Jump to content

zelf een dac maken

[[Game]]
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Werner:

De AC-motoren in de Orbe en GyroDec waren Papst, liepen op een 19V of zo.

Syncro en Mycro hadden een kleinere motor van Franse makelij. Die waren zo onbetrouwbaar dat Michell ze in massa een weekje liet inlopen op een daarvoor gemaakte mal met tientallen contactklemmetjes. Bij die mal mocht niemand in de buurt komen, vandaar mijn veronderstelling dat er een 100-200V op stond.

Exotische opmerking: de Transrotor Murano was een Syncro met groter motorhuis en Papst.

het gaat steeds meer off-topic met die Syncro, maar ik waardeer het zeer dat je me wil helpen. Het motorhuis van mijn Syncro is redelijk plat. De motor zal dan ook wel niet te groot zijn. Het netsnoer gaat ook zo het motorhuis binnen, geen adapter oid zit eraan. Normaal zijn die motortjes 80V, ik weet echter niet of de Creuzet ook die waarde heeft. Ik heb zaterdag wel wat tijd om het ding eens te analiseren. Als er een Creuzet in zit, gaat de Valhalla weer de verkoop in en komt er een DC-motor ;)

Het motortje is geloof ik ook niet het sterkste (hoeft ook niet). Ik heb onlangs een nieuwe (Gyrodeck)snaar op de Syncro gezet, maar die is veel stugger dan de originele. Gevolg, een behoorlijke jengel. Zwevende lange tonen dus. Niet erg prettig. De ouwe snaar had dat niet. Nu heb ik de snaar enkele dagen "droog" laten lopen en het begint weer wat beter te worden :). De huidige motor is dus niet alles. Toch ben ik zeer tevreden met mijn Syncro. Hij maakt echt muziek en ziet er prima uit.

BTW: Ik kan natuurlijk ook bij Jochen R

Geplaatst door Sodejuu:

En wat heeft dit met een DAC te maken     Brushless_DC_Servomotor.jpeg

Trek daar wel een paar honderd eurotjes voor uit en stook je soldeebout maar alvast op want de besturing ervoor kun je wel kopen maar toch beter zelf maken. Maar dan heb je ook wat.

:)

Geplaatst door FrankD:

Je moet alleen wel van 5500 rpm terug naar ca 60..90 rpm.

Frank

Daar heb je toch je snaaraandrijving voor. Een tafel van zeg 35 cm diam. en een rondsel van 10 mm geeft een verhouding van 1:35 Bij 33.3 toeren moet ie dan ca. 1000 RPM lopen. Dat doen ze echt zonder enig probleem. Heb die dingen wel op minder dan 10 RPM laten lopen met een goede servosturing. Maar ja het is dan geen hobbywerk meer. Waar blijft de fabrikant die die dingen gaat gebruiken? Op no-compromise tafels van rond de 10K mag zoiets exotisch toch geen bezwaar zijn.

Geplaatst door Werner:

Ik denk niet dat Raeke nog veel Papstmotoren heeft. Heb je gezien hoe Transrotor enkele jaren terug al die modellen uitbracht met een klein tussenplateau, zowat van dezelfde afmetingen als, euh, Thorens? En hoe de rondom-aangedreven plateaus het voorrecht werden van de duurdere modellen?

DACs ...

Ik heb gisteren Klaus Boehm een voorstel gedaan om heel misschien toch nog aan enkele PCBs voor die DAC te komen. Als het iets oplevert laat ik het je weten.

Ik heb Jochen nog niet gebeld, dat doe ik volgende week. Intussen zal ik Mr Rowland vanavond ff een mailtje sturen (maar eerst eens kijken welke motor er nu wel in mijn Syncro zit ;) ).

Als je PCB's kan krijgen, hou ik me zeker aanbevolen :)

Geplaatst door [[Game]]:

he antwoord van de quido tent....

700 euro's is wel erg veel geld. Moet goedkoper kunnen lijkt me... met behoud van kwaliteit.

welke onderdeel bepaalt voor het leeuwendeel die prijs??

danjewel game   :)

Hoi

700 euro is soms veel geld, dat begrijp ik

Goedkoper kan inderdaad, voldoende alternatieven.

Met behoud van kwaliteit ? Nee, anders hadden wij dat wel gedaan.

Onze DAC verslaat op het gemak machines van 5000 euro (er zijn al meerdere AN DAC3 ingeruild).

Je kunt niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten

Wat maakt het duur

-digitaal filter

-DAC chips

-ultra low jitter VCXO

-4 laags digitale print (om jitter spec te waarborgen)

-sommige audiophiele componenten

-buisuitgangstrap

succes met de keuze

Guido

Geplaatst door marjor:

In Elektuur hebben al diverse malen ontwerpen voor een dac gestaan. Klik hier beneden voor het meest recente ontwerp (3,5 MB pdf bestand, even downloaden via rechtermuisknop middels "save target as...").

http://ip91357428.adsl-surfen.hetnet.nl/pu...rea/n013020.pdf

Groeten,

Marjor

Hoi

De link toont een ADC, da's de andere kant op........

Guido

een ADC  

Oeps, zal wel laat geweest zijn.... Bent wel de eerste die erop reageert :) . Ze hebben ook diverse DAC's gepubliceerd, weet alleen niet of ik deze als pdf heb. Kan nog eens even gaan zoeken.

Grtzz,

Marjor

tja ik moet zeggen dat die quido tent dac erg interessant klinkt. Ik ben altijd geneigd te denken:

130 Euro voor een clock, 570 erbij en je hebt een dac... :D

Maar wat me ook inetesaant lijkt is een mooie nonupsampling dac. Kan quido me misschien vertellen waarom ze niet voor nonupsampling zijn gegaan?

Groeten game ;)

Geplaatst door marjor:

Oeps, zal wel laat geweest zijn.... Bent wel de eerste die erop reageert    :) . Ze hebben ook diverse DAC's gepubliceerd, weet alleen niet of ik deze als pdf heb. Kan nog eens even gaan zoeken.

Grtzz,

Marjor

voor mij hoeft dat niet, ik wordt niet warm of koud van het geluid van Elektuur ontwerpen.......

groetjes

Guido

Geplaatst door [[Game]]:

tja ik moet zeggen dat die quido tent dac erg interessant klinkt. Ik ben altijd geneigd te denken:

130 Euro voor een clock, 570 erbij en je hebt een dac...   :D

Maar wat me ook inetesaant lijkt is een mooie nonupsampling dac. Kan quido me misschien vertellen waarom ze niet voor nonupsampling zijn gegaan?

Groeten game   ;)

Hoi,

In de tijd dat ons ontwerp nog niet af was, hadden we niet zoveel oog voor NOS

Je kunt onze DAC bouwen. Hij is om te knutselen tot NOS DAC.

Voor een fatsoenlijke DAC zijn enkele aspecten van belang

- Lage klok jitter

- Nette DAC chip (TDA1541 of PCM63K zijn mijn favorieten)

- Fatsoenlijke voedingen

- Nette componenten op kritische plekken

- Nette uitgangstrap (buis of opamp bv AD627)

Voor mij is het heel simpel (been there and done that): Als ik geen maatregelen zie ter reductie van de jitter (lees als het een standaard applicatie is met een CS8412) dan hoef ik er ook niet naar teluisteren, want je gooit 10 dB resolutie weg, jammer van al je CD's !

Jullie zijn natuurlijk vrij om iedere DAC te bouwen, en k hoop dat je daar ook voldoende mee geholpen wordt door de auteurs, en de beschikbaarheid van printen, maar besteed aandacht aan de klok.....

Commercial mode ON

Voor het upgraden van DACs in die richting heb ik een complete module beschikbaar.

Commercial mode OFF

groetjes

Guido

Hallo,

Audiovriend Direct heated Rob heeft een non upsampling dac gebouwd. Kijk maar eens op zijn site: DHR Rob

Hij schijnt erg goed te zijn (zeker met de Black-Gate Super E-caps in de voeding!)en hoeft niet veel te kosten.

Groeten,

Stefan

Geplaatst door Stefan:

Hallo,

Audiovriend Direct heated Rob heeft een non upsampling dac gebouwd. Kijk maar eens op zijn site: DHR Rob

Hij schijnt erg goed te zijn (zeker met de Black-Gate Super E-caps in de voeding!)en hoeft niet veel te kosten.

Groeten,

Stefan

hoi stefan.

toevallig ben ik 6 weken geleden bij DHT rob thuis geweest om naar zijn set te luisteren.

en ik moet zeggen ik heb genoten van zijn set inclusief de dac.

Geplaatst door Guido Tent:

voor mij hoeft dat niet, ik wordt niet warm of koud van het geluid van Elektuur ontwerpen.......

groetjes

Guido

Als ik me niet vergis hebben de sphinx boys een elektuur amp als referentie gebruikt voor hun ontwerpen!!

Dus.... Daar zou niets mis mee moeten zijn.

Je kunt alleen niet meer aan die fets komen.

Helaas

Geplaatst door seoman:

Als ik me niet vergis hebben de sphinx boys een elektuur amp als referentie gebruikt voor hun ontwerpen!!

Dus.... Daar zou niets mis mee moeten zijn.

Je kunt alleen niet meer aan die fets komen.

Helaas

Hoi

Sphinx = per definitie goed ?

Het gaat om een standaardapplicatie van een of andere halfgeleiderboer (ik meen National)

FETs zijn te krijgen bij

http://www.profusionplc.com/

groeten

Guido

Geplaatst door [[Game]]:

ha, dankje voor het antwoord.

(NOS is een beetje verwarrende afkorting.... (new old stock   ;) ))

Maar je zegt dat niet zoveel ook had voor nonupsampling. Hoe denk je daar nu over?

game   ;)

Hoi

Heb inmiddels diverse NOS DACs gehoord. Zou graag iets van beide hebben, (NOS en 8X).

Heb zelf nog onvoldoende tijd geinvesteerd in NOS

Groot (door velen niet gezien of niet begrepen) voordeel: Je gooit een bak transistoren weg, dus VEEL minder jitter je DAC in......

groet

Guido

Hoi

Heb inmiddels diverse NOS DACs gehoord. Zou graag iets van beide hebben, (NOS en 8X).

Heb zelf nog onvoldoende tijd geinvesteerd in NOS

Groot (door velen niet gezien of niet begrepen) voordeel: Je gooit een bak transistoren weg, dus VEEL minder jitter je DAC in......

groet

Guido

Inderdaad, precies mijn credo: Less is more!!!

En je kan nog verder gaan, de analoge filtering kan ook veel minder steil waardoor je minder fasedraaiing introduceert (en minder componenten in de signaalweg).

Aan het verminderen van analoge filtering zit wel een grens, op een gegeven moment ga je de klokpulsen horen.

Mensen met een (single ended) buizenversterker hebben in de versterker ook al een of meerdere hoogaf filters zitten: interstage en uitgangstrafo's. Dit zijn de versterkers bij uitstek om te combineren met zo'n DAC.

Groeten,

Sphinx = per definitie goed ?

Krell=per definitie goed ?

Marantz=per definitie goed ?

Meridian=per definitie goed ?

Mark Levinson=per definitie goed ?

Cello=per definitie goed ?

Philips=per definitie goed ?

...............................................

groeten

Guido

Sorry,

Ik kon het niet laten :D:D:D:D

Geplaatst door Stefan:

Inderdaad, precies mijn credo: Less is more!!!

En je kan nog verder gaan, de analoge filtering kan ook veel minder steil waardoor je minder fasedraaiing introduceert (en minder componenten in de signaalweg).

Aan het verminderen van analoge filtering zit wel een grens, op een gegeven moment ga je de klokpulsen horen.

Mensen met een (single ended) buizenversterker hebben in de versterker ook al een of meerdere hoogaf filters zitten: interstage en uitgangstrafo's. Dit zijn de versterkers bij uitstek om te combineren met zo'n DAC.

Groeten,

Stefan

Met het filter moet je toch wel een beetje oppassen hoor, teveel RF is niet altijd prettig. Buizenbakken gaan hier wel vaak beter mee om dan transistorversterkers, en niet alleen vanwege de filterwerking van uitgangstrafoos.

Fasedraaing is op zich nog niet zo erg, als het tijdgedrag maar klopt (differentiele fase).

In dat rijtje merken dat je opnoemt zit ironisch genoeg af en toe best mooi spul, ik heb alleen sterk de indruk dat ze het zelf niet weten, en als dat wel het geval is, dan weten ze vaak niet waarom.

groetjes,

Guido