Jump to content

vervangen interne bedrading versterker


ArrO
 Share

Recommended Posts

Ik denk eraan om mijn interne bedrading van mijn voorversterker NAD 1155 te vervangen omdat ik nadat ik em open heb gemaakt niet zo'n groot vertrouwen heb in de huidige bedrading, (zwarte computerkabelachtige kabels) zou ik veel winnen met laten we zeggen siltech of van medevoort bekabeling of is de winst te klein om al die moeite te doen.

 

gr R

Link to comment
Share on other sites

Als je toch aan het sleutelen bent ....

 

Lijkt het je geen idee om jouw favoriete interlink eens rechtstreeks de NAD in te voeren en direct op de print (beter nog: direct aan het pootje van het betreffende component) te solderen ?

Scheelt allicht wat interne bekabeling en natuurlijk ook een plug en chassisdeel.

 

Paul "less is more" Jenner.

 

web page

Link to comment
Share on other sites

Hoi ArrO,

 

Over welke bedrading heb je het? De kabels die de printen intern verbinden of de kabels naar je uitgangsterminal.

Die interne verbindingen zou ik niet veranderen. De kabels naar de luidsprekeraansluiting kun je wel vervangen. Of het verstandig is, weet ik niet. Het beste zou inderdaad zijn eenzelfde kabel gebruiken dan je LS-kabel, maar houd er rekening mee dat dit ook helemaal de mist in kan gaan. Ik heb ooit eens een Power-eindtrap voor een vriend onderhand genomen en daarbij de uitgangsdraden vervangen door m.i. betere. De versterker klonk niet meer (ook na 2 weken inspelen), toen heb ik de ouwe maar weer terug geplaatst, en het was weer goed.

Link to comment
Share on other sites

Na standaard meuk, Profigold, Oehlbach ben ik voorlopig uitgekomen op een vdhull interlink, uit mijn hoofd de c102 mkII of zoiets. Het laag,midden en hoog is ok. ik denk alleen dat de plaatsing beter kan en dat ligt volgens mij aan mijn Preamp.

 

gr R

Link to comment
Share on other sites

Hoi Arro.

 

Wensen m.b.t. plaatsing zou ik inderdaad niet proberen op te lossen met interlinks.

 

Was je niet tevreden met die Oehlbach kabels ? Zij schijnen kabels op de markt te hebben met -naar zeggen- een zeer lage capaciteit ...

 

Hoe ervaar jij het verschil tussen je huidige vdHull en die standaard meuk ? De moeite waard ?

 

 

Paul.

 

web page

Link to comment
Share on other sites

die vdhull is duidelijk beter dan die standaard, van oehlbach naar vdhull is een relatief kleine stap

Ik heb laatst een andere stroomkabel op mijn cd speler gezet en dat maakt dus pas echt uit. Heb ik eerlijk gezegd meer mee gewonnen dan een interlink.

 

gr R

Link to comment
Share on other sites

ehhh, dat powercord is een eigen maaksel zie http://www.tnt-audio.com/clinica/merlino.html

en echt waar een groot verschil, het geluid komt meer naar voren en het lijkt of er een sluier weggehaald is tussen jouw en de muziek,vergt wel ff inspelen maar na 2 a 3 dagen (toppie)

:rolleyes:

Nog geen 3 maanden geleden had ik gevraagd of je gek was een andere stroomkabel maar nu.....

 

gr R (een believer :D )

Link to comment
Share on other sites

Leuke site, maar als je slechts 1 apparaat geaard hebt (zgn steraarde om een aardlus te voorkomen), welk apparaat voorzie je dan van dit netsnoer?

Op dit moment heb ik mijn buizenversterker er op staan, cd-speler is dus ongeaard. Uit ervaring weet ik dat dit voor mijn spulletjes de minste storing oplevert.

Wie weet het antwoord?

 

groet, tuby cool.gif

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

ArrO,

 

Ik zou de moeite niet nemen om de interne bekabeling te veranderen. Te veel gedoe voor te weinig resultaat.

 

Netsnoeren zijn echter wel de grote verbeteraars.

 

Hier een low budget tip voor als je euro stekkers op je apparaten hebt:

Koop massieve kabel 1,25kwadraat, twee of driedraads (gewoon bij Gamma)afgeschermd. De afscherming hang je dan alleen aan de stopcontactzijde aan de randaarde (zo is je kabel afgeschermd maar je apparaat ligt niet aan de aarde)

 

Ook erg belangrijk; maak een stekkerdoos speciaal voor audio. Hierin moet je dan alle leidingen in ster aansluiten.

 

Tijdje inspelen en genieten maar!

 

 

Groeten,

 

 

Stefan

 

 

Mijn persoonlijke ervaring: massieve ader is altijd beter dan litze! ;)

Link to comment
Share on other sites

Stefan, Hoe maak ik een eigen stekkerdoos , componenten? Alle leidingen in ster aansluiten. hoe bedoel je?

Het enige wat ik kan is een draadje solderen en een netkabeltje maken :D

 

LMK

 

Gr R

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Jeroen Leeflang:

Een lege behuizing kopen. Daar enkele randgeaarde wandcontactdozen in maken. Vervolgens met een afgeschermde kabel naar binnen en met LASDOPPEN (geen lasklemmen) sterverbindingen naar de WCD's maken. Dus

Link to comment
Share on other sites

Wat makkelijker is; Je kan ook bij de bouwmarkt een stekkerdoos kopen met van die losse randaarde contactblokken, sloop hier alle kabels uit, en ga te werk zoals mijn medeforummers al beschreven hebben.

 

Succes verzekerd!

 

Wel de eventueel aanwezige aan/uit schakelaar verwijderen!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Geplaatst door sodejuu:

 

Of i.p.v. lasdoppen stukken printbasismateriaal gebruiken waar je alles op soldeert. Het mooiste is als je voor iedere WCD ook nog een Schaffner netfilter monteerd. Dit maakt 't geheel wel een stuk duurder, maar je profiteert er weldegelijk van.

 

Volgens mij is dat niet helemaal volgens de regels van de NEN1010 en wordt bij een controle je installatie afgekeurd en bij brand betaald de verzekering niet, dus...

Link to comment
Share on other sites

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij mag dat wel, mits het geheel niet bloot ligt. Het maakt overigens beter contact dan die lasdoppen (waar ik trouwens een bloedhekel aan heb). Dus bedekken met spuit-lijm/-plastic of een "doosje" er over heen en geen brandweer of verzekeringsmaatschappij die er dan problemen van maakt.

 

BTW: Loop je huis maar eens na, er zijn altijd wel plekken (ook in nieuwbouw) waar het niet allemaal volgens de NEN1010 is aangelegd.

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door sodejuu:

Het maakt overigens beter contact dan die lasdoppen (waar ik trouwens een bloedhekel aan heb).

 

Ik denk dat je in de war bent met een lasklem. Waarbij e de aders in een plastic kapje schuift waar deze door een mesje op hun plaats genouden worden en wat tevens de doorverbinding verzorgt.

 

Een lasdop maakt juist een hele goede verbinding. Het is zelfs zo dat voor bepaalde installaties alleen maar lasdoppen mogen worden gebruikt en geen lasklemmen.

 

Bij een lasdop worden de aders met bijv. een combinatietang strak in elkaar gedraaid, vervolgens afgeknipt en de lasdop erop schroeven. Daardoor wordt een metalen veer om de aders aangebracht waardoor die dus ook strak tegen elkaar blijven zitten en deze ring verzorgt ook geleiding aan de buitenkant van de aders. De afstand is heel kort en er is geen ander materiaal aanwezig. Je zou de plastic kap van de lasdop nog kunnen verwijderen en de hele zooi incl. veer in de zilvertin zetten en de plastic dop er weer op, maar volgens mij voegt dat weinig toe.

Link to comment
Share on other sites

Hoi Jeroen,

 

Ik ken die lasdoppen die je bedoeld en ik bedoelde die zelfde dingen. De lasklemmen ken ik ook, dat is inderdaad helemaal niks. Behalve dat er handig mee te werken is, zijn de verbindingen beneden alle peil.

 

Over die lasdoppen, daar heb ik altijd ruzie mee. Dat is de reden waarom ik basismateriaal met een "doosje" gebruik. DAt kan ik zo groot en handig maken zoals ik zelf wil en zorg er altijd voor dat er geen gevaar aanwezig is.

Link to comment
Share on other sites

Beste Stefan,

 

You got me confused; hoe bedoel je los fase, aarde en nul? Ik heb een aparte groep, met daarop 1 wcdoos (zo'n blok met 4 aansluitingen, 2 bij 2). Intern wordt eea verbonden dmv een flinke massieve koperstrip. Ik zie het voordeel niet van losse doosjes en dan met losse draden sterlassen. Verklaar u nader aub.

 

Groet,

 

Tuby cool.gif , die zijn soldeerbout alweer aan het opwarmen is

Link to comment
Share on other sites

Geplaatst door Tuby:

Beste Stefan,

 

You got me confused; hoe bedoel je los fase, aarde en nul? Ik heb een aparte groep, met daarop 1 wcdoos (zo'n blok met 4 aansluitingen, 2 bij 2). Intern wordt eea verbonden dmv een flinke massieve koperstrip. Ik zie het voordeel niet van losse doosjes en dan met losse draden sterlassen. Verklaar u nader aub.

 

Groet,

 

Tuby cool.gif , die zijn soldeerbout alweer aan het opwarmen is

 

Hallo Tuby,

 

Staat je bout nog warm?

 

Aan welke uitspraak refereer je met: hoe bedoel je los fase, aarde en nul?

 

 

Het voordeel in sterschakelen is het volgende:

 

Neem een standaard stekkerdoos met bijv. 3 contactdozen.

Al deze contactdozen zijn via 1 ader (per contact natuurlijk) aan mekaar geknoopt. Dit betekend dus dat de stroom voor de laatste doos de eerste 2 moet passeren.

Tussen elke contactdoos zit dus een draadje met een impedantie (hoe klein dat ook zal zijn).Is het nog duidelijk?

 

 

Vanwege de stromen die er door de stukjes verbindende draad lopen, krijg je een spanningsval over elk draadje.

Dit betekent dat elke stekkerdoos een (zeer kleine)spanningsafwijking heeft t.o.v. de voorganger in de lijn.

 

Dit spanningsverschil levert weer een stroompje op door je interlink, en hier wordt dus weer de schade aangericht (zoals dat ook is met korrekte fase aansluiten van je apparatuur)

 

 

Tuby,

Het hoeven geen losse doosjes te zijn. Maar wanneer je nu die koperstrip in je wcdoos vervangt door een steraansluiting ben je er!

 

 

In Duitsland wordt er voor dit doel een speciale Nano-amperemeter verkocht ('Audio Tools' maakt ze, DM 500,-) die je tussen je interlinks kan plaatsen. Hiermee kan je dan de stroompjes meten.

 

 

Voor de geinteresseerden heb ik een artikel uit de duitse STEREO van mei 1999, waarin beschreven staat wat het effect is van contactdozen netsnoeren en sterschakeling. Wanneer je mij je adres mailt stuur ik graag een kopietje op.

 

 

Groeten,

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...