Jump to content

upgraden laag

zone2000
 Share

Recommended Posts

Ben ik met je eens, Ruud.

Maar dan kom je weer op het punt of iemand tevreden is met zijn/haar spullen (of eigen brouwsels in dit geval). Als het antwoord ja is, is het toch een geslaagd project. Mogelijk dat je de term high-end in het onderhavige geval wel ruim moet interpreteren...

Geplaatst door Michel:

Ben ik met je eens, Ruud.

Maar dan kom je weer op het punt of iemand tevreden is met zijn/haar spullen (of eigen brouwsels in dit geval). Als het antwoord ja is, is het toch een geslaagd project. Mogelijk dat je de term high-end in het onderhavige geval wel ruim moet interpreteren...

Ach, Michel de term high-end is niet eens belangrijk.

Het gaat er meer om dat vaak de werkelijkheid uit het oog wordt verloren. Zogauw iemand wat plankjes aan elkaar lijmt en er vervolgens wat gaatjes in zaagt, daarin een paar speakerunits(die natuurlijk speciaal op zijn/hun uitstekende specificaties zijn uitgezocht)inschroeft, een filter(met uiterst hoogwaardige componenten aan elkaar geknoopt)inzet en dan denkt dat het het 8ste wereldwonder is :rolleyes:

En natuurlijk mag hij dat denken, maar mag iemand anders daar dan kritiek op hebben al dan niet terecht :rolleyes: , zijn vaak teergevoelige zieltjes ;)

Geplaatst door Ome Henk:

Als je de "naadlose" aansluiting hebt gemaakt op bv. Eric Clapton - Unplugged, zul je een probleem hebben bij vele andere opnamen en dat is wat ik bedoel.Die "naadlose" aansluiting zul je dus eigenlijk met een "Audio-analyser" o.i.d. en zo'n testsignaal (of hoe dit ook heten mag) moeten doen.

Beste Ome henk,

Ja dat bedoel ik. Je moet natuurlijk nooit een luidspreker 'afregelen' op een plaat of CD met muziek, tenzij je maar

Geplaatst door gert:

Beste Erik,

Een fantastische opmerking.

Als jouw vooraanstaande organist zegt (en daar heeft hij gelijk in) dat de 32 voeter de 16 voetspijp slechts ondersteund, dan zegt mijn vooraanstaande luidsprekerboer en de natuurkundige wetten uit 1630 dat een luidspreker die tot 20 Hz gaat ervoor zorgt dat het systeem in ieder geval een fatsoenlijke 40 Hz kan maken.

En daar heeft jouw mogelijk te kleine kamer van 7 meter niets mee te maken.

mvg

Gert

en hier sla je de plank volledig mis gert!

;)

een orgelpijp van 16 voet heeft g

en daarom klinkt het in de kerk ALTIJD beter dan thuis

ps ik snap hem gert

maar hoe vindt je deze onderbouwing

een stukje tekst van een revieuw over een kef luidspreker

De Model 4 is het topmodel van KEF en als gezegd zag ik er een beetje tegenop. Als rechtgeaarde ESL fanaat - ik luister sinds 1972 vrijwel onafgebroken naar elektrostaten - heb ik meer moeite met grote dan kleine conusluidsprekers. Dat zit hem waarschijnlijk onder meer in het veelal nauwelijks onder controle zijnde laag van grotere luidsprekers. Bij kleinere ligt dat gemakkelijker omdat er gewoon minder laag uitkomt. De definitie in het laag van de ESL (de 55 zowel als de 63) wordt door vrijwel geen dynamisch systeem ge

Geplaatst door erik klijnsmit:

en daarom klinkt het in de kerk ALTIJD beter dan thuis

ps ik snap hem gert

maar hoe vindt je deze onderbouwing

een stukje tekst van een revieuw over een kef luidspreker

Beste Erik,

Een bijzonder slap en suggestief verhaal. En dat hij Jan Kool als een soort referentie noemt is op zijn minst vreemd. Jan Kool was degene die ooit heeft geschreven dat maar het beste een goedkoop CD-spelertje kon kopen. Reden: een 1 is een 1 en een 0 = een 0 (dat was echt lachen ! zielig toch, een ieder op dit forum weet beter)

.... heb ik meer moeite met grote dan kleine conusluidsprekers.

Hij heeft waarschijnlijk nooit echt goede grote gehoord.

.... Dat zit hem waarschijnlijk onder meer in het veelal nauwelijks onder controle zijnde laag van grotere luidsprekers.

Weet ie dat niet eens zeker?

.... Bij kleinere ligt dat gemakkelijker omdat er gewoon minder laag uitkomt.

Eens, ik kies meestal niet de gemakkelijkste weg, jij trouwens ook niet.

.... De definitie in het laag van de ESL (de 55 zowel als de 63) wordt door vrijwel geen dynamisch systeem ge

Waar ik me nu aan stoor is dat er meer tussen hemel en aarde is dan alleen orkest instrumenten.

Samples, van explosies tot aan vogels.

Synthesizers met alle mogelijke golf vormen.

't is anders maar niet minder mooi om naar te luisteren

En dan gaan zeggen dat er in een partituur niet lager gespeeld word! Jezus, ik luister nooit klasiek. ik wil al het mogelijke horen.

Van feedback tot vervormde blokken, als de muziekant dat zo wil, wil ik 't ook.

En 't hoeft niet allemaal even hard, dat kan niet eens met onze oren.

Groetjes Simon

ps Mooie uitleg Gert

Beste Gert

Ik heb heel veel van wat Jan Kool gepubliceerd heeft gelezen. Wat daar aan opvalt is dat hij altijd man en paard heeft genoemd, nooit discussie uit de weg is gegaan en veel met meetgegevens heeft onderbouwd. Hij was ook een van de eersten die het belang aan heeft gegeven van juist de kwaliteit van de hele zachte signalen bij CD-weergave. Ik ben dan ook zeer benieuwd waar jij de door jou gerefereerde uitspraak over CD-spelers bent tegengekomen.

Kool was nu bij uitstek iemand die 'lage lusten' had zoals hij het zelf noemde. Lees zijn stukken maar over de zelfbouwkasten uit de jaren'50, zijn gemetselde kast (330 liter) met speciale laagweergever die door John Bowers was meegebracht, in zijn woning in Loosdrecht, het bezit van o.a. de Kef 107. Zou dat misschien de reden zijn geweest dat hij Jan Kool als referentie heeft genomen?

En ik kan mij toch nog wel recenties herinneren van de Kef RR105, IMF TLS80, HB10, het 6000 systeem van Celestion om er maar een paar te noemen. Bepaald geen kleine jongens...

Ennuh ik weet niet hoe ik het zeggen moet, want het ligt misschien een beetje gevoelig, maar ik vind die kleurtjes afsch.... eek.gif niet zo heel mooi. Maar wel creatief :P

Geplaatst door gert:

En dat hij Jan Kool als een soort referentie noemt is op zijn minst vreemd.

heb meer moeite met grote dan kleine conusluidsprekers.

Hij heeft waarschijnlijk nooit echt goede grote gehoord.

mvg

Gert

Beste Gert,

Zal ik je even een recensie(uit Luister) van de TLS 80 opsturen van Jan Kool?

Daar zegt hij over deze "grote" jongen heel andere dingen :P

Geplaatst door seoman:

Waar ik me nu aan stoor is dat er meer tussen hemel en aarde is dan alleen orkest instrumenten.

Samples, van explosies tot aan vogels. Synthesizers met alle mogelijke golf vormen. 't is anders maar niet minder mooi om naar te luisteren

En dan gaan zeggen dat er in een partituur niet lager gespeeld word! Jezus, ik luister nooit klasiek. ik wil al het mogelijke horen.

Van feedback tot vervormde blokken, als de muziekant dat zo wil, wil ik 't ook.

En 't hoeft niet allemaal even hard, dat kan niet eens met onze oren.

