Jump to content

stoeien met konusluidsprekers .

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Seed7:

Eric,

Kijk hier eens:

http://www.linkwitzlab.com/builtown.htm

Is dat Benny Hill?

Jullie hebben gelijk, na aanschaf van mijn transmissielijnen moest ik ook al gauw aan een zwaardere versterker. Wegens budgetbeperkingen werd dat een erg "mid-fi" Luxman bakbeest, die het boven verwachtingen doet. Niet geweten dat je zoveel "lucht" (figuurlijk) in zo'n TL kan brengen.

Jelte

Geplaatst door Sjettepet:

Jullie hebben gelijk, na aanschaf van mijn transmissielijnen moest ik ook al gauw aan een zwaardere versterker.

Niet geweten dat je zoveel "lucht" (figuurlijk) in zo'n TL kan brengen.

Jelte

Dat bedoel ik dus ook, tientallen bezitters van transmissionline

Geplaatst door Sjettepet:

Is dat Benny Hill?

Zucht.

Jullie hebben gelijk, na aanschaf van mijn transmissielijnen moest ik ook al gauw aan een zwaardere versterker. [...] Niet geweten dat je zoveel "lucht" (figuurlijk) in zo'n TL kan brengen.

Zucht.

Aangezien het hier om een zelfbouw topic gaat snap ik in het geheel niet waar dit allemaal over gaat! Bij zelfbouw heb je gelukkig de mogelijkheid om de zaken, met name in het laag, vele malen beter af te stemmen dan bij het "confectie spul".

Het is zeer wel mogelijk om een TML met een eenvoudige (buizen) amp te bedrijven. Hij moet hier echte wel voor afgestemd zijn. Een eerste vereiste is dat alle mogelijke parameters en componenten gemeten en afgestemd worden met de eindtrap die de luisdspreker uiteindelijk ook gaat aandrijven! Iedere verandering van versterker zal daarna een mismatch betekenen.

Over het algemeen is het confectiespul, helaas, ontworpen voor transistor versterkers en het ridicule idee dat "bigger is better".

Seed7,

Ik schreef "lucht", niet "zucht".

Het gaat momenteel over de vraag of de woofer van de topicstarter eventueel als ingredient voor een zelf te bouwen transmissielijnluidspreker zou kunnen dienen. Lijkt me niet zo ver off-topic.

De topicstarter heeft al aangegeven dat hij geen "confectiespul" gaat bouwen.

Jelte

• 5 months later...

Kijk, dit is nou mooi. Iedereen steekt bakken geld en tijd om een top systeem te maken. En dat terwijl je bijna zonder enige moeite iets heel moois in handen kan hebben.

Hoewel het hartstikke onverantwoord is wat jij doet, hoeft nog niet te betekenen dat het niet werkt.

Maar ga nu niet denken dat het altijd zo kan. Meestal zul je er niet veel uithalen als je het zo aanpakt. Maar mt de jusite (minder kritische) coponenten kun je vrij veel bereiken.

Ik heb ook even snel het topic door genomen. Ik begrijp dat je een 21 cm woofer met een breedbander wou combineren. Ik heb ook ongeveer zoiets, maar dan een 13 cm woofertje met de acr fe 103 s. x-over op 400 Hz, eerste order. Klinkt heel leuk. Maar de bass is ver te zoeken. En ik ben wel een beetje bass freak... Ik denk dat ik met dit projectje stop, en als ik weer wat euros heb maak ik een zuiltje met een iets deftigere bass drivertje (18 of 20 cm).

:D

Als je zolang naar ESL's hebt geluisterdVolgens mij niet. Dan krijgen we straks weer die klaagzang over de conussen, dat die dingen toch niet klinken enzo ;).

Ben na 10 jaar vliezen ook weer een beetje op de conus markt aan het kijken. Niet zozeer omdat ik uitgekeken ben op vliezen (deze gaan in mooie verpakking naar de zolder), maar meer omdat er nu steeds regelmatiger 2 koters van 5 en 7 hier rondstruinen. Weet bijgod nog niet wat het moet gaan worden maar heb inmiddels wel gezien dat er zeer veel moois te krijgen is. De Vifa Basis is zeker iets waar ik naar ga luisteren, misschien omdat ik in het verleden zeer goede ervaringen met de Vivace had.

Ik kan je aanraden om naar dipole laag systemen te kijken. Ik denk dat dat toch wel het beste bij de esl klank past. Maar ook samen met een conus systeem voor de rest zou het heel mooi moeten klinken.

Misschien ook leuk, er zijn hele leuke ribbon tweeters te krijg voor vrij weinig geld (129 euro voor de goedkoopste dacht ik). Zo zou je toch wel een mooi audiofiel systeempje in elkaar kunnen knutselen.

• 2 weeks later...

Hoi Erik

Ik heb je vraag eens goed bekeken en ik zou je ten zeerste afraden om hiermee een 2-weg systeem te maken gezien zijn afval in het mid, deze woofer moet al gefilterd worden voor de 1kHz. Dit heeft als gevolg dat je hierbij een geschikte tweeter moet vinden die vanaf 1kHz begint, moeilijke opgave, want ik ben ze nog niet tegen gekomen (of je moet al een breedbander gaan gebruiken).

Deze woofer zou wel geschikt zijn voor een 3 of meer weg systeem.

Voor een 2-weg moet je een woofertje zoeken die toch doorloopt tot zo'n 2,5 - 3 kHz, omdat je de tweeter ook niet te laag wilt gebruiken omdat dit meestal nog een 'neuzig' midden geeft.

Groeten Ruud

Ik kan je aanraden om naar dipole laag systemen te kijken. (...)

Dipoolwoefers en transmissielijnen... zijn dat nou waai-faai of haai-waai systemen? :P

t'ligt eraan hoe de wind staat . ;)

, een woofer opsluiten heeft ook zijn nadelen .

tis net als bij mensen denk ik , slechte types moet je opsluiten . :rolleyes: