Jump to content

Afgeschermde netkabels???

TannoJ
 Share

Recommended Posts

Ik was binnenkort van plan om afgeschermde netkabels aan mijn versterkers en cd-speler te knopen alleen lees ik net op het internte dat dat alleen zin heeft als je een geaard stopcontact gebruikt. Klopt dit en heeft de upgrade dus geen zin zonder zo'n stopcontact???

Mvrgr

John :)

Het heeft wel zin, maar heel wat minder dan als je wel geaarde stopkontakten zou hebben. De clou is dat de afscherming storingen af laat vloeien via aarde. Is er geen aarde, dan kan die dus ook niet weg.

Als je ze gebruikt op een niet geaard stopkontakt, zal er hooguit wat minder troep binnenkomen.

Maar een afgeschermd netsnoer behoedt ook andere kabels (intelinks, speakerkabel) die soms noodgedwongen in de buurt van de netsnoeren liggen voor 50Hz brom.

Was voor mij de belangrijkste reden voor afschermen van de netsnoeren.

M.

PS. Zijn je apparaten wel geaard, of dubbel geisoleerd?

Maar een afgeschermd netsnoer behoedt ook andere kabels (intelinks, speakerkabel) die soms noodgedwongen in de buurt van de netsnoeren liggen voor 50Hz brom.

Was voor mij de belangrijkste reden voor afschermen van de netsnoeren.

Beste Maarten,

Een afscherming om een netsnoer is "onzichtbaar" voor laagfrequente EMI uitstraling, oftewel, het gaat er dwars doorheen. EMI kun je alleen elimineren met dik lood, Mu-metaal of h

Ha Sodejuu,

Tsja, zodra het over netkabels gaat wordt het interessant. :)

Wat ik merk is dat er best nog wel veel onduidelijkheden en meningsverschillen over het onderwerp zijn dus ik dacht "laat ik ook even mijn mening ventileren" ;)

BTW, het viel me op dat als je je 'handtekening' veranderd dat dit niet direct

Geplaatst door Henno Appel:

Ha Sodejuu,

Tsja, zodra het over netkabels gaat wordt het interessant. :)

Wat ik merk is dat er best nog wel veel onduidelijkheden en meningsverschillen over het onderwerp zijn dus ik dacht "laat ik ook even mijn mening ventileren" ;)

BTW, het viel me op dat als je je 'handtekening' veranderd dat dit niet direct

Ik heb helaas geen geaard stopcontact in de huiskamer. Ik denk dat ik dan voorlopig maar de stroomkabels laat zoals ze zijn (een geaarde stroomkabel door het hele huis leggen is ook niet wat).

Mvrgr

John

Geplaatst door JGCK:

(een geaarde stroomkabel door het hele huis leggen is ook niet wat).

Mvrgr

John

Hoezo door het hele huis leggen confused.gif . Heb je in de buurt geen waterleiding lopen? Meestal wordt daar ook aarde aangesloten en hoef je alleen maar een draad van WCD naar leiding te leggen. Waarschijnlijk kan het ook op de verwarming.

Hoezo door het hele huis leggen . Heb je in de buurt geen waterleiding lopen? Meestal wordt daar ook aarde aangesloten en hoef je alleen maar een draad van WCD naar leiding te leggen. Waarschijnlijk kan het ook op de verwarming.

Oh oh gaan we weer.

Als je je audio wil afschermen prima maar ga geen geaard stopkontakt maken mbv de waterleiding.

groeten simon

FF een groen/geel-kabeltje doortrekken en klaar is Henkie...

Dat lijkt er meer op!! Vooral dat groen/geel is fijn voor de volgende bewoner!

Sorry dat ik hier weer over zeik maar je wil niet weten hoeveel huizen er affikken door geklooi met elektriciteit.

grtn Simon

Geplaatst door Ome Henk:

In de huiskamer hoeft ook niet, want dat HAD ik ook niet. Via 1 van de centrale contactdozen (in dit geval die van in de hal) ging er een verder naar een ander verzamelpunt in het midden van het plafond van de woonkamer. Van daaruit worden de wandcontactdozen in de woonkamer voorzien. FF een groen/geel-kabeltje doortrekken en klaar is Henkie...

En ik zeg maar zo: Als ik het kan, kun jij het ook! cool.gif

En dit is inderdaad de nette manier ;)

Desnoods aard je maar een wandcontactdoos in je huiskamer(zorg er dan wel voor dat dit de wandcontactdoos is waar je audio installatie op zit). Dan hoef je niet overal in huis te gaan zitten klooien met electriciteit. Of je moet even iemand vinden die een aantal jaartjes elektro heeft gedaan er er dus wat verstand van heeft.

Ik heb vorige ook mijn kamer(slaapkamer) geaard. Deze lag alleen vlak bij de badkamer, dus een kabeltje doortrekken was zo gepiept.

Mocht je wat advies nodig hebben, er zijn vast wel wat elektro mannetjes hier op het forum(zoals, ik), die je willen helpen.

groet,

Rienk.

Guest Huub Derkx
Geplaatst door Maarten:

Dit is inderdaad waar. Ook bij mij het geval. Verder aleen maar minimale voordelen bij mij, qua geluidsverbetering van cd en versterker.

Groetjes,

Hubertinus

PS. Zijn je apparaten wel geaard, of dubbel geisoleerd?

Geplaatst door Ome Henk:

FF een groen/geel-kabeltje doortrekken en klaar is Henkie...

En ik zeg maar zo: Als ik het kan, kun jij het ook! cool.gif

Wanneer de installatie een beetje uitgebreid is in de woonkamer met meerdere lichtpunten etc. dan kan dat ff een draadje trekken nog wel eens ff flink gaan tegenvallen. In het ergste geval moet je (eerst de spanning eraf) alles aan de andere kant loshalen en terugtrekken alvorens je de trekveer er doorheen krijgt om alles incl. nieuwe draad er weer doorheen te trekken.