Jump to content

Zelfbouw buizenversterker UL40-S2 Ontwerp Menno van der Veen

Sander
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Jitze:

Inderdaad de Jensen koppel c's geven een belangrijke verbetering, vervang ook de elco's in de voeding eens, je zult achterover slaan.

Modificatie naar KT66 of KT 88 is een volgende stap voorwaarts.

Wil je het echter heel erg mooi doen bouw 'm dan eens zoals TriodeDick op z'n site laat zien met echte triodes...............

Groet Jitze,

die denkt dat buizen echt wel langer dan 4000 uur binnen hun specificaties blijven draaien. :rolleyes:

Eindpitten moeten wel 5000 branduren kunnen halen, voorversterkerpitten kunnen het dubbele aan.

Het is belangrijk om de dissipatie in de gaten te houden, als je buis op een te hoog vermogen staat te spelen (hiermee bedoel ik ook de klasse A ruststroominstelling) kost dat branduren.

Tweede voorwaarde is dat de gloeispanning absoluut niet boven de specs mag staan, hierdoor wordt de levensduur ook bekort; het klinkt trouwens ook slechter! Klankmatig het mooiste is om de gloeispanning net een paar tiende onder de spec. spanning in te stellen.

groeten,

Geplaatst door sodejuu:

Volgens mij meent Jitze dat Golden Dragon niet de beste buizen heeft, maar ik kan me vergissen. confused.gif

Vandaar ook dat die EL34's een stuk beter klonken!

Ik ben er nl. van overtuigd dat met KT66/88 mooier resultaat te behalen moet zijn...

En Haudio; Die Golden Dragons zullen dan ook niet bepaald de duurste zijn... (met mijn complimenten voor je gevatheid!! :D)

Groet,

Tuby cool.gif

Geplaatst door Stefan:

Eindpitten moeten wel 5000 branduren kunnen halen, voorversterkerpitten kunnen het dubbele aan.

Het is belangrijk om de dissipatie in de gaten te houden, als je buis op een te hoog vermogen staat te spelen (hiermee bedoel ik ook de klasse A ruststroominstelling) kost dat branduren.

Tweede voorwaarde is dat de gloeispanning absoluut niet boven de specs mag staan, hierdoor wordt de levensduur ook bekort; het klinkt trouwens ook slechter! Klankmatig het mooiste is om de gloeispanning net een paar tiende onder de spec. spanning in te stellen.

groeten,

Mooie theorie, Stefan,

Maar ik breng mijn versterker altijd weg als er nieuwe buizen in moeten. Vanwege het afstellen (balansversterker). Dat betekent dat ik blind moet vertrouwen op wat er in de winkel wordt gedaan. Wel met garantie, dus het is niet helemaal een zwart gat waar ik inspring... ;)

Mijn ervaring is dat eindpitten wat korter dan 5000 uren meegaan, terwijl de voorpitten wat langer dan 10000 uren blijven zitten. Komt dat door het merk, of is het puur een afstelkwestie?

Groet,

Tuby cool.gif

Tuby,

nou vwb de prijs.........

De importeur van Golden Dragon heeft nogal wat marketinginspanningen geleverd en de buizen voor droevig veel geld verkocht.....

Overigens zowel de kwaliteit van de buis als de manier waarop wordt ingesteld zijn van belang voor de levensduur.

Groet Jitze,

Sodeju en Haudio hebben reeds voldoende tekstverklaring geleverd ? :D:D;)

Geplaatst door Tuby:

Mooie theorie, Stefan,

Maar ik breng mijn versterker altijd weg als er nieuwe buizen in moeten. Vanwege het afstellen (balansversterker). Dat betekent dat ik blind moet vertrouwen op wat er in de winkel wordt gedaan. Wel met garantie, dus het is niet helemaal een zwart gat waar ik inspring... ;)

Mijn ervaring is dat eindpitten wat korter dan 5000 uren meegaan, terwijl de voorpitten wat langer dan 10000 uren blijven zitten. Komt dat door het merk, of is het puur een afstelkwestie?

Groet,

Tuby cool.gif

Ik was bij mijn vorige posting nog een belangrijke buizenkiller vergeten: Aanschakalen van de versterker zonder voorgloeien!

Ja je leest het goed; het moet, net als bij een diesel, voorgegloeid worden!

Wanneer je de hoogspanning op een koude buis zet loopt hij eneorm op omdat er nog geen stroom door de buis loopt, een koude kathode emitteert namelijk nog geen electronen.

Dit betekend dat de hoogspanning tot wel 50% hoger dan nominaal kan oplopen, hiermee maak je niet alleen buizen kapot maar ook condensatoren als die daardoor boven hun max. spanning komen te staan.

Het feit dat voorbuizen langer meegaan komt alleen omdat ze bijna nooit op hun max. specs ingesteld worden, dit is ook niet nodig.

Eindbuizen die hoger ingesteld worden leveren meer vermogen (en meer vervorming) daarom staan ze vaak hoog ingesteld.

Mocht je het nog redden op 5 okt. dan kan je misschien je versterker meebrengen, kijk ik even na of je ze niet verstookt!

Groeten,

Sander........

mijn UL40s is omgebouwd naar eindbak, omdat de ingangsprint, entrees en schakelaar van een bedroevende kwaliteit zijn.

Heb een Beard van de schroothoop gered en ervoor gehangen, het geheel wordt nu iets verder uitgestuurd en maakt derhalve veel gemakkelijker muziek......

Dit ondanks m'n 96dB speakertjes.

NB ook Amplimo levert een extra - voor - versterkertrapje voor de UL40s...........

Groet Jitze :):)

Oezo, Stefan ?

Zie niet hoe ik hiermee iemand aan het "afzeiken" ben .............

Ze zijn me alleen maar voorgeweest met reageren, hoef ik zelf niets meer aan toetevoegen toch ?

Groet Jitze confused.gif

Geplaatst door Jitze:

Oezo, Stefan ?

Zie niet hoe ik hiermee iemand aan het "afzeiken" ben .............

Ze zijn me alleen maar voorgeweest met reageren, hoef ik zelf niets meer aan toetevoegen toch ?

Groet Jitze confused.gif

Dit heb ik ook niet als zodanig ervaren ;) Het was eerder een bevestiging van wat ik al vermoedde :)

P.S.: Afzeiken kan ik mezelf veel beter :P:D

Fijn...Sodejuu,

en Haudio zou die ook beter............?

Overigens hoop ik dat dit soort zaken hier inderdaad niet gaan voorkomen, op Hifi.nl genoeg van dit soort gezeur gezien........

Groet Jitze :D:D:D

Hallo Jize,

Tis dat er een vraagteken achter staat, als het een uitroepteken was geweest hadden ze zich beledigd mogen voelen :D

Nu ik elders op het forum een foto met de meeste die-hard forummers gezien heb ben ik ervan overtuigd dat zij zich niet beledigd voelen!

Vooral Sodejuu heeft een hoge knuffelfactor :D;):D

Groeten,

Stefan

ps. ik hoop dat je niet beledigd bent Sodejuu ;)

Laten we hier gewoon gezellig tegen elkaar kunnen zeuren, zonder gehakketak over punten, komma's en uitroeptekens ???????

Lijkt me zeer aangenaam, vete's vechten we vervolgens op de een of andere meeting wel uit, althans als we er op dit forum niet meer uitkomen..........

Lijkt me niet voor de hand liggend gezien de wijze waarop hier metelkander wordt omgegaan..........

Garoet,

Jitze :Dmad.gif:D

Overigens hebben alle punten, komma's en uitroeptekens ????????? absoluut een functie.

Zeg Sodejuu!

misschien kan je mee doen aan Big Brother, ze kunnen vast wel een nieuwe knuffelaar gebruiken, nu ze het "The Battle" noemen :D:P:D

En laten we de "vete" bij mij thuis uitvechten, kunnen we achteraf nog een borreltje er op nemen ;)

Geplaatst door Stefan:

Zeg Sodejuu!

misschien kan je mee doen aan Big Brother, ze kunnen vast wel een nieuwe knuffelaar gebruiken, nu ze het "The Battle" noemen :D:P:D

En laten we de "vete" bij mij thuis uitvechten, kunnen we achteraf nog een borreltje er op nemen ;)

Zoals je reeds gemerkt heb ben ik goed in het verbale gebattle. Ik kan ook heel hard. Mijn Bryston heeft vaak moeite mij te overstemmen. Ik ben echter geen fan van al die "reality"-soaps. Wat is hier nou reality aan confused.gif ?

Die "vete" in Utrecht zie ik met graagte tegemoet, vooral als we daarna weer op onze vriendschap kunnen drinken :D:rolleyes:

Zelf zou ik modificeren, omdat als je een andere fabrieksversterker koopt in meer of mindere mate ook tegen het verschijnsel aanloopt dat er binnen een bepaald budget gebouwd moet worden...........

Gezien het plaatje van de nieuwe UL40 lijkt het me mogelijk hard-wired te bouwen, vraag de versterker eens op proef en je kunt het beter beoordelen.

Voor de koppel C's is het misschien een goed idee papier in olie bijv. de CopperFoil van Jensen te gebruiken, ben ik zeer over te spreken.

Overigens zijn er inmiddels zo vreselijk veel manieren gepubliceerd om van een UL40 een betere versterker te maken dat het een prachtig speel object is geworden.

Groet Jitze :rolleyes:

Sander,

Audin cap kan, maar ze hebben meer effect in de voeding, jitze noemt mijn favoriet koppel C (als ik geen interstage gebruik :D) deze doet het altijd goed, bij voorkeur in koperfolie.

10K is erg laag voor een potmeter in de buizenwereld, dit is een gangbare waarde voor transistoren maar bij buizen moet je echt meer in de richting van 100K denken.

Ook aangesloten apparatuur kan door een lage ingangsimpedantie fut te kort komen

Audio Innovations is niet mijn keuze, als je zelf kan bouwen ben je beter af! :rolleyes:

Groeten,

Leuk dat je met een bouwpakket zo ver kan komen. Ik ben zelf helemaal niet thuis op buizen, maar ik wil wel graag een versterker gaan bouwen. De buizenversterkers die ik heb gehoord klinken nl. prima.

Naast Amplimo kwam ik ook een aantal bouwpakketten bij Rik Stoet tegen. Zijn deze bouwpakketten kwalitatief vergelijkbaar met de amplimo UL40 of volledig anders (klank)?

Heeft er iemand links naar zelfbouw buizen phono voorversterkers?

dank,

Maarten