Jump to content

upgraden laag

zone2000
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door zone2000:Ik ben de laatste tijd bezig met het upgraden van mijn hifi. Daarbij denk ik aan het toevoegen van een actieve sub aan mijn speakers (Audiolab superlaudates 200W). sommigen raden mij dat af. Wie heeft hierover een mening??

Beste zone2003,

Ik heb daar een mening over. Beter geen sub dan

t,blijft een probleem natuurlijk;

lage tonen weergeven in een huiskamer

k,ben net terug van een orgelconcert door sander van marion ,in de laurenskerk in r,dam.

dus dat was een avondje genieten van het ECHTE laag , oftewel ,akoustisch ,transparant ,kleurloos ,en diepgaand laag tot 16 hz

en dan kom je thuis ,,,,,,,,

en ga je juisteren naar een opname uit de laurenskerk

en dan kom je erachter dat je voor dat laag wat je in de kerk hoort ,toch echt in de kerk moet blijven ,en niet in je huiskamer.

laat ik dit zeggen:

de meeste systemen reproduceren te VEEL laag

ik heb er vanavond eens goed op gelet , maar je hoort in de kerk echt geen enkele drukopbouwende ,resonerende ,boemende dreunende lage toon

alles is even luchtig en transparant

het laag zweeft als het ware door de ruimte , net als de wind "je weet niet vanwaar hij komt noch waar hij heengaat"

soms voel je een enkele toon iets meer op je onderbuik dan de rest ,maar nooit een lage toon die (om het zo maar te zeggen ) het midhoog wegdrukt

dus we tobben voort met onze low-fi installatie

Geplaatst door Ome Henk:

...die doen niet moeilijk, want die resoneren tenminste tot je welste...     :D     ;)

En vergeet ook niet in wat voor ruimte een orgel z'n lage tonen produceert, geen wonder dat het 15m verderop goed klinkt ;)

Een huiskamer van die omvang zou op z'n minst wat minder gezellig zijn, echoooooo :D

Dat boomen kun je misschien zeggen van HT subwoofers, goede laagweergevers doen dit niet "standaard" ofzo, Erik trekt het zo makkelijk uit z'n verband.

Wat een ESL te weinig doet, dat zou de conus teveel doen, no way ;)

Een te kleine kamer of spelen tegen een korte muur kan wel eens teveel druk geven.

Alle ramen sluiten werkt soms ook druk opbouwend en bijv. een tafeltje met een kolomvoet voor de speakers doet ook wonderen mad.gif

Of een buizenbak natuurlijk :D

Greetinx

Andr

wat jouw konus teveel doet ,doet mijn esl ook teveel (soms)

echt waar ! we horen in vergelijking met een live concert (orgel) veel te veel laag in onze huiskamers

ik zat gisteren bijna recht onder het orgel (het leuke is dan dat je erg goed het verschil hoort tussen boven-hoofd-zwel en rugwerk) en hoorde daar heel goed de grond en boventonen van het pedaalwerk.

het viel mij dan ook weer op ,dat je erg goed moet luisteren om de lage tonen te horen.

ze vallen soms nauwelijks op tussen al die vulstemmen

een enkele keer bij een zachte passage ,ondersteunt door een 16 voetpijp ,hoor je het laag in al zijn zuiverheid om je heen vibreren

maar als het orgel speelt met alle registers open dan is alles in evenwicht en komt het pedaalwerk er echt niet bovenuit

en dat is wat ik wil horen in de huiskamer ,een evenwichtig geluid waar alle tonen (dus ook het laag ) een homogeen geluidsbeeld vormen zonder van die resonerende uitschieters van 30-50hz

oftewel :ik wil het laag niet horen ,maar als je het weglaat moet ik het wel missen ,snap je

en daarom speel ik met esl,s

een subtiele laagweergave

en niet te veel van het goede :)

Geplaatst door Ome Henk:

Gelukkig gaan die niet zo diep (zonder dramatisch af te vallen), anders bleef er helemaal niets meer van die panelen over...

inderdaad

met mijn 7 meter kamerlengte kan ik die lage frequenties ook niet gebruiken

ps : een systeem wat tot 16hz gaat (=de laagste toon die een 32voets pijp kan produceren ) heb je niets aan

een vooraanstaand organist vertelde mij nl dat die 32 voet pijp alleen wordt gebruikt om een 16 voeter wat steviger te laten klinken

van die 16 hz hoor je nl niks ,alleen de boventoon ,oftewel de 16 voeter (vanaf 32 hz ) gaat dan een soort van pulserend geluid maken

hij klinkt dan nl niet meer strak maar meer als een helikopter (is dit een goede uitleg???)

het geeft net wat meer fundament aan de pedaal tonen ,gewoon een steviger geluid dus

(sorry dat ik altijd die orgelser bij betrek maar ik ben er weer helemaal vol van na het concert van gisteren)

:)

Geplaatst door Ome Henk:

Ik geef overigens de voorkeur aan een "full-range" speaker, omdat het zeer moeilijk is om een sub naadloos z'n werk te laten doen.

Beste Ome henk,

Ben het verschrikkelijk met je eens. Daarom ben ik al vanaf 1982 verbaasd dat mensen dingen blijven proberen die niet kunnen en daarna verbaasd zijn dat het niet kan. Trouwens luidsprekers bouwen (en dat doe je als je een sub aansluit) is toch een vak ? Of ben ik verkeerd ?

mvg

Gert

Geplaatst door erik klijnsmit:

inderdaad met mijn 7 meter kamerlengte kan ik die lage frequenties ook niet gebruiken

... een systeem wat tot 16hz gaat (=de laagste toon die een 32voets pijp kan produceren ) heb je niets aan

een vooraanstaand organist vertelde mij nl dat die 32 voet pijp alleen wordt gebruikt om een 16 voeter wat steviger te laten klinken

Beste Erik,

Een fantastische opmerking.

Als jouw vooraanstaande organist zegt (en daar heeft hij gelijk in) dat de 32 voeter de 16 voetspijp slechts ondersteund, dan zegt mijn vooraanstaande luidsprekerboer en de natuurkundige wetten uit 1630 dat een luidspreker die tot 20 Hz gaat ervoor zorgt dat het systeem in ieder geval een fatsoenlijke 40 Hz kan maken.

En daar heeft jouw mogelijk te kleine kamer van 7 meter niets mee te maken.

mvg

Gert

Hallo Gert,

Ik ben het ook met jullie eens.

Er zijn natuurlijk wel mogelijkheden om subs toe te passen, dit vergt echter een hoop rekenwerk en vallen en opstaan voordat het resultaat acceptabel wordt. Een aantal fabrikanten hebben in feite de subs (meervoud!!) in de kabinets van een fullrange speakersysteem toegepast. Ik neem aan dat dat hetgeen is Ome Henk bedoelt.

Deze zullen dan ongetwijfeld in de ontwerp- en testfase zijn meegenomen.

In ieder geval geen kant en klaar doosje dat aangesloten wordt en dan goed en mooi een bestaand systeem zou moeten aanvullen.

Helaas is 95% van subwoofer kopend Nederland zich hier niet van bewust...

Geplaatst

door Ome Henk: Gelukkig gaan die niet zo diep (zonder dramatisch af te vallen),

anders bleef er helemaal niets meer van die panelen over...

Beste ome henk,

Flauwe opmerking over "die panelen". Trouwens de luidsprekers van jou vallen veel dramatischer af dan die van Erik met alle fase ellende van dien.

Beter een dipool die mogelijk wat eerder afvalt en waar slechts een paar dB'tjes worden bijgeteld als gevolg van het slechts "last" hebben van de achterwand, dan de rondomstralende luidspreker van jou die gemakkelijk pieken en dalen kan maken van 8 a 12 dB omdat jij last hebt van achterwand en vloer en zijwand.

mvg

Gert

Geplaatst door Michel:

Hallo Gert,

... dit vergt echter een hoop rekenwerk en vallen en opstaan voordat het resultaat acceptabel wordt.

... Ik neem aan dat dat hetgeen is Ome Henk bedoelt.

... In ieder geval geen kant en klaar doosje dat aangesloten wordt en dan goed en mooi een bestaand systeem zou moeten aanvullen.

... Helaas is 95% van subwoofer kopend Nederland zich hier niet van bewust...

Beste Michel,

Ja, als je het goed doet inderdaad een hoop rekenwerk en daarna meetwerk. Het is niet zo simpel. Maar Ome henk heeft daar zelf geen last van want hij heeft ooit gezegd dat hij alles door zijn handelaar laat doen en alleen luistert. Vele forumleden verkeren helaas niet in die benijdenswaardige positie en moeten dat allemaal zelf uitzoeken.

Waarom 95% van de subkopers daar geen rekening mee houdt zal wel een commerci

Geplaatst door Ome Henk:

Vandaar dat ik zei: "theoretisch klopt het wel".

... Ondanks dat de richtingsgevoeligheid er "niets" mee te maken zou hebben, heb ik mijn twijffels:

- of je een sub wel naadloos muzikaal kunt aansluiten op je bestaande set (ook al zal dat voor elke opname opnieuw moeten),

- of je die afzwakking hoort, wanneer je 'm eindelijk eens "naadloos" hebt afgesteld. Immers heb je een speaker die fiks afvalt bij bv. 60Hz en je corrigeert je het laplazarus (met 1 of 2 subs), tot je het "goed genoeg" vindt... (en ik weet het, "goed genoeg" is nooit zoals het wezen moet    :rolleyes: )

Beste Ome henk,

Je zegt zelf dat het theoretisch klopt, alhoewel het niet overtuigend klinkt. Waarom zou je dan bewust een stommiteit begaan door praktisch te gaan pierewaaien met 1 subje. Lukt je nooit.

Nee, Ome henk, ik had gezegd dat die richtingsgevoeligheid er niets mee te maken heeft en niet zou hebben. Dat laagsignaal wordt ergens in een versterker of middels een dubbele spreekspoel opgeteld. En

Geplaatst door gert:

...luidsprekers bouwen is een vak, ik heb dat jaren gedaan en ben uiteindelijk toch op professionals uitgekomen...

Wat niet wegneemt dat het goed mogelijk is zelf (near) high-end luidsprekers te bouwen. Die mooi klinken, een vlak frequentie-gevoeligheids verloop hebben en misschien zelfs wel een mooi uiterlijk.

Met de benodigde theoretische bagage, een goede geoutilleerde werkplaats en veel geduld en vrije tijd kom je een heel eind. Ik denk zelfs dat menige prof op deze manier te werk gaat.

Waar houdt het amateurschap op en begint professie?...

Geplaatst door Michel:

Wat niet wegneemt dat het goed mogelijk is zelf (near) high-end luidsprekers te bouwen. Die mooi klinken, een vlak frequentie-gevoeligheids verloop hebben en misschien zelfs wel een mooi uiterlijk.

Helaas wordt de objectiviteit vaak uit het oog verloren bij zulke projecten :rolleyes:eek.gifconfused.gif