Guest Erwin Posted 16 februari 2001 Report Share Posted 16 februari 2001 Beste forum lezers, Zijn er nog zelfbouwers op deze site die hun luidsprekers zelf hebben gefineerd? Voor mijn volgende zelfbouwproject ben ik van plan mijn speakers te fineren, ik heb hierover echter enkele vragen: - Welk fineer kun je het best gebruiken (dikte) - op maat snijden? - Waarmee lijm je het fineer? - Hoe werk je de hoeken af? - Hoe werk je de randen van de ronde driver gaten af? Ben erg benieuwd. Groeten, Erwin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 21 februari 2001 Report Share Posted 21 februari 2001 Erwin, Als je nu multiplex (bij voorkeur Fins Berken 22mm, of dikker) gebruikt, in plaats van MDF of spaanplaat,zit de fineerlaag er meteen al op. Dit scheelt een hoop werk, en het klinkt ook nog eens beter dan MDF. Succes, Link to comment Share on other sites More sharing options...
george Posted 2 april 2001 Report Share Posted 2 april 2001 In de laatste klang+ton staat een verslag over het hoe en wat over fineeren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chris Posted 10 april 2001 Report Share Posted 10 april 2001 op http://www.af.nl/voorraad/fineer/fineerles/ is ook de nodige informatie te vinden over fineren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest JAPie01@planet.nl Posted 3 mei 2001 Report Share Posted 3 mei 2001 Stefan, Wat is precies het nadeel van MDF? Ik heb begrepen dat het heel erg veel wordt gebruikt omdat het sterk en makkelijk te bewerken is. Het is een heel dicht en stijf materiaal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 29 mei 2001 Report Share Posted 29 mei 2001 Hallo Jaap, Sorry dat ik niet eerder reargeerde maar ik ben een tijdje niet op de site geweest. Het voordeel van MDF zit hem vooral in de verkrijgbaarheid, de prijs en het gemak waarmee je het kunt bewerken. Het zit dus niet in de klank van het materiaal. Nu hoor ik al meteen een aantal mensen brommen dat een kast helemaal geen klank mag hebben en dat je hem 'dood' moet maken, ik wens ze veel succes (gaat ze toch niet lukken!!) Ik heb het allemaal al eens geprobeerd een kast krijg je NIET stil. Als dat zo is kan je beter een kast maken die een aangename klank voortbrengt (er is een canadees speaker merk dat dit ook doet: Totem )Multiplex van fins berken heeft een harmonische resonantie die wat meer in het stemmengebied zit, MDF zit in een wat lager frequentiespectrum, dit maakt de luidspreker opener van klank (betere plaatsing en duidelijker stereobeeld) Ik kan hier nog lang over doorgaan maar je kan het beter zelf proberen. Groeten, Stefan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 29 mei 2001 Report Share Posted 29 mei 2001 Hallo Jaap, Sorry dat ik niet eerder reargeerde maar ik ben een tijdje niet op de site geweest. Het voordeel van MDF zit hem vooral in de verkrijgbaarheid, de prijs en het gemak waarmee je het kunt bewerken. Het zit dus niet in de klank van het materiaal. Nu hoor ik al meteen een aantal mensen brommen dat een kast helemaal geen klank mag hebben en dat je hem 'dood' moet maken, ik wens ze veel succes (gaat ze toch niet lukken!!) Ik heb het allemaal al eens geprobeerd een kast krijg je NIET stil. Als dat zo is kan je beter een kast maken die een aangename klank voortbrengt (er is een canadees speaker merk dat dit ook doet: Totem )Multiplex van fins berken heeft een harmonische resonantie die wat meer in het stemmengebied zit, MDF zit in een wat lager frequentiespectrum, dit maakt de luidspreker opener van klank (betere plaatsing en duidelijker stereobeeld) Ik kan hier nog lang over doorgaan maar je kan het beter zelf proberen. Groeten, Stefan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts