Pjotr Posted 22 november 2003 Report Share Posted 22 november 2003 nog geen antwoord op mijn vraag Wat betreft je constatering dat ie niet de 20 Hz haalt: Klopt Als je dat wilt zul je een flinke hoornconstuctie in je kelder moeten gaan metselen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 22 november 2003 Report Share Posted 22 november 2003 Of een flinke TL Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 22 november 2003 Report Share Posted 22 november 2003 toch beweerd KF dat ie afgestemd is op 22 hz (ik heb jammer genoeg nog erg weinig verstand van conussen ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 22 november 2003 Report Share Posted 22 november 2003 Bij een BR zorgt een laag afgestemde poort juist voor minder bas (minder boemerig ook) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 november 2003 Report Share Posted 22 november 2003 Dat valt dus eigenlijk wel mee Duck met die Monacor. Hier twee afstemmingen: De gestippelde lijn is een normale QB3 afstemming. De getrokken lijn is een afstemming van de poort/kast combinatie op 20 Hz. Maar -3dB op 22Hz? Dacht het niet. Overigens is deze afstemming erg netjes en levert zeker een indrukwekkende bas. In een normale huiskamer zelfs wat overdreven veel denk ik als je de roomgain in ogenschouw neemt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 november 2003 Report Share Posted 22 november 2003 Geweldig Sherry! maar kun je dat Klazengedoe er hier nou niet ff buiten houden Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 22 november 2003 Report Share Posted 22 november 2003 Dat valt dus eigenlijk wel mee Duck met die Monacor. Hier twee afstemmingen: De gestippelde lijn is een normale QB3 afstemming. De getrokken lijn is een afstemming van de poort/kast combinatie op 20 Hz. Maar -3dB op 22Hz? Dacht het niet. Overigens is deze afstemming erg netjes en levert zeker een indrukwekkende bas. In een normale huiskamer zelfs wat overdreven veel denk ik als je de roomgain in ogenschouw neemt. beste pjotr , zoals ik al zei , ik heb van conussen weinig verstand . maar ik was met een paar programmatjes aan het rekenen gegaan , en kwam steeds niet lager dan 27 hz -3db . als jij die woofer ziet , hoe zou jij hem dan 'behuizen'? ik wil , hem nl in combinatie met mijn esl,s laten spelen . en hem aktief aansturen met een behringer x-over . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 november 2003 Report Share Posted 22 november 2003 Geweldig Sherry! maar kun je dat Klazengedoe er hier nou niet ff buiten houden Alles op z'n tijd Vroeg genoeg als ie er zelf weer doorheen gaat razen Tja Erik, zou het ook niet zo weten. Met die afstemmingen heb je wel een box van 123L nodig. Wat mij betreft heeft die wat slapper aflopende curve (de getrokken lijn) de voorkeur. Die is wat minder "pittig" om het zo maar te zeggen maar m.i. beter geschikt om evt. met een Behringer te corrigeren en zal "strakker" klinken. Maar zo'n woef aan dipool plakken blijft gewoon lastig. Het blijven andressoortigen speakers qua geluidsbeeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 22 november 2003 Report Share Posted 22 november 2003 Beste Erik, Ik zou een 25cm versie nemen van die woofer als die bestaat, heb je iets minder laag.. stem je hem in dezelfd verhouding af, kleinere kasten EN je corrigeert hem een deel tot 22hz ofzo met actieve correctie. Of Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 22 november 2003 Report Share Posted 22 november 2003 REL is niet wat het lijkt, echt.. ik heb metingen gezien van die kasten en het stelt mij zwaar teleur, Leuk Sher...leuk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 november 2003 Report Share Posted 22 november 2003 Heb je wat tegen Monacor Sherwin? Wat kan die speaker er nou aan doen dat Klaas hem ook gebruikt? Erik heeft hem gehoord en is er van onder de indruk. Met die speaker is zeker een hele fraaie sub te bouwen, maar wel in een flinke kast. En ik denk dat correctie eigenlijk helemaal niet nodig is. Bovendien die Focal is schrikbarend duur en zijn de meningen er over verdeeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 22 november 2003 Report Share Posted 22 november 2003 Gezien het rendement van die Monacor tov de resonantiefrequentie zit het met de acceleratiefactor echt wel snor hoor. Denk eigenlijk dat ie nog iets hoger ligt dan van die Focal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 22 november 2003 Report Share Posted 22 november 2003 Hallo, dus ik mag 'gezien' niet meer zeggen? Heb toevallig wel het 2 modellen beluisterd ook, wel dan in een home cinema opstelling niet daarvan.., ook 2 behoorlijk geprijsde modellen! Ik sta hier niet uit mijn nek te lullen, volgensmij ben jij ook een beetje Spido minded, jammer, Mvgr Rustig aan Sherwin! Niet zo opgefokt! Ik hou er alleen niet van dat je andermans spullen afkraakt omdat je er iets over gelezen hebt en er in een HT-setje even naar geluisterd hebt. En wil je nou 's ophouden om mij in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 22 november 2003 Report Share Posted 22 november 2003 Ik heb die Rels beluisterd, en ook zowel gemeten gezien.. in een homecimaopstelling (er werd dus naast een mooie film OOK muziek afgespeeld en vergeleken..) Dus mag best gerechtigd zijn om deze mening te hebben hierover, het is gewoon allemaal magertjes voor teveel geld, Mvgr, Sherwin Ok. Er staat nu trouwens een Sunfire Signature te koop op 2e Hands. - Klein kastje - Een slag van een cm of 5. - twee woofers - 2,7 kW (!) vermogen Volgens mij worden de buren daar knettergek van! Wat vind je daar van Sherwin? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 23 november 2003 Report Share Posted 23 november 2003 Dat valt dus eigenlijk wel mee Duck met die Monacor. Hier twee afstemmingen:... Dat bedoelde ik ook min of meer, een lager afgestemde poort wordt minder effectief (doet minder mee). Gaat een beetje richting gesloten kast (met bijbehorende hoger afvalpunt en minder steile afval). Daarom boemt ie dan ook minder. Wil je een boemkast, kies een poortfrequentie die dicht in de buurt van de Fc ligt (tenminste dit meen ik me allemaal te herinneren van heel vroeger, ik doe niet meer aan BRen ... ) Overigens lijkt mij de -4 dB bij 30 Hz niet verkeert. Icm de kamerboost kun je dan best een aardige bas krijgen als de rest ook klopt, lijt me. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 23 november 2003 Report Share Posted 23 november 2003 Btw Erik, als je perse laag wilt, neem dan zoiets als dit en ga je verdiepen in de black magic van TLs. Een goed ontworpen TL loopt nagenoeg recht door tot de Fs van de speaker (in dit geval 19 Hz) Bijvoorbeeld zo'n pijpsysteem als Pass gemaakt heeft: http://www.passdiy.com/projects/el-pipe-o-1.htm (lekker makkelijk, geen houtgedoe). Vervolgens koppel je het aan een 300 watt subamp en wissel je (actief) op 50 a 60 Hz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 23 november 2003 Report Share Posted 23 november 2003 Wil jij zo'n schoorsteen in je kamer?? Wel een heeeeele lage waf-factor... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 23 november 2003 Report Share Posted 23 november 2003 Dan verstop je hem toch achter de kerstboom (liefst 2). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 november 2003 Report Share Posted 23 november 2003 Een TL is zeker een goede optie. Maar om dat echt goed te krijgen is beslist niet makkelijk. Geloof dat van de Rogers er inmiddels versie 6 is. Ook een hoekhoorn zou een optie kunnen zijn, daar zijn inmiddels ook aardig wat dhz ontwerpen van. Gezien Eriks zelfbouwervaring tot nu toe denk ik zelf dat zo'n BR met een wat slappe afstemming helemaal niet verkeerd is. En die Monacor is zo te zien een uitstekende kandidaat. Hij kan dan zelf gaan experimenteren met verschillende afstemmingen. Die Monacor kan een enorme hoeveelheid bas produceren tot zo'n 20 Hz, kijk maar naar de grafiek van de conusuitslag. Boven de 200Hz zou ik hem niet meer gebruiken. Zelf hou ik het voor gezien met al die resonerende bassystemen als BR's en TL's. Gewoon een mooie gesloten box + elektronische correctie. Je kan dan de afstemming geheel naar smaak instellen zonder steeds aan de box te hoeven sleutelen. En met resoneren bedoel ik GEEN resonerende bas maar het het werkingsprincipe van de kast om de bas juist goed te krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 23 november 2003 Report Share Posted 23 november 2003 Helemaal mijn idee. Zie hier een preview van mij 130 liter (netto) gesloten kasten in wording. Niet alle verstevigingen zijn hier zichtbaar, bovendien moeten hier en daar nog wat tochtgaten worden gemaakt. De baffle wordt trouwens nog dubbel (komt nog een 16 mm laagje op). Deze blaffers komen erin, actief 4e orde LR filter bij 150 Hz (of lager). En dit zou het ongeveer moeten doen: Layout verstorende pic Ik denk niet dat ik extra bas correctie nodig heb, altans niet omhoog. Ach, het houd je van de straat... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leeuwarden Posted 23 november 2003 Report Share Posted 23 november 2003 Oh-jee... Is dit het resultaat van die stapel hout waar ik laatst in de gang over struikelde??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 23 november 2003 Report Share Posted 23 november 2003 Het eerste stukje, heb alleen 4 28 cm gaten gezaagd. Ga nu toch eerst maar een paar stofkapjes kopen voordat ik verder ga. Doe het wel buiten en met een stofzuiger, maar is toch smerig spul dat MDF stof. Alles staat nog los, moet nog ruim 200 deuvel gaatjes boren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 23 november 2003 Report Share Posted 23 november 2003 Ach, ik wou is wat anders. Volgende keer waarschijnlijk een dipool Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 23 november 2003 Report Share Posted 23 november 2003 Voor een dipool heb je veel meer oppervlakte nodig (of de units moeten veel harder werken). Tis niet voor niets dat Siegfried twee 8" units voor midden gebruikt in zijn Phoenix (die zou ik best wel eens willen beluisteren). Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 23 november 2003 Report Share Posted 23 november 2003 leuk , al die reakties , ik begin er nu een beetje verstand van te krijgen . maar nog een vraagje over een basreflex pijp . hoe groot moet ie zijn . en hoe lang ?? en wat gebeurt er als je hem langer of korter maakt ? of groter in diameter? @pjotr : mijn esl,s staan garant voor een weergave tot 200 hz . normaliter gaan ze door de akoustische kortsluiting al afvallen bij 300 hz . maar ik heb mijn dubbeldik MDF frame ,met vleugels nog op zolder staan. als ik het esl elament daar in plaats , word de akoestische kortsluiting minder . dit hele zware frame wil ik dan bovenop de 115 literkast met de monacor erin , zetten . over de behuizing ben ik nog met me zelf in conflict . mdf ? multiplex? mijn zwager is laborant bij de mebin betoncentrale . hij kan iedere soort beton voor me maken . met staaldeeltjes , en rubber en weet ik al niet erin . een paar betonnen behuizingen zal misschien ook leuk zijn . ik heb nl een hekel aan resonerende kasten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts