Jump to content

Welke multimeter moet ik kopen?

TannoJ
 Share

Recommended Posts

NB. Gebruik voor de metingen liever de randaarde van een stopcontact ipv de gasleiding. Da's wel zo veilig...

Had ik randaarde, dan deed ik dat. Voor de meting kan ik ook de afscherming van de antennekabel gebruiken.

Als ik een Kemp-plug ga gebruiken heb ik wel randaarde nodig.

De opties zijn dan: gasbuis (dichtbij), waterleiding (ver weg).

Met een goedkope meter kun je ook wel milivolts meten...

Fijn dat je meedoet Henrie: jij zit beter in deze definities :)

Helemaal eens met je opmerking, maar het meten van millivolts is niet de issue hear...

Het gaat toch juist wel om kleine spanningen, en hun verschillen?

M :ph34r: rc

Met een goedkope meter kun je ook wel milivolts meten...

Fijn dat je meedoet Henrie: jij zit beter in deze definities :)

Nou, dat weet ik niet. Het interesseert me geen reet hoe m'n apparatuur 'gepoold staat'... ;)

Helemaal eens met je opmerking, maar het meten van millivolts is niet de issue hear...

Wat is dan wel het issue? Het gaat toch om de spanningsverschillen tussen je verschillende apparaten? Dat zal dan toch wel in de orde grootte milivolts (of volts) zijn? Zo niet (microvolts dan wellicht?), dan zou ik me er niet druk om maken...

Wat is dan wel het issue? Het gaat toch om de spanningsverschillen tussen je verschillende apparaten? Dat zal dan toch wel in de orde grootte milivolts (of volts) zijn? Zo niet (microvolts dan wellicht?), dan zou ik me er niet druk om maken...

Nee Henrie,

Het gaat hier om verschillen van soms tientallen volts.

Groet,

Leobus

//offtopic

uuuuh, @Mumsoft, zuiver informatief bedoeld:

"Had ik randaarde, dan deed ik dat. Voor de meting kan ik ook de afscherming van de antennekabel gebruiken."

Op de afscherming van de antennekabel staat standaard 110 Volt! Probeer maar uit door die afscherming beet te pakken en met de andere hand een echte (rand)aarde! Aaauwaah.......

Uitzondering: als je een z.g. "Mantelstroomfilter" in je antennenetwerk hebt zitten (ter voorkoming van aardlussen en het daardoor veroorzaakte gebrom), "zweeft" je antennenetwerk t.o.v. (rand)aarde, totdat een apparaat in je installatie een soorverbinding maakt van de buitenzijde van de antennekabel met aarde (= de oorzaak achter aardlussen).

Volgens mij dient die 110 Volt voor galvanische bescherming van alles wat aan kabelwerk in de grond ligt, maar dat weet ik niet zeker.

//ontopic

//offtopic

"Had ik randaarde, dan deed ik dat. Voor de meting kan ik ook de afscherming van de antennekabel gebruiken."

Op de afscherming van de antennekabel staat standaard 110 Volt! Probeer maar uit door die afscherming beet te pakken en met de andere hand een echte (rand)aarde! Aaauwaah.......

Uitzondering: als je een z.g. "Mantelstroomfilter" in je antennenetwerk hebt zitten (ter voorkoming van aardlussen en het daardoor veroorzaakte gebrom), "zweeft" je antennenetwerk t.o.v. (rand)aarde, totdat een apparaat in je installatie een soorverbinding maakt van de buitenzijde van de antennekabel met aarde (= de oorzaak achter aardlussen).

Volgens mij dient die 110 Volt voor galvanische bescherming van alles wat aan kabelwerk in de grond ligt, maar dat weet ik niet zeker.

//ontopic

O, lekker dan. Ik las hierboven...

Indien U geen mantelstroomfilter (zie 3) toepast, neem dan de mantel van de kabelantenne als referentie, i.p.v. randaarde.

Je hebt overigens vast gelijk met je 110 Volt, ik heb al vaak genoeg schokken gevoeld bij het aansluiten van radio & tv.

Maar misschien kun je het evengoed als referentie gebruiken.

Gr.

Nee Henrie,

Het gaat hier om verschillen van soms tientallen volts.

Groet,

Leobus

Ook prima. Maar dan snap ik nog steeds niet wat dan het punt van Bellavista is...

Hij zegt: "Als je 230V meet, zit je met de prikkert in het stopcontact. ELKE meter meet dan goed. Het gaat hier echter om lekspanning over een apparaat met zeer kleine stroompjes. Gelukkig maar, anders zou je bij elke aanraking van de versterker of tv een opdoffer krijgen."

Dan neem ik aan dat hij heel kleine spanningen wil meten. Maar kennelijk gaat het over tientallen volts. Wat is dan het probleem? Meet dan ineens niet ELKE meter goed meer? De stromen die daarbij lopen boeien niet. Als je aan een stopcontact meet, loopt er immers ook geen stroom...

//offtopic

//ontopic

Uhhh, bij mij zit de mantel van de binnenkomende CATV kabel in de meterkast apart aan de randaarde. Ik woon niet zover bij Marc vandaan en heb ook Ziggo (voorheen Casema). Nu woon ik in een nieuw huis en Marc in een eeuwenoud grachtenpand. Dus daar kan het anders zitten, alhoewel het destijds beide door Casema aangelegd zal zijn. 110V op de mantel van de CATV kabel heb ik nog nooit meegemaakt, ook niet toen ik zelf nog in een eeuwenoud pand in het centrum van A'dam woonde. Het kan voorkomen dat als de kabel niet geaard is dat er aardpotentiaalverschillen zijn, maar meer dan een paar volt zal het niet zijn. In dat geval is dat wel goed voor een flinke brom en het zou niet mogen.

Overigens wordt voor galvanische bescherming gelijkstroom gebruikt en daar toegepast voor metalen leidingen die in zure grond in het grondwater liggen, b.v. Bij stalen hoofdleidingen van het aardgasnet.

;)

Als ik wat moet prutsen aan tv/radio-splitter in de voorkamer (onder de kast), dan trek ik wel huishoudhandschoenen aan. Ik ben me regelmatig rotgeschrokken van de schokken als ik dat niet deed.

En ik mag hier in huis alle kabeltjes leggen. :blink:

Zondag zal ik eens meten hoeveel volt het is, maar het zou me niks verbazen als het 110 is.

Als ik wat moet prutsen aan tv/radio-splitter in de voorkamer (onder de kast), dan trek ik wel huishoudhandschoenen aan. Ik ben me regelmatig rotgeschrokken van de schokken als ik dat niet deed.

In dat geval zit het bij jou goed fout!

;)

P.s. Wel een nieuw fenomeen: Twee forumdraadjes die parallel over het zelfde gaan. Is weer eens wat anders dan 1 draadje wat over 5 onderwerpen gaat. Maar net zo onoverzichtelijk :D;)

Kan natuurlijk zijn dat de kabel nog in de TV zat daar kan je wel eens opdondertje van krijgen.

Het hoeft natuurlijk niet uit het kabel net te komen.

Nu is het voor mij al weer even geleden dat ik wat met Cai gedaan heb maar ik kan me niet herinneren dat er spanning op de kabel staat.

Wel wordt er spanning via de kabel verstuurd naar de versterkers die er langs de weg staan maar die wordt daar netjes af gehaald voor dat deze de versterker in gaat.

Naar je thuis zou ik niet weten waarom daar spanning op moet staan.

Ook kan ik mij niet herinneren dat ik ooit gezien heb dat de mantel van de Cai aan aarde is gelegd.

Deze wordt standaard afgemonteerd in een AOP dat kan een tras 10 of Tras 11 doosje zijn.

Wel zit daar dan nog een galvanische scheider in.

Hier staat er wat meer over

Ook deze link vond ik wel interessant

Groetjes George

Ook kan ik mij niet herinneren dat ik ooit gezien heb dat de mantel van de Cai aan aarde is gelegd.

Ha George,

Ons huis is vier jaar geleden opgeleverd en daarbij is de cai door Casema aangelegd. Het metalen huis van de aansluiting in het aansluitdoosje (Siemens) is met een aparte 2,5 mm2 aarddraad verbonden met de 6 mm2 blanke aarddraad die van de aardpen af komt. Op de montageplaat in de doos zit daarvoor speciaal een aardschroef. Daarmee is de kabel die het huis verder ingaat ook geaard. Dat is toen zo door Casema ge

Ik heb meerdere Flukes, ben daar nog altijd zeer gecharmeerd van.

De meest gebruikte is ook de voordeligste (geweest), nl. de 12 (al 12 jaar oud geloof ik).

Die is er niet meer, de opvolger 112 is weer wat minder makkelijk in gebruik vind ik.

Voor het serieuze werk is er de 77 III en de 83 III.

Ha George,

Ons huis is vier jaar geleden opgeleverd en daarbij is de cai door Casema aangelegd. Het metalen huis van de aansluiting in het aansluitdoosje (Siemens) is met een aparte 2,5 mm2 aarddraad verbonden met de 6 mm2 blanke aarddraad die van de aardpen af komt. Op de montageplaat in de doos zit daarvoor speciaal een aardschroef. Daarmee is de kabel die het huis verder ingaat ook geaard. Dat is toen zo door Casema ge

wel kan ik me voorstellen dat het slim is om te aarden ook de TRas 10 doos van mijn linkje heeft er zelfs een.

Qua veiligheid zeker. Bij mij geeft het geen probleem maar het kan juist wel weer een aardlus veroorzaken met elders eveneens geaarde apparatuur. Dan heb je alsnog een mantelstroomfilter nodig.

;)

• 2 weeks later...

Vandaag maar eens achter de apparatuur gedoken met mijn nieuwe toverdoosje (eh, die multimeter van 5 euro).

Eerst maar eens geverifieerd hoeveel spanning er op de radio-antenne staat. Nada nitsjevo. Die 120 volt heb ik hier boven niet.

Toen de spanningen gemeten tussen de behuizingen en de ge

Missie volbracht.

En klinkt het anders (beter)?

Ja, dat is natuurlijk de hamvraag. Ik wou die nog even voor me uitschuiven, luisteren met wat 'kritische' muziek doe ik dit weekend.

Vandaag maar eens achter de apparatuur gedoken met mijn nieuwe toverdoosje (eh, die multimeter van 5 euro).

Eerst maar eens geverifieerd hoeveel spanning er op de radio-antenne staat. Nada nitsjevo. Die 120 volt heb ik hier boven niet.

• 3 weeks later...
Missie volbracht.

En klinkt het anders (beter)?

heeft mumsoft goed gemeten ?

Die streamer, heeft die toevallig gewoon een radiosnoer oftewel geen randaarde. Dan klopt het dat je daar een spanning meet.

Had je de overige apparatuur los van aarde op het moment van meting ? ( en ook alle interlinks los ?) ( ik gebruik dan een verlengdoos, zonder randaarde)

En betreft die 120 V : heb je wel tussen de aarde van je antenne aansluiting en de randaarde gemeten ? (met losgenomen antenne aansluiting, uiteraard)

heeft mumsoft goed gemeten ?

Die streamer, heeft die toevallig gewoon een radiosnoer oftewel geen randaarde. Dan klopt het dat je daar een spanning meet.

Had je de overige apparatuur los van aarde op het moment van meting ? ( en ook alle interlinks los ?) ( ik gebruik dan een verlengdoos, zonder randaarde)

En betreft die 120 V : heb je wel tussen de aarde van je antenne aansluiting en de randaarde gemeten ? (met losgenomen antenne aansluiting, uiteraard)

Zoals alle linkjes zeggen, moet je zonder randaarde aangesloten meten. Dat is gemakkelijk voor mij, want ik h