[[Game]] Posted 1 juli 2003 Report Share Posted 1 juli 2003 him heeft iemand hier wel eens zelf een dac gemaakt met succes?? Ik sprak vanmiddig ff met mn neef die natuurkunde doet, net als ik misschien volgend jaar, en hij zei dat ie dat zo ff fikst en ik ook wel... Het is geen concreet plan, maar ik vroeg me gewoon af hoe en of er ervaringen mee zijn. zijn ze er? zinjn onderdelen duur, welke onderdelen bepalen de klankmatige kwaliteit? ben benieuwd, game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 1 juli 2003 Report Share Posted 1 juli 2003 Ik heb er wel een gebouwd en die doet 't ook nog, maar ik gebruik 'm niet. Onderdelen die 't 'm doen zin de DAC-IC's en de receiver. Helaas zijn deze ook behoorlijk prijzig. Toen ik de mijne heb gebouwd kon ik rechtstreeks bij de importeur bestellen en nog was ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
marjor Posted 1 juli 2003 Report Share Posted 1 juli 2003 In Elektuur hebben al diverse malen ontwerpen voor een dac gestaan. Klik hier beneden voor het meest recente ontwerp (3,5 MB pdf bestand, even downloaden via rechtermuisknop middels "save target as..."). http://ip91357428.adsl-surfen.hetnet.nl/pu...rea/n013020.pdf Groeten, Marjor Link to comment Share on other sites More sharing options...
marjor Posted 1 juli 2003 Report Share Posted 1 juli 2003 Geplaatst 01 juli 2003 23:00 Zeg Sodejuu, dat was een fotofinish Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard 1 Posted 1 juli 2003 Report Share Posted 1 juli 2003 Ik heb ooit de Convertus van TNT-audio gebouwd, hij is relatief goedkoop te bouwen omdat er goedkope dac's worden gebruikt. De receiver is het duurste onderdeel, zo'n Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 1 juli 2003 Author Report Share Posted 1 juli 2003 hmmmm, miusschien iets voor na de versterker? Heeft iemand ooit succesvol hier een dac gebouwd? en upsampling ed, waar wordt dat gedaan? in de dac? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 2 juli 2003 Report Share Posted 2 juli 2003 Upsampling is exact hetzelfde als oversampling, en afhankelijk van het geval gebeurt het in een sample rate convertor, een apart digitaal filter (vb. DF1704), of in de DAC-chip(s) zelf (wanneer dat delta-sigma 1-bit types zijn). Non-oversampling DACs zoals de Convertus en talloze gelijkaardige ontwerpen (zie www.diyaudio.com gebruiken de CS8412 receiver (of ev. de nieuwere 8414) en Philips TDA1543 DAC chip. Beide zijn momenteel heel goedkoop te vinden bij www.reichelt.de In zijn eenvoudigste vorm bestaat zo'n DAC uit niet meer dan die twee ICs, hun voedingen, en wat weerstanden en condensatoren. Wil je betere filtering van de uitgang dan moet er nog een trapje volgen. Dat maak je naar smaak met transistoren, opamps, of buizen. Zie ook hier voor een Nederlands voorbeeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guido Tent Posted 9 juli 2003 Report Share Posted 9 juli 2003 Geplaatst door [[Game]]:him heeft iemand hier wel eens zelf een dac gemaakt met succes?? Ik sprak vanmiddig ff met mn neef die natuurkunde doet, net als ik misschien volgend jaar, en hij zei dat ie dat zo ff fikst en ik ook wel... Het is geen concreet plan, maar ik vroeg me gewoon af hoe en of er ervaringen mee zijn. zijn ze er? zinjn onderdelen duur, welke onderdelen bepalen de klankmatige kwaliteit? ben benieuwd, game Hoi "ff" is wat veel van het goede hoor. Anyhow, wij hebben enkele jaren geleden een DAC ontwikkeld, inmiddels zijn er een dikke 100 van gebouwd (werledwijd). Je kunt hier informatie vinden: http://members.chello.nl/~m.heijligers/DAC...html/dactop.htm Bouwtijd een uur of 30, kosten globaal 700 euro. Deze DAC kan zich meten met DACs uit het commerciele circuit met een veel hoger prijskaartje, getuige de inruil van enkele bouwers die je voorgingen. groetjes Guido Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 16 juli 2003 Author Report Share Posted 16 juli 2003 he antwoord van de quido tent.... 700 euro's is wel erg veel geld. Moet goedkoper kunnen lijkt me... met behoud van kwaliteit. welke onderdeel bepaalt voor het leeuwendeel die prijs?? danjewel game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 16 juli 2003 Report Share Posted 16 juli 2003 Geplaatst door [[Game]]:he antwoord van de quido tent.... 700 euro's is wel erg veel geld. Moet goedkoper kunnen lijkt me... met behoud van kwaliteit. welke onderdeel bepaalt voor het leeuwendeel die prijs?? danjewel game Via de normale weg wordt ie niet gauw goedkoper. Op een Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 16 juli 2003 Author Report Share Posted 16 juli 2003 supercool! maar serieus, dat is een geode tip. Zit je met dat ding ook echt op de eerste rang? Ik bedoel, is ie goed? (jij speelt er niet mee geloof ik...(?)) dankje sodejuu, game Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 17 juli 2003 Author Report Share Posted 17 juli 2003 ehm.. als je Shigakira Clone intyped op google vindt je niks. Kan iemand me misschien verder helpen?? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 17 juli 2003 Report Share Posted 17 juli 2003 Geplaatst door [[Game]]:supercool! maar serieus, dat is een geode tip. Zit je met dat ding ook echt op de eerste rang? Ik bedoel, is ie goed? (jij speelt er niet mee geloof ik...(?)) dankje sodejuu, game Als je nog een TDA1541 kan vinden . Die worden nl niet meer gemaakt. Ze worden echter nog wel eens 2de hands te koop aangeboden. Lees meer hier en hier Ik speel er zelf idd niet mee. Ik heb wel en Elektuur DAC2000 hier staan, en die gebruik ik ook niet (moet eens in de 2e set worden ingepast). Ik gebruik een omgebouwde AVM DAC2 (was 16b/44,1kHZ, is nu 24b/96kHz). De modificatie is bij AVM zelf gedaan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 17 juli 2003 Report Share Posted 17 juli 2003 Geplaatst door [[Game]]:ehm.. als je Shigakira Clone intyped op google vindt je niks. Als ik je verwijs naar een heel leger DACs op basis van de TDA1543, en je verwijs naar Reichelt waar je spotgoedkoop de ICs koopt, reageer je niet. Maar als Dejuu ... Dac is niet netjes! 1) Het is Shigaraki 2) Die gebruikt bijna 100% zeker een of meerdere TDA1543s, niet TDA1541 3) Een TDA1541 DAC bouw je nooit goedkoop. Die DAC stelt nogal extreme eisen aan de voeding en uitgangstrap. 4) Een TDA1543 DAC heb je al met een enkele 5V voeding, en zonder uitgangstrap. 5) TDA1541 chips zijn volop te koop, ook weer bij Reichelt. (Maar natuurlijk geen S1s of S2s, dat zou weer te mooi zijn.) Schema van een zelfbouw TDA1543 DAC: Foto van ... Foto van een TDA1541 DAC Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 17 juli 2003 Report Share Posted 17 juli 2003 Werner, je hebt helemaal gelijk. Ik bedoelde die Shigaraki DAC en ook de TDA1543. Mijn brains waren niet meer helemaal fris (lees topic Takke weer!!!!!) Die DAC op basis van de TDA1541 met buisjes wekt mijn interesse. Heb je meer info??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 17 juli 2003 Report Share Posted 17 juli 2003 De DAC is een versie van uebermondige internet audio goeroe (en een ex-TNT collega van mij) Thorsten Loeschs Adagio DAC, op een door Klaus Boehm ontworpen PCB. Doe geen moeite: Klaus noch Thorsten hebben PCBs te koop. http://www.ndh.net/home/kboehm/T-DAC-P1.htm http://www.fortunecity.com/rivendell/xenta...gio/Adagio.html Benny Glass in Antwerpen heeft ook een TDA1541 DAC, en verkoopt wel PCBs. http://www.diyparadiso.com/dac1.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 17 juli 2003 Author Report Share Posted 17 juli 2003 zelfbouw TDA5143 DAC (geen oversampling); Dat is waar werner mee speelt... Is dat in jouw ogen ook de mooiste dac werner? oftewel; waarom deze?? groeten game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 17 juli 2003 Report Share Posted 17 juli 2003 Sodejuu, ik zie dat je nog een Syncro hebt. Vraag eens heel vriendelijk aan Michell of ze je niet een DC-motor willen verkopen, met eventueel een bovenplaat om hem te doen passen in de Syncro-behuizing. En bouw er dan een mooie voeding voor. TriodeDick heeft ook een DC-Syncro, maar dan met een motor die hij zelf heeft gevonden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
[[Game]] Posted 17 juli 2003 Author Report Share Posted 17 juli 2003 en mijn vraag? game Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 17 juli 2003 Report Share Posted 17 juli 2003 Geplaatst door Werner:Sodejuu, ik zie dat je nog een Syncro hebt. Vraag eens heel vriendelijk aan Michell of ze je niet een DC-motor willen verkopen, met eventueel een bovenplaat om hem te doen passen in de Syncro-behuizing. En bouw er dan een mooie voeding voor. TriodeDick heeft ook een DC-Syncro, maar dan met een motor die hij zelf heeft gevonden. Goed idee Werner, waarvoor dank. Ik zal meneer Michell een mailtje sturen. Ik ben echter zelf al aan de slag gegaan en probeer op dit moment een Linn Valhalla klaar te stomen om de AC motor aan te sturen. Wat denk jij, kant het? Thorsten Loesch, al veel van gelezen. Jammer dat hij geen PCB's levert Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 17 juli 2003 Report Share Posted 17 juli 2003 Game, mijn eigen TDA1543 heb je nog niet gezien. Is in de verste verte niet gebaseerd op het ontwerp van Fedde (behalve dan dat het dezelfde chips zijn). En ik speel er ook niet echt mee omdat hij nog niet af is. Maar ik heb al wel met enige verwondering zitten luisteren naar wat er uit dan onvoltooide ding komt van geluid. Meestal warm, krachtig, vriendelijk, met de beste stereo die ik thuis tot nu toe van digitaal heb gehad. Soms wel een hard randje aan stemmen, en soms ook dynamisch plat en saai. Maar meestal gaat het wel goed. Sodejuu, de huidige mijnheer Michell heet Steve Rowland. De vorige mijnheer Michell zit momenteel (hoop ik) in zijn (gigantische) tuin te genieten van de zon. Valhalla op de Syncro-syncro-motor? Mja, waarom niet. In tegenstelling tot de grote Papst in de andere Michells had die Syncro (Creuzet?) een 100-200V nodig, niet? Maar waarschijnlijk gaat een nieuwe DC motor toch nog beter zijn. En goedkoper. Thorsten is centen bijeen aan het garen voor zijn huwelijksreis en verkoopt zijn installatie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 17 juli 2003 Report Share Posted 17 juli 2003 Geplaatst door Sodejuu:Werner, je hebt helemaal gelijk. Ik bedoelde die Shigaraki DAC en ook de TDA1543. Mijn brains waren niet meer helemaal fris (lees topic Takke weer!!!!!) Die DAC op basis van de TDA1541 met buisjes wekt mijn interesse. Heb je meer info??? EDIT dat staat een paar posts terug ook al vermeld door Werner Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 17 juli 2003 Report Share Posted 17 juli 2003 Hoi Werner. Het gaat wel niet over een DAC, maar de Valhalla ligt al thuis (2de hands van ebay). Ik weet nog niet welke motor er precies in de Syncro zit. Volgens Marcel van de Hifi-winkel was de AC motor ook een Papst, maar als jij zegt dat het een Creuzet is, geloof ik je op je woord. Ik zal een dezer dagen eens kijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 17 juli 2003 Report Share Posted 17 juli 2003 De AC-motoren in de Orbe en GyroDec waren Papst, liepen op een 19V of zo. Syncro en Mycro hadden een kleinere motor van Franse makelij. Die waren zo onbetrouwbaar dat Michell ze in massa een weekje liet inlopen op een daarvoor gemaakte mal met tientallen contactklemmetjes. Bij die mal mocht niemand in de buurt komen, vandaar mijn veronderstelling dat er een 100-200V op stond. Exotische opmerking: de Transrotor Murano was een Syncro met groter motorhuis en Papst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arieson Posted 17 juli 2003 Report Share Posted 17 juli 2003 Geplaatst door [[Game]]:ehm.. als je Shigakira Clone intyped op google vindt je niks. Kan iemand me misschien verder helpen?? game Type maar: non-oversampling dac in bij Google. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts