erik klijnsmit Posted 12 juni 2003 Report Share Posted 12 juni 2003 beste , nu ik voorlopig even uitgestoeid ben met mijn elektrostaten (ze klinken nu echt naat mijn zin ), ben ik van plan om ipv te gaan zitten kloten met een hybride esl ,een konus systeem te gaan bouwen . waarom ?? -omdat ik alle matrialen en alle ruimte in mijn schadewerkplaats heb . -omdat het me een leuke uitdaging lijkt . -omdat ik nog een setje scanspeak woofers heb liggen ,waar ik nu niks mee doe . -omdat ik dan het een en ander kan leren over konusluidsprekers . dit is mijn plan . -als basis de scanspeak 21w 8554 -het moet een tweeweg systeem worden -met zo min mogelijk filters . -met een breedband tweeter .(een hele goede ) -afmeting maakt niet uit. dit zijn de specs van de woofer : rendement 90db fres 23hz re 5.5ohm le 0.2mh sd 220cm2 md 20.5gram rm 1.7ns/m bl 80 tm vas 180 liter qms 1.7 qes 0.25 qts 0.22 lin max. 6.5/10mm vioce coil diam. 42mm 110w willen jullie mij helpen .? alvast bedankt erik klijnsmit (die weer een nieuwe uittdaging aangaat .) Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 12 juni 2003 Author Report Share Posted 12 juni 2003 Geplaatst door Sherwin:Het moet iets worden: -als basis de scanspeak 21w 8554 -het moet een tweeweg systeem worden -met zo min mogelijk filters . ----------------- Zou je niet eerst kijken wat de units je te bieden hebben en wat voor filter ze het best toegepast kunnen krijgen? Voor een beter laag zou ik zoiezo voor een focal of een eton gaan. Een 2 weg met een 21cm unit, kun je net zo goed niets bouwen... (tenzij het een beetje voor de klooierij is) Ik wil je niet afzijken ofzo hoor.. maar dit is echt goed advies, zou zonde zijn als je niet maximaal rendement uit je units zou halen. Ook ken ik het gevoel om wat te maken, dat je meteen dit en dat en dit en dat en alle rotzooi voor de dag gaat halen en jezelf daarna afvraagt (waar ben ik mee bezig?).. alles netjes uitdenken dus, filosofie proberen op te bouwen voor je systeempje en het beste er van maken. Je mag gerust een keer luisteren, dan genees je wel van het woord 'ESL'.. faster is er bijna niet (qua conus midhoog). Ik houd alleen niet van een audiofiel (vies woord) laag, ik heb gewoon normaal recht laag zo als het hoort (dat beinvloed ook iets meer de kamer, maar daar zijn oplossingen voor). Mvgr, Sherwin waarom kan een tweeweg niet met een 21cm woofer ? hij kan toch ongekleurd tot 300hz ? en daarboven een breedband tweeter . en het is zeer eker niet voor de klooierij dit word een srieus ontwerp ,waar ik al mijn energie in wil stoppen . Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 12 juni 2003 Author Report Share Posted 12 juni 2003 maar ik heb natuurlijk wel een beetje jullie hulp nodig . ps ,ik kom graag een keertje luisteren . stuur me maar een pm . dan komt het goed . Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 12 juni 2003 Report Share Posted 12 juni 2003 Voor een breedbandtweeter zou je kunnen denken aan een Jordan of Bandor 50 mm unit. Deze lijken veel op elkaar en zijn in te zetten vanaf zo'n 200 Hz. Het kleine luidsprekertje van Vifa de 10BGS 119/8 meet ook heel aardig, zelfs in het hoog. Ik denk dat deze wel te combineren zijn met je ScanSpeak Woofers. De Bandor: De Jordan: De Vifa: Hiervan is de Vifa het meest voordelig. De korf van deze Vifa wordt ook gebruikt voor de Jordan JX92. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 12 juni 2003 Report Share Posted 12 juni 2003 Wordt toch niks Erik! Stop er maar mee! Als je zolang naar ESL's hebt geluisterd, denk je dan dat je met wat bij elkaar geraapt materiaal iets in elkaar kan draaien wat jouw goedkeuring kan wegdragen? Volgens mij niet. Dan krijgen we straks weer die klaagzang over de conussen, dat die dingen toch niet klinken enzo . Voor zover ik jou van het forum ken, lijk je me meer iemand voor een grote Infinity. Zoals die van Andre bijvoorbeeld, met ribbons voor mid/hoog en een conus voor het laag. Met vriendelijke groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 13 juni 2003 Report Share Posted 13 juni 2003 Hoi Erik, Wel eens gedacht aan een Manger unit? Schijnt zo'n beetje het meest transparant te zijn wat er te vinden is. Hiermee is zeker een mooi 2 weg systeem te bouwen. Stefan speelt hier al een hele tijd mee (met Vifa woofers) en is -bij mijn weten- erg tevreden met zijn systeem. Filteren ligt aan de toegepaste units. Eerste orde is het mooist, maar als de scheidingsfreq zo laag ligt wordt het lastig. Ik denk dat je toch aan minimaal 2e orde moet denken. Aardige site voor berekenen van je filters e.d.: www.mhsoft.nl Groet/succes, Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Superboer Posted 13 juni 2003 Report Share Posted 13 juni 2003 http://www.t-linespeakers.org/projects/rune/index.html In dit project wordt de al eerder genoemde Jordan twee gebruikt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alco Posted 13 juni 2003 Report Share Posted 13 juni 2003 Een 2 weg met een 21cm unit, kun je net zo goed niets bouwen... (tenzij het een beetje voor de klooierij is) Dit snap ik ook niet! Wat is er mis met 2-weg ? Geef dan a.u.b. ook aan waarom Erik dan net zo goed niets kan bouwen ! Mvg, Alco Link to comment Share on other sites More sharing options...
r0X Posted 13 juni 2003 Report Share Posted 13 juni 2003 Een 21cm woofer met een tweeter (ik heb het niet over een bandtweeter) combineren is niet een goed plan omdat je unit gaat beamen op de frequenties die hij toch voort zal moeten brengen. Ook moet je hem denk ik (om een beetje fatsoenlijk geluid uit je tweeter te krijgen) min. op 2000 htz crossen. Ik heb jouw unit niet bekeken maar ik denk dat deze ook (zoals heel veel units) last heeft van cone breakup. Dit kan je normaal gewoon verhelpen door onder die frequenties te filteren. Je kan het natuurlijk verhelpen door een mid en een hoog unit te gebruiken. Ook zal je combinatie niet erg hard kunnen spelen (verwacht ik) omdat je doordat je je tweeter laager als normaal crosst, is hij (omdat hij grotere uitslagen moet maken naarmate de freq. daalt) veel sneller aan zijn maximale uitslag en daarna gaat hij vervormen. Je zou dit alles natuurlijk uit de weg kunnen gaan door een 3 weg te bouwen, maar dat is niet zo simpel als het lijkt. 2 weg is aan te raden als je eerste luidspreker Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Harteveld Posted 13 juni 2003 Report Share Posted 13 juni 2003 http://www.partsexpress.com/pe/showdetl.cf...ID=117936&DID=7 Dit met een woofertje er onder lijkt mij wel wat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 13 juni 2003 Report Share Posted 13 juni 2003 hmm http://www.clofis.nl/nl/seas/H1144%20T18RECOAXTVFC.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 13 juni 2003 Author Report Share Posted 13 juni 2003 ik heb eens ergens een soort speaker gezien ,die van 80 hz tot 20khz ging . het was een soort conus maar dan helemaal plat . het leek net een diafragma ,zo,n fototoestel onstluiter ,. ze verkochten hem geloof ik bij remo . zou dit een optie zijn . er zijn toch zeker wel speakers te koop die dit kunnen ?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 13 juni 2003 Author Report Share Posted 13 juni 2003 deze bedoel ik de magner , afmetingen Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 13 juni 2003 Report Share Posted 13 juni 2003 De manger werkt als een puntbron, dit geeft de voordelen die bijna elk eenwegsysteem heeft: een perfecte plaatsing van de instrumenten in de ruimte. Ze worden in studio's gebruikt bij de registratie van klassieke muziek. De Manger heeft ook positieve eigenschappen van zowel elektro- of magnetostaten zoals de snelheid (het is een van de weinige luidsprekers die in staat is blokgolven weer te geven). Deze snelheid maakt hem wel moeilijk te combineren met een conventionele woofer, hierbij zul je dezelfde problemen ondervinden als het combineren van elektrostaten met een woofer. Manger gebruikt naast Vifa ook Scan-Speak woofers voor het laag, ze worden met een Q van 0,5 in een gesloten behuizing geplaatst. Maar voor een ervaren zelfbouwer zijn er erg mooie luidsprekers mee te bouwen. Ik raad je wel aan om ze eerst te beluisteren voor je ze koopt, naast de bijzondere kwaliteiten die ze hebben kosten ze een aardig vermogen. Natuurlijk hebben ze ook nadelen zoals de snelheid waardoor ze lastig zijn te combineren, de gevoeligheid is met 90 dB heel aardig maar de belastbaarheid is niet zo hoog, als je eerste-orde wilt filteren zou je op zo'n 200 Hz moeten kantelen. Door de bundeling in het hoog blijft een Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 13 juni 2003 Report Share Posted 13 juni 2003 Geplaatst door richard 1:Maar als er Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjef Posted 13 juni 2003 Report Share Posted 13 juni 2003 Een tweeweg systeem met een 20cm kan wel degelijk. Het klopt dat veel 20cm speakers snel last krijgen van breakup in het mid, maar daar hebben vele 17 en 13 cm speakers ook last van. Je meot alleen niet proberen weg te komen met een 6db filter. Het afstraalgedrag is voor het gehoor niet eens zoveel beroerder dan dat van een 17 cm. Je moet alleen geen combinatie gaan maken met een zeer breed spreidende tweeter, dat is een veelgemaakt fout. Het afstraal gedrag van beide units moet min of meer overeenkomen, aners help je je stereobeeld om zeep. Een 20 cm heeft ook vele voordelen. Het klinkt over het algemeen wat voller in het laagmid, een uiterst belangrijk gebied voor de "boddy" van je geluid. Een 13 cm klinkt daar vrijwel altijd te dun. Een goede breedbandige tweeter is bijv de Eton air motion transformer. Een beetje prijzig maar wel mooi. De bandors zijn geen goede combi, die hebben een te laag rendement. Heb er zelf nog een paar liggen (iemand, voor een habbekrats ?)Doen het geweldig met klassieke muziek maar zijn te soft voor een lekker popdeuntje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 11 juli 2003 Report Share Posted 11 juli 2003 Erik, Ik ben benieuwd wat jouw ervaringen, als orgelliefhebber, zouden zijn met een transmissielijn. De typische karakteristiek zou je moeten aanspreken. Er zijn op Internet tientallen ontwerpen te vinden. Voordeel is dat je TL's na de bouw nog goed kunt "tunen" met het dempingsmateriaal. Jouw 21 woofer kan best een goed uitgangspunt zijn voor een 2-weg TL. Als je kiest voor TL krijg je van mij een CD met orgelmuziek van Bach en tijdgenoten. Die staat al jaren in mijn kast, maar ik krijg de zenuwen van orgelmuziek. Het is een Franse uitgave "J.S. Bach et ses contemporains" of zoiets. Jelte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 11 juli 2003 Report Share Posted 11 juli 2003 Geplaatst door Ome Henk: Leuk dat er niet iets voor niets weggegeven wordt Ach ja, voor niets gaat de zon op. En zelfs dan moet je nog je ogen open doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 12 juli 2003 Report Share Posted 12 juli 2003 Ach Ome Henk, welk een sarcasme. Voor heel wat mensen is er meer nodig dan een gratis CD om ze van ESL's naar Transmissielijnen te krijgen. Ik doe mijn povere best. Ik hoop dat Eric de uitdaging aanneemt. Jelte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 12 juli 2003 Report Share Posted 12 juli 2003 Beste Jelte Als voormalig transmissielijnbezitter is het juist de laagweergave geweest die mij de overstap naar ESL's heeft laten maken. Ik liep een keer door de Laurenskerk in Rotterdam toen daar op het orgel gespeeld werd. Het echte laag was bijna 'gewichtloos' maar zeer diep. Mijn transmissielijnen (verschillende gehad, o.a. Rogers Monitor, State of the Art van Atkinson, Pro9TL) leken daar niet op. Die waren indrukwekkend, maar een slechte 'vertaling' van de werkelijkheid. ESL's zijn wat dat betreft veel eerlijker. En eerlijk gezegd hoef ik dat contra-octaaf niet, omdat het in gewone huiskamers een hoop narigheid veroorzaakt. Nee, als je gevoelig bent voor de kwaliteiten van ESL's, dan zul je de overstap naar conussystemen niet zo snel maken. Maar wie weet. Erik is gisteravond bij Speedy Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 12 juli 2003 Report Share Posted 12 juli 2003 Geplaatst door Kermit:Beste Jelte Als voormalig transmissielijnbezitter is het juist de laagweergave geweest die mij de overstap naar ESL's heeft laten maken. Het echte laag was bijna 'gewichtloos' maar zeer diep. Mijn transmissielijnen (verschillende gehad, o.a. Rogers Monitor, State of the Art van Atkinson, Pro9TL) leken daar niet op. Die waren indrukwekkend, maar een slechte 'vertaling' van de werkelijkheid. Tja.....die transmissionline Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 12 juli 2003 Report Share Posted 12 juli 2003 Zucht Ik wordt daar zo moe van... Altijd het soort reacties dat dit of dat dan wel weer niet goed geweest zou zijn. Is het nou zo moeilijk om te accepteren dat er andere opvattingen bestaan dan die je zelf hebt? Ik ga nou toch ook geen verhandeling houden wat er waarschijnlijk niet goed was aan jouw set toen je met ESL63's speelde? Jij percipieert/beoordeelt het kennelijk anders dan ik. Nou en? Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 12 juli 2003 Report Share Posted 12 juli 2003 Geplaatst door Kermit:Maar wie weet. Erik is gisteravond bij Speedy Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 12 juli 2003 Report Share Posted 12 juli 2003 Geplaatst door Kermit:Zucht Ik wordt daar zo moe van... Altijd het soort reacties dat dit of dat dan wel weer niet goed geweest zou zijn. Is het nou zo moeilijk om te accepteren dat er andere opvattingen bestaan dan die je zelf hebt? Ik ga nou toch ook geen verhandeling houden wat er waarschijnlijk niet goed was aan jouw set toen je met ESL63's speelde? Jij percipieert/beoordeelt het kennelijk anders dan ik. Nou en? Beste John, Van mij zul je geen slecht woord over de ESL63 horen, heb er met veel plezier enkele jaren naar geluistert. Het gaat er alleen om dat ten tijde van dat de transmissionline Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 12 juli 2003 Report Share Posted 12 juli 2003 Geplaatst door Ruud: Beste John, Van mij zul je geen slecht woord over de ESL63 horen, heb er met veel plezier enkele jaren naar geluistert. Het gaat er alleen om dat ten tijde van dat de transmissionline Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts