Jump to content

zelf een dac maken

[[Game]]
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Sebastiaan de vries:

Ik denk dat de zogenaamde ingenieurtjes echt wel hart voor hun producten hebben.

Ik had het over consumentenaudio, en over de grote Japanse en Europese fabrikanten. Dat was duidelijk uit de context.

Nu even die ingenieurtjes. Al eens audiodiscussies gevoerd met audio-ontwerpers van bijvoorbeeld Philips? En daarna een praatje gemaakt met mensen zoals Tim de Paravicini of Dan d'Agostino, of voor mijn part gelijk welke ontwerper van gelijk welk klein Engels merkje?

Geen verschil gemerkt?

De ene groep zit er voor zijn brood. De andere uit liefde.

Beste Werner,

Kijk mensen als Dan D'agostino en Arnie nudel, of bijv. Peter Walker. Zijn mensen die ziekelijk gedreven zijn het beste te maken. Met name de eerste 2. Arnie nudel werkte als wetenschapper en ontwikkelde automatische machine geweren en wapens voor america. Zijn liefde voor muziek en audio bracht hem ertoe steeds gebruikte technieken en schakelingen vor speakers toe te passen. De beste man is al 3 keer falliet gegaan emt zijn bedrijven, maar blijft terug komen. Dan d'agostino is ook een ziek obsessede gast lijkt, dat zie je al aan die oogjes van hem.

Nietermin, deze mensen maken apparatuur die meer kost in aanschafprijs dan een auto. En als er dan ook nog mensen zijn die het kopen, en ze kunnen ervan leven..tja dan mag je voor dat geld ook wel verwachten dat het non compromise producten zijn.

Mensen (ingenieurs) die in loondienst hun brood verdienen, zijn misschien minder gedreven, maar ook geloof wel degelijk dat ze passie en hart voor de zaak hebben. Als je ergens als otnwerper midden in zit, dat wil je tot het utierste gaan lijkt me. Dat is de passie en liefde die je voor electronica hebt, en waarom je ooit voor dit vak gekozen hebt.

Toen ik nog voor een werkgever werkte (in de studiobouw) was ik ook extreem gedreven. Als ik midden in een klus zat, moest en zou het zo mooi mogelijk, en mijn vrije uren werkte ik eraan door. Dat zit gewoon in je.

Het is denk ik meer dat veel ingenieurs voor consumenten audio niet extreem audiofiel zijn, maar echte electrotechneuten. Mijn ex werkgever was ook zo. Die man wist wekelijk alles. Bouwd voor de klant (studio's etc.) de mooisete versterkers, Touchscreen control systemen en noet maar op. Maar zodra ik over bijv. blackgate elco's begin etc. Dan denkt hij dat ik gek ben.

Groeten,

Bas

Geplaatst door Werner:

Per slot zijn het bij de grote fabrikanten toch maar ingenieurtjes die er voor hun brood/rijst werken i.p.v. audio/muziekliefhebbers die dergelijke apparatuur ontwerpen.

En er dikwijls maar enkele weken tijd voor krijgen.

Hoi

Laten we het op ingenieurs houden

Tijdsdruk is zeker een belangrijke factor

Ik weet uit ervaring dat het moeilijker is om in massaproductie te gaan, met hoge yield te produceren en aan zware (consumenten) eisen te voldoen, dan een enkel goedklinkend aparaat te maken.

groet

Guido

Het is denk ik meer dat veel ingenieurs voor consumenten audio niet extreem audiofiel zijn, maar echte electrotechneuten.

In het beste geval, ja.

In het slechste geval niet. Hoe luidde dat jaren-tachtig gezegde ook alweer in Japan?

Ah ja, wie capabel was mocht aan video werken. De rest ging naar audio. En dat zie je aan het ontwerp van modale apparatuur. Als iets met minder onderdelen, met dezelfde kwaliteit/kost, gewoon beter is te maken, wat kun je dan zeggen over het oorspronkelijke ontwerp? Ik denk dat dit Guido's stelling was.

Dat een Krell zoveel kost als een auto is niet relevant wanneer de schoolse kennis van elektronicaingenieurs bijlange na niet volstaat om een goed-klinkende versterker te bouwen. Wat verwacht je dan van dergelijke mensen wanneer muziek nu eens niet hun passie is?

(Voor alle duidelijkheid: ik ben er zelf eentje, en ik ken er heeeeel veeeeel.

En Werner Labs bestaat, in zekere zin, maar is niet actief in audio, maar ik ben toch aan het zinnen op een manier om op legale wijze een Audio Precision in het lab te krijgen ;) )

Beste Werner,

Daat moet ik beamen. In de pro audio, als wij de werkzaamheden voor eens tudio komen doen, en de video boys van de NOB zijn er ook, dan is het dolle pret. Overigens heeft de Video wereld het beter voor elkaar. De strakke regels en normen worden allemaal nageleefd, terwijl dat bij (pro) audio niet altijd meer het geval is. Dan doel ik met name op vastgestelde in en uitgangsgevoeligheden, en in en utigangsimpedantie's Dit allemaal om (gebalanceerd) op de afgesproken + 4 dBu te komen. NOu vergeet het maar, je blijft draaine met de gains van je mengtafel.

Een audioprecision is nog steeds een droom voor mij ook. Mijn oudwerkgever heeft zo'n set staan, en als het echt moet kan ik altijd bij hem meten. Het is vooral het gebruiksgemak (elke boerenlul kan ermee overweg) en de snelheid van dit systeem wat het zo mooi maakt. Maar zo'n inverstering zou je er alleen uithalen als je veel ontwerpen van jezelf gaat verkopen. Ik persoonlijk verdienb zo'ns et nooit terug, dus vind ik het (nog) zonde om daar in te gaan inversteren. Mocht ik ooit iets gebouwd hebben waarvan ik denk "dit wordt echt waanzinnig goed" dan wil ik ook echt kunnen meten, en misschien dan overweeg ik het.

Groeten,

Bas

Een audioprecision is nog steeds een droom voor mij ook. Mijn oudwerkgever heeft zo'n set staan, en als het echt moet kan ik altijd bij hem meten. Het is vooral het gebruiksgemak (elke boerenlul kan ermee overweg) en de snelheid van dit systeem wat het zo mooi maakt. Maar zo'n inverstering zou je er alleen uithalen als je veel ontwerpen van jezelf gaat verkopen. Ik persoonlijk verdienb zo'ns et nooit terug, dus vind ik het (nog) zonde om daar in te gaan inversteren. Mocht ik ooit iets gebouwd hebben waarvan ik denk "dit wordt echt waanzinnig goed" dan wil ik ook echt kunnen meten, en misschien dan overweeg ik het.

Groeten,

Bas

Hoi,

Ik heb een AP one, en ja, het is zalig !

Sinds kort maakt ook een HP53310A time domain analyser deel uit van mijn meetpark, kan ik eindelijk in mijn eigen meetplaats jitter meten.

Guido

Jij wel guido  :) Maarja jou bedrijf is gespecializeed in ontwerpen en ontwikkelen. Dan heb je zo'n ding nodig, en is het je gereedschap.

Groeten,

Bas

Ik zou uit nieuwsgierigheid wel eens een overzicht van meetapparatuur in de labs van "grote" audio merken willen zien......

Guido

Geplaatst door Werner:

Dag Guido,

hoeveel kost een AP zo ongeveer? 15-20k?

Werner

Zoiets, weet het niet precies. De HP time domain analyser kost net zoiets, 2e hands, maar dat heb ik niet betaald. Ik heb die van een veiling, heb wel een hele dag moeten uitzitten, maar erg mooi spul gekocht.

Wil je een AP kopen ?

Guido

Geplaatst door Guido Tent:

Hoi

Hij is niet van mezelf hoor, maar wel heel leuk, vooral als dingen misgaan :-)

Guido

Beter goed gejat dan slecht zelf verzonnen...........

Deze is ook niet van mezelf hoor ;)