TannoJ Posted 29 juni 2003 Report Share Posted 29 juni 2003 Bij het bouwen van een buizenversterker lijkt het mij wel handig om de boel te kunnen meten. Kan iemand mij vertellen welk type multimeter ik het beste hiervoor kan kopen? Gr. John Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 29 juni 2003 Report Share Posted 29 juni 2003 Geplaatst door TannoJ:Bij het bouwen van een buizenversterker lijkt het mij wel handig om de boel te kunnen meten. Kan iemand mij vertellen welk type multimeter ik het beste hiervoor kan kopen? Gr. John Gewoon een goedkoop dingetje bij de elektronicaboer halen denk ik... Zou ik doen tenminste... 10, 15 euro of zo. Zou er wel een nemen die zowel DC als AC stromen en spanningen kan meten (kunnen de meeste wel). En zo'n 'pieptoon' erop is ook wel handig (geen idee hoe dat heet). Het komt erop neer dat je daarmee kunt meten of je een goed (soldeer)verbinding hebt. Zo ja, dan geeft ie een pieptoon... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 29 juni 2003 Report Share Posted 29 juni 2003 Eentje die "true RMS" meet (ik neem aan de effectieve waarde bij AC) is mij gezegd. Heb zelf een Fluke 111 (200 euro), maar minder duur kan ook (rond 100 euro heb je wel een goede) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 29 juni 2003 Report Share Posted 29 juni 2003 Geplaatst door Duck-Twacy:Eentje die "true RMS" meet (ik neem aan de effectieve waarde bij AC) is mij gezegd. Heb zelf een Fluke 111 (200 euro), maar minder duur kan ook (rond 100 euro heb je wel een goede) Nou, dat vind ik vrij duur voor de hobby... Op school hebben we ook wel van die dure (waarschijnlijk nog wel duurder dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 29 juni 2003 Report Share Posted 29 juni 2003 Koop maar geen fluke. Die zijn onnodig duur. Een metex is goed zat. Verder bepaal jij wat je wil meten. Ik zelf zou niet meer dan 100 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 juni 2003 Report Share Posted 29 juni 2003 Voor het meten aan buizenverstekers heb je beslist geen true RMS meter nodig. Bovendien is dat bij de meeste meters maar tot 1000 Hz nauwkeurig, tenzij je idd een hele dure Fluke koopt. Is dus alleen handig om netspanningen en stromen te meten, maar het is niet noodzakelijk. Zelf heb ik het vrijwel nooit nodig. Voor de buizenhobby ben je voor 25 a 50 Eu uitstekend voorzien. Die goedkope metertjes doen het doorgaans prima en zijn nauwkeurig genoeg. Ze gaan alleen niet zo lang mee bij intensief gebruik. Let wel op dat ze tot 1000V aan kunnen, sommigem gaan maar tot 500V. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 29 juni 2003 Report Share Posted 29 juni 2003 ok, weet ik dat ook weer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 29 juni 2003 Report Share Posted 29 juni 2003 Geplaatst door [[Game]]:ok, weet ik dat ook weer. Beste TannoJ, Wat je het beste kunt doen om geld uit te sparen, en niet voor verassingen komt te staan. Koop dan direct een goede ,vooral als je van plan bent om het ding te gebruiken (zelfbouw). Dan hoef je niet net als ik eerst goedkoop dan beter en dan nog beter omdat die goedkope dingen vaak wat mee is. Slechte kontakten, niet genoeg mogelijkheden cap.meting , hoge spanningen meten(vooral bij buizen) juiste stroom instellingen(vooral bij buizen) korte lenvenduur bij de goedkope multimeters(als je hem vaak gebruikt). Je krijgt er nooit spijt van als je iets goeds aanschaft ! MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 juni 2003 Report Share Posted 29 juni 2003 Tja Haudio, dan moet je wel gelijk over de 200 EU uit gaan geven voor een Fluke, BB of een Metrix (Dat is GEEN Metex!). Bijna alle meters tot ca. 150 Eu hebben een schakelaar die na een jaar of 3 versleten is bij intensief dagelijks gebruik. En wat is er op tegen om met een redelijk betaalbaar ding te beginnen? Krijg je het door en heb je behoefte aan professionele spullen dan kun je altijd nog zien. Dan weet je inmiddels ook waar je behoeften liggen. Bovendien een extra meter is nooit weg, zeker bij het meten aan versterkers. Bij de weg mijn Dynatek 6070 van 100 EU houdt het nu al 5 jaar uitstekend vol. Heb er een paar van die goedkope bij voor als ik af en toe wat meer dingen tegelijk wil meten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 29 juni 2003 Report Share Posted 29 juni 2003 Ik heb een oude Dynatek 5010C die nog steeds goed werkt, al zal mijn Fluke 87 wel een stuk nauwkeuriger zijn (die is ook recent nog gekalibreerd). Bij www.dil.nl (of Display) kun je veel multimeters vinden in alle prijsklassen, vanaf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wijx Posted 4 juli 2003 Report Share Posted 4 juli 2003 Hoe vinden jullie mijn nieuwe multimeter? de ouwe moest ook opnieuw worden afgesteld dus maar een nieuwe gekocht De fluke 77 voor de kijker links ik ben er wel heel blij mee Link to comment Share on other sites More sharing options...
yoyo Posted 4 juli 2003 Report Share Posted 4 juli 2003 Geplaatst door Wijx:Hoe vinden jullie mijn nieuwe multimeter? de ouwe moest ook opnieuw worden afgesteld dus maar een nieuwe gekocht De fluke 77 ziet er stoer uit. wa kos da ? en wat kan hij allemaal ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
r0X Posted 4 juli 2003 Report Share Posted 4 juli 2003 haha, check deze: Fluke 867 Graphical Multimeter Fluke 85 III True RMS Multimeter En nog een powerquality analyzer (kan je stopkontacten analyseren) /opschepmodus Link to comment Share on other sites More sharing options...
yoyo Posted 4 juli 2003 Report Share Posted 4 juli 2003 'k vindt de fluke77 toch mooier ..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Don van der Deijl Posted 4 juli 2003 Report Share Posted 4 juli 2003 Ikzelf gebruik al jaren een fluke 12 als standaard universeel meter een onverwoestbaar apparaat en elk dubbeltje waard en echt veel degelijker dan de prullen die verkocht worden voor veel minder. Voor spanningen in TV welke van hoge frequneties zijn gebruik ik een andere meter. Eigenlijk gebruik ik deze alleen maar om tezien of de aangesloten wisselsoanning opde beeldbuis niet te hoog is hetgeen doorgaans bijna altijd het geval is. Met de fluke kan ik deze spanning niet meten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 4 juli 2003 Report Share Posted 4 juli 2003 Geplaatst door yoyo: ziet er stoer uit. wa kos da ? en wat kan hij allemaal ? Pak hem beet 290 euro http://www.fluke.co.uk/common/prod_pages/redirect.asp?PID=3621&locale=uken&bg=ind&loc al=1://http://www.fluke.co.uk/common/prod_...bg=ind&loc al=1://http://www.fluke.co.uk/common/prod_...bg=ind&loc al=1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wijx Posted 5 juli 2003 Report Share Posted 5 juli 2003 ach de fluke 77 hebben ze ook in de "traditionel" behuizing klik Link to comment Share on other sites More sharing options...
daniel w Posted 7 juli 2003 Report Share Posted 7 juli 2003 Ik heb een multimeter van volgens mij Velleman gekocht. Belangrijk als je met buizen werkt is de maximale spanning. De mijne kan tot 1000VDC en 700VAC. Een wat hogere max spanning is makkelijk als je bijvoorbeeld ook nog wil meten wat je voeding tijdens het opstarten doet. Verder heeft ie weerstands, stroommeting, diode, capaciteit en zelfs temperatuur (inclusief thermokoppel). Om de batterij te sparen slaat ie automatisch af. Kostte meen ik tussen de 35 en 40 euro. Investeer daarnaast in een paar goed probes, die goed geisoleerd zijn. Wel zo veilig als je in een buizenversterker aan het meten bent. Kun je tenminste je handen uit het apparaat houden als ie aanstaat. groet, daniel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wijx Posted 7 juli 2003 Report Share Posted 7 juli 2003 Geplaatst door yoyo:'k vindt de fluke77 toch mooier ..... ik zou toch liever die 85 III hebben Mijne koste 100 euri Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 19 september 2009 Report Share Posted 19 september 2009 Soms duiken die gasten een nuttig onderwerp op uit de historie van Hear... Nou zat ik zelf met zo'n vraag, en ik heb geen toepassingen met buizen o.i.d. Wat mij dan altijd goed bevalt is eerst een goedkoop dingetje aanschaffen, zodat je een beetje weet waar je over praat, en dan, eventueel, iets beters. Zo kocht ik eerst een goedkoop digitaal cameraatje, en toen mijn fijne (=door mij fijn gevonden!) Samsung Pro 815. Inmiddels is deze multimeter onderweg: Voltcraft VC-11 DMM M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 19 september 2009 Report Share Posted 19 september 2009 Die zul je vast heel lang naar tevredenheid gebruiken. Ook al kost ie werkelijk een habbekrats. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 19 september 2009 Report Share Posted 19 september 2009 Vele decenia lang, kocht ik goedkope metertjes van een paar tientjes, na het laatste barrel van de radiomarkt uit Beesterszwaag een paar jaar terug heb ik een Fluke 111 gekocht. Niet eens gek duur, minder dan 200 euro, en hij kan vanalles, het is een heerlijk apparaat, zoiets had ik eigenlijk al 10 jaar terug moeten kopen Groeten, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 19 september 2009 Report Share Posted 19 september 2009 Ik heb vorig jaar deze gekocht en heb daar een hoop lol van. Heeft voor de meeste toepassingen wel voldoende bereik. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sterremuur Posted 21 september 2009 Report Share Posted 21 september 2009 Wat ik ten stelligste kan aanraden is om (naast een goedkope of dure digitale meter) ook een analoge meter, met wijzer en spiegelschaal, aan te schaffen. Met name bij vari Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 september 2009 Report Share Posted 21 september 2009 Het hangt helemaal van het gebruik af. Gebruik je zo'n ding dagelijks voor je werk dan is een Fluke wel prettig. Het zijn professionele en comfortabele meters gemaakt voor dagelijks gebruik. Maar daar betaal je ook voor. Gebruik je hem zo af en toe dan zijn die goedkope dingen ook prima. Ze zijn minder robuust en zijn eerder versleten (vooral de schakelaar) dan een Fluke maar qua nauwkeurigheid is niets op aan te merken. Tja en van die zwaai meters heb ik er ook nog een eentje, eerlijk gezegd gebruik ik die nooit meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts