Jump to content

Op amps (euh mag je dat woord hier wel gebruiken)


seoman
 Share

Recommended Posts

Jongens ik wil een simpel Voorversterker trapje bouwen. Maar met welke opamp zou ik dat moeten doen.

 

Kijk buizen geen probleem ontwerpen te over recencies etc etc maar die kiggen niet op de hoek van de straat.

 

Op-amps heb je de volgende dag in huis.

Maar ontwerpen ho maar. Recencies !1!

Nou ja ik een buffertje gemaakt van de AD797

Best leuk, lekkere vieze dingen gedaan.

100Khz DCDC converter gebruikt. eek.gif

Niet onaardig maar die heeft een lage ingangs impedantie nodig. Heb ik niet.

(Hij was bedoeld als portable headphone amp)

Hij klonk in ieder geval beter dan mijn sony buffertrap. cool.gif

 

Zijn er nou echt geen gouden tips?

 

Discrete ontwerpen zijn ook welkom!

 

PLease :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Goedkoop en goed: TL072

Beter en ook goedkoop: NE5532 (echter deze klinkt alleen goed als de rest van de componenten erom heen ook erg goed zijn)

Veel beter en niet te duur: OPA604

Nog beter en iets goedkoper: OPA134

Bezopen goed en ook erg duur: OPA627

Voor phonotrapjes uitermate geschikt: LT1085

 

Ik ben niet kapot van de AD797. Hij is op zich erg ruisarm maar in veel schakelingen niet toepasbaar. Een andere is de AD825. Wordt vaak met de OPA627 vergeleken. Ik heb er echter nooit mee gewerkt. Kan ik dus ook niet over oordelen.

Link to comment
Share on other sites

Dankje

Kan ik weer gaan puzzelen.

:)

 

Die audio pages had ik al gevonden. Maar daar ben ik niet kapot van de aanpak.

Printen zijn te krap bemeten.

Die doe ik zowieso liver zelf :D

 

Simon

Link to comment
Share on other sites

Laat ik die nou net niet hebben :(

Jan-1987 toch?

5 euro voor een kopie! + porto

 

Hoe klinkt dat?

 

Groetjes Simon

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door seoman:

Laat ik die nou net niet hebben   :(

Jan-1987 toch?

5 euro voor een kopie! + porto

 

Hoe klinkt dat?

 

Groetjes Simon

 

Als het goed is heb ik nog een kopie op 't werk liggen. Ik zal morgen eens kijken. Ik heb er ooit eens de phonotrap uitgefilterd. 't Leek me wel wat. Is helaas nooit afgekomen, want ik zit nog steeds op de printen te wachten eek.gif . Ik heb de tekeningen trouwens ook nog niet terug mad.gif , maar dat maakt niet meer uit want ik heb nou een hele mooie Transrotor (met LT1085) :D;)

Link to comment
Share on other sites

Hoi Sodejuu

 

Kun je wat meer vertellen over die AD797.

De distortion cijfers zijn veel beter dan die AD825 of OPA627.

Waar is ie niet geschikt voor?

 

Shit bed tijd.

 

Mzzl

Link to comment
Share on other sites

Hoi Seoman,

 

De AD797 heeft bipolaire ingangen waardoor hij dus veel biasstroom en als gevolg veel DC-offset heeft. Verder is hij moeilijk stabiel te houden. D.w.z dat hij de neiging heeft om te gaan oscilleren. Op zich is het een hele mooie ruisarme en snelle opamp, maar niet zonder handschoenen vastpakken (letterlijk en figuurlijk). Je moet het ontwerp echt goed stabiel maken en hij is heel erg ESD-gevoelig.

 

Hou er trouwens ook rekening mee dat specs niet de wereld zijn. Iets dat op papier betere specs heeft hoeft nog niet beter te klinken. Voorbeeld is al de OPA134. De specs zijn minder dan die van de OPA604, maar toch klinkt die beter. De specs van de AD797 laten je ook watertanden, maar hij klinkt lang niet zo mooi als de OPA627. Naar mijn mening zijn juist de Burr Brown opamps erg muzikaal.

Link to comment
Share on other sites

Helaas, die kopie ligt inmiddels in het "grote archief" en is inmiddels alweer verwerkt tot karton ofzo :( . Ik zal een dezer dagen nog eens op zolder zoeken. Daar moet nog het origineel liggen. Ik moet zowiezo ook nog een paar artikelen zoeken over Nakamichi-spul voor iemand anders.

Link to comment
Share on other sites

Yo Seoman,

 

Ik heb de bewuste Elektuurs gevonden. De Preamp staat in de nummers 12/86, 01/87 en 02/87. Aangezien ik geen (e-mail-)adres van je heb, wordt het een beetje lastig versturen. Het artikel is ook te groot om gescant door te sturen. Mail me ff je adres, dan zorg ik dat je een kopie krijgt.

 

 

@Henri

 

Lees a.u.b. even de Nakamichi-topic in de rubriek Audio.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb ze net binnen gekregen :)

Kei bedankt!! zoals ze dat hier zo 'moooi' kunnen zeggen.

 

Ken ik er weer tegen aan ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Goedemorgen,

 

Ik heb in de loop der jaren meerdere voorversterkers gebouwd waaronder twee maal de mini-preamps van de elektuur. Deze is met opamps gebouwd, maar heeft geen phono gedeelte. De OPA134 (of dual: OPA2134) van Burr-Brown is een goede en goedkope keuze (WWW.Reichelt.DE).

 

De laatste maanden ben ik druk aan het experimenteren met buizen. Ik heb een SRPP-voortrapje gemaakt met de 6N1P van Svetlane (iets van 5 euro bij Amplimo). Het ontwerp doet sterk denken aan het ontwerp van de elektuur van 1990 meen ik. De geluidskwaliteit is van een compleet ander niveau dan wat haalbaar is met opamps. Om de prijs hoef je het niet te laten. De verkrijgbaarheid is redelijk in Nederland (Amplimo, Rik Stoet), maar heel goed in Duitsland (Reichelt, Schuro). De buizen en voetjes moet je bij Amplimo (Svetlana buizen) of Stoet (voetjes en andere buizen) halen (www.tubes.nl) en de rest van de onderdelen bij de duitse jongens. Schuro houdt er niet zo van om naar Nederland te sturen. Bij Reichelt gaat het altijd prima.

 

Ik heb meerdere schema's en tips op dit gebied. Ik zou het jammer vinden als iemand veel tijd en geld in de Preamp zou stoppen (verkijk je niet op de bouwkosten) als je voor niet veel meer geld een veeeeeeel betere voorversterker kunt bouwen.

 

RAG

Link to comment
Share on other sites

Hoi RAG

 

Ik ben erg benieuwd. Heb je 't een en ander op 't web staan? Mijn opamp versie is af kwa ontwerp en onderdelen keuze, ik heb nog niets besteld.

Link to comment
Share on other sites

Hoi Sander

 

Ik geef graag geld uit aan audio en zelfbouw is nou eenmaal goedkoop. Dus bij een echt goed ontwerp wil ik echt wel veel geld uitgeven. Maar ik zou graag willen weten wat ik krijg. Ik heb geen zin/tijd/geld om maar van alles uit te proberen.

Maar een buizen pre = zeker een pre ;)

 

grtz Simon

Link to comment
Share on other sites

Dag Seoman,

 

Er zijn verschillende types buizentrappen. Ik ben zelf fan de SRPP (shunt regulated push pull). Door dit trefwoord in te typen in bijvoorbeeld google vindt je genoeg onderwerpen en schema's. Het ontwerp waar ik mee bezig ben is gebasseerd op de buizenvoorversterker uit de elektuur van begin jaren 90. In de duitse elektor stond hij in 1987. De complete bouwkosten (in de meest eenvoudige uitvoering) schat ik op iets van 400 tot 500 euro. Het exemplaar waar ik mee bezig ben kost trouwens meer dan het dubbele. Ik geloof niet dat dit ontwerp op internet staat.

 

Een groot nadeel van de SRPP is de zeer grote gevoeligheid voor shit op de voeding. Je moet de anodespanning dus stabiliseren (met een TL783C bijvoorbeeld) en veel condensatoren toepassen. De voeding kost meer dan de rest van de schakeling.

 

Ik vind het vreemd dat condensatoren zo duur zijn. Ik geef wel toe dat je ze eigenlijk niet in Nederland moet bestellen. Ik bestel foliecondensatoren altijd bij Schuro.de (via een duitse collega). Een Mundorf 2.2 uf kost iets van 2 euro meen ik. Audyns nog iets minder. Een hele goede en goedkope condensator is de MKS van Wima. Kost zelfs in Nederland niets en doet kwa klank eigenlijk niets onder voor de Mundorf (ziet er wel wat minder gelikt uit). Alle andere "standaard" kondensatoren zijn slecht (m.u.v. de andere Wima's zoals de MKP en FKP). Ik heb een keer een bij een zeer uitgebreide vergelijkende test geweest (blind met schakelkast) en daar was een race tussen de Jensen pio en de MKS. De Mundorf (tinfolie) was 3e. Audyn is ook te krijgen bij www.tubes.nl (is van Rik Stoet). MKS van Wima kun je overal krijgen (maar betaal je zeker 5 keer zoveel als bij Schuro of Reichelt).

 

Een opampschakeling is eenvoudiger en goedkoper, maar de klank is duidelijk slechter. Dit is uiteraard afhankelijk van de rest van de installatie. Als je met luidsprekers van een paar honderd euro speelt, is het verschil met buizen niet zo duidelijk.

 

Mocht je nog steeds belang hebben in een mooi ontwerp, valt er uiteraard wel iets te regelen.

 

Veel succes met de keuze,

RAG

Link to comment
Share on other sites

Ik wil ook nog wel eventjes iets vertellen over de 6N1P. Dit is een Russische buis die sinds een paar jaar ook in west-europa is te krijgen. De aansluitingen zijn gelijk aan de ECC88 of 6922, maar de gloeistroom is het dubbele. De klank is veeeeeel beter. Deze buis is bedoeld voor line-versterking en niet voor phono. Hiervoor is de ECC83 een redelijke keus. Als tweede buis (na de RIAA) kan je de ECC81 gebruiken, maar de ECC83 op deze plek is mooier (technisch misschien niet optimaal, klank wel).

 

Nog een belangrijk verschil met de ECC88 is de optimale anodespanning. De ECC88 moet beneden de 100 volt blijven. 70 tot 80 volt is het beste. De 6N1P vindt dit maar niets. Hij is dan sloom (als hij het al doet). Minimaal 100 volt, liefs nog wat meer (150). Zie ook http://www.fust-electronica.nl/ti6n1p_en.htm

 

Omdat in de SRPP de anodespanningen serie staan (van beide systemen van 1 buis), moet de complete spanning in de buurt van de 300 volt liggen. Omdat de ECC83 en ECC81 vergelijkbare spanningen prettig vinden, zijn deze buizen goed te combineren. De ECC88 wordt meestal solo gebruikt (door de afwijkende spanning).

 

In het originele elektuur ontwerp wordt de ECC82 gebruikt i.p.v. de 6N1P. De gloeispanningsaansluiting is anders (zie ook de ECC88) en de shuntweerstanden moeten anders zijn (iets van 150 ohm), maar voor de rest stelt de wijzinging niet veel voor. De klank van de ECC82 is veel slechter dan van de 6N1P.

 

Buiten deze modificatie heb ik de voeding veel zwaarder uitgevoerd. Er zit iets van 1000 uf, waaronder veel MKP. Bovendien zijn alle buizen ontkoppeld (met een RC combinatie, waarbij de C weer een MKP is).

 

Op http://home.zonnet.nl/horneman/ staat info over de 6N1P buis. Het voorbeeld ontwerp is een Mu-stage. Dit is een variant van de SRPP. Dit zou erg goed moeten zijn, maar ik heb er geen ervaring mee. Overigens kost de SV83 buis ook bijna niets (ook via Amplimo).

 

Op de sites van Wordtubeaudio.com en triodedick.com staan ook gigantisch veel schema's. Mijn exacte schema niet.

 

RAG

Link to comment
Share on other sites

Hoi RAG

 

Ik vind het vreemd dat condensatoren zo duur zijn.
De polystyreen zijn 10 keer goedkoper dan de poycarbonaat of de polypropyleen. En juist die was ik aan 't zoeken. Ik heb net interlinks gemaakt op teflon basis dus wil ik dat de condensatoren OOK 'goed' zijn. Er zullen nog genoeg compromissen volgen :(

 

Wat het zoeken op internet betreft; een schema zegt me niet zo veel (gehoormatig). En zoek dus een beproefd ontwerp.

Om op die interlink terug te komen, daar heb ik veel reacties over gelezen en dus durf ik de gok wel te nemen.

 

Een opampschakeling is eenvoudiger en goedkoper, maar de klank is duidelijk slechter. Dit is uiteraard afhankelijk van de rest van de installatie. Als je met luidsprekers van een paar honderd euro speelt, is het verschil met buizen niet zo duidelijk.

 

Ja daar ben ik me van bewust en daarom wil ik dus ook weten wat ik aan 't doen ben. Ik wil langzaam alles high-end hebben. Dit gaat echter nog wel ff duren. Ik ben erg tevreden over mijn speakers en eindversterkers en ben langzaam terug aan werken richting de bron.

 

Ik zal die srpp eens opzoeken dan vraag ik nog wel naar je aanpassingen tips.

 

Bedankt alvast.

Link to comment
Share on other sites

Nog een paar leuke sites:

 

Hier staat de volledige theorie van de SRPP en hoe die moet doorrekenen (is vrij simpel hoor): http://members.chello.nl/~m.heijligers/DAC...lification.html

 

Op deze site staat een schema van een SRPP met de ECC85. Als je de weerstanden van 220 ohm vervangt door 160 ohm (en de ECC85 door de 6N1P) heb een versterking van ca. 10. Parallel aan de onderste weerstand moet je een elco van ca. 1000 uf/16volt zetten. De voedingsspanning moet ca. 300 volt bedragen. De bijgetekende voeding kan veel mooier en eenvoudiger (met de TL783 van Siemens, is gelijk aan de LM317, maar dan geschikt voor spanningen tot 120 volt. Berekening en pinning is gelijk).

http://www.diyaudio.8m.com/Capella/capella.html

 

 

Gewoon een leuke site. http://members.lycos.nl/Aren/index.htm

 

RAG

Link to comment
Share on other sites

Ik heb op dit moment een werkend prototype van een SRPP linetrap met de 6N1P. Dit is gemonteerd op een plank hout en alles vliegend bedraad (link dus). De anodespanning komt uit een 1:1 trafo (30VA scheidingstrafo van Amplimo) die ik heb gelijkgericht met snelle diodes (BYW96D) en veel RC werk (ca. 1000 uf en 20 volt verlies over de weerstanden). Het stabiliseren (na de eerste RC-combinatie) doe ik met een TL783. Hier valt ca. 60 volt. Er gaat bijna 300 volt naar de buizen. De gloeispanning is een aparte trafo met diodes, weerstanden en condensatoren (low-tech). De gehele voeding past makkelijk op een Euro-printje. De hele dikke elco's zitten vlak bij de buizen (vliegend bedraad).

 

Ik ben bezig om een aantal net opgebouwde voorversterkers te maken. Dit schema is wel voorzien van een phono gedeelte en van een fraaie kast (hoop ik). Bovendien zitten hier meerdere inschakelvertragingen in (gloeispanning, anodespanning en uitgang). Ik wacht nog op de componenten (de trafo's en buizen heb ik al). Pas als ik alles heb kan ik het schema compleet maken (ik weet nog niet exact hoe de voeding er uit gaat zien i.v.m. alle wijzigingen die ik heb doorgevoerd). Als iemand mijn "plankje" wil lenen, dan kan dat uiteraard, maar dit is wel op eigen risico. Het schema heb ik niet elektronisch, maar alleen op papier. Een collega (die de printen maakt) is bezig om alles in ultiboard te zetten. Het schema van de versterker zelf is al wel ingevoerd, maar van de voeding dus nog niet. Zoals eerder vermeld: het schema is gebasseerd op de "Buizenvoorversterker" uit de elektuur van februari en maart 1990 (elektor 1987). De belangrijkste wijzigingen zijn het toevoegen van veel (folie en elco) capaciteit in de voeding, het vervangen van de gelijkrichtbuis door snelle diodes (BYW96D) het ontkoppelen van alle anodespanningen (met een RC-combinatie) en het vervangen van de ECC82 door de 6N1P (en de bijbehorende pinning en gloeispanning). Het is overigens ook mogelijk om de ECC82 te vervangen door een 12BH7: doet het ook heel goed, maar is wel veel duurder dan de 6N1P en kwalitatief zeker niet beter.

 

Dit elektuurschema is veel te complex als je het phono-gedeelte niet nodig hebt. Het nabouwen van mijn plankje is dan veel gemakkelijker (maar hier zitten geen vertragingen in, dus niet eerst de eindversterker aan en dan de voorversterker, kost je je luidsprekers, je oren en je eindversterker).

Link to comment
Share on other sites

Als je hulp nodig hebt met het omzetten naar Ultiboard kan ik je wel helpen.

Ook de voedings print wil ik wel voor je routen.

 

grtz

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...