hansh Posted 1 december 2000 Report Share Posted 1 december 2000 Gebruik ook eens een afgeschermde stroomkabel. Maar dan niet die kabels van meer dan f100,- per meter maar een 'normale' kabel van de firma Belden. Dubbel afgeschermde stroomkabel 3 x 1 mm2 zo van de haspel. Het is echt hoorbaar. Op het internet te bekijken onder belden.com. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest ook hans Posted 2 januari 2001 Report Share Posted 2 januari 2001 wat wil je hiermee duidelijk maken ??????????? [Note: This message has been edited by HEAR] Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcel van mijn hifi Posted 5 januari 2001 Report Share Posted 5 januari 2001 Hallo ook Hans, Ik denk dat Hans wil duidelijk maken dat je je installatie duidelijk kunt verbeteren door het toepassen van betere stroomkabels. En los van allerlei in de handel zijnde kant en klare stroomkabels (Siltech, MIT, Harmonic Technology, NBS, AudioQuest en er zijn vast nog wel meer merken) ken de echte doehetzelverd ook wat moois maken. Helaas verkopen ze Belden niet bij de Gamma, maar wellicht wel bij een locale electroboer. Zelf verkopen wij desgewenst losse Belden (3 x 2,5mm2, afgeschermd met gevlochten sok en folie) stroomkabel voor Fl. 25,- per meter. Nog aan ieder uiteinde een RF-stopperd erom, en klaar is je fijne stroomdraad! Eerlijk gezegd heb ik zelf zo`n kabel nog nooit met een kant en klaar produkt vergeleken, maar zeker is wel dat het veel beter klinkt dan de standaard dropveterjes die je aan/bij de meeste apparaten vindt. Nog wellicht even een misvattinkje om door te prikken: korter is niet altijd beter. Er van uitgaande dat een stroomdaad hoe dan ook als antenne fungeert, kun je `m beter zelfs wat langer laten, hij pikt dan geen gigaherzen meer op (denk maar na: een GSM antenne is zeer kort, een langegolfantenne is tamelijk lang). Veel fabrikanten vinden 2 mtr. een mooie lengte. Dit geldt trouwens ook voor videokabels en digitaalkabels. Bijv. Siltech verkoopt zijn HF-9G3 SE alleen in lengtes van 1.5mtr. Dat extreem kleine beetje extra weerstand dat een wat langere kabel vormt doet er eigenlijk niet toe, er spelen meer effecten mee, en daar kun je rekening mee proberen te houden. Overigens ben ik zelf geen techneut, als een lezer van dit relaas er fouten in ziet zie ik ze graag gecorrigeerd, liefst ondersteund met een stukje degelijke doch begrijpelijke theorie. Groet, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard Posted 8 januari 2001 Report Share Posted 8 januari 2001 Dat afgeschermde stroomkabel, ik neem aan dat het netsnoer naar een apparaat bedoelt wordt, beter kan klinken wordt door velen al beaamd. Maar wat zijn eigenlijk RF stoppers?? Als bedoelt worden de steker voor de stopcontact kant en die van de apparaatkant zijn deze dan in een hoogfrequentuitvoering te verkrijgen? Hoe moet je de afscherming eigenlijk aarden?? Aan de apparaatkant en op de randaarde? Of een van beide? Link to comment Share on other sites More sharing options...
frans Posted 13 februari 2001 Report Share Posted 13 februari 2001 beste Marcel, Ik heb me wat verdiept in de door jou genoemde Belden. Ze hebben erg veel typen kabels. Kun je iets specifeker zijn m.b.t. het type? Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcel van mijn hifi Posted 17 februari 2001 Report Share Posted 17 februari 2001 Hallo Richard, Een RF-stopper is ring van ferriet die je om de kabel klemt. Hij moet liefst een beetje nauw aansluiten op de isolatie, en dicht bij het einde (en als je er twee gebruikt ook een bij het begin) geplaatst worden. Zo`n ferrietring zorgt er voor dat hoogfrequent signaal dat door de afscherming dreigt te worden opgepikt onderdrukt wordt. Klankmatig is het effect doorgaans een wat rustiger klank. Groet, Marcel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Posted 29 maart 2001 Report Share Posted 29 maart 2001 In reactie op Richard...... Waar in hemelsnaam moet je zo een afgeschermd voedingskabel aan hangen en krijg je geen aardlussen mee? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Posted 16 mei 2001 Report Share Posted 16 mei 2001 Beste Hans, ik ben van plan iets met stroomkabel te gaan doen maar ben in het bezit van allemaal 'niet-geaarde apparaten. Weet jij of ik die beter wel kan aarden???? Ik ben niet technisch, wel handig, wellicht kunnen jou tips, of van iemand anders mij helpen. Groet Frank Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts