Jump to content

Zelfbouw sub filter

kieskes
 Share

Recommended Posts

Hoi,

Ik heb een subwoofer gebouwd met de Peerless XLS10 + XLS 10 Slave 265 Gr, dit alles in een kist met een binneninhoud van +- 32 liter, de wanden zijn van 2*22 mm mdf en zijn van binnen verstevigd met loodbitumen :)

Maar goed, Ik heb al een versterker welke ik ga gebruiken voor de aansturing, een Rotel RB 970BX, 180Watt gebrugd.

Het enige probleem wat er nog is is het filter........ ik heb nu een auto sub filter van de conrad, maar heb het idee dat dat niet echt veel is..

M'n speakers gaan volgens de specs tot 52 hz (602's)

dus zo rond de 50 hz moet de sub het overnemen)

Nu weet ik niks van filters, ik lees 2e orde, 3e orde, octaven enz enz.

Wie kan mij hier wat meer over uitleggen en een beetje helpen met een fiter? heb ik genoeg aan een dikke weerstand en een spoel of condensator?

Grtz!

hoi,

hoe ga je de sub verder aansluiten? Heb je een home-theather receiver? Dan kun je volstaan met een goede toonregeling tussen de sub en de receiver, bv een behringer ultra curve, dan kun je ook de sub mooi instellen. Heb je geen home-theather receiver dan zou ik gaan voor een actief filter, instellen van de sub is altijd handig.

gr. Rogier

Nee, geen HT, ik houd het bij stereo ;)

Als main versterker heb ik trouwens een Rotel RA-980BX, hier via de tape out naar de rb970 waar de sub aan hangt..

Maar goed, is actieve afregeling echt wel handig/nodig voor een sub??

anders moet ik hard doorsparen voor een Hypex sub amp

Nee hoor dat hoeft niet.

Met Actief filteren wordt bedoeld dat je voor de versterker het filter plaatst.

Dus je kunt gewoon je eigen amp gebruiken.

Zeker bij muziek is het van belang dat je de frquentie en de steilheid kan het filter kan aan passen.

De standaard actieve subwoofers hebben alleen frequentie en volume, die zijn bijna niet in te passen.

Kan jou auto sub filter wel de steilheid aanpassen. Dan heb je al heel wat in huis.

De versterker moet toch het werk doen.

Groeten Simon

wat bedoel je precies met stijlheid?

hier een plaatje van het filter, zoals je ziet niet veel soeps:

filter.JPG

op dit filter is het input level aan te passen, de low pass frequentie, de mode (stereo/mono) de phase en er zit een bass boost functie op op instelbare freqs (45,80,120hz) en het output level is in te stellen.

maar ik ben er niet echt tevreden over....

Ja, de foto is niet veel soeps :)

Ach zo'n layout van de print zegt heel weinig over de kwalitiet. Maar geen instelbare steilheid van 't filter maakt 't zowiezo standaard en weinig zinvol.

Met steilheid bedoel ik hoeveel zwakker het signaal wordt naarmate de frequentie toeneemt. De curve moet even steil zijn als die van de main speakers. En een een paar hz lager zodat de -3db punten op elkaar liggen. Zo zou je een 'ideale' instelling krijgen.

grzt Simon

ps meer uitleg van technische kreten

Hallo Kieskes

Uit jouw verhaal kan ik niet precies opmaken of je een gesloten kast of een reflexbehuizing gebruikt voor je sub. Gezien de betrekkelijk kleine inhoud van de sub zul je, zeker bij een gesloten kast, een bass-boost bij 30-40Hz goed kunnen gebruiken. De sub moet namelijk ook beneden de 30Hz nog voldoende output moeten geven( als je tenminste fatsoenlijk muziek wilt draaien). Toepassing van alleen een filter met instelbare kantelpunten (hoe mooi ook) leverd een boembox op. :rolleyes:

Groet

Geplaatst door Geerdie:

Hallo Kieskes

Uit jouw verhaal kan ik niet precies opmaken of je een gesloten kast of een reflexbehuizing gebruikt voor je sub. Gezien de betrekkelijk kleine inhoud van de sub zul je, zeker bij een gesloten kast, een bass-boost bij 30-40Hz goed kunnen gebruiken. De sub moet namelijk ook beneden de 30Hz nog voldoende output moeten geven( als je tenminste fatsoenlijk muziek wilt draaien). Toepassing van alleen een filter met instelbare kantelpunten (hoe mooi ook) leverd een boembox op.    :rolleyes:

Groet

Dag Geerdie, het woord boombox herken ik, daar had ik last van (ik draaide eerst met een reflex buis) hier komt nu de slave (265 gr) voor in de plaats........

Ok, dus een ander filter heb ik nodig...

Wat is hiervoor een goede oplossing, zo goedkoop mogelijk als het ff kan :)

Beste Kieskes

Nou, ik denk dat een (goed) aktief filter met de benodigde faciliteiten bijna net zo duur kost als de Hypex. Ik zat nl. met tzelfde probleem toen ik een sub wilde bouwen (later toch maar niet gedaan). Ook ik had een dikke eindtrap "over".

Ik had ook mn twijfels over de prestaties van de eindtrap en de "vermogenshonger" van de sub.

Met de Hypex ben je in 1 keer van alle twijfels af.

Geplaatst door Geerdie:

Hallo Kieskes

Uit jouw verhaal kan ik niet precies opmaken of je een gesloten kast of een reflexbehuizing gebruikt voor je sub. Gezien de betrekkelijk kleine inhoud van de sub zul je, zeker bij een gesloten kast, een bass-boost bij 30-40Hz goed kunnen gebruiken. De sub moet namelijk ook beneden de 30Hz nog voldoende output moeten geven( als je tenminste fatsoenlijk muziek wilt draaien). Toepassing van alleen een filter met instelbare kantelpunten (hoe mooi ook) leverd een boembox op.   :rolleyes:

Groet

Ik lees toch duidelijk dat hij de passieve radiator gebruikt heeft... Dus niet gesloten en geen BR.

waarom niet gewoon de rotel eindtrap verkopen en een Hypex hs200 erin

ik heb zelf ook eerst een Aura pa100

op de Xls 10 gehad en dan direct op

de sub out van een HT receiver

toen een keer de xls 10 van Speaker en co

Haarlem een weekend thuis gehad en

daarna maar de Hypex aangeschaft

je kan de sub echt prima afregelen ;)

Tuurlijk, zon hypex is natuurlijk het mooiste wat ik kan kopen, maar ik heb nu ff geen 370 euro liggen :rolleyes:

Is er geen vergelijkbaar iets zoals de Hypex alleen dan ZONDER de versterking die erin zit :) ,dat zou ideaal zijn

Ik denk dat de Rotel een betere amp is dan de Hypex

Je zou hier eens naar kunnen kijken (kost circa 100 euro, wel wat gedoe mmet aansluiten) http://www.behringer.com/02_products/prodi...CX2310〈=eng

Of wellicht is dit wat (ken het niet verder) http://www.bkelec.com/Diy/sbp.htm

Geplaatst door Duck-Twacy:

Ik denk dat de Rotel een betere amp is dan de Hypex

Je zou hier eens naar kunnen kijken (kost circa 100 euro, wel wat gedoe mmet aansluiten) http://www.behringer.com/02_products/prodi...CX2310〈=eng

Of wellicht is dit wat (ken het niet verder) http://www.bkelec.com/Diy/sbp.htm

hoy,

Ik heb ook een hypexHS200 module in combinatie met een avatar shiva in m'n zelfbouwsub zitten. Ik ben er best tevreden over. Eerst nog geprobeerd met een HS80, maar dit viel zwaar tegen. Twee defect na 1 week , maar wel correct gewisseld tegen 2 nieuwe HS 200 ( uiteraard mits bijleggen van de meerprijs ). Die HS200 draaien probleemloos en zijn van een ander kaliber qua opbouw dan de HS80.

Toch geef ik duck gelijk dat een hypex niet naast een rotel kan staan qua niveau versterker.

Alleen is de hypex module een heel volledige en compacte oplossing voor het bouwen van een active sub.

Geert

PS: 32 liter is inderdaad een kleine kast.