Guest Jeroen Leeflang Posted 31 januari 2001 Report Share Posted 31 januari 2001 Ik heb nu mijn speakerkabel (Van den Hul - Royal Jade Hybrid) via vergulde bannaanstekers (7,50 p/s) aangesloten op mijn versterker en B&W 602 s2's. Nu heb ik binnen enkele weken twee lengtes Van den Hul - The Snowline over uit mijn auto en ik wil deze lengtes gebruiken om mijn luidsprekers te bi-wire'n. Hoe sluit ik nu deze nieuwe kabel aan bij de nieuwe. Ik weet dat ik ze bij de versterker bij elkaar moet knopen, dat ik op de luidsprekers de verbindeings klemmen tussen hoog- en laag moet verwijderen en dat de Snowline op het hoog komt en de Royal Jade op het laag. Heeft het gevolgen voor de geluidskwaliteit dat ik goedkope bannaanstekers gebruik? Of moet ik de uiteinden van de kabels met zilver-tin vertinnen en rechtstreeks onder de schroefklemmen vastzetten? Dit geld ook voor de versterker zijde? De beide kabels aan elkaar door bannaanstekers in elkaar te steken of door beide uiteinden aan elkaar te solderen en dan in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 31 januari 2001 Report Share Posted 31 januari 2001 Beste Jeroen, Allereerst heeft Maarten het over WBT pluggen en dat is echt mooi spul en wel veel geld maar zeker niet te duur. Als je een Ferrari aanschaft en je monteert er lelijk eend wielen + banden onder dan kom je vooruit, maar echte Ferrari velgen + banden passen er toch veel beter bij. En inderdaad WBT 's zijn er in een hoge prijsklasse maar de haakse van WBT kost op dit moment nog iets van 30,00 per stuk. En Jeroen dat is toch niet zo'n hoog bedrag als je jou Denon wilt aanschaffen dan past daar toch wel WBT bij is dit niet het geval dan is het misschien het overwegen waard om een iets ander product aan te schaffen. Verder heeft by-wiring het voordeel dat de tegen EMK = tegen electro motorische kracht,door z'n eigen kabeltje terug gaat en daardoor de hogetonen niet kan beinvloeden. Dus een schoner , mooier hoog ,meer diepte en een rustiger geluid. Waarom ? omdat door de massa traagheid van de lagetonen luidspreker deze zelf een spanning opwekt deze terug gaat naar de versterker en daar gedempt wordt . De dempingsfactor wordt bepaalt door de inwendige weerstand van de versterker indien deze erg laag is is de dempingsfactor hoog. Om dit alles te controleren is het mogelijk om met een simpele Multimeter aangesloten op de luidspreker dan met de hand bewegen van de woofer ( wel voorzichtig AUB) te zien dat dit een spanning opwekt. Het aansluiten mag best op de A en B uitgang van de versterker. Maar het mag ook door de hoogkabel en de laagkabel bij de versterker aan elkaar te knopen en dan aansluiten op A alleen, dat maakt geen verschil omdat in de versterker A en B ook op dezelfde versterker aangesloten zijn. Indien er 4 versterkers inzitten wat ook mogelijk is dan kun je gaan by-ampen dat is nog mooier omdat beide dan een aparte versterker hebben. Met krimphulzen de kabel met de huls te krimpen komt er een uitstekende verbinding tot stand beter dan solderen , soldeertin is een lood/tin verbinding en wel hebben heel veel moeite gedaan om OFC koper te gebruiken en dat gaan we dan allemaal teniet doen met solderen. Silversoldeertin is natuurlijk wel beter dan gewoon solderen maar waar mogelijk is krimpen beter. Dan verschillende kabels dat kan maar er zijn voor en tegenstanders . Ik ben tegenstander van verschillende kabels omdat de capaciteit en inductie verschillend kan zijn en ook het phase gedrag. Dit probleem heb je nooit met gelijke kabels. Bedoel je dit Jeroen . Met Vriendelijke Groet, Henk AS Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jeroen Leeflang Posted 1 februari 2001 Report Share Posted 1 februari 2001 Dank je Henk, Het verhaal over de inductie spanningen is met na 9,5jaar electrotechische opleidingen (LTS,MTS en HTS) allemaal wel bekend. Wat jij dus voorsteld is om aan de versterker zijde bijde kabeleinden in elkaar te twisten een krimphuls eroverheen en vervolgens een haakse WBT erop. De versterker heeft voorzover ik heb kunnen zien geen A + B voor de frontspeakers. Alleen voor de rear speakers. Dus alles gewoon op front. Wat ik me dan nu afvraag is waarom mr. Van den Hul zelf voorsteld om verschillende typen kabel te gebruiken omdat de ene kabel betere "hoog"frequent eigenschappen heeft en de andere betere "laag"frequent eigenschappen. Zo heb ik ook recenties over de Royal Jade Hybrid gelezen waarin de kabel een heel neutraal karakter heeft voor het mid en hoog, maar een "wollige" laag weergave tot gevolg heeft. Ik wilde dus deze kabel voor het hoog gebruiken en de CS122 voor het laag. Eens kijken hoe de B&W 602 S2 dan gaat presteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 1 februari 2001 Report Share Posted 1 februari 2001 Beste Jeroen, Je weet al zeker dat je de AVC-AS1SE wilt gaan kopen maar zeker weten wat je aansluitmogelijkheden zijn doe je niet. Je hebt hem wel eens van dichtbij gezien? Aan de achterant zitten 10 speaker aansluitingen en als hij dus net als de AVC-AS1 in elkaar zit, dan zijn de front speakers geschikt voor bi-wiring. Natuurlijk kun je op de twee forums vragen blijven stellen (ik kom hier zelden dus viel het me niet op) en daarna het apparaat in Duitsland kopen, maar je kunt natuurlijk ook een goed gesprek aangaan met een Hifi dealer en zien of je in een keer alles tot tevredenheid met garantie kunt laten afleveren :-) groeten, Maarten PS. Heb je trouwens de Marantz SR14mkii al eens bekeken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jeroen Leeflang Posted 2 februari 2001 Report Share Posted 2 februari 2001 Ik heb het apparaat beluistert en gezien en uitvoerig bekeken bij Botman HiFi in Hoorn. Ik heb echter maar 9 speakerconnectoren geteld en ook in de folder tel ik er negen. Als ik het me goed herinner heeft de 1se GEEN A+B voor de front speakers, maar voor de rear speakers. Er kan dan gekozen worden uit verschillende speakers en multiroom. Ik heb de Marantz inderdaad bekeken, maar de stereo weergave van de Denon vind ik beter en de Marantz heeft geen 7.1 mogelijkheden en ook geen RS-232 aansluiting voor software updates. Wat is er op tegen om in Duitsland een apparaat te kopen? Ik zou mezelf van ruim 1400,00 gulden bestelen als ik de versterker hier koop. Wie is er dan gek. Dat de Denon dealers hier onderling een prijsafspraak hebben, daar hoef ik tegenwoordig niet de dupe van te worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 3 februari 2001 Report Share Posted 3 februari 2001 Jeroen, Je hebt gelijk, 9 speakers (had ik al gezien, kun je hier ook naderhand je bericht wijzigen?) en in tegenstelling tot z'n voorganger extra aansluitingen voor surround. De Marantz SR14 versie 2 is overigens wel 7.1 uitgevoerd, heeft alleen maar 5 kanalen versterkt. Ik heb deze machine wel (kort) beluisterd en de Denon niet .... ik vond de Sr14-mkii prachtig klinken maar ik wilde eigenlijk stereo dus ben uiteindelijk voor de PM-14 stereo versterker gevallen. De Marantz is overigens flink duurder dan de Denon (prijs ca. 11000 geloof ik). Ik wilde absoluut niet suggereren dat je zomaar 1400 piek extra zou moeten betalen, maar wellicht is er een dealer die je een eindje tegemoet kan komen zodat het verschil bij koop van je receiver, kabel en de reiskosten/tijd naar Dld uiteindelijk acceptabel wordt. Tot nu toe heb ik nog nooit echt die stap hoeven te zetten. M. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jeroen Leeflang Posted 9 februari 2001 Report Share Posted 9 februari 2001 Beste Maarten, Ik heb de Marantz SR14 MKII NIET beluistert, wel de MK I, maar mijn budget is dusdanig beperkt dat 11.000,00 echt ff te veel wordt. Dan kan ik namelijk beter nog langer doorsparen en de AV set van Proceed aanschaffen. Deze staan tweede hands in Duitsland te koop voor rond de 20.000,00 terwijl de set (voor en eind) hier nieuw ruim 45.000,00 gulden kost. Ik kan me momenteel net 7.500 tot 8.000 veroorloven, maar nu krijg ik al gezeur van ouders en vriendin. Ik spaar ook nog voor een koopwoning en die zijn bij ons best duur 500.000,00 to 650.000,00 voor een redelijk rijtjeshuis van 7 tot 40 jaar oud. Ik heb het voordeel dat een van mijn collega's in Groningen woont en regelmatig in Duitsland gaat winkelen. Hij gaat dit weekend ff bij de Mediamarkt in duitsland kijken wat de versterker daar kost, als ze hem al hebben, en anders bestel ik hem bij HiFi-Alt, een Denon dealer in Duitsland (bevestigt door Denon Duitsland). Komt er 80DM verzendkosten bij en heb ik voor ruim 1300,00 minder deze mooie versterker thuis staan. Hoef ik niet eens te rijden, en dat kost in mijn geval ook niets omdat ik een lease wagen (vanaf April 2001 - Audi A2) rijdt en mijn werkgever (Syntegra) de brandstof betaald. Ik heb gisteren andere speakerkabels gekocht. De Teatrack Hybrid van Van den Hul afgemonteerd met WBT (Zoals HAUDIO uitgelegd had en toch maar WBT). Nu nog goed inspelen en dan genieten. Ik had het idee dan nu al een dverbetering in het geluid waar te nemen was. Een strakker en minder aanwezig laag waardoor het mid meer naar voren komt, het hoog lijkt mij nog redelijk hetzelfde, maar de kabels zijn nog niet ingespeeld. Waarschijnlijk zijn deze verschillen doordat ik nu bi-wire en hiervoor niet. De Denon is ook heel sterk in stereo. Heb ik gehoord en wordt door allerlei recenties bevestigt. Het verschil met mijn huidige versterker is in ieder geval enorm, dus erop vooruit ga ik zeer zeker of ik nu een Yamaha, Onkio, Denon of Marantz neerzet ze zijn alle beter dan mijn huidige Philips. Ik moet alleen mijn meubel een beetje aanpassen. De Denon weegt 28Kg. en ik vreest dat mijn meubeltje dat nu ff niet gaat houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts