sennie Posted 27 april 2002 Report Share Posted 27 april 2002 Kreeg van een Amerikaanse Klipsch tweaker de tip mijn Klipsch heresey's te vullen met 'polyfill' - een soort vulling voor o.a. kussens - waardoor de woofer zou 'denken' dat het kastvolume groter is, met als gevolg een dieper doorlopende basweergave. Kan nergens nederlandse info over dat spul vinden, weet iemand hoe en wat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 27 april 2002 Report Share Posted 27 april 2002 Beste Sennie, Het doel van dempend materiaal in een ls-kast is tweeledig; 1. Vermindering van de kans op staande golven 2. Vertragen van de geluidssnelheid in de kast. Het effect is minder kans op gebonk (strakkere bas) en frequentiepieken afplatten. Een lagere frequentie is niet (of een heel klein beetje?) te halen met dempend materiaal. Dan zul je de kast zelf moeten modificeren. Groet, Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 28 april 2002 Report Share Posted 28 april 2002 Sennie, bij de Heresy is heel erg veel te winnen door de bestaande - dunne vertinde - interne bedrading te vervangen door een vette koperkabel als de Monster OMC. Resultaat van deze operatie is een dieper, sneller laag met als groot voordeel ook meer detail in mid en hoog. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
sennie Posted 28 april 2002 Author Report Share Posted 28 april 2002 Blij verrast met jullie reacties, bedankt! Die van Jitze ga ik zeker uitproberen, maar dat die zogenaamde polyfill bij een voor de woofer te kleine kast (als bij de heresy) dus een positief effect op de basweergave heeft is bij jullie niet bekend? Voor alle duidelijkheid zal ik even de letterlijke tekst van de Amerikaanse tweaker weergeven: "What I did do was fill the cabinets with polyfill. This is the filling used for making pillows; it is easily found in arts & crafts stores. You can use other material for stuffing the boxes, but from the research I did, it appears that polyfill has the best sound absorbing characteristics for the mid-bass frequencies that the woofer operates at. The filling is used to essentially make the woofer think it's in a box with a bigger volume. The rule of thumb is to use about 1 pound of material per cubic foot of internal volume. I used about two pounds of material per box for the Heresy. The resulting bass is somewhat deeper than the unstuffed box - This even works with the stock woofer, so you can give it a try before committing to buying the Layne Audio woofers." (Layne Audio maakt op basis van de standaard heresy woofer een model dat een bij hetzelfde kastvolume en gevoeligheid een diepere basweergave bereikt). Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard Posted 28 april 2002 Report Share Posted 28 april 2002 Het klopt dat het effectieve volume groter wordt door de kast te vullen met een dempend materiaal als polyfill of schapenwol. Dit komt door de omzetting van luchtbeweging in warmte en kan oplopen tot zo'n 20%. Doordat het effectieve volume groter wordt zal de Q wat lager worden. De bas wordt strakker maar zal wat eerder afvallen, wel gaat hij lager door de wat minder steile afval. Richard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 28 april 2002 Report Share Posted 28 april 2002 Nou ben ik toch nieuwsgierig, Richard, Effectief volume groter door de kast te vullen? Contradictio in terminis! Dempen van ongewenste trillingen in de kast, en elimineren van staande golven (waardoor sommige frequenties worden verdubbeld in volume en andere kunnen wegvallen) is volgens mij de fysische verklaring. Voor de goede orde; wellicht zit ik er naast, ik weet natuurlijk ook niet alles. Wil je in dat geval jouw verklaring toelichten? Ben benieuwd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard Posted 29 april 2002 Report Share Posted 29 april 2002 Het is voor mij ook maar boekenwijsheid hoor! Volgens het luidsprekerbouwboek komt het door de 'Isotherme geluidsabsorptie' en de verhoging van de 'akoestische compilantie' (veerkracht van de lucht in de box). Het boek van Vance Dickason geeft ook als reden dat de akoestische compilantie wordt verhoogd. Bovendien kan de bewegende massa worden be Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 29 april 2002 Report Share Posted 29 april 2002 Richard heeft gelijk wat betreft het "groter" worden van het kastvolume. Dit komt omdat de transportsnelheid van trillingen in een kast worden verlaagt door dempingsmateriaal, hierdoor is het schijnbare volume, dat in combinatie met de conus werkt, groter. Verschillende materialen dempen op verschillende frequentiegebieden, zo is bijvoorbeeld Wol geschikter voor het dempen van middenfrequenties dan BAF; dit wil echter niet zeggen dat je het niet voor een woofer moet toepassen, het kan namelijk nodig zijn om resonanties van de kast-woofer combinatie in het middengebied te dempen. Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 30 april 2002 Report Share Posted 30 april 2002 Beste Richard en Stefan, Het is mij bekend dat dempingsmateriaal, en met name Dr. Bayley's long hair wool de geluidsnelheid in de kast vertraagd tot een factor 3. (Heb ook Vance's Cookbook in huis ). Dit is met name interessant voor transmissielijnen en gevouwen golfpijpen. Maar zou het in een kleine kast als de heresy II zoveel uitmaken? M.a.w. hoeveel zou de bodemfreq. zakken in het geval van de Heresy? Nauwelijks toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard Posted 30 april 2002 Report Share Posted 30 april 2002 Geplaatst door Michel:Beste Richard en Stefan, Het is mij bekend dat dempingsmateriaal, en met name Dr. Bayley's long hair wool de geluidsnelheid in de kast vertraagd tot een factor 3. (Heb ook Vance's Cookbook in huis ). Dit is met name interessant voor transmissielijnen en gevouwen golfpijpen. Maar zou het in een kleine kast als de heresy II zoveel uitmaken? M.a.w. hoeveel zou de bodemfreq. zakken in het geval van de Heresy? Nauwelijks toch? Veel lager zal hij waarschijnlijk niet gaan, maar door de effectieve volumevergroting zal het laag wat strakker worden en daardoor mogelijk wat beter klinken. Het kan ook zijn dat het teveel van het goede is en dat het niet klinkt, maar wat let je om de extra vulling er dan weer uit te halen?. Richard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 30 april 2002 Report Share Posted 30 april 2002 Sennie, mocht je meer willen weten over de effecten van tweaks in of aan de Heresy, Frits de Vries van Audio Import heeft er vele langs zien trekken in de jaren dat hij deze speakers importeert, mogelijk kent hij ook de effecten van de deze. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 2 mei 2002 Report Share Posted 2 mei 2002 Geplaatst door Michel:Beste Richard en Stefan, Het is mij bekend dat dempingsmateriaal, en met name Dr. Bayley's long hair wool de geluidsnelheid in de kast vertraagd tot een factor 3. (Heb ook Vance's Cookbook in huis ). Dit is met name interessant voor transmissielijnen en gevouwen golfpijpen. Maar zou het in een kleine kast als de heresy II zoveel uitmaken? M.a.w. hoeveel zou de bodemfreq. zakken in het geval van de Heresy? Nauwelijks toch? In een speakertje als de Dynaudio Contour 1.3 (netto 14 liter) kon ik al duidelijk verschil horen tussen Wol en baf, dus waarom in een Heresey niet? Uitproberen kost weinig en geeft veel meer inzicht in de effecten dan deze discussie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 3 mei 2002 Report Share Posted 3 mei 2002 Beste Stefan, Hoe korrekt je bovenstaande stelling ook moge zijn, als we dat collectief zouden doen was er geen forum meer... Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard Posted 4 mei 2002 Report Share Posted 4 mei 2002 Geplaatst door Michel:Beste Stefan, Hoe korrekt je bovenstaande stelling ook moge zijn, als we dat collectief zouden doen was er geen forum meer... Natuurlijk wel, over de resultaten van de experimenten moet toch ook gediscusieerd worden Richard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 4 mei 2002 Report Share Posted 4 mei 2002 en over de discussie of er al dan niet gediscusieerd moet worden over proberen of forummen hebben we het dan nog niet eens gehad... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 6 mei 2002 Report Share Posted 6 mei 2002 He Lullo's !! Gaan we het nog over experimenten en resultaten hebben, of blijven we wat oeverloos ouwehoeren? wat ook wel gezellig is, alleen wordt mijn stereo set er niet beter van......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 9 mei 2002 Report Share Posted 9 mei 2002 Nou zeg, Opa! Zit je een beetje ons slap gelul om zeep te helpen! Bedankt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts