Jump to content

Voeding X-serie van Musical Fidelity

Henk&audio
 Share

Recommended Posts

Sinds kort bezit ik de hoofdtelefoonversterker en de Dac van Musical Fidelity. Er wordt beweerd dat de aparte voeding een sterk positieve werking hebben op de geluidskwaliteit. Ik overweeg om simpelweg een 12 Volt ringkerntrafo aan te schaffen om daarmee de twee units te voeden. Heeft iemand ervaring opgedaan met het zelf bouwen van deze oplossing. Dank voor de reactie.

PS

De voeding van MF kost circa nlg 625,-; een trafo circa nlg 50,- (verschil: 10 cd-tjes)

Geplaatst door Henk&audio:

Sinds kort bezit ik de hoofdtelefoonversterker en de Dac van Musical Fidelity. Er wordt beweerd dat de aparte voeding een sterk positieve werking hebben op de geluidskwaliteit.

Hoi Henk&Audio,

Een aparte voeding heeft inderdaad een positieve werking op het gehele klankbeeld.

Veel meer detail, rust en plaatsing van de instrumenten.

Ik wens je veel succes verder met je zelfbouw project en neem de tips van Ruud in acht.

Het is gelukt! Een ringkerntrafo aangeschaft en gelijk de tip van jullie meegenomen om de aansluitpluggen te verbeteren. Resultaat: strakker en ruimtelijker. Uiteraard zijn deze bevindingen subjectief. Een A-B test heb ik niet kunnen doen. Wel heb ik de nieuwe voeding tijdens het spelen van een CD gewisseld met de originele. Het verschil is absoluut hoorbaar.

Dank voor jullie reacties.

Indien iemand van plan is om iets dergelijks te bouwen heb ik de gegevens van de gebruikte materialen beschikbaar.

groeten

Geplaatst door richard:

Die ronde tonnetjes draaien toch op 12 volt wisselspanning? Ik heb ook wel eens ergens gelezen dat een betere connector ook wonderen doet. Ik zou de trafo in zo'n aluminium kistje bouwen.

Als ik me goed herrinneren kan is het beter een stalen kastje te pakken en dat uit te leggen met koperfolie. Aluminium lijkt mij niet geschikt omdat dat in een wisselend electrisch veld magnetisch wordt en dat moet je nou net niet hebben.

Aluminium wordt toch niet magnetisch? Al gaat een magnetisch veld er wel doorheen. Volgens mij wordt staal of ijzer in een elektrisch veld wel magnetisch. Koper wordt dacht ik wel vaker gebruikt om magnetische velden af te schermen.

Richard (niet al te deskundig op dit gebied)

Geplaatst door richard:

Richard (niet al te deskundig op dit gebied)

Ik ook niet Richard, maar op school (al lang geleden) wilde ik eens een trafoafscherming maken van aluminium. De leraar raadde mij dit af, omdat dit het strooiveld bleek te versterken.

Trouwens bij de recycle-boer scheiden ze aluminium van andere metalen met een grote electromagneet die snel van polariteit wisselt. Hoezo aluminium is niet magnetisch! op die manier dus wel.

Geplaatst door sodejuu:

Ik ook niet Richard, maar op school (al lang geleden) wilde ik eens een trafoafscherming maken van aluminium. De leraar raadde mij dit af, omdat dit het strooiveld bleek te versterken.

Trouwens bij de recycle-boer scheiden ze aluminium van andere metalen met een grote electromagneet die snel van polariteit wisselt. Hoezo aluminium is niet magnetisch! op die manier dus wel.

Hallo Sodejuu,

Alluminium is niet magnetisch!!

Verwar permanent magnetisme niet met gedrag van een metaal in een electromagnetisch veld.

Alleen metalen die een bepaald percentage koolstof bezitten kunnen permanent magnetisch worden, dit zijn de ferro metalen.

Wat jij bedoeld met die recycle-boer is het volgende:

Je bedoeld een wervelsroom scheider. Dit apparaat scheidt magnetische (ferro) en niet magnetische (non-ferro) materialen.

Dit gaat als volgt: alle metalen (ferro en non-ferro) worden op een band getransporteerd

in het loopwiel aan 't eind van de band zitten twee dingen. Een magneet die alle ferro's pakt en naar beneden afvoert, en een wervelstroom spoel die alle non-ferro wegwerpt.

Ik weet niet waar die leraar van jou het over had maar; of ik begrijp jou uitleg in deze niet, of die leraar begreep het zelf niet.

Maak nooit een kast (voor audio!) van gewoon staal; omdat het met zijn magnetisch veld de electronica beinvloed.

Alu is een goede optie, Koper is beter omdat het beter geleidt (hierdoor schermt het beter af) Koper afscherming wordt veel toegepast in de hoogfrequent wereld. Ook de buizenbakken van bijvoorbeeld Audio-note hebben vaak een kopere grondplaat of chassis.

Groeten,

Hoi Stefan,

Was ik maar nooit naar school gegaan, dan was ik die leraar ook nooit tegengekomen en had nu fatsoenlijk ogende kastjes. eek.gif:D

Ik vermoed dat hij gewoon bang was dat ik teveel aluminium gebruikte, want ik heb daar toch menig 19"-behuizing van aluminium gemaakt. :P

Wat die leraar betreft; dat zou zijn redenatie wel kunnen wezen.

