Chris Posted 2 juni 2002 Report Share Posted 2 juni 2002 Hallo, Sinds kort ben ik me een beetje gaan verdiepen in zelfbouw speakers omdat ik wat tijd over heb en een nieuwe hobby erbij wil Het plan: Een zuil bouwen met de volgende speakers erin: Bas/Mid: Vifa PL22WR09-08 Tweeter: Vifa PL27TG35-06 maar toen ik de frequentie bereiken een beetje samen ging bekijken kwam ik op het volgende: Bas/Mid: 25-500Hz Tweeter: 1.5-30kHz Dus er zit eigenlijk een gat van 500Hz tot 1500Hz en daarom kwam ik op het idee er nog een Midje bij in te gooien. De Vifa PL11MH09 met een frequentie bereik van 0.2-6kHz. Nu heb ik drie vragen: Weet iemand goede programma's voor het berekenen van een kast? Ik gebruik nu WinISD en 'Abacus' die zelf een paar mooie speaker inhouden kan berekenen. Zijn dit leuke speakers voor in een zuil voor niet te veel geld? Moet ik de inhoud van de kast nog veranderen omdat er een midje bij in komt? Zo ja, hoe? Alvast hardstikke bedankt, Chris Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douma Posted 19 juni 2002 Report Share Posted 19 juni 2002 Ha die Chris, Als ik het zo bekijk heb je geen bass/mid te pakken, maar gewoon een woofer. Je zou er dan aan moeten denken om er nog een bass/mid bij te doen bijv. de Viva PL18WO09-08. Maar hoe kom je bij deze speakers. Heb je die zelf uitgezocht of horen ze bij een bouwpakket? groeten, rienk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard Posted 19 juni 2002 Report Share Posted 19 juni 2002 Naar mijn idee is deze Vifa PL11MH09 een echte middentoner. Alle luidsprekers moeten hun eigen behuizing hebben (bij de tweeter is deze bijna altijd standaard ingebouwd). Met een programma kun je het volume van de behuizing uitrekenen. De kast zal dus inderdaad groter worden dan met alleen een woofer. Maar hiermee ben je er niet, het is veel lastiger een goed wisselfilter bij deze luidspreker te maken. Daarom is het voor een beginnend zelfbouwer eigenlijk altijd aan te raden om van een bestaand ontwerp uit te gaan. Heb je hier ervaring mee kun je van daar uit zelf wat ontwikkelen, eerst wat met het filter experimenteren, later een compleet systeem te ontwerpen. Een driewegsysteem is eigenllijk iets voor de gevorderde zelfbouwer met goede simulatie- en meetapparatuur. Maar laat je door dit verhaal niet ontmoedigen, er zijn verschillende luidsprekerbouwboeken te koop onder andere bij Elektuur. Ook de Duitse bladen Klang&Ton en Hobby-HiFi zijn een bron van informatie voor de zelfbouwer. Bovendien staan in deze bladen regelmatig luidsprekerontwerpen van zeer kostbaar tot de zogenaamde budget CT (Cheap Tricks). Richard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douma Posted 19 juni 2002 Report Share Posted 19 juni 2002 Naar mijn idee is deze Vifa PL11MH09 een echte middentoner. Ik had het over de Vifa PL22WR09-08. Ik dacht dat dit een woofer was in plaats van een bass/mid. Maar het kan zijn dat ik mij vergis. greetz, Rienk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
richard Posted 19 juni 2002 Report Share Posted 19 juni 2002 Rienk, De Vifa PL22WR09-08 lijkt me inderdaad een woofer, Chris bestempelde hem als Bas/Mid maar kwam met de suggestie om de PL11MH09 als middentoner 'erbij te gooien'. Ik dacht in mijn reactie dat jij het over deze middentoner had, vandaar. Groeten, Richard Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts