Sitting Duck Posted 5 november 2003 Report Share Posted 5 november 2003 Weet iemand hier toevallig waar die dingen zitten, of welk type het is? Je moet iets verder schroeven, dan zie je aan de onderkant van de printplaat 4 SMD (=erg kleine) chipjes zitten in de buurt van de uitgangspluggen. Ze zijn van het type LT1361. Ik betwijfel of het loont die up te graden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 5 november 2003 Report Share Posted 5 november 2003 Ok, aan de onderkant dus. Bedankt Sitting Duck. Ik ben trouwens ook in blijde verwachting van een TENTLABS superclock. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob James Posted 5 november 2003 Report Share Posted 5 november 2003 Hallo Puur, Maakte jij als kind ook al je speelgoed kapot? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guido Tent Posted 5 november 2003 Report Share Posted 5 november 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: beste sodejuu , ik HEB geen idee . jullie hebben ideeen . en ik probeer echt alles . en ik luister en ik luister . maar ik hoor nog steeds muziek . en tuurlijk hoor ik wel eens verschillen . als mijn vrouw mijn esl,s were eens verschoven heeft met het stofzuigen . dan denk ik ,"wat hoor ik toch "? en ja hoor dan staat er eentje iets verder ingedraaid dan de ander . of de Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 5 november 2003 Report Share Posted 5 november 2003 En toch blijft het een vreemd verhaal dat de clock in veel cdspelers "slecht" zou functioneren .... Als voorbeeld neem ik eens een schakelklok die ik in mijn jeugd heb gebouwd, deze is nog altijd de basis voor een schoolbel en inmiddels is hij al langer dan 20 jaar in gebruik. Het kristal is 16 MHz, de oscillator zit gebakken in een cmos 4060 tellertje met clockcirquit d.m.v. invertertjes en die levert (via een delertje) aan een STAC timer IC een 50Hz clocksignaal. Jaarlijks heb ik contact met een elektronica-collega, die eventuele problemen met deze schakelklok behartigt, hij vroeg mij destijds om hem te ontwerpen en te bouwen. Gebleken is dat deze timer een exacte afwijking heeft van 4 sec per jaar Ik vermoed dat de stabiliteit van deze timer te danken is aan het feit dat ik de voeding bij de timer in de kast heb gemonteerd. Hierdoor is de omgevingstemperatuur van de elektronica constant en dat is kennelijk prettig voor een kristal. Elektuur heeft ooit eens een "kristal-oven" gepubliceerd, dit is een transistor die warm wordt gestookt (hoge ruststroom) en je monteert een kristal hier tegenaan. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 5 november 2003 Report Share Posted 5 november 2003 Zo'n kristal is meestal het probleem ook helemaal niet. Het is de electronica eromheen die kritisch is. Zoals al eerder aangegeven zijn de kritieke punten de electronica voor de dac en de dac zelf. Het punt is dat de drempelspanningen waarop de digitale electronica van 0 naar 1 schakelt (en andersom uiteraard) refereerd aan de voedingspanning. Storing op de voeding betekend dan domweg dat er jitter onstaat omdat de drempelspanningen vrolijk meevarieren met de rimpel op de voedingslijnen. Op zich helemaal niet zo heel erg als de jitter het karakter van pure ruis zou hebben. Dat is helaas niet het geval omdat de storing op de voedingslijn gerelateerd is aan de interne digitale signalen die niet het karakter van ruis vertonen maar die gerelateerd zijn aan de digitale signalen in de speler/dac zelf. Met name de wordclock is een leuke. De mate waarmee een goede klok schakeling een speler verbeterd hangt dus sterk af van de toegepaste ic's en de layout van de voedingslijnen in de speler. Niet alleen de layout in de speler is kritisch ook de interne bedrading in de gebruikte ic's is heel belangrijk. In een bestaande speler kan hier over het algemeen weinig gedaan worden. Elke chip in de speler een eigen voeding dicht op de pootjes kan de schakeling al aardig verbeteren. De hoofdprijs krijg je als de signalen vlak voor de dac gereclocked worden door een goede schakeling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 5 november 2003 Report Share Posted 5 november 2003 Geplaatst door FrankD:Zo'n kristal is meestal het probleem ook helemaal niet. Het is de electronica eromheen die kritisch is. Zoals al eerder aangegeven zijn de kritieke punten de electronica voor de dac en de dac zelf. Het punt is dat de drempelspanningen waarop de digitale electronica van 0 naar 1 schakelt (en andersom uiteraard) refereerd aan de voedingspanning. Storing op de voeding betekend dan domweg dat er jitter onstaat omdat de drempelspanningen vrolijk meevarieren met de rimpel op de voedingslijnen. Op zich helemaal niet zo heel erg als de jitter het karakter van pure ruis zou hebben. Dat is helaas niet het geval omdat de storing op de voedingslijn gerelateerd is aan de interne digitale signalen die niet het karakter van ruis vertonen maar die gerelateerd zijn aan de digitale signalen in de speler/dac zelf. Met name de wordclock is een leuke. De mate waarmee een goede klok schakeling een speler verbeterd hangt dus sterk af van de toegepaste ic's en de layout van de voedingslijnen in de speler. Niet alleen de layout in de speler is kritisch ook de interne bedrading in de gebruikte ic's is heel belangrijk. In een bestaande speler kan hier over het algemeen weinig gedaan worden. Elke chip in de speler een eigen voeding dicht op de pootjes kan de schakeling al aardig verbeteren. De hoofdprijs krijg je als de signalen vlak voor de dac gereclocked worden door een goede schakeling. Beste Frank, Wat jij daar zegt kan ik beamen. Ik heb bijv. eens een externe voeding gebouwd met 3 eigen 5 volt voedingen. 1 voor de Crystal CS 8414, Eentje voor de 74HCU04, en eentje voor de DAC. En dan nog is het de kunst om de grounds goed van elkaar te ontkoppelen. Want die komen toch ergens weer samen. En dat maakt het allemaal zo spannend . Helaas was deze voeding wel extern in een aparte kast gebouwd, met totaal 4 trafo (tjes). Maar wel locale buffer en regulatie. Maargoed. Ik heb helaas niet de apparatuur om Jitter in Parts per Million te meten, maar het Eye pattern werd zwaar verbeterd op de digitale uitgang. Doorslag-gevend was echter de klank. Ik ben er dus ook van overtuigd dat het Cristal zeker niet de hoofdoorzaak van Jitter is. Maargoed ik ben zeker geen clocken ontwerper, maar het waren wel leuke experimenten. En Jitter is wel degelijk zeer stoorbaar hoorbaar. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 5 november 2003 Report Share Posted 5 november 2003 Maar als het kristal het probleem niet is, waarom ervaar je (hans) dan zoveel verschil met een ander kristal? Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrankD Posted 6 november 2003 Report Share Posted 6 november 2003 Is niet alleen een ander kristal maar een klokschakeling met extra electronica met een eigen voeding. Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 6 november 2003 Report Share Posted 6 november 2003 Geplaatst door JSA:Maar als het kristal het probleem niet is, waarom ervaar je (hans) dan zoveel verschil met een ander kristal? Pfff, lees je nou echt helemaal niet wat anderen schrijven Geen wonder dat je zo slim over komt .... Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 6 november 2003 Author Report Share Posted 6 november 2003 Ik heb gisteravond even de HK vergeleken met een SACD1000. Op een set die verder bestaat uit Sovereign voor en eindtrap, Rogers monitoren (laatste model) en gevlochten bekabeling. Op CD kwaliteit kon ik geen verschillen horen, op SACD won de Philips het uiteraard. Zowel tonaal, precisie, ruimte focussering en plaatsing kon ik geen verschillen horen. Wat opvalt (bij beide spelers dus) dat er een enorm duidelijk klankkarakter te horen valt. B.v. maar de klank van een vibrafoon en een harp voel je gewoon. We hebben muziek gedraaid van Frits de With, Pentatone en Diane Krall (sorry voor de onlogische manier van aangeven, maar "kenners" weten wat ik bedoel). Nou moet ik er wel bij vertellen dat de luisteromgeving hier niet zo bijster is (erg echo Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 6 november 2003 Report Share Posted 6 november 2003 leve de herman karton !!!! btw hans , hoe was het om GEEN verschillen te horen ps : die van mij ziet er ook nog eens bijna hetzelvde uit als de sacd 1000 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 6 november 2003 Author Report Share Posted 6 november 2003 Geplaatst door erik klijnsmit:leve de herman karton !!!! btw hans , hoe was het om GEEN verschillen te horen Vreemd,...... heel vreemd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guido Tent Posted 6 november 2003 Report Share Posted 6 november 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guido Tent Posted 6 november 2003 Report Share Posted 6 november 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries: Beste Frank, Wat jij daar zegt kan ik beamen. Ik heb bijv. eens een externe voeding gebouwd met 3 eigen 5 volt voedingen. 1 voor de Crystal CS 8414, Eentje voor de 74HCU04, en eentje voor de DAC. En dan nog is het de kunst om de grounds goed van elkaar te ontkoppelen. Want die komen toch ergens weer samen. En dat maakt het allemaal zo spannend . Helaas was deze voeding wel extern in een aparte kast gebouwd, met totaal 4 trafo (tjes). Maar wel locale buffer en regulatie. Maargoed. Ik heb helaas niet de apparatuur om Jitter in Parts per Million te meten, maar het Eye pattern werd zwaar verbeterd op de digitale uitgang. Doorslag-gevend was echter de klank. Ik ben er dus ook van overtuigd dat het Cristal zeker niet de hoofdoorzaak van Jitter is. Maargoed ik ben zeker geen clocken ontwerper, maar het waren wel leuke experimenten. En Jitter is wel degelijk zeer stoorbaar hoorbaar. Groeten, Bas Bas, Kijken naar het oogpatroon is inderdaad al leerzaam. Met betrekking tot ontkoppelen en layout heb ik eens een artikel geschreven, je kunt dat hier vinden: http://members.chello.nl/~m.heijligers/DAC..._decoupling.pdf groetjes Guido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 8 november 2003 Report Share Posted 8 november 2003 Geplaatst door Guido Tent: Bas, Kijken naar het oogpatroon is inderdaad al leerzaam. Met betrekking tot ontkoppelen en layout heb ik eens een artikel geschreven, je kunt dat hier vinden: http://members.chello.nl/~m.heijligers/DAC..._decoupling.pdf groetjes Guido Beste Guido, Hartstikke bedankt! Ik ga het uitgebreid lezen. Ik heb nog een hele hoop te leren op dit gebied. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 8 november 2003 Report Share Posted 8 november 2003 Beste Guido, Heb het doorgelezen. Ik zweer je dat ik toevallig vanacht zat te denken aan inductie spoelen pal naast de de voltage pin's. Ik vraag me zoiezo af, wat nou de reden is waarom ze digitale voedingspanning niet gebalanceerd hebben gemaakt. Misschien zit ik er helemaal naast, maar als elk digitaal ic (met name storende CMOS ic's) gebalanceerd gevoed zou worden (+2,5v. -2,5 v?) zou je elk ic apart symetetrisch kunnen voeden, zonder dat er loop's gaan lopen. Het probleem met de huidige asymetrische 5 volt lijnen lijkt me dat elk digitaal ic refereerd aan de zelfde ground. als ik zo vrij mag zijn ga ik experimenteren met de inductie spoelen zoals aangegeven in jou artikel. Maar wat me nog steeds zorgen baad. Op een gegeven moment moeten alle ground planes ergens bij elkaar komen. Audio, digitaal, analoog. Volgens mij blijf je problemen houden met potentiaal verschillen, middels verffenings stromen die er gaan lopen. Helaas zijn er maar weinig goede boeken te vinden over deze materie. Ik vond jou artikel in ieder geval erg goed, duidelijk en leerzaam!. De PCM63's vind ik ook top. Die zitten ook in de Denon DA500. Hoewel deze dac relatief slecht is ontworpen (74HCU04's) zijn nergens ontstoord, of gebypassed. Maargoed tot dusver meten de PCM63's nog als beste met analoge uitangs-signalen. Met -50 dB. signalen houden ze nog de meest schone sinus over vergeleken met andere exotische dac's. En ook de blokgolf reproductie mag er zijn. Ik denk dat top ontwerpes uitmuntende resultaten kunnen boeken met deze dac's. Het was me zeer leerzaam Guido. Als je meer leesvoor hebt, heel erg graag!. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 8 november 2003 Report Share Posted 8 november 2003 Hallo Bas, Hier nog twee aardige artikelen over het hoe en wat van van jitter: NEW: Jitter Artikel I (German High-End Society) NEW: Jitter Artikel II (German High-End Society) http://www.jitter.de/english/eng_navfr.html Ze staan bovenaan de pagina en zijn wel in het duits maar toch.... Kan ze niet direct hier posten omdat de forumsoftware niet met links waar spaties in voorkomen kan omgaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guido Tent Posted 8 november 2003 Report Share Posted 8 november 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries:Beste Guido, Heb het doorgelezen. Ik zweer je dat ik toevallig vanacht zat te denken aan inductie spoelen pal naast de de voltage pin's. Ik vraag me zoiezo af, wat nou de reden is waarom ze digitale voedingspanning niet gebalanceerd hebben gemaakt. Misschien zit ik er helemaal naast, maar als elk digitaal ic (met name storende CMOS ic's) gebalanceerd gevoed zou worden (+2,5v. -2,5 v?) zou je elk ic apart symetetrisch kunnen voeden, zonder dat er loop's gaan lopen. Het probleem met de huidige asymetrische 5 volt lijnen lijkt me dat elk digitaal ic refereerd aan de zelfde ground. als ik zo vrij mag zijn ga ik experimenteren met de inductie spoelen zoals aangegeven in jou artikel. Maar wat me nog steeds zorgen baad. Op een gegeven moment moeten alle ground planes ergens bij elkaar komen. Audio, digitaal, analoog. Volgens mij blijf je problemen houden met potentiaal verschillen, middels verffenings stromen die er gaan lopen. Helaas zijn er maar weinig goede boeken te vinden over deze materie. Ik vond jou artikel in ieder geval erg goed, duidelijk en leerzaam!. De PCM63's vind ik ook top. Die zitten ook in de Denon DA500. Hoewel deze dac relatief slecht is ontworpen (74HCU04's) zijn nergens ontstoord, of gebypassed. Maargoed tot dusver meten de PCM63's nog als beste met analoge uitangs-signalen. Met -50 dB. signalen houden ze nog de meest schone sinus over vergeleken met andere exotische dac's. En ook de blokgolf reproductie mag er zijn. Ik denk dat top ontwerpes uitmuntende resultaten kunnen boeken met deze dac's. Het was me zeer leerzaam Guido. Als je meer leesvoor hebt, heel erg graag!. Groeten, Bas Bas Fijn te horen dat het artikel goed bevalt Balanceren van logica helpt, symmetrisch voeden niet ECL is een fraai voorbeeld van gebalanceerd spul. Mbt potentiaalverschillen: Je hebt gelijk, alles op je print refereert aan elkaar. Om dat niet te verstoren, is een minimaal potentiaalverschil absoluut noodzaak. Dat bereik je door lage impedanties, EN het reduceren van stromen. Hoe dat te bereiken is grofweg de rode draad van mijn artikel. veel plezier Guido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 8 november 2003 Author Report Share Posted 8 november 2003 Vandaag een netingang op de speler gemaakt. Ik had tenslotte een netkabel gemaakt, en die moest toch minstens even aan de CD-speler. Ik wil er nog niet veel over zeggen, omdat ik er te weinig tijd voor kreeg e.e.a. goed te vergelijken. Ik moet ook nog het orginele snoer voorzien van een stekker, zodat ik ook ongeaard kan vergelijken. Ik heb nu even gedraaid met de gevlochten netkabel (viel tegen) en daarna met de afgeschermde netkabel met ferrietkralen. De gevlochten kabel hangt nu aan de eindversterker. En..... het klinkt gewoon goed, maar wat nu precies de verschillen zijn...??? Daar moet ik toch echt nog wel langer voor gaan zitten. Het probleem nu is dat er twee dingen tegelijk veranderen (nieuw netsnoer aan eindversterker, en netuitgang). Wel valt het me op dat met alle wijziging in de CD-speler en het ding aan aarde hangen er een enorme uitschakelplop ontstaat. Hoe is dat bij jouw, Puur.???? Ik zal de komende dagen nog eens wat vergelijken en goed luisteren.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 8 november 2003 Report Share Posted 8 november 2003 Geplaatst door Hans van Liempd:Vandaag een netingang op de speler gemaakt. Ik had tenslotte een netkabel gemaakt, en die moest toch minstens even aan de CD-speler. Ik wil er nog niet veel over zeggen, omdat ik er te weinig tijd voor kreeg e.e.a. goed te vergelijken. Ik moet ook nog het orginele snoer voorzien van een stekker, zodat ik ook ongeaard kan vergelijken. Ik heb nu even gedraaid met de gevlochten netkabel (viel tegen) en daarna met de afgeschermde netkabel met ferrietkralen. De gevlochten kabel hangt nu aan de eindversterker. En..... het klinkt gewoon goed, maar wat nu precies de verschillen zijn...??? Daar moet ik toch echt nog wel langer voor gaan zitten. Het probleem nu is dat er twee dingen tegelijk veranderen (nieuw netsnoer aan eindversterker, en netuitgang). Wel valt het me op dat met alle wijziging in de CD-speler en het ding aan aarde hangen er een enorme uitschakelplop ontstaat. Hoe is dat bij jouw, Puur.???? Ik zal de komende dagen nog eens wat vergelijken en goed luisteren.... hans , mijn speler hangt ook aan aarde , maar ik heb geen uitschakel plop . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 8 november 2003 Author Report Share Posted 8 november 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: hans , mijn speler hangt ook aan aarde , maar ik heb geen uitschakel plop . Bij jouw zitten de muting transistoren er nog in, daar zijn die dingen voor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puur Posted 9 november 2003 Report Share Posted 9 november 2003 Geplaatst door Hans van Liempd:Wel valt het me op dat met alle wijziging in de CD-speler en het ding aan aarde hangen er een enorme uitschakelplop ontstaat. Hoe is dat bij jouw, Puur.???? Ik zet m'n apparatuur nooit uit en ik speel zonder aarde. Ik kan er dus niets over zeggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik klijnsmit Posted 9 november 2003 Report Share Posted 9 november 2003 Geplaatst door Hans van Liempd: Bij jouw zitten de muting transistoren er nog in, daar zijn die dingen voor. niet , vorige week eruit geknipt , helpt het niet dan geeft het moed h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 9 november 2003 Report Share Posted 9 november 2003 Geplaatst door erik klijnsmit: niet , vorige week eruit geknipt , helpt het niet dan geeft het moed h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts