Jump to content

Zelfbouw kabels

Stefan
 Share

Recommended Posts

• 2 weeks later...
Guest Jeroen Leeflang

Ik maak redelijk goede interconnects met behulp van instrument kabel. Dit is een stereo of mono koper kabel met een rubber isolator en degelijke afscherming. De kabel is extreem soepel en kan tegen een stootje (wordt gebruikt als on-stage microfoon en instrument kabel). De prijs is uiterst aardig. Enkele guldens per vele meters. Met de stereo uitvoering kunnen ook gebalanceerde cinch interconects gemaakt worden. Ik heb ze tot nu toe alleen voor video overdracht gebruikt en daar doen ze prima dienst. Ik zal ze eerdaags ook eens vor audio gaan toepassen en laat het resultaat wel weten.

Ook zelfbouwsels van Pope kabel mogen, is wat mij betreft wel zelfbouw.

Ik heb interlinks gemaakt met koper Wikkeldraad van 0,28mm dik massief(fl.17,- voor 50 meter), twee van deze om een teflon koord gewikkeld (wel erg duur) Deze kabel verslaat alles wat ik tot nog toe gekocht en gebouwd heb (audioquest, qed, monster, MIT,)

Ook mijn zilverdraadje; 2x 0,5mm massief teflon geisoleerd, getwist. Terwijl iedereen zegt dat zilver het mooiste klinkt!

Volgens mij speelt de draaddikte hier een sleutelrol in (of het teflon?). Heeft hier iemand mee geexperimenteerd?

Stefan

• 1 month later...

Als reactie op sodejuu,

Ik heb mij interlink en luidspreker kabel gemaakt van Aircom plus coax kabel 50 Ohm.

De is te koop bij Abe in Rotterdam, en alle gespeciliseerde zendaperatuur winkels en Conrad.

De kabels klinken beter dan een Van Hul zilver kabel en menig andere kabel.

Ik vroeg mij af, of een 75 Ohm kabel nog beter klnkt?

Tip:

Voor luidspreker kabel voldoet UTP Netwerk kabel heel goed.

Ik gebruik zelf Alcatel CAT5 kabel. Voor de plus en de min heb ik elk 1 kabel gebruikt. De 8 aders heb in elkaar gedraaid en een plug aan gezet. Hiervoor gebruikte ik Supra kabel maar deze dhz kabel klinkt beter. Misschien leuk om zelf ook eens te proberen, voor de kosten hoef je het niet te laten.

PS: Ik heb dit idee ergens op internet gevonden, als er geinteresseerden zijn kan ik het adres wel even opzoeken.

Guest JAPie01@planet.nl

Nou mensen, geloof het of niet, maar ik heb de 'kabel van Bob' gemaakt, precies zoals staat omschreven op www.tnt-audio.com/clinica/ffrc_e.html en hij bevalt prima. Kostte me fl 19,- aan UTP. (ik heb nu twee kabels van twee meter lang, daar gaat 13 meter UTP in!) Klinkt fantastisch, de kabel ziet er professioneel uit en is niet moeilijk te maken. Zeker de moeite van het proberen waard.

Beste Japie,

Ik ben zeer geinteresseerd in het maken van de kabels. Waar heb je het materiaal vandaan? Via Tnt-audio kan ik het wel aan de andere kant van de wereld bestellen, maar ik neem haast aan dat jij dat niet hebt gedaan. De kosten die jij hebt gemaakt zijn ook bijna 10 keer lager dan wat op tnt-audio staat. Hoe kan dat?

Groeten, Chris

• 4 weeks later...
  • 2 weeks later...