Jump to content

"HD 760 hoe ver kun je komen..?"

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Ja daar gaan we dan....

Een in nieuwstaat verkerende Harman Kardon HD760. net buiten de garantie en perfect werkend.

Wat kunnen we er aan doen om hiervan een Topspeler te maken (voor zover het dat nog niet is).

Ik denk aan de kast en de uitgangstrap. Ook kan er aan het kristal mischien nog wat verbeteren.

Ik heb het ding nog niet open geschroefd, maar heb in elk geval besloten dat de kast verzwaard moet worden met loodbitumen.

Graag hoor ik jullie reacties ...

:)

Beste Hans,

-Opamps

-DC caps. (neem aan dat het geen dc servo is)

-Ontstoring van ontvanger chips, en digitale buffers (HCU74 hexinverters etc.)

-Crystal ingieten. Wil je verder gaan, andere clock

-Netfiltertje bij de 230 ingang

-Kap verzwaren (gaj je zelf al aan)

-RCA's vervangen voor hoogwaardige WBT's (scheelt echt meer dan je denkt!)

-Voedingselco's vervangen, en bijpassen

-Evt, regulator vervangen voor betere

Zo zie je maar, je kunt alle kanten op :)

Groeten,

Bas

Ja Hans. Dat moet je zeker allemaal doen. Maar voor je begint je speler eerst naast die van Erik zetten om vast te stellen dat ze identiek klinken. En als je alle modificaties hebt doorgevoerd dan nog eens vergelijken met die van Erik. Dan weet je wat het effect van alle modificaties is...

Nog mooier zou zijn om na iedere modificatie de spelers naast elkaar te zetten, maar dat zal practisch wel niet haalbaar zijn.

Als je een speler goed kent hoor je precies wat voor verbeteringen erop treden. Vergelijken is slechts een moment, je zult toch altijd weer wennen aan het geluid van je eigen speler.

Als je bij jezelf al hoort, hee, dat is er beter op geworden. Dan geeft dat al zeker een kick :)

Ik ben er nu aan het wennen.

Het te felle hoog van de Sony dat hier door verschillende mensen als negatief werd ervaren is een stuk lager in niveau komen te liggen. Ook klinken bekkens en zo een stuk natuurlijker (minder blikkerig). Wat echter het meest opvalt is de strakheid in het laag.

De plaatsing van de instrumenten was met de Sony beter. Ook atack en dynamiek was hier meer aanwezig.

Nadat ik het ding op spikes heb geplaatst is de plaatsing iets beter, en de atack iets beter. Ik geeft toe, mischien omdat ik dat wil horen. Maar meestal klopt mijn gevoel hierin wel.

Zo gauw ik tijd heb ga ik het ding eens openmaken om te kijken wat er precies inzit.

Ik ga voorlopig zeker geen wijzigingen doorvoeren waarvan ik niet zeker weet of het een verbetering zal zijn.

Voorlopig klinkt het ding helemaal niet verkeerd.

Als je bovendien alles tegelijk verandert weet je ook niet wat elke wijziging op zich voor effect heeft.

Geplaatst door Hans van Liempd:

Ik ben er nu aan het wennen.

Het te felle hoog van de Sony dat hier door verschillende mensen als negatief werd ervaren is een stuk lager in niveau komen te liggen. Ook klinken bekkens en zo een stuk natuurlijker (minder blikkerig).

Moet een bekken niet juist blikkerig klinken? Niet fel natuurlijk (alhoewel...) maar wel blikkerig... Ik vond (vind) bij de set van m'n vader juist dat het allemaal wat te soft klinkt. Niet blikkerig genoeg, zou je kunnen zeggen...

Ik bedoel met blikkerig het geluid wat je alleen op 'n CD speler hoort. Een bekken hoort helder uit te klinken.

Een hiat wordt meteen gedempt maar heeft toch een duidelijk herkenbare klank.

De belletjes aan het begin van het tweede nummer op de CD van Jennifer Warnes kunnen helder en transparant klinken. Vaak klinken deze schor.

Dit alles doet de HD760 dus aanmerkeijk beter dan de Sony.

Ik vind het wel grappig dat je de 'minpuntjes' van de HK ongeveer net zo beschrijft als bij John Picoso, zo heb ik het daar ook ervaren, beeld niet zo nauwkeurig, dynamiek/attack vrij beperkt maar verder wel een 'schoon' geluid :)

Als ik Jitze mag geloven zou een ander kristal winst in dynamiek en tegelijk meer stabiliteit geven, ik moet nog bij hem gaan luisteren.

De Trichord update is trouwens meer dan alleen een nieuwe clock.

Andr

Ik heb zelf ook de HD760 gehad,voor de laatste dumpprijs een snoepje van een apparaat (E.230?).

Toen ik die speler kocht,had ik nog mijn Nad C541,waar ik overigens de normale prijs voor betaald had (fl.1200/HK normaliter fl.1600!)ook nog.

Ik kwam tot de conclusie dat beide spelers (ongemodificeerd!)op het zelfde niveau werkten,doch elke met eigen kwaliteiten.

Maar als jij

De eerste schermutselingen zitten erop.

Het ging niet zonder slag of stoot.

Het ding opengeschroefd, en wat blijkt: een zeer overzichtelijk gebouwd apparaat in een wat erg slappe kast.

Ook is de opbouw van de print wat vreemd, sommige componenten staan wel 1 cm boven de print. Als je uitgaat van het microfoonprincipe zou dit ter voorkoming van hoge resonantiefrequenties kunnen zijn.

Alles zit op een enkelzijdige printplaat, ook de motorsturingen. Sommige IC's zitten aan de onderkant.

De draden twisten bleek toen geen goed idee,omdat deze aan de bewegende delen van de dive zitten. Dit is wel een heel minimalistische oplossing. Dus alles maar weer netjes recht gemaakt.

De boel weer in elkaar geschroefd, en luisteren (alleen het kristal ingegoten en spikes geplaatst).

Toch een behoorlijk verschil. De plaatsing is veel beter, en de dynamiek is ook voor het grootste deel terug.

Ik denk dat door het verzwaren van de kast nog een behoorlijk verbetering zal ontstaan. Ook de drive zal ik eens flink met loodbitumen beplakken.

Dit plan wordt waarschijnlijk a.s. zaterdag uitgevoerd, want de automaterialenwinkel is dicht wanneer ik thuis kom.

Wat inderdaad een voordeel met modificeren is dat de opbouw vrij grof en simpel is, je kunt overal goed bij. ook de print is eenvoudig om te draaien zodat onderdelen wisselen snel kan gebeuren. Dit is een van de volgende exercities. Hier heb ik echter hulp bij nodig. Gelukkig ken ik iemand meer dan goed, die hier heel goed in is..... ;)

Ook wil ik de netkabel vervangen door een eurochasisdeel, zodat er een betere kabel aan kan. Om aan de voeding wat te doen zie ik niet zo zitten, het apparaat neemt 12 Watt op en de geplaatste voeding is hiervoor meer dan zwaar genoeg. Ook is de trafo mooi aan rubbers opgehangen.

Wordt vervolgd....

Ik heb ook moeten zoeken, maar het is het metalen ronde staafje, wat rechtsvoor op de print zit (van vooraf gezien natuurlijk).

Het ding is al een beetje op de print geplakt. Erg stabiel komt het niet over, zo op de rand van de print. Een dot hotmelt zorgt dan in elk geval dat de behuizing van het kristal minder kan trillen.

Hee Hans, zo'n ding heb ik ook (EUR 225,-). Ik volg je avonturen met spanning. Het meeste wat ik modificeer gaat kapot.

Ik heb mijn Piep Pipers net op tijd verkocht. Wilde die ook gaan "upgraden".

Wat de HD 760 betreft; zou het helpen als ik mijn Luxman A-383 (inderdaad, ook koopjeshoek :D ) er op zet? 14 kilo?

Sjettepet

Geplaatst door Sjettepet:

Hee Hans, zo'n ding heb ik ook (EUR 225,-). Ik volg je avonturen met spanning. Het meeste wat ik modificeer gaat kapot.

Ik heb mijn Piep Pipers net op tijd verkocht. Wilde die ook gaan "upgraden".

Wat de HD 760 betreft; zou het helpen als ik mijn Luxman A-383 (inderdaad, ook koopjeshoek   :D ) er op zet? 14 kilo?

Sjettepet

Zeker wel... staat hij in elk geval veel steviger. Want eerlijk is eerlijk....kwa opbouw is het geen Sony ES, bij lange niet.

jongens wat een moeilijk gedoe allemaal.

der zit toch een digitale out op dat ding.

hang er een fatsoenlijke DAC aan.

Je weet niet wat je hoort.

het hoeft echt geen duizend € te kosten.

genoeg zelfbouw ontwerpen op het WWW.

Dicky.

Geplaatst door Hans van Liempd:

Die komen nog zeker aan de beurt, als ze erin zitten natuurlijk...

Yep die zitten erin, nl. Q101, 102, 103 en 104. Die kunnen er wel uit.

Eventueel kun je ook de uitgangselko's vervangen door een draadbruggetje, vooropgesteld dat er niet al teveel gelijkspanning op de uitgang komt, of dat de versterker waar je 'm aanhangt daar tegenkan. Het gaat om C103 en C104.

(Ik heb hier een schema van 't apparaat, dus dat je niet denkt dat ik dit uit m'n hoofd weet... ;) )

Geplaatst door AnodeDicky:

hang er een fatsoenlijke DAC aan.

De DAC van de HD760 is nog niet eens zo heel slecht; 2 BB1702's per kanaal parallel; volop OSCON's ter ontkoppeling; de gebruikte LT1353 OpAmps zijn ook behoorlijk goed.

Maar het kan idd. altijd beter... maar met een paar tweaks kom je ook een eind.