Jump to content

voorversterker ul40

AnodeDicky
 Share

Recommended Posts

schema voorversterker ul40

kan iemand mij helpen aan het schemaatje van het voortrapje wat destijds bij de " ouwe" versie van de amplimo ul40 geleverd werd?

versterking was iets van 4 dB om het geheel minder doof te maken.

dicky

Dicky,

Volgens de gegevens van Menno van der Veen is de versterking 4 maal, dus ca. 14 dB.

Dit om de 250mV input van oude apparaten voldoende te versterken voor de 700mV ingang van de UL40-S.

De voorversterker werd onder type UL40-SVV geleverd.

Al eens bij Amplimo geinformeerd?

Maarten

sander,

bedankt voor je schematuur.

we zullen aanstaand weekend ( als het blijft regenen :) ) benutten om de UL40 wat aan te passen.(terugkoppeling volgens triode dick)

Ik ben benieuwd, of je voorspelling dat de voortrap niet nodig zal blijken waar zal zijn.

je hoort nog!

Dicky.

• 1 month later...

Hallo Sander,

De tweede UL40 draait inmiddels.

Alleen het op minimale brom afregelen met de potmeters in het kathode circuit werkt niet.

Dus het minimale restbrommetje zal wel ergens anders vandaan komem ( gloeispanning)

Deze versie heeft duidelijk meer versterking en meer laag.Tevens klinkt het geheel een stuk transparanter.

Ik zal dus UL40 nr1 ook maar gaan aanpassen.

Ik ben door een opnieuw instaleren van mijn OS jouw emailadres kwijtgeraakt.Eventueel kunnen we dus de wederwaardigheden via dat medium voortzetten.

Dicky.

Geplaatst door AnodeDicky:

Hallo Sander,

De tweede UL40 draait inmiddels.

Alleen het op minimale brom afregelen met de potmeters in het kathode circuit werkt niet.

Dus het minimale restbrommetje zal wel ergens anders vandaan komem ( gloeispanning)

Deze versie heeft duidelijk meer versterking en meer laag.Tevens klinkt het geheel een stuk transparanter.

Ik zal dus UL40 nr1 ook maar gaan aanpassen.

Ik ben door een opnieuw instaleren van mijn OS jouw emailadres kwijtgeraakt.Eventueel kunnen we dus de wederwaardigheden via dat medium voortzetten.

Dicky.

Dicky,

Heb je de S2 of de S1 ge-/ver-bouwd? De S2 is bij mijn Ul40-S2 volledig stil dus brom zou niet nodig hoeven te zijn.

Maarten

Maarten

Ik denk dat het grote verschil met jullie is dat deze volgens de "spinneweb" methode gebouwd is dus zonder print!

Hij is volledig symetrisch gebouwd ( vanuit de componenten gezien dus) maar toch zit er op het rechterkanaal een rimpeltje van 2mV. en links 1 mV. Gemeten met de scoop en je wilt het misschien niet geloven maar de 1mV hoor je niet maar de 2 mV wel.Dit hangt natuurlijk ook af van de gevoeligheid van de speakers!

Ik zal de diverse afschermingen nog maar eens checken. Aan de voeding kan het bijna niet liggen want die verzorgt beide kanalen.

Beide eindbuizen trekken dezelfde stroom.

Dit is tot op de millivolt gelijk gezet met de potmeters in het kathodecircuit. Iemand nog een helder idee?

Het betreft dus de laatste versie.

Ik heb hier ook een ( niet brommende) oude versie :-)

Dicky.

Gaaf,

Heb je wel de behuizig van Amplimo gebruikt (en de print weggemieterd) of heb je alleen het schema gebruikt en er een eigen "UL-40 van" gemaakt?

In jouw geval zou ik de bedrading bekijken en evt. experimenteren met verleggen. Maar e.e.a. is moeilijk te zeggen als je niet weet hoe de design fysiek in elkaar zit.

gr,

Maarten

PS. Dus wat ik eigenlijk wilde vragen is: Heb je een foto? :rolleyes::P:D

mijn s1 is op dit moment heel stil! hij is geploft. Maarten we hebben wel eens gemailt over deze versterker en over een thorens draaitafel. Maar ik lees hier iets over het voorversterkertje heeft iemand voor mij een copietje. Bij voorbaat dank.

Dicky,

Kun je mij het schema ook emailen? Goed voor het archief :rolleyes::D:P

Heb je wel de Amplimo trafo's en Sylvana EL34 gebruikt? Hmm, wil ik toch ook eens proberen als ik uitgespreeld ben met de voorversterkers.

Dank,

Maarten

PS. Wel benieuwd naar een zelfbouw UL40.