Groetjes Simon

ps Mooie uitleg Gert

Beste seoman,

Helemaal eens. Ik wil ook vervormende blokgolven en explosies horen als de componist/klankregiseur dat wil. Er is, electrisch gezien, dan ook geen enkel verschil tussen pop/klassiek/jazz. Alleen gemiddeld genomen worden sommige popnummers wat ruwer behandeld(toonregeling, compressie) dan klassieke. In ieder geval gebeurd dat om commercieele redenen(moet ook klinken op de strandradio) of omdat men denkt dat "de mensen" toch geen vergelijking kunnen maken met de werkelijkheid. Een misselijkmakende miskenning van onze forummers natuurlijk.

mvg

Gert

Geplaatst door Kermit:

Beste Gert

Ik heb heel veel van wat Jan Kool gepubliceerd heeft gelezen. Wat daar aan opvalt is dat hij altijd man en paard heeft genoemd, nooit discussie uit de weg is gegaan en veel met meetgegevens heeft onderbouwd. Hij was ook een van de eersten die het belang aan heeft gegeven van juist de kwaliteit van de hele zachte signalen bij CD-weergave. Ik ben dan ook zeer benieuwd waar jij de door jou gerefereerde uitspraak over CD-spelers bent tegengekomen.

Kool was nu bij uitstek iemand die 'lage lusten' had zoals hij het zelf noemde. Lees zijn stukken maar over de zelfbouwkasten uit de jaren'50, zijn gemetselde kast (330 liter) met speciale laagweergever die door John Bowers was meegebracht, in zijn woning in Loosdrecht, het bezit van o.a. de Kef 107. Zou dat misschien de reden zijn geweest dat hij Jan Kool als referentie heeft genomen?

En ik kan mij toch nog wel recenties herinneren van de Kef RR105, IMF TLS80, HB10, het 6000 systeem van Celestion om er maar een paar te noemen. Bepaald geen kleine jongens...

Ennuh ik weet niet hoe ik het zeggen moet, want het ligt misschien een beetje gevoelig, maar ik vind die kleurtjes afsch....   eek.gif  niet zo heel mooi. Maar wel creatief    :P

Beste Kermit,

Laten we wel wezen, Jan Kool heeft grote verdiensten gehad in de geluidsreproductie. Maar kon soms wel erg eigenwijs zijn en overtuigd van zijn gelijk. Ik weet niet meer wanneer hij dat geschreven heeft van de

Geplaatst door Ruud:

Beste Gert,

Zal ik je even een recensie(uit Luister) van de TLS 80 opsturen van Jan Kool?

Daar zegt over "grote" jongens heel andere dingen

Beste Ruud,

Ja, dat lijkt mij interessant. Ik heb al die oude dingen weggeworpen. Je weet wellicht dat Jan een vriend was van John Wright (designer IMF). Misschien heb je ook nog dat verhaal dat alle CD-spelers gelijk zijn.

mvg

Gert

Geplaatst door gert:

Maar kon soms wel erg eigenwijs zijn en overtuigd van zijn gelijk.

mvg Gert

Daar hebben wel meer mensen last van! ;):)

Zoals ondergetekende bv

Groetjes Simon

Leuk he in zo'n kerk,maar heb je wel eens goed rond gekeken in een kerk???De vorm??

Vanaf het plafond tot de grond zie je overal

nisjes ornamenten beelden banken,enz,dat ze toen al de juiste akoestiek konden bepalen ,toch knap van de bouwers van rond 1800.

Mvrg Mr.Dynaco

Tube lovers like it hot.

Geplaatst door Mr.Dynaco:

Leuk he in zo'n kerk,maar heb je wel eens goed rond gekeken in een kerk???De vorm??

Vanaf het plafond tot de grond zie je overal

nisjes ornamenten beelden banken,enz,dat ze toen al de juiste akoestiek konden bepalen ,toch knap van de bouwers van rond 1800.

Mvrg Mr.Dynaco

Tube lovers like it hot.

Nou ik ben niet kapot van de akoustiek van een kerk. Het is net alsof er een hammond veer tussen de muziek zit. Nee veel te veel galm voor mijn smaak. Het is niet zo erg als een stadion.

Maar doe mij mijn huiskamer maar.

Groetjes Simon

Ik had hier al eens een hint gegeven dat ik niet zo blij ben met die kleurtjes (zie pag. 11). Blijkbaar is dat niet als zodanig doorgedrongen. Voor mij hoeven dus helemaal geen kleurtjes erbij want dat leidt af van de postings ervoor en erna ('t lijkt een beetje op schreeuwen). Ook dat dit is weer een negatieve eigenschap van de gemiddelde NLer. Als zij op vakantie zijn prik je ze er ook zo uit, omdat ze zo opvallen eek.gif;)

Dus Gert, wat mij betreft hoef je je kwaliteiten als scripkenner hier niet te etaleren. Doe maar normaal, want je woorden zeggen meer dan je kleurtjes.

BTW: Dat fletse is wel super afgrijselijk

Geplaatst door seoman:

Daar hebben wel meer mensen last van!

Zoals ondergetekende bv

Groetjes Simon

Beste seoman,

Oh, ik wist niet dat jij ook altijd overtuigd bent van jouw gelijk. Is me nooit zo opgevallen.

Komt waarschijnlijk omdat je alles goed onderbouwt en niet zomaar iets roept.

mvg

Gert

Geplaatst door Sodejuu:

Ik had hier al eens een hint gegeven dat ik niet zo blij ben met die kleurtjes (zie pag. 11). Blijkbaar is dat niet als zodanig doorgedrongen. Voor mij hoeven dus helemaal geen kleurtjes erbij want dat leidt af van de postings ervoor en erna ('t lijkt een beetje op schreeuwen). Ook dat dit is weer een negatieve eigenschap van de gemiddelde NLer. Als zij op vakantie zijn prik je ze er ook zo uit, omdat ze zo opvallen.

Dus Gert, wat mij betreft hoef je je kwaliteiten als scripkenner hier niet te etaleren. Doe maar normaal, want je woorden zeggen meer dan je kleurtjes.

BTW: Dat fletse is wel super afgrijselijk

Beste sodejuu,

Kijk, dat vindt ik nou leuk. Iemand die recht voor zijn raap zegt wat hij vindt, daar heb ik tenminste wat aan. Ik heb indertijd wel degelijk gezien dat je schreef: "BTW: wel mooi hoe ik al je kleurtjes om zeep help, h

Hoi Gert, nice tie :P

Waarom kies je voor zacht rose en vanilla pastel??? Het zou interessanter worden - wil je perse met kleurtjes werken (en dat wil je blijkbaar) - om de kleurtjes aan te passen aan de kleuren van de site? Misschien dat HEAR dat dan ook nog overneemt.

BTW: Wel prettig dat je je hier op vakantie voelt.

P.S.: Ik heb ook al eens een shrink gek gekregen eek.gif:D

P.P.S.: Volgens mij dwalen we nu wel heel erg af :rolleyes:

Geplaatst door Sodejuu:

Hoi Gert, nice tie

Waarom kies je voor zacht rose en vanilla pastel??? Het zou interessanter worden - wil je perse met kleurtjes werken (en dat wil je blijkbaar) - om de kleurtjes aan te passen aan de kleuren van de site? Misschien dat HEAR dat dan ook nog overneemt.

BTW: Wel prettig dat je je hier op vakantie voelt.

P.S.: Ik heb ook al eens een shrink gek gekregen

P.P.S.: Volgens mij dwalen we nu wel heel erg af

Beste Sodejuu,

Je dacht hoop ik niet dat ik echt naar de shrink was geweest. Beetje dollen, off topic, moet kunnen. Gaat om de inhoud niet waar?

Ja, ik vind het wel leuk hier, maar om dat nou vakantie te noemen. Ik lees liever een verhaal over de gehoorbeschadigingen die daar plaatshebben.

De kleuren vanille en zacht rose heb ik genomen omdat ik die toevallig uit mijn hoofd ken. Geen andere reden. Vind ze zelf ook niet zo mooi.

Ja we dwalen af, waarvan ook weer ? Oh ja, lage frequenties geloof ik. Mijn bijdrage heb ik voorlopig gedaan dacht ik.

mvg

Gert