Jump to content

zelfbouw Toccata MK II Preamplifier

Rogier
 Share

Recommended Posts

Hallo Allemaal,

Het is zover, ik heb na goed gekeken en gelezen te hebben besloten om de Toccata MK II Preamplifier te bouwen. De benodigde buizen zijn al besteld in matched pairs.

Voor de goede orde: HIER is de link naar de site.

Ik zit te denken om het geheel in twee kasten te bouwen, 1 voor de voeding en 1 voor de versterker.

Nu zullen er vast wel veel vragen komen van mijn kant, te beginnen met de eerste

Welke buisvoetjes moet ik nemen? hoeveel pins en welk materiaal?

de buizen zijn:

Western Electric 417A in the Input

General Electric 6GK5 for the second stage

Westinghouse 5687 in the Linestage

Met steeds dichterbij komende buizengroet,

Rogier

Geplaatst door richard 1:

Meestal kun je dergelijke gegevens wel op het internet vinden, misschien kost het wat moeite.

In ieder geval succes met de bouw.

Dit forum zit ook op internet, dus dan zit Rogier hier wel goed :)

5842/417A: Noval

6GK5: 7pins

5687: Noval

Kijk maar eens bij http://www.duncanamps.com en zoek op de TDSL tool, daar kun je alle gegevens van deze buizen mee vinden.

gr,

Maarten

PS. Mijn ervaring met gescheiden voeding is inderdaad beter.

PS2. Thorsten heeft hem zelf gemodificeerd: http://www.vt52.com/diy/diypage/loesch/toccata.html

Bedankt,

hier kan ik wat mee!

de site die maarten gaf is zeker interessant, maar gaat vooral over de aanpassing van de phono sectie. Er staan echter wel nuttige dingen in.

Weet iemand nog wat voor een voetjes het beste zijn? Ceramiek of teflon? of een ander materiaal?

mailorder site's links die betrouwbaar zijn zijn van harte welkom!

gr. Rogier

gr.

thank's

helaas konden ze de buizen die ik besteld had bij tube's and more niet als matched pair leveren. Dus ik heb de bestelling af moeten zeggen. Ik moet dus weer op zoek gaan naar goede buizen.

gr. Rogier

Hallo,

Andere mogelijkheden: www.arp-electronics.nl en www.tubelatout.com

Ik vind triodes.nl en machmat.com wat hoog qua prijs. Over de kwaliteit kan ik niks zeggen, dus wellicht dat die zo goed is dat de hogere prijs dit waard is.

Heb je werkelijk gematchte buizen nodig in deze toepassing? tis toch geen push-pull topologie. Niet een beetje overkill?

veel bouwplezier,

daniel

Hallo Daniel,

mached is inderdaad niet noodzakelijk, vandaar dat ik de bestelling toch heb laten doorgaan. Het was ook vrij moeilijk om een western electric 417a te vinden.

Ik wil nu een lijst gaan maken van de rest wat ik nodig heb.

Gr. Rogier

Misschien nog een tip, waar ik zelf bij toeval achter kwam:

Ik ben momenteel zelf bezig met een SE-807 versterker. De chassisplaat heb ik zelfgemaakt (op maat gezaagd, geponst, geboord). Alleen het ombuigen van de eindjes wilde ik niet zelf doen omdat ik geen zetbank heb. Dus liep ik op een industrieterreintje een klein metaalbewerkingsbedrijfje binnen met de vraag of ik even twee keer iets om mocht buigen. Bleek dat er in dat bedrijfje een lasersnijmachine stond. Eerste wat die persoon dus vertelde was dat hij dat perfect met zijn snijmachine had kunnen maken. De vraag wat zo'n plaat dan zou kosten leverde 'een euro of veertig' op. Dit voor een plaat van ongeveer 25x50cm, twee grote gaten voor de 807's, 4 kleinere voor de overige buizen, twee grote vierkante gaten voor de ugt's, en de nodige gaten voor aansluitingen, knoppen etc.

Als ik dat eerder geweten had, was ik er nooit zelf aan begonnen. De proefjes die hij mij liet zien zagen er echt perfect uit, perfecte snijranden etc. En omdat het numeriek werkt, krijg jhe ook precies wat je op je tekening zet, in tegenstelling tot wanneer je zelf met de kolomboor aan de slag gaat, in mijn geval dan.

Dit bedrijfje lag in Eindhoven, maar hier zijn er vast meer van.

Veel bouwplezier,

Daniel

Wat ik niet helemaal snap is een symbool in het schema van de versterker. Weet iemand wat dat betekend? het ziet er zo ongeveer uit en er staat 3v bij.

--

-------

--

-------

Het lijkt op een trafo teken?

hiet is de link naar het SCHEMA

Gr. Rogier

Het lijkt niet alleen op een batterij, maar is het ook. Soms worden batterijen gebruikt voor de bias-instelling.

Ik heb hier zelf gee nervaring mee, dus weet ook niet welke types je hiervoor zou kunnen gebruiken. Lijkt me wel link trouwens, batterij leeg, instelling verlopen, buis over de rooie?

daniel

Thank's

Het zal dan wel een accu zijn, wellicht een oplaadbare zodat als het apparaat onder spanning staat de batterij opgeladen wordt.

in de tekst staat het volgende (zie ik nu pas)

The lifetime of the Gridbias Batteries is essentially their shelf-life. I think changing the Batteries should be done when the Valves are changed.

een batterij is i.d.d een beetje raar idee.

Maar als je een hoge capaciteit neemt zal dit geen echt probleem vormen.

gr. Rogier

Dat is een lithium batterij van 3 volt, met een lange levensduur.

Quote uit de beschrijving van de Toccata MK I: "Some people have voiced concerns about the life-time of the Bias Batteries. The theory (I use the largest Capacity 3V Lithium Cell I could find 280mAH) says about 5-7Years.... I have checked the voltages and after over two years in Service they have drifted less than a few mV from their originally noted Voltage"

3V Lithium Cell I could find 280mAH

Aha, ik heb er 1 gevonden, een 3v lithium batterij met een capaciteit van 3300mah, dat zou dus echt voldoende moeten zijn!

Alweer bedankt voor de hulp!

Ik ga lekker verder zoeken naar onderdelen!

Gr. Rogier

Zo,

de batterijen al besteld inclusief houders, evenals het materiaal voor de plaat waarop alle onderdelen komen. Verder heb ik de LM317T besteld voor de voeding van de heaters.

Moeite met vinden van de j-fet's type j2sk147

en van de gelijkrichters van motorola de mur408 heb ik echter wel, als iemand adressen weet hou ik me aanbevolen!

gr. Rogier

Geplaatst door Werner:

2sk147 of 2sk369 (zelfde ding) vind je bij Borbely.

2sk170 is veel goedkoper, maar heeft 50% minder transconductantie.

De 2SK170 ruist ook meer. De 2SK369 is een beter alternatief maar is ook antiek. Je kunt Stuut en Bruin in Den Haag eens proberen.

cool.gif

Dank je wel heren!

inmiddels is de mail onderweg voor de j-fets, nu nog de gelijkrichters van motorola de mur408 vinden. Bij borely hadden ze ze niet helaas. Voor de weerstanden heb ik al een mooi adresje gevonden.

maar de gelijkrichters van motorola de mur408 zijn ook niet echt makkelijk te vinden. Evenals een schotty dual diode van 3 ampere.

zijn er alternatieven?

gr. Rogier

Geplaatst door Werner:

Peter,

weet je wat het compliment is van de 2sk369?

Zou ik zo gauw ook niet weten. Toshiba geeft er iig niets over op. Hangt ook af wat je wil. Voor een MC vv a la Loesh heb je wel een ultra low noise fet zoals de 2SK369 nodig. Is het voor de ingang van een eindversterker dan zijn minder ruisarme complementaire fetpaartjes zoals 2SJ74/2SK170 en 2SJ107/2SK366 ook bruikbaar. Maar of dat allemaal nog te krijgen is? Voor zover ik weet is de productie hiervan allang gestopt.

Ik heb bergen k170/j74. Voor MC gaan die nog wel hoor!

Alleen heb ik voor een volgend project, een MCVV a la Vendetta, meer versterking nodig, dus K147/J72. Maar Borbely's prijzen zijn niet redelijk meer als je er zo nogal wat nodig hebt.

Als het noppes wordt zal ik meerdere 170/74s in parallel moeten zetten, maar je begrijpt dat ik daar niet happig op ben.

Ach ja het wordt schaars dus Bobbie kan gaan rekenen. Heb jij geluk dat je er nog een berg heb.

Versterking haal je altijd wel ergens vandaan, maar ruis aan de ingang wordt lastiger. Je kunt er idd een stel parallel zetten, wordt idd wel een gedoe want die moeten wel gematched zijn. En al te ver kun je ook niet gaan ivb met de ingangscapaciteit. Heb ergens een ultra low noise fet gevonden, wel 1,2 nF ingangscapaciteit :D