Jump to content

Tuning door expert

Guest Huub Derkx
 Share

Recommended Posts

Hoi Huub,

Ik denk dat dat wel meer mensen kunnen dan alleen die tuner in Duitsland. Ik zou zelfs overwegen andere elko's te gebruiken dan die door de tuner zijn aangegeven. BHC (Aerovox) is best goed, maar die kunnen na verloop van tijd gaan lekken. Ik heb het gehad met een Renkus-Heinz PA eindtrap. Daar was ook een afvlakelko gaan lekken, Resultaat: veel troep en een vernaggelde print.

Die potmeter zou je ook nog kunnen vervangen door een stappenschakelaar. Dit geef echt een veel mooier resultaat. Alleen zijn die wel een stuk duurder dan zo'n potmeter (bij Thel vanaf €99,- )

(Aerovox) is best goed, maar die kunnen na verloop van tijd gaan lekken.

Heb je toevallig enig idee hoalang 'na verloop van tijd' is, Sodjuu ?

Volgens mij zaten er in mijn Naim Nait-2 versterker standaard namelijk ook Aerovox elco's.

Mvg,

Alco

Geplaatst door Alco:

Heb je toevallig enig idee hoalang 'na verloop van tijd' is, Sodjuu ?

Volgens mij zaten er in mijn Naim Nait-2 versterker standaard namelijk ook Aerovox elco's.

Mvg,

Alco

Hoi Alco,

De R-H is van 1988 en toen ik 'm ter reparatie kreeg aangeboden (feb. dit jaar) was het kwaad al geschied. Gezien de damage die de elco had veroorzaakt, was dat toch al enkele jaren aan de gang geweest.

Maar als een elco constant op spanning staat, is de kans op lekken kleiner dan als je 'm steeds aan en uit zet.

Guest Huub Derkx

Roger,

begrijp ik uit jouw antwoord aan Alco dat jij dat klusje ook zou kunnen uitvoeren? Of heb je dan nog die "roadmap" van de versterker nodig?

Groetjes,

Hubertinus

Geplaatst door Hubertinus:

Roger,

begrijp ik uit jouw antwoord aan Alco dat jij dat klusje ook zou kunnen uitvoeren? Of heb je dan nog die "roadmap" van de versterker nodig?

Groetjes,

Hubertinus

Hoi Huub,

Een potmeter en 8 elco's vervangen is denk ik niet zo'n groot probleem ;). Een servicedoc is echter wel altijd handig, maar je kan bijv. ook eerst eens de versterker rustig van binnen bekijken en daarna de juiste onderdelen bestellen. Dan weet je nl ook hoe groot de elko's mogen zijn (fisiek) en welke steek ze hebben. Desnoods is er nog een alternatief op te verzinnen door de elko's op een andere plek te monteren, mits en plaats genoeg is in de versterker. Het is nl beter om de elko's met de pootjes omhoog erin te zetten. De kans op lekken wordt dan wel erg klein.

Ter info: de Panasonic potmeter is uit produktie. Daar aan te komen wordt lastig.

Volgens sommigen zijn de panasonic plastik film pots de beste potmeters die er zijn (beter dan noble, albs of zelfs een stappenschakelaar). Nu praat ik alleen na, want heb zelf geen ervaring met beiden. Anyway voor 30 a 40 euro is het iig betaalbaarder.

Beste,

Stuur maar eens een mailtje naar info@soundevolution.nl.

Tot grote tevredenheid van vele klanten hebben wij al vele hifi apparaten gemodificeerd op een nuchtere en effieciente manier.

Overigens zou ik niet voor BHC elco's gaan, maar voor Blackgate. Die passen wij nagenoeg altijd toe.

Groeten,

Bas

Guest Huub Derkx

Bas,

het mailtje is onderweg. Ik ben benieuwd. Ik zal nog eens kijken wat er nu eigenlijk voor elko's inzitten(merk).

Groetjes,

Hubertinus

Geplaatst door Duck-Twacy:

Zijn BG van dit soort omvang niet erg prijzig??

Beste Duck twacy,

Ja mijn excusses, zie nu pas dat het om voedingselco's gaat. Daar zijn hele mooie andere alternatieven voor, die wel betaalbaar zijn. De BHC is dan inderdaad helemaal geen slechte keuze. Blackgates zijn dan nog steeds ideaal en betaalbaar voor kleine locale buffers, en indien nodig als DC koppel C's.

Groeten,

Bas

np, het is al laat. Veel interessanter is de vraag hoeveel het uitmaakt welke elco's je in de voeding gebruikt. Bij de hoeveelheid capaciteit (en wellicht ook de grootte van de individuele elco's) kan ik me nog iets voorstellen (minder ripple, meer reserve), maar maakt het uit of je een BCC, BHC, Elna, Panasonic oid gebuikt voor de geluidskwaliteit? Naief gezien zou ik zeggen, het geluidssignaal gaat toch niet door de voeding?? Maar er is vast meer...

Geplaatst door Duck-Twacy:

np, het is al laat. Veel interessanter is de vraag hoeveel het uitmaakt welke elco's je in de voeding gebruikt. Bij de hoeveelheid capaciteit (en wellicht ook de grootte van de individuele elco's) kan ik me nog iets voorstellen (minder ripple, meer reserve), maar maakt het uit of je een BCC, BHC, Elna, Panasonic oid gebuikt voor de geluidskwaliteit? Naief gezien zou ik zeggen, het geluidssignaal gaat toch niet door de voeding?? Maar er is vast meer...

Beste ducktwacy,

De voeding maakt simpel gezegd van de ingaande spanning (muzieksignaal) een grote spanning. Dus alles wat minder is in een voeding tast je klankbeeld aan. Blackgates munten bijv. uit in een zeer lage ESR, en een lage inductie. Minder riplle, snellere ontladings en laad tijden, dus een strakkere DC spanning mist de trafo ook behoorlijk is.

Zomaar meer Capiciteit erin plakken is niet altijd de oplossing. Kwaliteit over kwantiteit, en soms verbeterd zelfs het geluid door een lagere capiciteit toe te passen emt veel betere elco's.

Lage capiciteit i.c.m. een extreem stabiele trafo en gelijkrichters kan resulteren in een uiterst snel en krachtig geluid.

Zoals altijd, er zijn veel meer wege die naar Rome lijden.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste ducktwacy,

Lage capiciteit i.c.m. een extreem stabiele trafo en gelijkrichters kan resulteren in een uiterst snel en krachtig geluid.

Zoals altijd, er zijn veel meer wege die naar Rome lijden.

Groeten,

Bas

FF een beetje sarren Bas, want krijg hoofdpijn van jouw tekst :) :)

Het is capaciteit, niet capiciteit, dat klinkt zo raar als je het uitspreekt :rolleyes:

De wegen naar Rome lijden inderdaad, maar ik denk dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden :)

Dit was dan weer het groot dictee voor vanavond :P

Andr

Dank Andre. Ik schaam me diep   :(

Ik zit altijd als een beest te rammen te tikken, emt verstand op 0.

Groeten,

Bas

Bij mij is het precies andersom, ik zit mezelf constant te corrigeren als er toch nog een lettertje verkeerd staat :rolleyes:

Maakt niet uit, wat je bedoelt te zeggen is altijd wel duidelijk :)

Andr

Dank Andre. Ik schaam me diep   :(

Ik zit altijd als een beest te rammen te tikken, emt verstand op 0.

Groeten,

Bas

Hehe... :) En dat zie je ;) Kan me nog je 'harmoniSCe' herinneren. Ook nu weer 'emt' i.p.v. 'met'... :D Maakt niet uit hoor, ik ben er inmiddels wel aan gewend. Zonder leestekens typen is veel irritanter (doen bepaalde andere forumleden nog wel eens)...

Beste Jasper,

Dank voor de positieve reclame.

Jongens, ik zeg altijd maar zo, gelukkig is mijn karakter opgeruimder dan mijn bedrijf  :)  :)

Groeten,

Bas

En nu doe je die positieve reclame weer teniet... ;)