Alva Posted 12 oktober 2001 Report Share Posted 12 oktober 2001 Geplaatst door Stefan:Hallo Paul, Er is niet een algemene regel aan te geven omdat elco's op veel verschillende manieren gebouwd zijn. Maar als ik de standaard typen beschouw, dan zit er een dielectricum in van een soort geolied papier. Afhankelijk van de afsluiting van de condensatorbehuizing en de omgevingstemperatuur drogen ze naar verloop van tijd uit. Ik heb eens een Musical Fidelity versterker gemodificeerd (vrij bekend model met een bovenplaat die zo heet werdt dat je er een ei op kan bakken) Die elco's moesten elk half jaar vervangen worden! Er zijn ook typen (bijv. Elna Cerafine en black gate) die met een droog dielecticum werken, die gaan dus veeeel langer mee. Het maakt voor de levensduur ook niet uit of het apparaat altijd onder spanning staat of niet (behalve dan vanwege de temperatuur) Altijd aan klinkt wel beter omdat je condensatoren dan goed geformeerd (gevuld)zijn. Wanneer je een app. uitschakeld ontladen de cond., bij een opstart zijn dit een van de componenten die er voor zorgen dat je apparaat op moet warmen, ze moeten nl. goed geformeerd worden. Mijn CD-speler gaat vanwege die rede nooit uit! Groeten, Sorry dat ik dit onderwerp weer eens uit de kast haal, maar heb nu pas het onderwerp ontdekt... Ik speel zelf met zo'n eibakplaat-versterker van Musical Fidelity, de A120. Heb nog geen problemen gehad met kapotte elco's (wel 1x gelijkrichter laten vervangen). Wel een vraagje, waarop ik reeds tegenstrijdige antwoorden kreeg in het verleden : verdient het aanbeveling de A120 uit te zetten met muziek aan en de volumeknop open (dit schijnt dan de elco's te laten leeglopen!??) of is het beter dit net niet op deze manier te doen (dus gewoon CD af, volume dicht en afzetten)??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 12 oktober 2001 Report Share Posted 12 oktober 2001 Geplaatst door alain: Sorry dat ik dit onderwerp weer eens uit de kast haal, maar heb nu pas het onderwerp ontdekt... Ik speel zelf met zo'n eibakplaat-versterker van Musical Fidelity, de A120. Heb nog geen problemen gehad met kapotte elco's (wel 1x gelijkrichter laten vervangen). Wel een vraagje, waarop ik reeds tegenstrijdige antwoorden kreeg in het verleden : verdient het aanbeveling de A120 uit te zetten met muziek aan en de volumeknop open (dit schijnt dan de elco's te laten leeglopen!??) of is het beter dit net niet op deze manier te doen (dus gewoon CD af, volume dicht en afzetten)??? Hallo alain, De Elco's gaan niet meteen kapot maar lopen wel achteruit in prestatie als ze uitdrogen, dat betekent dat je voeding minder goed werkt, hij doet 't nog wel maar als je uitgedroogde elco's vervangt door nieuwe hoor je duidelijk het verschil Het model dat ik bedoelde was de David van Musical Fidelity, het inwendige werd erg heet, of dat bij jou model ook zo is weet ik niet, ik ken het type niet. De uitschakelmethode heeft geen invloed op de levensduur van de elco's, of hij vol is of leeg maakt niets uit. Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts