Jump to content

isolatie plaatjes tussen mosfets en koelprofiel

Duck-Twacy
 Share

Recommended Posts

Namens een mede Aleph5 bouwer (Jan uit Leeuwarden):

====================

Hallo,

Heeft iemand ervaring met aluminium-oxide isolatie plaatjes voor tussen de eindtorren en de koelprofielen?

Waarom wel of beter niet gebruiken?

=======================

Daarnaast heb je nog siliconenplaatjes of folie en mica (dacht ik).

Wat is nu het beste voor zo'n heetgebakerde Pass amp?

Aluminium-oxide is de beste isolator/warmtegeleider die ik ken. Dit spul wordt ook als layer (substraat) gebruikt voor pacemakers en ander gevoelig en kritische medische app. Nadeel, het is duur en erg broos (breekbaar). Bovendien is het een stuk lastiger verkrijgbaar.

Aluminiumoxideplaatjes zijn wat warmteweerstand betreft niet beter dan siliconenrubberplaatjes of micaplaatjes.

Ze worden hoofdzakelijk toegepast om hun goede eigenschappen in de hoogfrequent-techniek (zenders) en om hun hoge doorslagspanning. Is dus alleen zinvol bij vele kilovolts. Ze zijn duur en moeilijk te krijgen. Thermisch hebben ze geen voordeel bij de montage van powertorren op een koelprofiel.

Voor een versterker ben je het beste af met mica of siliconenrubberplaatjes. Bij siliconenrubber heb je niet dat geknoei met warmte geleidende pasta. Maar je kunt ze niet "hergebruiken". Moet je een tor vervangen dan ook een nieuw rubbertje.

Okay, bedankt voor de replies. Jan kon eraan komen voor circa 1 euro per stuk (dus 12 euro totaal voor de Aleph5).

Ik neem aan dat er wel kleine verschillen zullen zijn mbt de warmteweerstand (is per slot van rekening verschillend materiaal). Bestaat daar ergebns een mooi lijstje van (de weerstandcoeficienten oid) ?

Overigens meen ik wel eens gelezen te hebben dat mica minder goed de warmte geleidt dan siliconenplaatjes.

Btw mag ik concluderen dat het iig niet verkeerd is om die Al-oxide plaatjes te gebruiken als ze je in je schoot geworpen worden, wellicht een beetje oppassen bij het monteren (niet te vast aandraaien?)

Als je die aluminiumoxideplaatjes gaat gebruiken bedenk dan wel dat de ondergrond (het koelprofiel) supervlak en glad moet zijn. Die dingen buigen niet mee. Ook moet je dan alsnog koelpasta gaan gebruiken.

Voor je Aleph is het overigens helemaal niet nodig om isolatieplaatjes met de allerlaagste warmteweerstand te gaan gebruiken. Het koelprofiel zelf is veel belangrijker wat dit betreft.

De oxide plaatjes hebben nog een belangrijk voordeel! Zeker voor mieren neukers zoals wij.

Door de grote afstand tussen de tor/fet en het koellichaam heb je minder capacitieve koppeling met de andere fets, torren en koellichaam.

Groetjes simon