Jump to content

vakantieproject 1: stekkerblok

MJ_OK
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Hoe zouden jullie zoiets maken?

Heb al wat ideeen:

- ingebouwd netfilter

- 1 aarde stopcontact voor versterker

- afneembaar netsnoer

- polariteit aangeven

- houten plankjes met inbouw stekkerdozen (heb ik nog liggen)

- snoeren twisten/vlechten

Nu jullie...

Groeten MJ

Geen netfilter op de eindversterker, dit is meestal geen succes. De overige netfilters kun je beter in het randapparaat zelf regelen bijvoorbeeld in de cd-speler. Deze is zelf ook een bron van hoogfrequent storing, met het filter in de speler voorkom je dat het snoer als antenne gaat werken en de overige apparatuur be

Geplaatst door richard 1:

Vanuit de ingang van het blok ga je rechtstreeks naar ieder stopcontact, dus niet doorlussen van het ene contact naar het andere.

Waarom niet? Dat komt toch op hetzelfde neer en het scheelt kabel... toch? Zie niet waarom je het niet zou kunnen doorlussen...

Stel je zet de versterker op het eerste stopcontact zet en deze erg veel stroom trekt, er blijft dan minder over voor de andere apparaten. Met een 'steraansluiting' is dit ook wel zo maar dan is het effect wat minder (het blijft dan voor de elektronen dringen in het netsnoer). Als je toch wilt 'doorlussen' dan kun je de versterker het beste op het laatste stopcontact zetten.

Geplaatst door JSA:

Scheelt dat kabel? Leg uit? Scheelt weer 2 eurochasisstekkers, en hoe minder contactovergangen des te beter.

Dat scheelt kabel ja. Je moet namelijk steeds vanaf de ingang van het blok naar de verschillende uitgangen. Dus stel dat je 5 uitgangen hebt, dan moet je dusvan de ingang naar uitgang 1, van de ingang naar uitgang 2 en zo verder t/m uitgang 5. Lijkt me toch dat dat kabel kost. Anders zou je namelijk vanaf de ingang naar uitgang 1 gaan en dan verder naar uitgang 2 dan naar uitgang 3 enz...

Ik zie ook niet in dat dat contactovergangen extra zijn. Je kunt toch gewoon de kabel in 1 stuk houden vanaf de ingang naar uitgang 5? En dan bij alle uitgangen aan de uitgangen vast solderen. Ik zie het probleem niet...

Ik vind datgedoe met die contactdozen sowieso overdreven gemuggezift. Een goed contact is zeker nodig (zeker bij een versterker), maar om daar nou zo moeilijk over te doen...

Geplaatst door richard 1:

Stel je zet de versterker op het eerste stopcontact zet en deze erg veel stroom trekt, er blijft dan minder over voor de andere apparaten. Met een 'steraansluiting' is dit ook wel zo maar dan is het effect wat minder (het blijft dan voor de elektronen dringen in het netsnoer). Als je toch wilt 'doorlussen' dan kun je de versterker het beste op het laatste stopcontact zetten.

Tja, dat kan wel zo zijn, maar die electroden staan dan voor de stekkerdoos weer net zo hard te dringen. Die paar cm extra maakt dan ook niet meer uit...

Geplaatst door JSA:

Echt HBO gasten he, altijd gelijk denken te hebben maar 0.0 praktijk ervaring   :D

Sorry Henrie, ik zit je ff te stangen  :)  :)  :)

Dan moet je eens op de UT rondneuzen. De kans dat je daar solderende studenten tegenkomt is verwaarloosbaar. Of het moet voor een verplicht project zijn... :)

Nee, serieus, ik zie dat van die netsnoeren allemaal niet zo zitten. En stekkerblokken zeker niet. Theoretisch kan ik wel iets bedenken hoor, waardoor het zou werken, maar of dat nou zo vreselijk goed hoorbaar is (zeker op 'minder dure' setjes), waag ik te betwijfelen. Ik koop dan liever wat cd's of zo... Maar ja, daar heb ik ook al nauwelijks geld voor :( Heb vandaag trouwens wel 3 singletjes besteld, van The Gathering. De nieuwe single (die alleen in Nederland uit is) en 2 oudere die in winkels niet meer te koop zijn... :)

• 1 year later...
Waar kan je een goed stekkerblok van metaal kopen?

Ik heb wel eens gekeken bij de Praxis maar veel hebben ze daar ook niet vind ik.

(men verwijst altijd naar de Paraxis)

Ik zoek dus een degelijk en goed stekkerblok dat niet al te duur is.

Toch moet je bij de praxis zijn, ik heb daar een gekocht van aluminium met filter voor 73 euro. :):)

DEPETER

dan zet je die toch niet vooraan, simpel, dat heb ik ook niet,

die zit bij mij daar ook voor achteraan.

stekkerblok van powerlab (zie ook de site) misschien heb je wat aan de opbouw

POWERLAB-WS-HOME.gif

de aarde is slecht te zien maar dat is een soort sterbekabeling. Alle aardedraden komen uit op hetzelfde punt.

Trouwens verrekte veel geld dit blok

Foto_019.jpg

Zelfbouwproject.

Men neme een kabelgoot.

Bekleden met bitumen.

Kunsttof klik-in dozen plaatsen.

Afgeschermde kabels vanaf ieder stopcontact naar voedingskabel.

Deugdelijke stekker van Kopp eraan enz.

Succes met je zelfbouwproject.

Groet,

Hififreak