Jump to content

Welke multimeter moet ik kopen?

TannoJ
 Share

Recommended Posts

Tja, ach, die van mij van 5 euro heb ik alleen maar om de stekkers goed te plaatsen, en verder gewoon voor de lol, om eens te kijken wat zo'n dingetje kan.

Dan vind ik 5 euro beslist niet te duur, precies goed eigenlijk. Als-tie het maar doet.

M :ph34r: rc

Vele decenia lang, kocht ik goedkope metertjes van een paar tientjes, na het laatste barrel van de radiomarkt

uit Beesterszwaag een paar jaar terug heb ik een Fluke 111 gekocht.

Niet eens gek duur, minder dan 200 euro, en hij kan vanalles, het is een heerlijk apparaat, zoiets

had ik eigenlijk al 10 jaar terug moeten kopen ;)

Groeten,

Jack

Die heb ik ook. Prima ding. Meet veel prettiger dan mn eerdere MMs. Geloof wel dat het model er uit is.

Goedkopere multimeters hebben meestal een lagere interne weerstand en zijn hiervoor dan ook niet geschikt.

Je vroeg het wel aan Henrie maar hier mijn antwoord:

Hoe kom je daarbij? Afgelopen jaren heb ik 10-tallen van die goedkope dingen door mijn handen gehad en gecheckt, vari

Goedkopere multimeters hebben meestal een lagere interne weerstand en zijn hiervoor dan ook niet geschikt.

Hoe kom je daarbij? Afgelopen jaren heb ik 10-tallen van die goedkope dingen door mijn handen gehad en gecheckt, vari

Guest Kraus vonBentinck
Het doet wel de vragen rijzen dat als je de juiste polariteit/voorkeursrichting kunt horen, waarom zou je het dan zou gaan meten? Wat kun je daar dan nog mee? Zijn de cijfertjes in deze dan toch nodig voor de gemoedsrust?

;)

:D IJzersterk :rolleyes:

Ik denk dat wanneer je gemeten hebt en alles correct is gepolariseerd, je het ook beter hoort. :rolleyes:

Overigens geen kwaad woord over deze uiterst nuttige (hoogrendement :D ) "tweak" die eigenlijk gewoon hoort onder het kopje "zorgvuldige opstelling". Ik ben trouwens wel van mening wanneer er al metend geen verschil is vast te stellen bij het polen dat je dan het apparaat verder gewoon zorgeloos kunt aansluiten. Gehoormatig valt er dan ook niets te onderscheiden. Er zijn zat apparaten die ongevoelig zijn voor de poling. Netjes werken maar niet tobben, dat is het devies.

...liever gaat katten... Maar vertel geen sprookjes...
...jij begon ;) en jij vertelt hier de sprookjes ;)

:D IJzersterk :rolleyes:
Lekker aan het rellen?! :lol:

...er zijn zat apparaten die ongevoelig zijn voor de poling.
Geef je lijstje maar Kraus, of klets je maar wat :D

Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij enz . enz.

Beperk je nu maar tot een uitleg waarom >= 1 mega ohm niet goed zou zijn. Daar ging het tenslotte over en zie ik niet terug in die quote van Kemp.

;)

@Pjotr: ik zal het niet horen, maar als ik iets geks hoor, dan ligt het daar in ieder geval niet aan. Oftewel; het zit tussen de oren.

Bedoel je dat polen? Dat is geen onzin, maar zoals Kraus ook al aangaf, veel zo niet de meeste goede apparatuur heeft er geen last van of is daar niet gevoelig voor. Daar zul je het idd niet horen.

;)

Soms lopen de isolatie-eigenschappen van transformatoren terug na verloop van jaren, en kan er meer lekstroom ontstaan van de wikkelingen tegen de kern.

Het ligt er dan maar helemaal aan welke kant van de wikkeling daar het dichtste bij zit.

Marc, ik heb inderdaad de boel zo zitten dat de onderlinge spanningsverschillen, en dus de stromen, het geringst zijn. Leek mij ook logischer.

maar het 'goed' zetten leverde bij mij kleine verschillen op (waar soms ook grote problemen worden beschreven als het niet 'goed' zit).

groet

Marc, ik heb inderdaad de boel zo zitten dat de onderlinge spanningsverschillen, en dus de stromen, het geringst zijn. Leek mij ook logischer.

maar het 'goed' zetten leverde bij mij kleine verschillen op (waar soms ook grote problemen worden beschreven als het niet 'goed' zit).

groet

Rob, bedankt, altijd leuk zo'n bevestiging.

Ga het zondag meemaken, maar niet horen, want ik heb zulke verschrikkelijk goeie spullen. :rolleyes:

Het is nu alleen knap waardeloos zonder DAC.

Ik zit me enorm af te vragen of ik nu wel of niet moet investeren in schone stroom. Ik denk, eerst maar eens gehakt, dan verder kijken, maar dan weer, nee, be-je-gek, zorg dat de basis deugt, dan kan het alleen maar beter worden.

Je weet het niet, je weet het niet.

@Mumsoft:

- bij analoge multimeters is het inderdaad zo dat goedkopere multimeters door een simpeler/ongevoeliger "metertje" (lees: spoel + wijzer met ophanging) meer stroom nodig hebben om tot een bepaalde uitslag te kunnen komen. Dat vertaalt zich in een lager aantal MegaOhms als meetbelasting. Meestal gaat dus voor dit aspect de vlieger op: "duurder is beter".

- bij digitale mulitmeters bepalen de IC-eigenschappen (o.a. het substraat) grotendeels de interne weerstand. En die IC's verschillen niet zoveel. Hier kom je dus gemakkelijker aan een hogere inwendige weerstand (wat bij analoge multimeters een kwaliteitskenmerk zou zijn).

Guest tubejack

Vandaag heb ik als buizenliefhebber "transistoren" gematched :o moet niet gekker worden...

Blij dat ik nog zo' n goedkoop digtlaal Elro metertje had waarmee ik gemakkelijk transistoren

met een ongeveer gelijke HFE kon uitzoeken.

Een van de weinige goedkope meters, die het blijft doen :)

Rob, bedankt, altijd leuk zo'n bevestiging.

Zo doe ik het ook. Of het veel uitmaakt weet ik niet, maar de verklaring is logisch. Er is dan geen reden om het anders te doen tot ik betere argumenten hoor.

Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij -Ik - Jij enz . enz.

Beperk je nu maar tot een uitleg waarom >= 1 mega ohm niet goed zou zijn. Daar ging het tenslotte over en zie ik niet terug in die quote van Kemp.

;)

Beste Pjotr,

Deze reactie komt op mij over als niet sportief. Was dat je bedoeling? Op deze manier te worden aangesproken voelt onplezierig. Zouden we kunnen afspreken elkaar met meer sympathie te benaderen?

De uitleg staat overigens beschreven in mijn eerste posting van dit topic:

...'t apparaat wordt als het ware geaard...

@ Mumsoft en andere ge

Tot nu toe heb ik alleen 230 volt getraceerd, maar wel constant (mits de pen goed contact wilde maken met de gasbuis, die ik even als aarde gebruikte).

Als je 230V meet, zit je met de prikkert in het stopcontact :D

ELKE meter meet dan goed.

Het gaat hier echter om lekspanning over een apparaat met zeer kleine stroompjes. Gelukkig maar, anders zou je bij elke aanraking van de versterker of tv een opdoffer krijgen :blink:

NB. Gebruik voor de metingen liever de randaarde van een stopcontact ipv de gasleiding. Da's wel zo veilig...

Edited by BellaVista

Tot nu toe heb ik alleen 230 volt getraceerd, maar wel constant (mits de pen goed contact wilde maken met de gasbuis, die ik even als aarde gebruikte).
Als je 230V meet, zit je met de prikkert in het stopcontact :D

De stroom is daar groot: ELKE meter meet dan goed.

Als je 230V meet, is de stroom helemaal niet groot. De spanning wel (voor gewone stervelingen dan :P )...

Het gaat hier echter om lekspanning over een apparaat met zeer kleine stroompjes. Gelukkig maar, anders zou je bij elke aanraking van de versterker of tv een opdoffer krijgen :blink:

Met een goedkope meter kun je ook wel milivolts meten hoor. Daar heb je echt geen dure, professionele meter voor nodig...