Jump to content

Scheidingsfilter

marcel
 Share

Recommended Posts

Ben in het bezit van units van Visaton, te weten Bas; W170 S, Mid; DMR 140 FFL, Hoog; DTW 110 NG. Dit alles is 8 Ohm en loopt via een standaard Visaton scheidingsfilter (HW 3/120 NG). Via dit filter klinkt het niet slecht, maar ik wil naar een verbeterd (lees kwalitatief hoogstaand) scheidingsfilter toe en roep hierbij de hulp van jullie in.

Is er iemand die mij specificaties kan leveren voor het maken van dit scheidingsfilter, uitgaande van de bovenstaande units.

Ik zie met belangstelling jullie bericht tegemoet.

Bvd. Marcel

Beste Marcel,

Om een filter te maken heb je nog wat meer technische gegevens van de speakers nodig (rendement, Q-factor e.d.)maar ook van de kast (basreflex, gesloten, inhoud e.d.)

Het hele systeem moet een gebalanceerd geheel zijn.redface.gif

Wat je wel makkelijk kan doen is de bestaande filtercomponenten vervangen door betere; elco's door MKP condensatoren, ferrietkernspoelen e.d. door luchtspoelen met grote draaddoorsnede (afhankelijk van de waarde van de spoel)

Wanneer dit filter op een printplaat zit is het ook een verbetering om het te hard-wiren. Ook het vervangen van je interne bekabeling door goede massief kopere aders kan een behoorlijke verbetering zijn.

Succes,

Stefan

Beste Stefan,

Bedankt voor de reactie, ik heb via internet de specificaties opgevraagd van het filter bij Visaton, en ben nu bezig om de betere componenten erbij te zoeken. Hierbij kom ik nog wel voor een aantal dilemma's te staan, want je hebt de keus uit MKP-, MKP-Plus- en Tinfoliecondensatoren dan nog de Tritec spoelen, maar maakt het dan nog uit of je de 0,5 de 0,6 of de 0,8 dikte ader gaat gebruiken.

En als laatste dilemma, van Tritec hebben ze niet de benodigde spoelen met de waardes 0,41mH/0,8 en 0,2mH/0,8. Wel iets wat er qua waarde 0,1 of 0,2 erboven of eronder zit.

Ik weet dus niet of dit verschil in waardes te horen zal zijn.

Groeten,

Marcel

Guest Jeroen Leeflang

Als je gaat kijken naar het verschil in waarde als je een 0,41mH spoel nodig hebt en je neemt een 0,61 of 0,31mH spoel, dan zit daar een geweldig verschil in. Zoveel zelfs dat het kantelpunt van je filter een pokke eind verplaatst. Bijv. vaan 4Khz. naar 6,3Khz. Dit zijn enorme verschillen en die kunnen dus niet. Meestal kun je bij de zelf-bouw-speaker boeren de spoelen laten maken zoals jeze nodig hebt. Het is zo des te dikker de draad des te lager de weerstand.

Met condensatoren zijn de condensatoren van WIMA erg goed met audio. De duurste zijn ook meestal de beste, maar de vraag blijft is het de moeite waard. Je speakers bekleden met ander dempend materiaal kan ook helpen. Een compartiment met zand vullen ook, al verandert het interne volume en dus het uiteindelijke klankbeeld.

Experimenteer hiermee.

Mvg.

smileysex5.gif

Pacman

Beste Marcel,

Wat Jeroen schrijft over die spoelen klopt, hoe dikker de draad hoe beter. Wanneer je luchtspoelen koopt van een waarde boven de benodigde, dan kan je ze bij goede zelfbouwzaken af laten wikkelen tot de gewenste waarde.

Mij ervaring met condensatoren in Speaker filters is dat Tinfolie een van de mooiste betaalbare opties geeft. Hovland Musicaps zijn nog beter maar duurder. Het absoluut beste is een special voor speakers gemaakte Jensen papier in olie conensator (kosten een paar honderd gulden, als je er uberhaubt nog aan kan komen)

Succes,

Stefan

Stefan,

kijk voor Jensen eens bij tubes.nl.

Ook triodes.nl levert een aantal betere componenten, anders in de US gaan shoppen.......

Groet Jitze

Jitze,

Mijn vorige speakers had ik uitgerust met de Jensen C's en vlakdraadspoelen van Rik Stoet (zoals je weet de man achter Triodes.nl)Voor kleine waarden is dit haalbaar, nu gebruik ik echter een breedband weergever die op 200Hz gefilterd is; dat betekent in dit geval 100uF aan condensatoren, niet betaalbaar met deze C's (wordt ook erg groot trouwens)

De beste methode is eigenlijk Bi-ampen op tweeweg speakers, je kan dan een actief of passief filter voor de eindversterkers plaatsen en je filters helemaal uit de speakers verwijderen. Dit geeft de beste koppeling, grootste dempingsfactor, geen rendementsverlies, en levert een stabiele (geen onnodige fasedraaiing!!) impedantie voor de versterkers op.

Wanneer je zelf buizenversterkers bouwt kan je de koppelcondensatoren en aanverwante REEDS AANWEZIGE weerstanden en C's gebruiken om de juiste kantelpunten in te bouwen. Dit beteken dus GEEN extra filter, niet achter je versterker en ook niet er voor, dit is ABSOLUUT de beste techniek!!

Als ik met mijn huidige versterkers ooit klaar kom (is nog steeds een prototype)ga ik dit nog eens proberen.

Misschien ga ik in dit kader wat te ver, the sky is immers the limit!, in ieder geval is er voldoende te verbeteren aan elk concept, vraag je wel af of het nog redelijk in vehouding staat tot de rest van de componenten.

PS. ik weet niet wat de levertijden bij triodes.nl zijn maar als hij ze niet op voorraad heeft die kunnen best uitlopen.

Groeten,

Stefan

• 1 month later...