TannoJ Posted 22 juni 2003 Report Share Posted 22 juni 2003 Ik kom bij schema's voor buizenversterkers steeds schakelingen tegen van diode's in een vierkant. Wat is de bedoeling van zo'n schakeling? Het lijkt wel een eenrichtingsrotonde? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 22 juni 2003 Report Share Posted 22 juni 2003 Geplaatst door TannoJ:Ik kom bij schema's voor buizenversterkers steeds schakelingen tegen van diode's in een vierkant. Wat is de bedoeling van zo'n schakeling? Het lijkt wel een eenrichtingsrotonde? Een gelijkrichter neem ik aan...? Die zijn er als 'geheel' te koop, maar je kunt ook 4 losse diodes gebruiken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 22 juni 2003 Report Share Posted 22 juni 2003 Pffff, weer eentje die er beter niet aan kan beginnen Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 22 juni 2003 Report Share Posted 22 juni 2003 Het is duidelijk dat het boek 'Elektronica Echt Niet Moeilijk'van elektuur wat meer gepromoot moet worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 22 juni 2003 Author Report Share Posted 22 juni 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 22 juni 2003 Report Share Posted 22 juni 2003 Geplaatst door Henrie: Een gelijkrichter neem ik aan...? Die zijn er als 'geheel' te koop, maar je kunt ook 4 losse diodes gebruiken... In een buizenschakeling zul je hem waarschijnlijk met losse diodes moeten opbouwen, meestal is de spanning van de ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 22 juni 2003 Author Report Share Posted 22 juni 2003 Ik ben blij dat er ook nog mensen zijn die niet-techneuten wat willen leren! Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 22 juni 2003 Report Share Posted 22 juni 2003 Geplaatst door TannoJ: Arrogante sukkel, ik bereid mij prima voor op het zelfbouwen. Ik pak de soldeerbout niet op voordat ik precies weet hoe het allemaal werkt. Als mijn vragen te simpel voor jou zijn kijk dan ergens anders! Veel suc6, hopelijk overleef je het geknutsel Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 22 juni 2003 Report Share Posted 22 juni 2003 Geplaatst door richard 1:In een buizenschakeling zul je hem waarschijnlijk met losse diodes moeten opbouwen, meestal is de spanning van de ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 22 juni 2003 Author Report Share Posted 22 juni 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 22 juni 2003 Report Share Posted 22 juni 2003 De bovenste schakeling is een gelijkrichter met een buis, de onderste twee met diodes. Zelf ben ik begonnen met lezen, zoeken op internet en nog eens lezen. Het modificeren van een cd-speler was mijn eerste 'project', ik was al lang blij dat hij het nog deed na mijn soldeerwerk. Ook was de voldoening groot dat hij het zelfs wat beter deed. Maar als je wat gaat beginnen met een buizenversterker is een bouwpakket misschien niet zo'n gek begin. Van een van onze forumleden weet ik dat hij ooit een bouwpakket van een Stoetkit Junior in een prijsvraag heeft gewonnen. Nu heeft hij zijn eigen pagina met zelfbouwprojecten: www.ultranalog.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 22 juni 2003 Report Share Posted 22 juni 2003 Geplaatst door TannoJ: Heb je zelf ooit wel eens iets gebouwd? Vanf m'n 6e bouw ik al, zelf ontwerpen deed ik vanaf m'n 10e en ik heb er m'n werk van gemaakt om grote projecten met digitale en analoge schakelingen te ontwerpen bij diverse bedrijven. Ik heb voor- en eindversterkers gebouwd uit o.a. Elektuur, maar omdat ik de lat hoger legde kwam ik toch uit op merken als Krell, Audio Innovations Aragon enz. Tijdgebrek om te bouwen was de voornaamste reden om kant en klaar te kopen, nu kan ik veel vaker genieten van de muziek ipv dingen opblazen en blijven verbeteren tot ik een ons weeg Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
TannoJ Posted 22 juni 2003 Author Report Share Posted 22 juni 2003 Zo'n Stoetkit is wel grappig, alleen ik schiet er weinig mee op, omdat ik al Heart Beats van Stoet heb. Mijn plan is om de Heart Beats te bestuderen en door te meten om zo wat ervaring op te doen. Ik heb ook een goed boek gekocht om door te nemen (van Bruce Rozenblitt).... Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 22 juni 2003 Report Share Posted 22 juni 2003 Wat een Google search niet oplevert zeg: "THE TRANSCENDENT OTL. Bruce Rozenblitt is an AIDS infected Child Molester with three eyes. ... So why does Bruce Rozenblitt have a Futterman bug up his butt?" Hahahaha Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 22 juni 2003 Report Share Posted 22 juni 2003 Dit is weer een van die 'onder de gordel' aantijgingen, die de poster zelf geen goed doet. Helaas komt dit soort onzin steeds vaker langs op internet Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
yoyo Posted 22 juni 2003 Report Share Posted 22 juni 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 22 juni 2003 Report Share Posted 22 juni 2003 Comlete brugschakeingen voor hogere spanningen zjn er volgens mij wel . Steeds vaker zie je toch wel 1 blok welke ook eenvoudig te koelen is . Ook supersnelle brugschakelingen in 1 behuizing zoals in mijn sony tan 80 zijn dus zo opgebouwd . Echter dikwijls is het goedkoper om 4 losse diodes te nemen . Met buizen moet je wel voorzichtig zijn ja ik was eens aan het meten aan de voortrap van mijn velleman destijds en dat ging goed hoor de versterker bleef heel maar er trad osscilatie op waardoor ik een felle lichtflits naast me zag en er een dure ribbon tweeter om zeep geholpen was. Aldoende leert men en van fouten leer je het meest. Laat je nooit ontmoedigen!!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 22 juni 2003 Report Share Posted 22 juni 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 23 juni 2003 Report Share Posted 23 juni 2003 Geplaatst door [[Game]]: Ben ik die andere?? Kijk; sommige mensen worden alwetend geboren, in benijd je daarom speedy. Maar ik, gewone aardling, zal moeten leren en kennis opdoen vvoor ik iets weet. Mag ik? en de rest die dat ook doet. Ik vermoed dat je nu een protemonee hebt die jouw 300 watt klass a bakken mogelijk maakt, maar dat heeft niet iedereen... Game Je bent wel iemand met lange tenen zo te zien Ik ben niet alwetend geboren, wel met grote interesse voor techniek Volgens mij wordt de elektronica 'hobby' een beetje onderschat, je moest eens weten hoeveel jaar je nodig hebt om een degelijke basis op te bouwen.... Ik kijk niet neer op onervaren zelfbouwers, dat maak je er zelf van. Sterker nog, ik vind het juist prima dat er anno nu in die verwende rotmaatschappij nog steeds mensen aan iets nieuws beginnen en niet meteen iets kopen dat meteen goed werkt Gelukkig wordt hear genoeg gewaarschuwd voor bijv. gevaarlijke restspanningen in elco's enzo, want je stelt je heel makkelijk bloot aan dit soort dingen. Een complete elektronica opleiding vooraf doen is wat overdreven denk ik, maar ik zou naast de audio kennis vooral ook de basiskennis van elektronica opdoen, want je kunt het overal voor gebruiken en het maakt je bewust van de mogelijkheden. Ik doel hierbij op het kunnen aflezen en begrijpen van waarden op de componenten en de onderlinge relatie, zodat je uiteindelijk snapt wat er precies gebeurt wanneer je iets verandert. Aan de andere kant word ik een beetje moe van mensen die wel 'even' een buizenbak in elkaar zetten, ook voor mij is dat geen eenvoudige opgave, omdat ik het ook niet vaak doe. Maar let niet teveel op mij, ga gerust je gang, we zien wel hoe ver je komt Mijn portemonnee heeft hier niets mee te maken, binnenkort is ie nog veel dikker, maar dat komt niet door mijn elektronicakennis...... Je sleept er allerlei dingen bij die niet ter zake doen, voor dat geld heb ik gewoon gewerkt, net als iedereen hier Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edwin Snoek Posted 23 juni 2003 Report Share Posted 23 juni 2003 Maar hoe je het ook wend of keert, het is in ieder geval weer ouderwets gezellig hear. Wie doet wat wat iedereen doet, bereikt wat iedereen bereikt Een zelfbouwer weet vaak niet wat hij doet, dus bereikt hij vaak niet wat iedereen bereikt. Edwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 juni 2003 Report Share Posted 23 juni 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 23 juni 2003 Report Share Posted 23 juni 2003 Om op de topicvraag terug te komen, de schakeling dient er voor om de wisselspanning van de transformator gelijk te richten zodat je gelijkspanning overhoudt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 23 juni 2003 Report Share Posted 23 juni 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts