Jump to content

"HD 760 hoe ver kun je komen..?"


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Beste Hans,

 

Andre heeft gelijk. Een apparaat ontworpen zonder aarde, kun meestal (afhankelijk van het ontwerp) niet aarden.

 

De 0 van de trafo dient dan als algehele ground. Ga je het chassis nog eens extra aarden, (en vaak staan de audio ground, en voedings ground ook in verbinding met het chassis) ga je mogelijke extra potentiaal verschillen crearen.

 

Ik ben nooit zo voorstander geweest van het vlechten van netsnoeren, met de aarde draad ertussen. Twisten en starquad vind fraaier.

 

Sucses!

 

Ps: Je zit toch niet stiekem op een vaond verschillende netkabels uit te proberen he?  :D..........Direct A/B vergelijken is geen eerlijk vergelijk weet je nog  :D  :D

 

Groeten,

Bas

 

Helemaal gelijk, maar op m'n eigen setje hoor ik de verschillen toch een stuk beter. En niet van dat geflipper, maar een heel muziekstuk draaien, en dan pas wisselen.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Hans van Liempd:

 

Ik heb er een met een apparte aarddraad gemaakt (gezien de kabel van Henno). Wanneer ik deze aansluit op de aarde ben ik de ruimte kwijt, maak ik hem los, dan is de ruimte er weer.

 

 

  :)

 

hoe meer aarde , hoe minder ruimte .

met tuinaarde heb je weer meer lucht .

en aardewerk klinkt heel mooi .

wist je al dat de aarde rond was ?

maar toch is er nog ruimte genoeg .

hoeveel aardes passen er eigenlijk in de ruimte ?

 

je weet het niet ,

 

confused.gif

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door erik klijnsmit:

 

hoe meer aarde , hoe minder ruimte .

met tuinaarde heb je weer meer lucht .

en aardewerk klinkt heel mooi .

wist je al dat de aarde rond was ?

maar toch is er nog ruimte genoeg .

hoeveel aardes passen er eigenlijk in de ruimte ?

 

je weet het niet ,

 

  confused.gif

 

Erik..... g

Link to comment
Share on other sites

Hallo Hans,

 

Ik had het je ook al gemailt maar ik vind dat het in dez topic niet mag ontbreken.

 

De Groef, waar ik mijn clock liet inbouwen, adviseerde mij 17 condensatoren in het digitale circuit voor tantaal condensatoren te vervangen. Hiermee zou als het ware een beter loopwerk idee ontstaan.

 

Met die clock klinkt het trouwens beduidend beter. Ik speel op dit moment bijvoorbeeld op heel laag volume, maar er blijft een heel goed gevoel van druk en puntigheid, het blijft behoorlijk realistisch.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb vandaag een SACD speler er bij gekocht, ik heb alleen nog geen kans gehad hem te vergelijken.

 

Het leek hier wel een gekkenhuis vandaag.

 

Mischien dat ik er morgen tijd voor kan maken. Het is overigens ook de bedoeling om hier (tzt) werk van te gaan maken.

 

Er zijn nogal wat modificaties bekend die de DVD963SA van Philips verbeteren.

 

B)

Link to comment
Share on other sites

De eerste schermutselingen zitten erop.

 

Het ging niet zonder slag of stoot.

 

Het ding opengeschroefd, en wat blijkt: een zeer overzichtelijk gebouwd apparaat in een wat erg slappe kast.

 

Ook is de opbouw van de print wat vreemd, sommige componenten staan wel 1 cm boven de print. Als je uitgaat van het microfoonprincipe zou dit ter voorkoming van hoge resonantiefrequenties kunnen zijn.

 

Alles zit op een enkelzijdige printplaat, ook de motorsturingen. Sommige IC's zitten aan de onderkant.

 

Tussen de drive en de print zitten een aantal draden waarmee de signalen worden overgebracht.

 

Kijk: en hiermee ging het fout.

 

De bedoeling was om alleen het kristal in te gieten. Toen dat gebeurd was dacht ik: "he al die losse draden, dat is maar niks, laat ik die eens netjes twisten".

 

Alles zit tenslotte netjes met stekkertjes vast. En nou komt het: tijdens het lostrekken van een van de stekketjes komt heel het ding van de print, alleen de pennen bleven zitten. Geen probleem, ik druk het kunstofdeeltje er weer voorzichting op en het probleem is opgelost. Nou dat viel tegen. Vier van de zes pennen werden n.l. naar beneden gedrukt, met printsporen en al.

 

Heren Harman en Kardon: dit is gewoon rommel.....!!

 

Dus de hele boel maar uit elkaar en de sporen opnieuw gesoldeerd. Dit fijne werk doe ik altijd met een stukje installatiedraad wat ik om de bout draai. Je hebt dan een heel mooi dun soldeer puntje.

 

De draden twisten bleek toen geen goed idee,omdat deze aan de bewegende delen van de dive zitten. Dit is wel een heel minimalistische oplossing. Dus alles maar weer netjes recht gemaakt.

 

De boel weer in elkaar geschroefd, en luisteren (alleen het kristal ingegoten en spikes geplaatst).

 

Toch een behoorlijk verschil. De plaatsing is veel beter, en de dynamiek is ook voor het grootste deel terug.

 

Ik denk dat door het verzwaren van de kast nog een behoorlijk verbetering zal ontstaan. Ook de drive zal ik eens flink met loodbitumen beplakken.

 

Dit plan wordt waarschijnlijk a.s. zaterdag uitgevoerd, want de automaterialenwinkel is dicht wanneer ik thuis kom.

 

Wat inderdaad een voordeel met modificeren is dat de opbouw vrij grof en simpel is, je kunt overal goed bij. ook de print is eenvoudig om te draaien zodat onderdelen wisselen snel kan gebeuren. Dit is een van de volgende exercities. Hier heb ik echter hulp bij nodig. Gelukkig ken ik iemand meer dan goed, die hier heel goed in is..... ;)

 

Ook wil ik de netkabel vervangen door een eurochasisdeel, zodat er een betere kabel aan kan. Om aan de voeding wat te doen zie ik niet zo zitten, het apparaat neemt 12 Watt op en de geplaatste voeding is hiervoor meer dan zwaar genoeg. Ook is de trafo mooi aan rubbers opgehangen.

 

Wordt vervolgd....

 

:)

Kijk, je moet dat in de eerste plaats natuurlijk willen, maar je had ook even bij Van Medevoort binnen kunnen lopen, en daar even vragen of ze jou CD speler kunnen modificeren. Is verhoudingsgewijs niet duur, met bijkomend voordeel, je hebt garantie. Ook bij Van Medevoort beplakken ze de kast met loodbitumen. Zij hebben een naam op dit gebied, tenzij je dit soort zaken beslist altijd zelf wilt doen. Hoewel, liijkt me dit niet altijd verstandig.

Link to comment
Share on other sites

Kijk, je moet dat in de eerste plaats natuurlijk willen, maar je had ook even bij Van Medevoort binnen kunnen lopen, en daar even vragen of ze jou CD speler kunnen modificeren. Is verhoudingsgewijs niet duur, met bijkomend voordeel, je hebt garantie. Ook bij Van Medevoort beplakken ze de kast met loodbitumen. Zij hebben een naam op dit gebied, tenzij je dit soort zaken beslist altijd zelf wilt doen. Hoewel, liijkt me dit niet altijd verstandig.

Natuurlijk kun je een aantal personen enof bedrijven dit soort zaken laten doen, je hebt dan niet zo heel erg veel invloed op het gebeuren en je krijgt een machine terug waarin een aantal ingrepen is gedaan.

Naast dat het vreselijk leuk is minder hulpbehoevend te zijn, heeft het zelf doen als groot voordeel dat je elke ingreep direct kunt controleren en eventueel aanpassen.

Aldoende krijg je ook enig zicht op mogelijkheden en beperkingen, terwijl ook op het materi

Link to comment
Share on other sites

Ik had eigenlijk moeten zeggen dat de vinylketen behoorlijk concurrentie heeft gekregen. Binnenkort zal de geintergreerde phonotrap van Creek plaats maken voor een Sonneteer Sedley (op de kop getikt in de U.K.). Dit zal weer een grote stap vooruit zijn.

Het zou fijn zijn als de HD760 door het afschermen van de voeding, betere opamps, klokmodificatie en spikes de P25 dan weer weet bij te halen.

Even mijn eigen berichtje quoten... :rolleyes:

 

De kwaliteit van mijn vinylketen heeft met de komst van de Sedley een forse douw vooruitgekregen, ik denk dat deze kwaliteit met de HK niet meer te behalen is. Het verschil is zo groot dat je na het beluisteren van een LP eigenlijk geen CD meer kunt opzetten.

 

Vooral op dynamiek moet de HK het afleggen, daar waar de LP je bij de strot grijpt en dwingt om te luisteren is de HK heel erg ingetogen. :(

 

In dit licht bezien hebben de modificaties aan de HK misschien maar marginaal effect gehad. :( Mijn boerenverstand zegt dat veel ligt aan de uitgangstrap. Mogelijk dat een verbetering hier zeer loont. Vooral ook omdat mijn voorversterker passief is. Ik moet er nog maar eens over nadenken.....

Link to comment
Share on other sites

Hallo,

 

Zijn dergelijke acties ook zinvol bij een HK 740?

Deze speler heb ik namelijk.

 

Of is het verschil tussen een HK 760 en 740 te groot? Ik bedoel dan met name de DAC.

 

Groet,

 

Leon

De DAC zelf is wel te vervangen, dus dat zal het probleem niet zijn. Belangrijker is of ie hetzelfde loopwerk heeft. Zo ja, dan kun je 'm waarschijnlijk wel net zo ver modificeren, zo nee, dan moet je hopen dat het een beter loopwerk is dan in de 760 (maar dat zal wel niet).

Link to comment
Share on other sites

Hallo,

 

Zijn dergelijke acties ook zinvol bij een HK 740?

Deze speler heb ik namelijk.

 

Of is het verschil tussen een HK 760 en 740 te groot? Ik bedoel dan met name de DAC.

 

Groet,

 

Leon

De DAC zelf is wel te vervangen, dus dat zal het probleem niet zijn. Belangrijker is of ie hetzelfde loopwerk heeft. Zo ja, dan kun je 'm waarschijnlijk wel net zo ver modificeren, zo nee, dan moet je hopen dat het een beter loopwerk is dan in de 760 (maar dat zal wel niet).

De DAC is hetzelfde (BB 1702), alleen ik geloof dat de 740 er 1 per kanaal heeft, terwijl de 760 er 2 parallel per kanaal heeft. Voor het tweaken maakt dat verder weinig uit.

Link to comment
Share on other sites

De HD 760 heeft een CEC loopwerk + print, voorzover ik me voor de geest kan halen, klinkt de HD 740 wel wat anders, zal dus best wat anders opgebouwd zijn.

Een aantal zaken kunnen zeker ook in de 740 worden gedaan, om te beginnen zou je de mute torren eruit kunnen halen, verder eens kijken wat er zoal voor de uitgang aanwezig is.............

 

Groet Jitze

Link to comment
Share on other sites

Nu blijkt dat er veel is verbeterd, maar op het gebied van kracht nog wat gewonnen moet worden, willen we nu de opamps gaan vervangen.

 

Het zijn SMT opamps, dus deze zullen ook door dit type vervangen moeten worden.

 

Nu de Vraag.....welke?????

 

:confused:

Beste Hans,

 

Als het single opamps zijn, dijn is de antwoord op jou vraag de waanzinnige OPA-627 van BB.

 

Echter staar je niet blind op alleen de opamps. Er zijn heel veel andere zaken die bepalend zijn voor de "drive" en "kracht" (anders gezegd "kloten!" :D ) Bijv. wat is de voedingsspanning van de opamps? Bij Sony is dat vaak een erg lage 12+/12- volt. Standaard is dit vaak 15+/15-. Het verhogen van de voedings-spanning naar 18+/18- volt is doorslaggevend. (mits de opamps dit aankunnen, hangt af van het type). Vaak kan dat makkelijk door het simpel vervangen van de 78xx en 79xx voedingsregulators (mits de aangeboden spanning maar hoger is dan de uitgangsspanning van de regulator). Om de voedingsregulators beter te laten werken (lees minder ruis en snellere reactie tijd op spannings variaties) wordt altijd geadvizeerd om tussen de input pin en massa een C van 220 nF te plaatsen. Liefst tegen de pootjes aan. Direct tussen de uitgang en massa 100 nF. Veel fabrikanten verzuimen dit. Om de uitgangsspanning nog beter te filteren kan het geen kwaad om parrallel achter de 100 nF (aan de uitgang) een grotere C te zetten van 470 uF tot 1000 uF. Groter kan zelfs ook (2200 uF). Echter zekerheids halve moet er dan wel even een diode geplaatst worden tussen in en uitgangspin. Anders zou de regulator vernietitgd kunnen worden wanneer de grote C aan de uitgang ontlaad.

 

Verder zijn de voedings-elco's belangrijk. Blackgates doen hier wonderen. Ga je tot het uiterste bouw een nieuwe externe voeding, met een goede stabilisatie en overkill stroom reserve. Ook de C's in het LPF filter zijn van belang. Deze vervangen voor MKP's is een goed ding. Ze zitten immers in de feedbackloop en zijn dus belangrijk voor de audiokwaliteit.

 

Tot slot, zijn er ook zieke truukjes om een opamp geforceerd in klasse A te laten werken. (verbaast me dat de gaincloners dat nog niet hebben geprobeerd, al zullen ze dan een erg zware voeding moeten bouwen). Als de HK voeding dat trekt is dat zeker het proberen waard.

 

Hier lees je daar meer over: http://tangentsoft.net/audio/opamp-bias.html

 

 

Voor eenmalig gebruik zijn overigens van zogoed als elk merk en elk type (zelfs de duurste) alle opamps gratis te krijgen als "sample's" Ga naar de desbetreffende website en vraag de samples aan. Binnen enkele dagen heb je ze al in huis, en het kost je helemaal niets.

 

Groeten,

Bas

Link to comment
Share on other sites

Als het single opamps zijn, dijn is de antwoord op jou vraag de waanzinnige OPA-627 van BB.

Het zijn dubbele...

Echter staar je niet blind op alleen de opamps. Er zijn heel veel andere zaken die bepalend zijn voor de "drive" en "kracht" (anders gezegd "kloten!" :D ) Bijv. wat is de voedingsspanning van de opamps? Bij Sony is dat vaak een erg lage 12+/12- volt. Standaard is dit vaak 15+/15-.

Bij de HD760 is het idd. 15 volt.

Om de voedingsregulators beter te laten werken (lees minder ruis en snellere reactie tijd op spannings variaties) wordt altijd geadvizeerd om tussen de input pin en massa een C van 220 nF te plaatsen. Liefst tegen de pootjes aan. Direct tussen de uitgang en massa 100 nF. Veel fabrikanten verzuimen dit.

Zo ook meneer H. Kardon.

Om de uitgangsspanning nog beter te filteren kan het geen kwaad om parrallel achter de 100 nF (aan de uitgang) een grotere C te zetten van 470 uF tot 1000 uF.

Er zitten nu 100 uF C's, dus da's nog een tweakmogelijkheid.

 

Overigens Hans, kan het niet zo zijn dat het verwijderen van de 2e OpAmp in ieder kanaal (de buffer) de oorzaak is van het gebrek aan "kracht" ?

Die LT1361 opamps zijn zo slecht nog niet geloof ik.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...