiteindelijk om de klank. Ik heb ook 2 5532 opamps in mijn versterker gevonden. Wel 2 verschillende uitvoeringen. 5532D JRC 7016B en NE5532AP Wat zijn de verschillen tussen deze 2 types? Waarom vervang je ze niet allemaal door de opa627. Groten Hans Beste Hans, Er zijn verschillende Fabrikanten die de beruchte 5532/34's maken. De NE zijn volgens mij van Philips. De verschillen kunnen hem zitten in productie datum etc. De interne schakeling is van (zover ik weet) alle 5532/34's intern gelijk. Waarom ik ze niet allemaal voor de OPA627 heb vervangen? Omdat er met de klant een prijs was afgesproken, en ik binnen het budget moest blijven. Ik maak altijd verschillende modificatie plannen, en dan in overleg met de klant wordt beslist welke ik ga uitvoeren. Bovendien heeft de 3e opamp (die dus een OPA604 is geworden) een veel lagere unity gain, waardoor de bandbreedte zoiezo al erg hoog wordt. Hij wordt puur gebruikt als somversterker. Daarom kon ook een OPA604 hier goed volstaan. Beste Seoman, Ik doe dit uiteraard in mijn bedrijf in Hilversum. Vrijspel heb ik zelden hoor. Als ik echt vrijspel had, dan werd het toch een ander verhaal . Belangrijk vind ik wel zoveel mogelijk waar voor het geld te bieden. Dus alleen no- noncence modificatie's. Modificeren is wat we erbij doen, maar is niet mijn broodwinning. Al moet ik zeggen dat ik steeds meer modificatie projecten heb. En ik heb ook al het nodige gedaan. Ooit als ozne website af is, zal het er allemaal op komen te staan, incl. alle studio's die ik heb gedaan. Dat beloof ik . Het contrast verschil is ook wel leuk. Als je bij mij binnenloopt, zie je highend audio hifi staan, naast lompe PA bassversterkers, en 19" apparatuur en lompe multikabels. Waarom zou je je alleen richten tot een wereld (pro-audio of highend) als beide heel erg leuk zijn.. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
kuiperik Posted 15 november 2003 Report Share Posted 15 november 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries: Vrijspel heb ik zelden hoor. Als ik echt vrijspel had, dan werd het toch een ander verhaal . Belangrijk vind ik wel zoveel mogelijk waar voor het geld te bieden. Dus alleen no- noncence modificatie's. Je hebt natuurlijk wel een stukje vrijspel. De klant geeft een budget op en je probeert voor dat budget zoveel mogelijk resultaat te behalen. Trouwens als deze mod net zoveel resultaat heeft gegeven als die op mijn Yamaha CD-speler denk ik dat er er vanuit kunnen gaan dat het een heel mooie DAC is geworden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 15 november 2003 Author Report Share Posted 15 november 2003 Geplaatst door kuiperik: Je hebt natuurlijk wel een stukje vrijspel. De klant geeft een budget op en je probeert voor dat budget zoveel mogelijk resultaat te behalen. Trouwens als deze mod net zoveel resultaat heeft gegeven als die op mijn Yamaha CD-speler denk ik dat er er vanuit kunnen gaan dat het een heel mooie DAC is geworden Beste Erik, Dank je voor de lovende woorden! Jou Yamaha vond ik persoonlijk ook erg mooi geworden. En denk nu alleen maar mooier nu het die-electricum van de Blackgates zich beter gevormd hebben. Betreft het "vrijspel" heb je in dat opzicht gelijk. Het is natuurlijk een kwestie van vertrouwen. een klant laat zijn/haar apparaat achter, en gaat ervanuit dat het er beter van word. Met absoluut vrijspel bedoelde ik, dat de klant zou zeggen van. maakt niet uit wat het kost, haal er het uiterste uit . Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 15 november 2003 Report Share Posted 15 november 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries:Met absoluut vrijspel bedoelde ik, dat de klant zou zeggen van. maakt niet uit wat het kost, haal er het uiterste uit . Groeten, Bas Dat is een echte opgaaf, want wat jij het beste vindt, hoeft de klant echter niet als zodanig te ervaren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 15 november 2003 Author Report Share Posted 15 november 2003 Geplaatst door Sodejuu: Dat is een echte opgaaf, want wat jij het beste vindt, hoeft de klant echter niet als zodanig te ervaren Beste Sodejuu, Dat is zeker waar wat jij daar zegt. Ik heb het 2 keer meegemaakt dat ik mocht doen wat ik wilde. Maar dat was pas na dat ik voor de persoon eerdere modificaties had vericht. De klant is het dan blijkbaar eens met mijn klankfilosofie, en er is dan genoeg vertrouwen voor een no-cost modificatie. Anderzijds, tune ik zo min mogelijk naar eigen smaak (hoewel ik natuurlijk niet kan voorkomen dat dat meespeelt), maar probeer ik componenten te vervangen voor de meest neutraal mogelijke. Met opamps speelt smaak een Rol. Daarom geef ik bij de verschillende types ook altijd een beschrijving, hoe ik de klank ervaar in verschillende schakelingen. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Aarts Posted 18 november 2003 Report Share Posted 18 november 2003 welke ga je eigenlijk gebruiken in mijn vv bas ? heb je het schema van de voeding al af ? (is trouwens de dac van ons thuis ) Gr, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 18 november 2003 Author Report Share Posted 18 november 2003 Beste Marcel, Welkom op Hear Heb je gemaild, maar zal het ook even online plaatsen. Je Preamp heeft een zeer mooie opbouw, maar een wat matige voedings afvlakking. Ik meet hierdoor behoorlijke rimpel, en de voedingsruis is gemiddeld -50 dB. aanwezig in de lijn. Ik heb dus i.d.d. een schematje gemaakt, waarbij de voedingspanning bij binnenkomst in je pre, een nieuwe grotere buffer krijgt. (veel kleine elcotjes parrallel). De (line signaal) buffer opamp wil ik vervangen voor de OPA 604. Als je verder wilt gaan is de OPA 627 mooier, maar de OPA 604 is veel goedkoper en toch een stuk beter dan wat erin zit. Verder, vind ik het een hele mooie voortrap, en lijkt het mij zeker de moeite waard. Ik zal ook even kijken of het mogelijk is de contacten van de stappenregelaar te reinigen, want bij bepaalde standen maakt hij geen goed contact. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
JazzLuva Posted 18 november 2003 Report Share Posted 18 november 2003 Dat ZAG er goed uit die pics (zie nu alleen nog maar een directlink plaatje van de picserver ) , jammer dat die M-Audio DAC niet meer te koop is nieuw . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 18 november 2003 Author Report Share Posted 18 november 2003 Geplaatst door JazzLuva:Dat ZAG er goed uit die pics (zie nu alleen nog maar een directlink plaatje van de picserver ) , jammer dat die M-Audio DAC niet meer te koop is nieuw . Beste Jazzluva, Problem solverd . Ik zei je gister toch al, dat ik geen ruk verstand van computers had :D. Had de verkeerde URL gekopieerd. Nu heb ik het goed gedaan. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
JazzLuva Posted 18 november 2003 Report Share Posted 18 november 2003 ha Bas , nou dat is natuurlijk wel zo maar eerst deden die pics het wel nm , ik denk dat als die picserver veel hits krijgt dat ze dan het zaakje niet meer van buitenaf laten doorlinken en krijg je zo'n lame plaatje te zien van ze . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 19 november 2003 Report Share Posted 19 november 2003 Bas. Heb je m'n mailtje al gelezen? Je PB-box zat helaas vol... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Aarts Posted 19 november 2003 Report Share Posted 19 november 2003 beste bas , Wat zijn de kosten van die andere opamp dan ? en de eventuele compleet andere voeding zoasl in je mail. je hebt gelijk jah de stappen regelaar kraakt bij sommige standen. Ben trouwens niet nieuw op dit forum he kijk maar eens naar mijn registratie datum is nog eerder als dievan jou maar was mijn inlogg naam enz kwijt dus heb even zitten proberen en heb hem weer gevonden. Gr, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 19 november 2003 Author Report Share Posted 19 november 2003 Geplaatst door Marcel Aarts:beste bas , Wat zijn de kosten van die andere opamp dan ? en de eventuele compleet andere voeding zoasl in je mail. je hebt gelijk jah de stappen regelaar kraakt bij sommige standen. Ben trouwens niet nieuw op dit forum he kijk maar eens naar mijn registratie datum is nog eerder als dievan jou maar was mijn inlogg naam enz kwijt dus heb even zitten proberen en heb hem weer gevonden. Gr, Marcel Beste Marcel, Oh..een ware come back dan . He laten we de rest even via mail afhandelen, voordat ik hier wordt beticht van commerciele praktijken :D. Ik heb hele mooie plannen met jou pre. Ga ik je allmaal mailen. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
bastouw Posted 4 januari 2008 Report Share Posted 4 januari 2008 Beste, Ik zou graag de modificatie kaars weer willen aansteken, ik heb er hopelijk 2 op de kop getikt en ga daar eens lekker het beste uit halen wat er inzit. Het artikel over de modificatie help me een heel eind op weg. ik zou er graag eea nog over willen vragen terzijnertijd als je dat niet erg vind. de bedoeling is dat hij de dac van nad118 gaat vervangen omdat die voorversterker een geregelde spdif uitgang heeft, tevens kan ik dan van rca naar balans uitgang gaan. Of zijn er in tussen betere alternatieven omdat dit artikel al een paar jaar oud is? Vr.Gr. Bas Touw. info@bastouw.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 6 januari 2008 Report Share Posted 6 januari 2008 ik zou er graag eea nog over willen vragen terzijnertijd als je dat niet erg vind.Dag Bas,Of je antwoord van Bas (Sebastiaan) krijgt betwijfel ik, hij zit nu druk te wezen ergens in Frankrijk. Maar wie weet is er hier wel iemand anders die je kan helpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tubemartin Posted 1 februari 2008 Report Share Posted 1 februari 2008 Beste Bas, Ook ik wil mijn (reeds gemodificeerde) SuperDac upgraden. Dus ben zeer geinteresseerd in tips. Heb reeds gekeken naar de yahoo-group over de SuperDac, maar ik heb nog niet ontdekt wat nu de non-plus-ultra mod is. Groeten, Martin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 1 februari 2008 Report Share Posted 1 februari 2008 Beste Tubemartin, Sebastiaan de Vries is (voorlopig?) gestopt met zijn modificatiewerk, zoals eerder in deze draad al is te lezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts