Hi-Fifi Posted 25 juli 2003 Report Share Posted 25 juli 2003 Weet iemand welke de mute torren zijn in dit apparaat? IKKE Heb d'r ook de ballen verstand van.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 26 juli 2003 Report Share Posted 26 juli 2003 Geplaatst door Hi-Fifi:Weet iemand welke de mute torren zijn in dit apparaat? IKKE Heb d'r ook de ballen verstand van.. Niet uit mijn hoofd. Het liefst een schema, maar ook een foto van de print kunnen wel eens uitkomst bieden. Als je die hier zou kunnen plaatsen denk ik dat je snel weet welke torren eruit kunnen. BTW: Als het goed is zitten de transistoren vlak bij de uitgang (cinchbus). Pioneer heeft er ook nog een stel condensatoren overheen zitten, die kunnen er ook uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hi-Fifi Posted 26 juli 2003 Author Report Share Posted 26 juli 2003 dankje,je hebt mijn vermoedens iig bevestigd en de mute torren liggen er nu uit. Alleen de c Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 27 juli 2003 Report Share Posted 27 juli 2003 Haal die C's er nou maar uit, dat scheelt echt een berg Die JRC2114 zegt me niks. Ik ken wel een NJM2114 en die is niet verkeerd. Deze kun je idd vervangen door een OPA2604, die ook niet slecht is en ook beter dan die NJM2114. Persoonlijk vind ik in de "goedkopere" klasse een OPA2134 wel weer wat mooier klinken en die past daar ook. Maar helemaal top is toch wel de OPA627, die helaas niet in dubbele uitvoering te krijgen is. Van AD heb ik eigenlijk alleen wat ervaring met de AD797. Dit is ook een enkele opamp en een echte smeerlap. Hij klinkt echt geweldig, maar het kreng is zo bezopen gevoelig dat hij snel wil gaan driften (oscilleren). Vergeet die maar in deze toepassing. Misschien dacht je zelf wel aan de AD825? Helaas, deze is alleen in een enkele uitvoering te krijgen en ook nog alleen in SMD. Er zijn wel "verloopprintjes" voor te krijgen, maar die zijn duur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hi-Fifi Posted 28 juli 2003 Author Report Share Posted 28 juli 2003 Daaag, Ik heb de vier c's verwijderd en ik moet zeggen....,dat klinkt ineens toch anders! Ik denk dat ik alle c's er maar uithaal IKKE Bedankt voor de adviezen Sodejuu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 28 juli 2003 Report Share Posted 28 juli 2003 Beste hi-fifi Een mooie vervangende opamp voor de wat trage JRC 2114 is, de AD OP 270 van analog devices. klinkt naar mijn mening beter dan de OPA 2604 van BB, en ook beter dan de AD825. Waar te krijgen..............bij mij natuurlijk Maar ik zal eerlijk zijn. Als je naar de site van analog devices gaat kun je gratis 3 samples bestellen. Bestel de OP 270 en je hebt ze voor niets Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 28 juli 2003 Report Share Posted 28 juli 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries:Beste hi-fifi Een mooie vervangende opamp voor de wat trage JRC 2114 is, de AD OP 270 van analog devices. klinkt naar mijn mening beter dan de OPA 2604 van BB, en ook beter dan de AD825. Waar te krijgen..............bij mij natuurlijk Maar ik zal eerlijk zijn. Als je naar de site van analog devices gaat kun je gratis 3 samples bestellen. Bestel de OP 270 en je hebt ze voor niets Groeten, Bas Tja, kwestie van smaak Bij mij heeft de OPA2134 de voorkeur, maar dat wist je al BTW: Ik zou de rest van de C's wel laten zitten. Of vervangen door betere Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 28 juli 2003 Report Share Posted 28 juli 2003 Beste Sodejuu, Kwestie van smaak, maar uiteraard ook van de schakeling. Ik maak ook de fout standaard al dingen te roepen, van gebruik die of die. Maar hoe de opamp uiteindelijk klinkt hangt af van de schakeling, de voedingsrail en de mate van feedback. Ik probeer bij elke mod steeds alles uit, en al te vaak bleek achteraf weer dat een opamp die ik normaal gesproken niet zo fraai vond juist daar weer beter klonk dan de opamp die ik als eerste in gedachte had. Het is ook wijs (voor de freaks onderons) om eerst op de plek van de opamps IC voetjes te plaatsen, zodat je gewoon kunt wisselen en vergelijken. Wanneer er plek voor is, loont het de moeite (indien het apparaat dat niet zelf al heeft) een mooi klein buffer printje te met kleine elcotjes die de voedingspanning buffert. Dan nog extra cerramische C's van 100 nf tussen rail en masse. en een 220 uF tussen de rail. Vervang unity gain weerstand voor de beste (wel dezelfde waarde om oscilatie's te voorkomen) weerstand die je kunt krijgen. Liefst 0.1% types. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 28 juli 2003 Report Share Posted 28 juli 2003 Geplaatst door Sebastiaan de vries:Beste Sodejuu, Kwestie van smaak, maar uiteraard ook van de schakeling. Ik maak ook de fout standaard al dingen te roepen, van gebruik die of die. Maar hoe de opamp uiteindelijk klinkt hangt af van de schakeling, de voedingsrail en de mate van feedback. Ik probeer bij elke mod steeds alles uit, en al te vaak bleek achteraf weer dat een opamp die ik normaal gesproken niet zo fraai vond juist daar weer beter klonk dan de opamp die ik als eerste in gedachte had. Het is ook wijs (voor de freaks onderons) om eerst op de plek van de opamps IC voetjes te plaatsen, zodat je gewoon kunt wisselen en vergelijken. Wanneer er plek voor is, loont het de moeite (indien het apparaat dat niet zelf al heeft) een mooi klein buffer printje te met kleine elcotjes die de voedingspanning buffert. Dan nog extra cerramische C's van 100 nf tussen rail en masse. en een 220 uF tussen de rail. Vervang unity gain weerstand voor de beste (wel dezelfde waarde om oscilatie's te voorkomen) weerstand die je kunt krijgen. Liefst 0.1% types. Groeten, Bas Zeker mee eens, hoewel ik geen voorstander van voetjes ben. Als tijdelijke oplossing om de juiste te vinden is het wel goed, maar als je de goeie hebt gevonden, haal dan het voetje er weer vanaf. Ik heb al eens meegemaakt dat een low budget NE5532 in die amp echt de ware was. Het ligt dus idd ook aan het spul eromheen. Ook hier is me opgevallen dat de OPA2134 hier het meest neutraal is. Die is dus minder gevoelig voor de omringende componenten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hi-Fifi Posted 29 juli 2003 Author Report Share Posted 29 juli 2003 Sodejuu en Sebastiaan....,ode Bedankt voor de adviezen. IKKE ...en voor de bloemen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts