Gitaarwerk Posted 16 januari 2003 Report Share Posted 16 januari 2003 ^^^^^^^^ de buitenmantel ^^^^^^^^ de aders de ader word gevlochten met 8 draden a 1/0,8mm de stuk en de 4 aders worden getwist hans van liempd, wijx, fireman hebben al hoop geholpen.. misschien kunnen jullie nog wat bijvoegen aan kritiek/opmeringen/verbeteringen etc etc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitaarwerk Posted 16 januari 2003 Author Report Share Posted 16 januari 2003 ook nog wat leuke dingetjes vooor de mensen die wilen bouwen waar ik nu benieuwd naar ben de duurdere straightwire en audioquest kabels maken allemaal hun kabels getwist..is dat toeval?? terwijl gevlochten vaak beter uitpakt.. verder wat anders nog : RF stoppers.. is zoiets aan te raden?? (het is ook verder wel mooi om te zien) kwa sodleer verbindingen.. is het beter om zilversoldeer te nemen of gewoon de ordinaire soldeertin?? solderen met harskern of zonder harskern (types aan te raden?) over de spades nog.. behalve WBT, wat is er nog meer? een goed alternatief.. een wbt kost veel, en er zitten veel overgangen in Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 16 januari 2003 Report Share Posted 16 januari 2003 Geplaatst door Gitaarwerk:waar ik nu benieuwd naar ben de duurdere straightwire en audioquest kabels maken allemaal hun kabels getwist..is dat toeval?? terwijl gevlochten vaak beter uitpakt.. verder wat anders nog : RF stoppers.. is zoiets aan te raden?? (het is ook verder wel mooi om te zien) kwa sodleer verbindingen.. is het beter om zilversoldeer te nemen of gewoon de ordinaire soldeertin?? solderen met harskern of zonder harskern (types aan te raden?) over de spades nog.. behalve WBT, wat is er nog meer? een goed alternatief.. een wbt kost veel, en er zitten veel overgangen in Vlechten is heel duur! (arbeid intensief) Het hoogfrequent filteren kan je versterkers tot rust brengen. De hoogfrequente signalen die opgevangen worden verstoren de terug koppeling van je versterker. Ook al is het silver gehalte is maar 4%, toch gewoon silver soldeer gebruiken. Zonder hars solderen is een ramp en vraagt om nog verontreinigendere (jezus wat een woord) stoffen. Wat die spades betreft, verguld en naar mijn idee zo zacht mogelijk (klemt veel beter). Welke? Ik kon kiezen tussen 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hero Elzinga Posted 16 januari 2003 Report Share Posted 16 januari 2003 Geplaatst door seoman:Ik kon kiezen tussen 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 16 januari 2003 Report Share Posted 16 januari 2003 Geplaatst door Hero Elzinga: Die van 3 euro gekocht (en tegen die patsers gezegd dat het die van 50 waren want het verschil is toch moeilijk te zien). Ergens op internet heb ik ooit een verhaal gelezen over het twisten versus vlechten. Eind conclusie was dat vlechten en 2 lagen tegengesteld getwist bijna hetzelfde effect hadden. De fabrikanten zullen hier wel weer hun eigen idee Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hero Elzinga Posted 16 januari 2003 Report Share Posted 16 januari 2003 Geplaatst door seoman: Het verschil tussen een boormachine en een vlechtmachine zal toch echt enorm zijn. Dat heb je niet zomaar terug betaald zeker niet als het een dure kabel wordt want die worden alleen gekocht door een paar freaks of patsers. Toegegeven dat ding lijkt niet op een boor machine. Technisch gezien is het vlechten van draden ecter niet ingwikkelder dan het netjes in elkaar twisten hiervan. Dit blijkt ook uit het feit dat vlechten al op zeer grote schaal word teogepast. Denk bijvoorbeeld eens aan telefoon en electriciteits kabels (de zogenaamde wapening) of antenne kabels (COAX constructies. Word overigens ook gebruikt voor bijvoorbeeld sleepkabels en bungee-elastiek. Ook de door Gitaarwerk gebruikte kous is gevlochten als ik het goed heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitaarwerk Posted 17 januari 2003 Author Report Share Posted 17 januari 2003 beter is als je leest dat ik het ZELF wilt gaan doen..dus waarom is vlechten dan duurder dan twisten met de hand?? verder als ik geen kabels met teflon isolatie kan vinden die per ader worden verkocht... ga ik voor een set kimber gevlochten (8/16 aderig )en dan zonder teflon. verder hoeven ze niet 3 euro te zijn, maar ook geen 50 euro de stuk.. vind tussen de 7,50 en de 15 euro per spade wel zat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wijx Posted 17 januari 2003 Report Share Posted 17 januari 2003 zulke: opbouw van kabels verkoopt elke kabelfabrikant voor weinig geld. Ik vraag me af waarom audioquest veel duurder is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitaarwerk Posted 17 januari 2003 Author Report Share Posted 17 januari 2003 audioquest zorgt goed voor zijn persooneel en huurt goeie schoonmakers in voor het bedrijf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hero Elzinga Posted 17 januari 2003 Report Share Posted 17 januari 2003 Geplaatst door Wijx:zulke: opbouw van kabels verkoopt elke kabelfabrikant voor weinig geld. Noem er dan eens 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 17 januari 2003 Report Share Posted 17 januari 2003 Audioquest is super betaalbaar en 2e hands ook nog wel te vinden. Voor zelfbouw ben je nog meer kwijt aangezien je vaak een hele rol moet kopen. (per 100m? ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 17 januari 2003 Report Share Posted 17 januari 2003 Geplaatst door Gitaarwerk: ^^^^^^^^ de buitenmantel ^^^^^^^^ de aders de ader word gevlochten met 8 draden a 1/0,8mm de stuk en de 4 aders worden getwist hans van liempd, wijx, fireman hebben al hoop geholpen.. misschien kunnen jullie nog wat bijvoegen aan kritiek/opmeringen/verbeteringen etc etc Hallo Guitarman, Enkele opmerkingen op je voorgestelde ontwerp: De voorgestelde kousmantel heeft een negatief effect op de klank; niets is het beste (mijn eigen zilveren speakerkabels hangen maagdelijk open en bloot (wel met C37 gelakt) in de kruipruimte) maar als je toch een mantel wilt gebruiken, pas dan eens katoenen kous toe. Katoen heeft een twee keer zo hoge dielectrische waarde als teflon. Te verkrijgen bij de betere fournituren winkel. Waarmee vul je de gedempte ruimte? Katoen of teflon is hier ook voor geschikt. Overigens is het veel beter om met C37 lak te dempen. De kopertape afscherming zou ik niet toepassen; het sluit je electromagnetisch veld kort, met alle klankmatige ellende van dien! Je geluid wordt er plat en suf van... Voor RF is het niet echt nodig (of je moet een instabiele eindtrap hebben, maar dan kan je beter een andere versterker nemen) het twisten of vlechten geeft voldoende afscherming. Tevens is het storingsaandeel op een speakerkabel zeer klein vanwege de grote spanningsschommelingen van het musieksignaal. Probeer ook krimpkous te vermijden, tenzij het kynar of PTFE krimpkous is. Een aderdikte van 0,8mm is mooi voor een bi-wire aansluiting op het laag tot ongeveer 800Hz daarboven is skineffect echt hoorbaar en kan je beter dunner draad gebruiken. Ik gebruik 3x0,8mm voor de woofers tot 200Hz, daarboven 0,5mm+0,35mm+0,25mm voor mid-hoog tot 35kHz. Wanneer ik 0,8mm toepas op het mid-hoog wordt de klank suf en wollig. De woofers mogen van mij nog twee extra aders van 0,8mm hebben, met 3 aders (en een kabellengte van 5,5m) komt de energie niet helemaal door. Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henno Appel Posted 17 januari 2003 Report Share Posted 17 januari 2003 De voorgestelde kousmantel heeft een negatief effect op de klank In het geval van een afgeschermde kabel maakt dat niet uit. De afscherming is het eindstation voor het elektrisch veld dus een buitenmantel voegt geen capaciteitsverhoging meer toe. Daarnaast ga je in onafgeschermde kabels dat kleine beetje toegevoegde capaciteit niet horen, en z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitaarwerk Posted 18 januari 2003 Author Report Share Posted 18 januari 2003 lets see.. het afschermen ..dat is onder de laatste mantel.. dat wil ik doen tegen inteferentie enzo.. als de kousmantel toch niet uitmaakt waarom kan ik dan het gehele spulleke niet dan nog eens goed afschermen tegen de laatste deeltjes?? als namelijk de kous amper zou gaan meewerken..zo doende zou het koperafscherming toch ook niet mee gaan werken?? de afscherming gaat met een extra draad naar de aarde.. denk maar aan het EM gebeuren met netwerk kabels (ik kan het nu helemaal mis hebben.. maar dat zijn mijn theorien... jullie mening hierover graag) verder was ik van plan al om een andere kous te nemen.. idd van katoen... de krimpkous wil ik echter zeker van PTFE nemen.. vandaag al het eerste spulleke gekocht : de wbt zilversoldeer verder wil ik em inderdaad dempen met katoen.. wellicht opgespoten... mijn vader heeft een leuke compressor staan.. dus daar kan ik prima katoen 'mee schieten' over de aantal milimeter aders.. ik heb de knoop doorgehakt kwa vlechtwerk etc.. ik heb vandaag wat zitten proberen en het lukte me niet echt..als ik ook net zo ga prutsen als met de 'echte' kabel. .dan ben ik niet goed bezig..vandaar dat ik voor de kimber kabel ga .. of weet iemand een ander soort die ook goed is?? het zijn uiteraard dan allemaal dezelfde kabels.. als ik 8 draden per ader heb he.. en dan neem ik dus bijvoorbeeld deze in het gebruik (ik gebruik dus de hele kabel voor 1 ader) http://www.kimber.com/4vs.htm zou dat goed gaan werken met het hoog en het laag?? Verder heb ik me laten vertellen dat het skineffect pas op hele hoge vermogens voorkomt.. en niet bij audio.. wat is daar op uw antwoord?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 18 januari 2003 Report Share Posted 18 januari 2003 Volgens mij doet het skineffect zich voor bij hoge frequenties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hero Elzinga Posted 18 januari 2003 Report Share Posted 18 januari 2003 Geplaatst door Henrie:Volgens mij doet het skineffect zich voor bij hoge frequenties. Het doet zich voor bij alle frequenties. Is aleen bij hogere frequenties een groter probleem dan bij lage. Het zelfde geldt ongeveer voor het vermogen. Hoger vermogen meer skineffect. Ook is het effect sterk afhankelijk van diameter en materiaal van de kabel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 22 januari 2003 Report Share Posted 22 januari 2003 Die C37 lak, is dat glimmend of mat? Nee ff serieus, heb laatst die (Zwitserse?) site bekeken en het klinkt interessant (maar vreemd). Is het in Nl te koop en wat kost het (en hoor je nu echt verschil?)? Er schijnen ook met C37 ingesmeerde speakers te bestaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 januari 2003 Report Share Posted 23 januari 2003 Het skineffect is niets anders dan dat de stroom afhankelijk van de frequentie meer aan de buitenkant van de geleider gaat lopen. Dit heeft niet met de isolatie te maken. Afhankelijk van de diameter van de geleider gaat dit pas boven een bepaalde frequentie een rol spelen. Het komt er op neer dat de effectieve weerstand van de geleider boven een bepaalde frequentie gaat toenemen. Op zich geldt het bij alle frequenties. Enegiemaatschappijen hebben er bij 50Hz ook mee te maken. Bij speakers gaat het doorgaans ver boven het hoorbare frequentiegebied een merkbare rol spelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 23 januari 2003 Report Share Posted 23 januari 2003 Geplaatst door Gitaarwerk: en dan neem ik dus bijvoorbeeld deze in het gebruik (ik gebruik dus de hele kabel voor 1 ader) http://www.kimber.com/4vs.htm zou dat goed gaan werken met het hoog en het laag?? Verder heb ik me laten vertellen dat het skineffect pas op hele hoge vermogens voorkomt.. en niet bij audio.. wat is daar op uw antwoord?? Deze kimber kabel heeft reeds een PE isolatie, het heeft geen zin om hierover nog eens teflon of katoen toe te passen, he PE bepaald nu de die-electrische waarde. Of heb ik je opzet verkeerd begrepen? Skin effect komt voor in alle wisselspanningsgeleiders, bij alle frequenties en bij alle vermogens. Het is ook hoorbaar in het midden en lage audio-frequentiegebied. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 januari 2003 Report Share Posted 23 januari 2003 Geplaatst door Stefan:...... Het is ook hoorbaar in het midden en lage audio-frequentiegebied. Beste Stefan, Voordat je deze claim maakt zul je toch eerst goed moeten weten wat het skineffect is en wat de consequenties daarvan zijn. Verschil tussen dik en dun draad en diverse kabellayouts is zeker hoorbaar. Maar om dit nu aan het skineffect toe te kennen? Niemand is in staat om dit op zich aan te tonen. Dus of het wel of niet een rol speelt kan ook niemand zeggen. Maar op grond van de theorie achter het skin-effect kun je rustig stellen dat je de invloed ervan bij laag en midden hetzelfde is als kosmische straling. (daarvan weet ook niemand het effect op het geluid van je set ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 27 januari 2003 Report Share Posted 27 januari 2003 Geplaatst door Pjotr:Beste Stefan, Voordat je deze claim maakt zul je toch eerst goed moeten weten wat het skineffect is en wat de consequenties daarvan zijn. Verschil tussen dik en dun draad en diverse kabellayouts is zeker hoorbaar. Maar om dit nu aan het skineffect toe te kennen? Niemand is in staat om dit op zich aan te tonen. Dus of het wel of niet een rol speelt kan ook niemand zeggen. Maar op grond van de theorie achter het skin-effect kun je rustig stellen dat je de invloed ervan bij laag en midden hetzelfde is als kosmische straling. (daarvan weet ook niemand het effect op het geluid van je set ) Dat ben ik niet met je eens. Er is veel theoretische kennis verkrijgbaar over het skin-effect. Dat geeft al een goede indicatie waar je moet zoeken. Ik ben al anderhalf jaar bezig met het testen van allerlei aderdikten als signaalbedrading in mijn versterkers, tussen de CD-speler en de versterker, en tussen versterker en speakers. Door uitgebreide luistertesten te doen van verschillende dikten massief zilverdraad kan je de klankmatige verschillen haarfijn ontdekken. Omdat het enige fysische verschil tussen de verschillende aders de dikte is, ben ik er wel zeker van dat het hier gaat om skin-effect! Van komische straling weet ik niets, maar wellicht ben jij daar een kenner in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitaarwerk Posted 27 januari 2003 Author Report Share Posted 27 januari 2003 PE, is geen teflon,.. hoe is die kabel dan verder? waarsc hijnlijk is die teflon toch net iets TE buiten het budget... de katoenkous is eht puur voor afwerking Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 31 januari 2003 Report Share Posted 31 januari 2003 Geplaatst door Gitaarwerk:PE, is geen teflon,.. hoe is die kabel dan verder? waarsc hijnlijk is die teflon toch net iets TE buiten het budget... de katoenkous is eht puur voor afwerking Daar kan ik je geen objectief antwoord op geven. Ik heb ze niet gehoord, maar uit ervaring weet ik dat Teflon isolatie beter klinkt dan Poly-Ethyleen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 31 januari 2003 Report Share Posted 31 januari 2003 Geplaatst door Stefan: Dat ben ik niet met je eens. Er is veel theoretische kennis verkrijgbaar over het skin-effect. Dat geeft al een goede indicatie waar je moet zoeken. Ik ben al anderhalf jaar bezig met het testen van allerlei aderdikten als signaalbedrading in mijn versterkers, tussen de CD-speler en de versterker, en tussen versterker en speakers. Door uitgebreide luistertesten te doen van verschillende dikten massief zilverdraad kan je de klankmatige verschillen haarfijn ontdekken. Omdat het enige fysische verschil tussen de verschillende aders de dikte is, ben ik er wel zeker van dat het hier gaat om skin-effect! Van komische straling weet ik niets, maar wellicht ben jij daar een kenner in Bij verschillende draaddiktes van hetzelfde materiaal denk ik eerder aan capaciteits verschil, daar is een versterker gevoelig voor. Skineffekt wordt handig gebruikt door de marketiers, want zoek dat zelf maar eens uit Greetinx Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 1 februari 2003 Report Share Posted 1 februari 2003 Geplaatst door SpeedyAndr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts