Jump to content

Manger/rearloaded horn

Michel
 Share

Recommended Posts

Beste Forummers (en zelfbouwers in het bijzonder),

Kwam deze Mangervariant tegen.

Heb bij Stefan de Remo-uitvoering mogen beluisteren. Dit klonk zeer goed.

Echter, omdat Manger bijna full-range is, heb je aanvullende laagunits nodig. En dus een low-pass filter.

Met het hoornconcept zou dit filter niet nodig zijn.

Heeft iemand hier ervaringen mee? Zo nee, dan is een mening ook goed :D

Ben benieuwd.

Bekend ontwerp, ziet er leuk uit! De frequentiekarakteristiek is alleen niet erg glad in het laag (dit kan ook door de meetruimte komen)

En de baffle is nogal groot rondom de Manger unit, ik prefereer een zo klein mogelijke, afgeschuinde baffle; dit geeft een veel beter afstraalgedrag waardoor de stereo imaging echt holografisch wordt.

En als laatste puntje van kritiek kan ik nog inbrengen dat de hoornmond toch wel een potentaal gevaar oplevert voor kruipende baby's :D;):D stel je voor dat je dochter/zoon vast komt te zitten in dit labyrinth :rolleyes:

Het grote voordeel is wel de totale afwezigheid van een filter; dit brengt de meeste kwaliteitswinst met zich mee.

Groeten,

Stefan, die toch zijn luidsprekerkabels moet gaan verbergen, anders overleven ze de kruipende baby niet ;)

Hier heb ik ervaring mee, Mijn mangers heb ik ooit in Jericho hoornluidsprekers geplaatst.

Het resultaat was niet erg fraai, het laag uit de hoorn sluit niet in fase aan op de Manger's.

Mangers hebben een vrij hoge Qts van 0.80 daardoor loopt het laag van nature wat op tot aan de resonantiefrequentie, daaronder valt het weer snel af. Deze lage middentonen worden ook versterkt door de hoorn weergegeven waardoor er veel te veel middenlaag is. Bovendien is het laag niet erg strak.

Een beter resultaat kreeg ik door de Mangers toch te filteren met een seriecondensator van 130 uF, maar toch was het laag nog steeds niet fraai.

Dus als ik je een advies mag geven; je kunt je een hoop moeite besparen door er pas een te bouwen nadat je hem ergens hebt kunnen beluisteren.

Richard

Richard,

Weet jij wat de max. Qts is voor een dergelijke hoorn? Ik heb me laten vertellen dat je onder de .2 moet blijven omdat anders de conus in het laag over z'n nek gaat. Het lijkt me erg laag, aangezien de meeste speakers toch tussen .3 en .5 liggen.

Ik denk dan met name aan een bashoorn (heb thuis nog een set staan zonder speakers. wil ze gebruiken naast mijn esl).

Geplaatst door Michel:

Richard,

Weet jij wat de max. Qts is voor een dergelijke hoorn? Ik heb me laten vertellen dat je onder de .2 moet blijven omdat anders de conus in het laag over z'n nek gaat. Het lijkt me erg laag, aangezien de meeste speakers toch tussen .3 en .5 liggen.

Ik denk dan met name aan een bashoorn (heb thuis nog een set staan zonder speakers. wil ze gebruiken naast mijn esl).

De luidsprekers bij uitstek voor een rearloaded horn zijn de Lowthers. Door het gebruik van supersterke magneten ligt de Qts van deze luidsprekers rond de 0,20. Dat heeft naast een enorm rendement ook als gevolg dat de laagafval al rond de 300 tot 400 Hz begint, dit wordt dan gecompenseerd door de uitput van de hoorn zodat er toch een min of meer vlak frequentieverloop ontstaat. Nu golft dit verloop met luidsprekers met de afmetingen van de Basstuba behoorlijk, gewoon omdat ze te klein zijn voor een evenwichtig verloop. Hiervoor moet je toch meer aan de afmetingen van een Carfrae hoorn denken.

big%20horn.jpg

Richard

• 2 weeks later...

Maar ik doelde dus niet op Lowther en adepten (zoals het betere AER en het voordeligere Fostex), maar op bashoorns.

Ik heb me in het verleden eens verdiept in full-range hoorns zoals de Hedlund en de little bighorn van Carfrae (zie ook recenties-Hedlund Horn). Erg mooi spul, maar een fatsoenlijke bas (of in ieder geval een die lekker diep doorloopt) is bijna niet haalbaar. Tenzij je dus een mid-laag unit gebruikt ipv een full-range unit.

Ik ben sinds een tijdje in het bezit van een rear-loaded horn (Nimbus). Inmiddels heb ik er een mid-woofer ingehangen met een QTS van 0.21 (dubbele voice-coil) en een Fs van 34 Hz, en het klinkt fantastisch. Daar kwam dan wel een ons of drie baardhaar van Dr. Bailey aan te pas...

Blijft de oorspronkelijke vraag staan: is het waar dat een woofer met te hoge Qts in de problemen komt in een back-loaded horn?