Je kan trouwens heel makkelijk checken of een materiaal magnetisch is. Hou er maar eens een magneetje tegen, blijftie plakken dan is het magnetisch en dus ongeschikt voor audio behuizingen.

Groeten,

Geplaatst door Stefan:

Wat die leraar betreft; dat zou zijn redenatie wel kunnen wezen.

Je kan trouwens heel makkelijk checken of een materiaal magnetisch is. Hou er maar eens een magneetje tegen, blijftie plakken dan is het magnetisch en dus ongeschikt voor audio behuizingen.

Groeten,

Beste Stefan,

Volgens bovenstaande definitie is Pritt-stift ook magnetisch!!

Groet,

Tuby cool.gif , die fijn meedenkt

Geplaatst door Stefan:

Dan is jou hoofd waarschijnlijk ook magnetisch! Probeer maar eens met die gemagnetiseerde Pritt-stift!

Beste Stefan,

Bij deze dan je kans om aan de honderdste te komen (zo haal ik je natuurlijk nooit in!):

Magnetisme? Pritt plakt en kleeft alle metalen. Is het dan remanent magnetisch of is hier een ander natuurkundige fenomeen aan de orde?

Groet,

Tuby cool.gif , die het nu niet uitmaakt wat hij post als het aantal maar omhoog gaat...

Geplaatst door sodejuu:

Hoi Stefan,

Begin een nieuwe topic, dan zit je zo aan je jubileum, Wie weet haal je mij nog bij. ;)

Dat zal niet lukken Sodejuu, ik typ te veel per posting. Dat kost veel tijd hoor?

Tevens ben ik vandaag weer begonnen met halve dagen werken, en moet ik nog een versterker afbouwen.

En intussen zit ik alweer mijn tijd te verdoen op dit Forum!!

Zeg Tuby, zullen we het maar op een ander natuurkundig fenomeen gooien? :D

groeten,

• 3 weeks later...
Geplaatst door Henk&audio:

Het is gelukt! Een ringkerntrafo aangeschaft en gelijk de tip van jullie meegenomen om de aansluitpluggen te verbeteren. Resultaat: strakker en ruimtelijker. Uiteraard zijn deze bevindingen subjectief. Een A-B test heb ik niet kunnen doen. Wel heb ik de nieuwe voeding tijdens het spelen van een CD gewisseld met de originele. Het verschil is absoluut hoorbaar.

Dank voor jullie reacties.

Indien iemand van plan is om iets dergelijks te bouwen heb ik de gegevens van de gebruikte materialen beschikbaar.

groeten

Helaas ben ik dus te laat :(.

Toch nog een tip voor toekomstige projecten.

Gebruik een oude computer voeding, erg goed voor de gelijkrichting. werkt perfect op mijn platenspeler ;)

• 4 months later...

Beste Henk,

Ik ben het hearforum een beetje aan het bijlezen en loop nu pas tegen dit onderwerp aan.

Ik heb zelf ook al eens aan een andere voeding voor mijn X-can gedacht, dus je oplossing komt mij wel van pas.

Kun je mij vertellen welk merk en type trafo en connectoren je hebt aangeschaft? En ben je nog aan het experimenteren geweest met het kastje waarin de trafo geplaatst is ( aluminium, koper, enz)?

Vriendelijke groeten,

Martin de Jong

Hallo Martin,

Ik heb de trafo in een aluminium kastje van Conrad gebouwd (het type met de ribbels). Voor de bevestiging van de trafo is een messing schroef en aluminium ring gebruikt om te voorkomen dat magnetiseerbaar metaal in de kern van de trafo is. Verder heb ik het geheel via een netfilter en de afgeschermde netkabel van Maarten aangesloten. De pluggen voor de 12V naar de tonnetjes zijn gewoon de standaard pluggen van de maat van de bestaande voedingsadapters.

Klinkt zeer goed. Ik weet niet zeker wat het meeste brengt: de nieuwe voeding of Maartens netfilter en kabel.

Groeten

Henk

Hallo allemaal,

ik heb net afgelopen week een dergelijke voeding gemaakt voor mijn x-lps phono-pre.

Klinkt goed hoor, ik heb het idee dat het geluid wat voller klinkt. Inclusief meer bas.

Let bij het bouwen in een metalen (ik heb alu gebruikt) wel even op dat je goed geisoleerde inbouwbusjes gebruikt.

Aangezien de x-cans draaien op 12 volt wisselspanning kan je bijvoorbeeld niet de volledig metalen busjes van Conrad gebruiken.

Bij deze (voor gelijkstroom) busjes is de buitenkant de nul, deze maakt dus gewoon contact met de behuizing. Niet zo handig met wisselstroom. Ik moest even langs de lokale elektrozaak voor andere exemplaren....

Als ringkern dus eentje met 2 x 12V secundaire wikkelingen. Een van 50/80 VA is voldoende waarbij 80 VA wat ruimer is als je er twee X-cans op draait.

Succes,

Matthias.