Jump to content

Speakers van hardhout

Jan2
 Share

Recommended Posts

Ik heb het idee om mijn speakers te bouwen van essenhout. Alvorens ik hier aan ga beginnen vraag ik me af of dit grote gevolgend heeft voor de geluidskwaliteit. Kan iemand hier wat over zeggen?

Thanks.

Gr,

Jan

Ik weet niet wat essen hout is maar ik heb 't een en ander aan hardhout in mijn handen gehad en dat is loei zwaar. Dat is erg gunstig, mits 't niet gaat resoneren. (gaat gelukkig ook niet zo maar resoneren).

Het lijkt me steviger dan mdf, wat ook een hoge dichtheid heeft.

Lijkt me een goed plan maar wel duur!!

't Lijkt me ook niet zo makelijk te bewerken.

Groeten en Succes

Je hebt mooie voorbeelden van massief houten luidsprekers van Sonus Faber of Diapason. Mits goed bewerkt kan het dus wel lukken.

Massief hout resoneert wel meer dan spaanplaat, mdf of multiplex, instrumenten worden om die reden immers ook van massief hout gemaakt. Goede aanvullende demping met loodbitumen of dergelijke materialen kunnen deze resonanties tegengaan.

Maar massief hout heeft ook het nadeel dat het in de breedterichting meer werkt dan in de lengterichting. Een onjuiste verbinding met kopshout tegen langshout zal dan altijd ongelijk werken en tot kromtrekken en scheurvorming leiden.

Bekijk dus goed hoe ze deze problemen bij de eerder genoemde voorbeelden hebben opgelost.

Richard

Ik denk dat het voor de geluidswaliteit zeker geen nadeel is, mits je, net als bij gebruik van plaatmateriaal, goed dempt. Grote voordeel van massief is de veel grotere stijfheid.

Werking van hout is erg soort afhankel;ijk. Om die reden zou ik me wel een paar keer bedenken om bijvoorbeeld met eikenhout aan de slag te gaan. Neem in ieder geval hout wat goed is uitgewerkt. En maak panelen van verschillende delen die je 'omgekeerd' aan elkaar lijmt. Voorkomt dat het krom trekt.

Essenhout is een heel fraaie, zeer licht gekleurde houtsoort met een mooie nerf. Het is heel sterk en mooi te bewerken. Ooit heb ik een tijdje in de luxe jachtbouw gewerkt en daar werd essenhout vaak gebruikt als stootrand en als voetlijst.

Ik denk dat het niet mee zal vallen om er luidsprekerkasten van te bouwen, tenzij je bijvoorbeeld de beschikking hebt over professionele hulpmiddelen, zoals een vandiktebank, en een goede freesmachine (en dan bedoel ik niet een bovenfrees). En schaf in ieder geval een proppenborensetje aan om schroefgaten heel mooi af te werken (maar die heb je waarschijnljk al.

Ik ben reuze benieuwd naar het resultaat. Houd je ons op de hoogte?

Succes

Geplaatst door seoman:

Ik weet niet wat essen hout is maar ik heb 't een en ander aan hardhout in mijn handen gehad en dat is loei zwaar.

"Hardhout" is een soortaanduiding en zegt weinig over de kwaliteiten. Essenhout behoort daar voor zover ik weet niet toe. Balsahout daarentegen wel en dat is bepaald niet zwaar.

Waarom massief hout gaan gebruiken met lage interne demping en het dan alsnog met allerlei kunstgrepen gaan dempen? Kun je beter gelijk materiaal met hoge interne demping, zoals MDF, gaan gebruiken en dat netjes afwerken met hout naar je keuze.

Massief hout is mooi voor klankkasten van instrumenten maar niet erg handig voor speakers. Tenzij je ze een HEEL eigen klank wil geven natuurlijk.

Beste Peter

Nu ben ik toch heel benieuwd naar jouw definitie van hardhout. Balshout is zo ongeveer het zachtste hout wat er bestaat...

En als je het nu helemaal goed wil doen, maak dan luidsprekers van Bruijnzeel hechthout.... Is vast wel met Eessen toplaag te krijgen.

Loofhout is hardhout en naaldhout zachthout, althans zo heb ik het ooit op school geleerd. De hardheid van het materiaal en al of niet tropische oorsprong heeft hier niets mee te maken. Balsa, wilgen, essen en eiken zijn hardhoutsoorten terwijl vuren en grenen zachthoutsoorten zijn.

Overigens is essen vrij taai en schokbestendig, om deze reden wordt het voor hamerstelen gebruikt. In het gewicht van essen of eiken zit weinig verschil, essen weegt 650 kg/m

Geplaatst door richard 1:

Loofhout is hardhout en naaldhout zachthout, althans zo heb ik het ooit op school geleerd

Dit is inderdaad de meest gangbare definitie maar volgens de timmerman klopt dit ook niet. Wat wel de definitie is staat in het hout vademecum. Dat heb ik helaas niet bij de hand. Het heeft i.i.g. niets met de hardheid of sterkte van het hout te maken.

Hallo

Bij mij staan een paar Diapason micra III te spelen en die zijn van essen hout gemaakt door Italiaanse meubelmakers.

Je kunt aan de buiten kant zien hoe de kast uit verschillende lagen is opgebouwd en waar ook aan de richting van de nerf is gedacht.

Ook het verlijmen van deze lagen lijkt mij een secure klus.Lijkt mij als je weinig van speciale houtsoorten afweet je beter van MDF kan bouwen.

Overigens heb ik met essenhout een hele schokkende ervaring. Als knulletje van een jaar of 16 had ik met mijn twee broers via bezorging van een een huis aan huis blaadje een oude 16M2 zeilboot bij elkaar gespaard. De helft van de ene zijkant moest wel vervangen worden, maar dat mocht de pret niet drukken, dat is allemaal goedgekomen. Op een gegeven moment waren we met een goede windkracht 7 op de Rottemeren aan het varen

(je moet wat als je zo'n zware bak in plan

Ik wil iedereen bij deze bedanken voor de reacties.

Ik begrijp in ieder geval dat het geen simpeltje is en dat fineren een goed alternatief kan zijn zonder dat je dan het risico loopt dat het geluid verslechtert (alhoewel dit risico klein is en vlgns Kermit er geen nadeel hoeft te zijn).

Ook het prijskaartje zal bij gebruik van echt essenhout natuurlijk niet meevallen maar dan heb je natuurlijk wel wat.

Ik ga er in ieder geval nog eens een nachtje over slapen. Mocht het zo ver komen dan houd ik jullie op de hoogte.

Bedankt en groeten,

Jan

• 1 month later...

Essen vindt ik niet zo verfijnd kwa tekening, ik ga er vanuit dat je ze blank gaat lakken. Kijk eens naar esdoorn hele mooie zachte tekening (wordt ook wel verkocht onder de naam ahorn of maple)

Ik weet niet of je als hobbyist beter af bent met fineren of met massief hout verwerken. Altijd eerst je materiaal goed laten acclimatiseren (drogen) in je huiskamer

en het ook al gedroogd kopen.

veel breder dan 20 cm zou ik niet gaan met massief hierboven kun je het beter een keer doorzagen (schulpen) en opnieuw aan elkaar lijmen om de spanning uit het hout te halen.

Eerst zagen (overmaat) dan drogen, dan lijmen en daarna paszagen en schaven.

Yoyo heeft goede tips! Het is inderdaad belangrijk om het hout in niet al te grote stroken toe te passen, door het te verzagen en omgedraaid weer te verlijmen haal je de spanning er uit (dit moet je wel doen voordat de plank over de vandiktebank gaat)

Wat ook al eerder hier geschreven is: let op de nerfrichting; haaks op de nerfrichting werkt hout meer dan in de nerf, bij het verlijmen moet je hier rekening mee houden anders gaat je kast scheuren!

Hout is nooit volledig uitgewerkt het zal altijd blijven werken (niet pensioengerechtigd noemen ze dat ook wel ;) )

Massiefhout resoneert niet meer dan MDF, de vergelijking, die hierboven geterokken wordt, met instrumenten loopt mank als je de dikte beschouwd. instrumenten hebben altijd een dunne wand.

Een tip: probeer het eens met gefineerd multiplex!

Hai allemaal,

Hechthout is multiplex. Vroeger werd dat als inferieur materiaal gezien en vandaar dat mijnheer Bruynzeel het hechthout ging noemen. Daarnaast is hij er boten mee gaan bouwen (om de goede kwaliteit van het materiaal te bewijzen). Voor de bouw van een Valk waren precies drie platen hechthout nodig (zonder verlies).

Je kan hechthout veilig gebruiken voor luidsprekers in je overdekt zwembad.

Groet,

Hai Kermit,

Ik heb onze boot van hechthout als kind zien bouwen al heel wat jaren geleden. Het materiaal is supersterk en wat ik me herinner was het hout uit Suriname afkomstig. Ze zeggen overigens dat een hechthouten Valk lichter is dan een een polyester.

Of hechthout ideaal is voor luidsprekers weet ik niet. Ik heb wel eens gehoord dat HDF beter geschikt is(maar ongetwijfeld ook veel goedkoper).

Bij mij staan een paar Diapason micra III te spelen en die zijn van essen hout gemaakt door Italiaanse meubelmakers

Hee, ik heb dezelfde speakers, en mij was verteld dat ze van massief walnotenhout zijn.

Ik dacht ook altijd dat Diapason's er alleen maar in walnoot waren.

On the other hand,.... mijn Diapason Micra-III's zien er inderdaad ook wel 'n beetje licht uit voor walnoot.

Diapason%20Micra-III.JPG

Dit lijkt dan inderdaad meer op essenhout.

(net als veel gitaarhalsen van bijvoorbeeld Fender tele- en stratocaters!)

Groeten,

Alco

Geplaatst door Kermit:

Ha Carl

Als je dit weet, dan weet je ook dat hechthout veel stijver en zwaarder is dan gewoon multiplex van dezelfde dikte en dat het erg mooi te verwerken is....

Er worden ook zeewaardige scheepjes van gebouwd, voor gebrek aan sterkte en duurzaamheid hoef je niet bang te zijn:

epoxy2_bg.jpg

Hechthout is zeer mooi splintervrij te verwerken. Het is dan wel multiplex maar niet zomaar multiplex ;) Bruynzeel maakt er ook aanrechtbladen van.

Heb het lang geleden gebruikt voor mallen voor zandgietwerk. Juist omdat het zeer fijn te bewerken is en maat en vormvast is. Maar of ik er speakers mee zou bouwen? Mischien een sub omdat het juist daar op sterkte aankomt.