tube 300 Posted 25 juni 2003 Report Share Posted 25 juni 2003 ik heb een breedband front hoorn (oris 150) deze loopt af op 150 htz hierbij wil ik met een aparte versterker een bass hoorn aansluiten d.m.v een passief lijn filter o.i.d. het geheel speelt en klinkt wel goed maar ik zoek iemand met verstand van zaken en eventueel meet apparatuur om het te optimaliseren ik kan niet verplaatsen het systeem is te groot wie zou mij hier mee kunnen helpen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 25 juni 2003 Report Share Posted 25 juni 2003 Info over passieve line level filters kun je iig hier vinden: http://www.t-linespeakers.org/tech/filters...assiveHLxo.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 25 juni 2003 Author Report Share Posted 25 juni 2003 maar dit is chinees voor mij ik snap er werkelijk niets van je moet ook eigenlijk meet apparatuur hebben als je hier mee begint toch bedankt voor de link Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 26 juni 2003 Report Share Posted 26 juni 2003 ha tube300, Het gaat dus om een passief filter voor het laag. Dit zou niet zo moeilijk moeten zijn om te maken, wel om het perfect te krijgen. Een first order filter zou wellicht goed kunnen werken (een spoel ertussen) maar meten en goed luisteren (uitproberen) blijft noodzakelijk. gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerrit Harteveld Posted 26 juni 2003 Report Share Posted 26 juni 2003 Proberen wordt een duur geintje met dat formaat spoelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogier Posted 26 juni 2003 Report Share Posted 26 juni 2003 Proberen wordt een duur geintje met dat formaat spoelen Klopt, maar ik heb er thuis nog een stuk of 10 trafokernen liggen van verschillende waardes, dus voor mij zou dat wel meevallen. Je kunt ook met goedkopere spoelen proberen, en dan een trafokeren (eigenlijk 3 paar) kopen als je de waarde vastgesteld hebt. Een trafokern heeft altijd andere waardes nl. dan een goedkopere spoel. gr. Rogier Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 26 juni 2003 Author Report Share Posted 26 juni 2003 hallo allemaal ik ben nieuw op het forum bedankt voor de info ik denk dat ik het verkeerd heb uitgelegd ik gebruik en passief LIJN filter iets met weerstandjes en condensators dat tussen mijn hoofdversterker en de basversterker zit een soort van cross over zeg maar hier worden geen spoelen ik gebruikt ik heb net mijn probleem gemeten met de db meter het geluid krijgt een bult bij 110 htz en valt dan geleidelijk af hoe zou ik dit aan kunnen pakken vr groeten robert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 26 juni 2003 Report Share Posted 26 juni 2003 Hallo Rob Misschien iets te simpel gedacht van mij, maar ik bedoel het serieus: kun je het probleem niet oplossen met de toonregeling op je versterker? De bass-regeling werkt zeker in het frequentie-gebied wat jij noemt. Echter, alleeen gehoormatig kun je beoordelen of de hogere freqeunties er ook onder lijden. mvg Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 26 juni 2003 Author Report Share Posted 26 juni 2003 hallo ik heb op mijn versterker geen toon regeling het zou ook te veel zijn om dit in het gehele gebied te doen in principe moet de bult omlaag en de onderzijde omhoog als je het zo zegt lijkt het simplel maar hier moet volgens mij een kunstgreep worden toegepast maar hoe.....? als ik de sub harder zet word de bult nog erger en als ik hem zachter zet word het laag nog minder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 26 juni 2003 Report Share Posted 26 juni 2003 Een goeie equaliser misschien? Iets van Behringer schijnt wel goed te zijn (vraag me niet naar types en prijzen)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 27 juni 2003 Report Share Posted 27 juni 2003 Geplaatst door Henrie:Een goeie equaliser misschien? Iets van Behringer schijnt wel goed te zijn (vraag me niet naar types en prijzen)... De oude DSP8024 229 euro. De nieuwe DEQ2496 heb ik gezien voor 450 euro. Beide bij Feedback (Rotterdam, Utrecht). Als je hem "analoog" aan wil sluiten zou ik de nieuwe gebruiken. De oude werkt alleen goed op "pro audio" line level niveau. Digitaal aansluiten kan bij beide, alleen heb je voor de oude dan nog een uitbreidingsoptie nodig (65 euro). Ook dan is de nieuwe te prefereren (die leest namelijk ook s/pdif). Bij digitaal aansluiten ga je wel de dac van de Behringer gebruiken ipv de dac van de CD speler. Een extrene DAC kan weer wel. Je bent overigens dan beperkt tot 1 bron en SACD/DVD-A zijn geen optie. Ik kan je wel in contcat brengen met iemand die een oude Ultracurve gebruikt heeft voor het rechttrekken van zijn breedbandspeaker met open baffle woofer. Een traditioneel (speakerlevel) passief filter is natuurlijk veel minder dan een passief lijn level filter. Andere opties zijn wellicht actief scheiden, bv met spul van Marchand Is wel duurder dan een passief lijnfilter, maar wel flexibeler. Ze hebben trouwens ook een passief linelevel product en een soort bas equalizer. Een andere optie is een gecombineerd actief/passief filter, maar die is wel duur en niet zo flexibel. Voor meer info en ervaringen over passieve lijnfiltering kun je imo beter terecht op forums als www.diyaudio.com of www.audioasylum.com Op Hear wordt meer gekeuveld over nix (op enkele uitzonderingen na). Voor het berekenen van een passief lijn filter heb je iig de ingangsimpedantie van je voorversterker nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 27 juni 2003 Report Share Posted 27 juni 2003 Geplaatst door tube 300:hallo ik heb op mijn versterker geen toon regeling het zou ook te veel zijn om dit in het gehele gebied te doen in principe moet de bult omlaag en de onderzijde omhoog als je het zo zegt lijkt het simplel maar hier moet volgens mij een kunstgreep worden toegepast maar hoe.....? als ik de sub harder zet word de bult nog erger en als ik hem zachter zet word het laag nog minder. Dat klinkt als gesneden koek voor: http://www.marchandelec.com/wm8.htm Dat optimaliseren moet je toch in je luisterruimte doen. Enige benodigdheden zijn een meet microfoon, een PC een goede geluidskaart (eventueel een aparte mic pre) en wat software. In deze draad vind je wel wat info/links. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 27 juni 2003 Author Report Share Posted 27 juni 2003 hallo dit zijn mooie links hier ga ik eens rustig in rondkijken de behringer heb ik al geprobeerd het helpt wel maar de nadelen ervan zijn nog groter dan de corectie die je er mee uitvoert je hoort hem er echt tussen staan zowel in het digitale domein als alleen in het laag de muziek klingt ingeblikt alle levendigheid en vrijheid is weg hij word erg gewaardeerd en thorsten lousch (die naam is niet goed gespeld denk ik) heeft er ook een mooi artikel over geschreven. als hij dit mooi vind hoef ik geen enkel artikel meer te lezen van hem en is mooie muziekweergave voor hem iets totaal anders als voor mij. maar smaken verschillen. gelukkig maar! ik denk aan iets simpels het moet toch mogelijk zijn met een paar onderdeeltjes. en het signaal zoveel mogelijk de vrijheid geven ik moet wel zeggen dat er op dit forum veel reakties worden gegeven ! hartelijk bedankt allemaal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 27 juni 2003 Report Share Posted 27 juni 2003 Geplaatst door tube 300:hallo ... de behringer heb ik al geprobeerd het helpt wel maar de nadelen ervan zijn nog groter dan de corectie die je er mee uitvoert je hoort hem er echt tussen staan zowel in het digitale domein als alleen in het laag de muziek klingt ingeblikt alle levendigheid en vrijheid is weg hij word erg gewaardeerd en thorsten lousch (die naam is niet goed gespeld denk ik) heeft er ook een mooi artikel over geschreven. als hij dit mooi vind hoef ik geen enkel artikel meer te lezen van hem en is mooie muziekweergave voor hem iets totaal anders als voor mij. ... Ben wel benieuwd hoe je hem aangesloten had. Als je hem analoog (tussen pre en eind of in een tapeloop) aansluit dan stuur je de AD converter niet voldoende uit (is gebouwd op pro-audio signaal niveau) waardoor je niet de volledige resolutie van de AD converter gebruikt. Je zit zowiezo met een extra AD DA slag. (kan me voorstellen dat een buizenliefhebber daarvan griezelt). Sluit je hem digitaal op een CD speler aan dan is dat nadeel er niet. Je gebruikt dan gewoon de ingebouwde Crystal DA cionverter (is ook ooit door Meridian toegepast meen ik). De analoge eindtrap is natuurlijk "matig" en waarschijnlijk liggen er andere gevaren (jitter) op de loer. Waarschijnlijk zijn er mensen die daar veel moois mee kunnen doen met wat "tweaken". (hier nog een draadje daarover http://www.diyaudio.com/forums/showthread....ight=ultracurve ) Overigens ook digitaal moet je uitkijken dat je hem niet te hard zet (zeker als je bepaalde frequentie flink oppept). Je kan hem makkelijk oversturen en dat vervormd dan flink. Je begrijpt al, ik heb een DSP8024 (voor de lol gekocht, om mee te experimenteren.) Ik verwacht volgende week ook een Marchand XM44 crossover. PS ik lees net daj hem ook in het digitale domein geprobeerd hebt. Had je dat met een verloopsnoertje s/pdif - AES/EBU gedaan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 27 juni 2003 Author Report Share Posted 27 juni 2003 ik heb alle mogelijke manieren met de behringer geprobeerd, de ingebouwde dac is ook niet echt denderend ik had inderdaad een verloopsnoertje gemaakt en dit op 150 ohm gebracht ik kan de link nou niet direct vinden maar thorsten vermeld dit ergens,hoe je dit kan doen. het maakte voormij niets uit hoe ik hem gebruikte als ik hem alleen in het laag, analoog gebruikte van ongeveer 30 tot 150 hertz was het niet waar ik naar op zoek was. je kunt het inderdaad mooi regelen maar het is geen wonder apparaat je moet het ook een beetje vloeiend op gevoel instellen je kunt de natuur niet voor de gek houden. de frequentie curve was dan zo goed mogelijk maar ik miste de kleine detail informatie bv de kast resonatie van een geplukte contra bass moet er toch bij horen vind ik. zonder beringer was er gewoon meer lucht en openheid. dit is wat ik er over kan vertellen en ik heb hem ook alleen maar op mijn eigen set gehoord mischien dat hij op een andere set wel goed presteert dat is eigenlijk met ieder component het moet in de reeks passen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 27 juni 2003 Report Share Posted 27 juni 2003 als ik de sub harder zet word de bult nog erger en als ik hem zachter zet word het laag nog minder En als je de fase van de sub omdraaid dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 28 juni 2003 Author Report Share Posted 28 juni 2003 hallo geerdie dat maakt niets uit de bult zit in het gebied van de laaghoorn zelf er zal hier een corectie uitgevoerd moeten worden ik denk dat een goed passief filter hier wel verbetering in kan brengen maar het niet helemaal goed krijgt . maar dat hoeft ook niet het gaat mij om een mooie aansluiting perfectie bestaat toch niet ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guido Tent Posted 9 juli 2003 Report Share Posted 9 juli 2003 Geplaatst door tube 300:hallo dit zijn mooie links hier ga ik eens rustig in rondkijken de behringer heb ik al geprobeerd het helpt wel maar de nadelen ervan zijn nog groter dan de corectie die je er mee uitvoert je hoort hem er echt tussen staan zowel in het digitale domein als alleen in het laag de muziek klingt ingeblikt alle levendigheid en vrijheid is weg hij word erg gewaardeerd en thorsten lousch (die naam is niet goed gespeld denk ik) heeft er ook een mooi artikel over geschreven. als hij dit mooi vind hoef ik geen enkel artikel meer te lezen van hem en is mooie muziekweergave voor hem iets totaal anders als voor mij. maar smaken verschillen. gelukkig maar! ik denk aan iets simpels het moet toch mogelijk zijn met een paar onderdeeltjes. en het signaal zoveel mogelijk de vrijheid geven ik moet wel zeggen dat er op dit forum veel reakties worden gegeven ! hartelijk bedankt allemaal Hoi De Behringer klinkt inderdaad waardeloos (maar het kost ook bijna niets dus.....) Een vriend van me heeft er een, we hebben hem samen een beetje omgeknutseld. De grootste problemen lagen bij - Jitter van de input receiver - Analaoge uitgangstrap Beide hebben we naar behoren opgelost. Nu loop je tenminste niet gillend de kamer uit groetjes Guido Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts