Piet Posted 7 november 2000 Report Share Posted 7 november 2000 Welke luidspreker kabel klinkt goed? 2,5 mm2 of 4 mm2; zilver, koper of goud? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 7 november 2000 Report Share Posted 7 november 2000 Beste Piet Wat heb je nu gedaan !!!!! Binnenkort staat er niets anders meer op internet dan over kabel, dan is hij helemaal vol is dit wel verstandig!! Want over kabel is heel veel te doen en te zeggen. Want koper heeft een andere klank dan zilver. En in koper zit heel erg veel verschil in, je hebt normaal koper waar er 50000 koperkristallen op een meter zitten, maar je hebt ook koper waar er maar 5 kristallen op een meter zitten en ook 1 kristal per meter. Zilver klinkt scherp volgens sommigen maar volgens mij niet. Behalve als je zilver beschadigd of buigt of er verkeerd mee omgaat dan gaat het wel scherp klinken. Lange lengtes wat dikker, korte lengtes wat dunner. Met Vriendelijke groet, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Alfons Weenink Posted 7 november 2000 Report Share Posted 7 november 2000 Nu lees ik ergens dat er ook massief gouden kabels zijn. Wat voor karakteristiek heeft zo'n kabel, en verder: Ik zie laatst ergens op het net een soort flatcable van het merk Nordost, als luidsprekerkabel. Wat is hiervan het effect op het geluid? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ben Posted 8 november 2000 Report Share Posted 8 november 2000 Kan me helemaal aansluiten bij Haudio's bericht. Je kunt ook nog denken aan koolstof kabels - denk aan vd Hul. Die zijn heel speciaal maar erg duur (voor luidspreker iets van 8 mille voor 2 x een paar meter). De Nordost kabels heb ik eenmaal beluisterd. Eerste indruk was positief maar meer kan ik er niet over zeggen. Het zijn een soort flat cables gemaakt door NASA voor hun ruimte apparatuur. Een man bij NASA probeerde het eens voor audio en zo is Nordost ontstaan. Ze beginnen bij 30 piek per meter (die heb ik gehoord). Maar er zijn van allerlei indianenverhalen rond dat soort kabels, dus oppassen ermee. Ik zou wel eens willen weten hoe het klinkt als je gewoon 15 mm koberbuis (waar je waterleiding mee legt) zou gebruiken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest theo@kraai.myweb.nl Posted 14 november 2000 Report Share Posted 14 november 2000 Recent ben ik in aanraking gekomen met de interlinks en luidsprekerkabel van Johan Ketelaar (JK Acoustics). Ik gebruik inmiddels zowel de interlinks als de LS kabels en ben zeer onder de indruk van deze kabeltjes. Ik zeg kabeltjes, omdat ze in tegenstelling tot vele andere merken erg dun zijn. Dit is geen reclamestunt, maar ik ben gewoon uitermate tevreden en dat voor een redelijke prijs. Johan heeft altijd een paar sets kabel om het zelf thuis uit te proberen. Je gelooft je oren (en ogen) niet!! Meer informatie kun je vinden op http://jkacoustics.hear.nl/producten.html#kabel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ben Posted 15 november 2000 Report Share Posted 15 november 2000 je hebt normaal koper waar er 50000 koperkristallen op een meter zitten, maar je hebt ook koper waar er maar 5 kristallen op een meter zitten en ook 1 kristal per meter. Zilver klinkt scherp volgens sommigen maar volgens mij niet. Dat zie je vaak, die verhalen over koper kristallen. Ook de fabrikanten schermen ermee. In werkelijkheid bestaan er echter geen koperkristallen. Metallisch koper moet je zien als een rooster van koperatomen met daaromheen een wolk van electronen (voor de liefhebbers: de d-orbitalen). Dus eigenlijk moet je een koperdraad zien als een electronenwolk waar de stroom vrijelijk doorheen kan (en de energie dus om de kabel heen, volgens de aloude Maxwell wetten). Al de afzonderlijke atomen hebben in beginsel wel hun eigen gequantiseerde energiebaantjes (orbitalen) maar door wisselwerking met naburige atomen middelen deze mooi uit tot een soort wolk dus. Alleen koperverbindingen, bijvoorbeeld sulfaten, chlorides etc. vormen kristallen. Wat er eigenlijk aan de hand is, is dat naast koper ook koperoxide in de kabel zit. Deze fungeren als halfgeleider en kun je dus zien als een soort schotjes in de kabel die de boel verzieken. Maar praten over kristallen is nou eenmaal wat makkelijker naar de consument toe dan een beschouwing over orbitalen, dus we zullen wel tot in lengte van dagen met deze foutieve kristal theorie opgescheept blijven... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 16 november 2000 Report Share Posted 16 november 2000 Beste Alfons, Als je interlinks gebruikt van een bepaald merk en je bent er tevreden over Prima!!!! Het maakt niet uit waar de kabel uit bestaat al zijn het aardappelschillen als het maar mooi klinkt.Maar het is natuurlijk wel leuk om te weten hoe het in elkaar zit. Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 16 november 2000 Report Share Posted 16 november 2000 Trouwens wat heeft Ben gelijk en het is super belangrijk om OFC kabel te gebruiken vanwege de oxidatie die heel veel verliezen kunnen veroorzaken. Met Vriendelijke Groet , Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ben Posted 16 november 2000 Report Share Posted 16 november 2000 Ja ik heb altijd gelijk! Nou ja, vaak... okay, soms dan. Oxidatie is denk ik de moord voor je geluid. Het materiaal is minder belangrijk. Voordeel van goud is natuurlijk wel dat dat niet oxideert (Vormt wel een binding met het koolzuurgas uit de lucht maar dat geeft een isolator en gelukkig geen halfgeleider, dus da's niet erg.) Ja, hier kan ik uren over doorzwammen, maar daar zal ik jullie niet mee opzadelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 16 november 2000 Report Share Posted 16 november 2000 Beste Ben, Ik geeft je gelijk, want dan heb ik ook gelijk, maar wat je schrijft is wel waar wat ik schrijf trouwens ook . Jeetje ik doe ook al zo leer ik van jou. Tip: voor liefhebbers probeer altijd eerst de kabels uit en die die jezelf mooi vindt neem je gewoon. Met Vriendelijke Groet, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J.W. Posted 25 november 2000 Report Share Posted 25 november 2000 Zilvere kabel klinkt in mijn oren heldere in plaats van scherp En kopere kabel wat warmer maar zilver of koper ligt aan de set en acoustiek. Groeten jan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest roplo Posted 8 januari 2001 Report Share Posted 8 januari 2001 Ja Ben, maar Haudio schermt wel vaker met allerlei pseudo-wetenschappelijk benaderingen en formules. het zit in de aard van het beestje, neem het maar niet te serieus, hij bedoelt het goed. en veel mensen zijn ook gerustgesteld door de antwoorden..nix mis mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ZilenT Posted 4 februari 2001 Report Share Posted 4 februari 2001 .....mmmmm..... beetje boel geld voor een paar kabels lijkt me. Weleens COAX of CAT-5 (netwerkkabel) geprobeerd???? Meer dan de moeite van het proberen waard.... en wat kost dit?? ..nog geen paar tientjes :-) Vifa Filigran hangen aan (dubbele) COAX-draadjes aan de Denon DRA-545... en klinkt best lekker mag ik wel zeggen Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcel Posted 29 april 2001 Report Share Posted 29 april 2001 Beste Piet, Je vraag kort weg welke kabels. Korte vraag kort antwoord, ga luisteren! Bij een beetje (goede) hi-fi winkel kan je luidspreker kabels luisteren en misschien ook wel mee nemen om thuis te proberen. Ik weet van Speaker&Co. in Rotterdam dat ze een koffer hebben vol met verschillende kabels om thuis te luisteren. Gewoon vragen en beoordelen. Ik zelf ben een doe het zelfer en mij doel is met zo min mogelijk geld een acceptabele set naar te zetten. Ik gebruik Aircom plus coax kabel (fl. 15,= de stereo meter. Deze kabel is verkrijgbaar bij Zendapperatuur winkel en bij Conrad. De kabel staat goed aangeschreven in bijvoorbeeld Audio en Techniek en op diversen internet sides. En kost niet veel. Ik hoop dat je er wat aan hebt, Groetjes Marcel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest JAPie01@planet.nl Posted 3 mei 2001 Report Share Posted 3 mei 2001 Eehh... Ben, waar haal je al die wetenschap vandaan over je kabels? Een dergelijk verhaal heb ik nooit gehoord en ik had toch echt wel heeeeeeel erg goede cijfers voor scheikunde&natuurkunde op school. Dergelijke dingen zijn bij ons nooit aan bod gekomen, maar ik zou er graag meer over te weten komen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 6 mei 2001 Report Share Posted 6 mei 2001 Tussen een goede koper of zilver of goud kabel zijn de klankverschillen niet eens zo vreselijk groot, denk ik..... De grootste verschillen treden op bij kabels die zijn opgebouwd uit meerdere materialen, het scherpe van zilver kabels, zijn dit niet erg vaak verzilverde kabels ? Los van het gebruikte materiaal is de constructie van de kabel van invloed op het geluid, wikkeltechniek, verdeling in aders van diverse diameter, gebruikte isolatiematerialen etc. etc. Gewoon goed luisteren en blijven vergelijke, it's a never ending story......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts