Jitze Posted 5 oktober 2001 Report Share Posted 5 oktober 2001 Al gedaan dus...... Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 5 oktober 2001 Report Share Posted 5 oktober 2001 Geplaatst door Stefan:Stoet bouwkits gehoord die een UL40 platspeelden ! Ik ga zeker luisteren, maar dat moet even wachten tot ik weer in den Haag kom. Maarruh, welke bouwkits van Stoet bedoel je? dank, Maarten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 6 oktober 2001 Report Share Posted 6 oktober 2001 Ga nou maar eens luisteren, dan mag jij me vertellen welke je het mooist vind Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 19 oktober 2001 Report Share Posted 19 oktober 2001 Mooi verhaal, kan ik geheel onderschrijven. Om iets meer vermogen te verwerven is het best zinvol toch een andere buis te pakken, de KT 88 geeft dit namelijk, terwijl je er een mooier, completer geluid bij krijgt, meer detail in hoog en midden en een krachtiger - sneller - laag. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 20 oktober 2001 Report Share Posted 20 oktober 2001 geplaatst door Sander: In de stand ultra lineair gaat de dynamiek er een stap op vooruit, logisch ook want het vermogen is ineens 2x zo hoog. Wat je dan echter wel begint te merken is dat de dempingsfactor echter 2x lager wordt. Nou ja merken, het laag klinkt anders, en dat wil niet zeggen slechter. Het hangt een beetje van de combinatie met je speakers af wat je mooier vindt klinken. Ook het klankkarakter van het midden en het hoog wordt anders: sneller/dynamischer maar ook iets feller/helderder van aard. Daarnaast wordt de definitie en plaatsing ten opzichte van triode net wat minder, maar zeker niet slecht. Als ik zou moeten kiezen dan is de vraag triode of ultra-linear voor mij nog niet beantwoord. Het is een beetje afhankelijk van de cd's waar je naar luistert... Mooie verklaring Sander, Wat betreft het klankkarakter in midden/hoog; dat felle komt hoogstwaarschijnlijk door derde harmonische vervorming. Als je wat langer luistert is het niet onwaarschijnlijk dat je de triode stand meer gaat waarderen. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je speakers het redden met het gekrompen vermogen. Het verbaast me niets dat hij zo goed uit de vergelijking komt met AR. Ben je ook al eens bij Stoet geweest? Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 21 oktober 2001 Report Share Posted 21 oktober 2001 Geplaatst door Sander:, maar als ze even gedateerd klinken als dat ze er uit zien is het voor mij niet interessant. Sander Over vooroordelen gesproken!! !! Dit is nog erger dan klakkeloos advies van een forummer over te nemen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 21 oktober 2001 Report Share Posted 21 oktober 2001 Beste Stefan, Heb jij toevallig ( ) Stoet-ware thuis staan dat je zo fel reageert? Groet, Michel , die graag een knuppel in het hoenderhok gooit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 21 oktober 2001 Report Share Posted 21 oktober 2001 Geplaatst door Michel:Beste Stefan, Groet, Michel , die graag een knuppel in het hoenderhok gooit Dit is eerder een balk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 21 oktober 2001 Report Share Posted 21 oktober 2001 Geplaatst door sodejuu: Dit is eerder een balk Een holle of een massieve? Groet, Michel , en dat was er weer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 25 oktober 2001 Report Share Posted 25 oktober 2001 Geplaatst door Michel:Beste Stefan, Heb jij toevallig ( ) Stoet-ware thuis staan dat je zo fel reageert? Groet, Michel , die graag een knuppel in het hoenderhok gooit Niet meer! Onderhand is alleen het shassis nog van Stoet, de rest is allemaal vervangen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 25 oktober 2001 Report Share Posted 25 oktober 2001 Geplaatst door Sander:And by the way.. Als je iets quote moet je het ook helemaal doen; er stond namelijk voor dat ik over de geluidskwaliteit niet kon oordelen omdat ik ze nog niet eerder heb gehoord... Sander Niet bevooroordeeld forummer Als ik dat bij de quote had gezet kon ik natuurlijk niet zo reageren Zonder gekheid; de Stoetkits hebben inderdaad een kastje dat erg eenvoudig is, maar dat is ook hun uitgangspunt; als je zelf bouwt kan je een kast maken zo mooi als je zelf wilt, wanneer je daar geen behoefte aan hebt laat je het zoals het is, daar hoef je dan natuurlijk ook niet voor te betalen Dit geldt natuurlijk ook voor de componenten, je kan het met modificatie, zo gek maken als je zelf wilt! Alleen; sommige mensen draaien helemaal door (zie review op Audiopauls site ) Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 25 oktober 2001 Report Share Posted 25 oktober 2001 Overigens ben ik van mening dat je met triodes, 300B in stoetkit, betere resultaten haalt als met pentodes; EL34 bij Menno. Single Ended geeft ook een natuurlijker geluid dan balans. Nadeel van 300b is vermogen van 8watt; je hebt wel een speaker nodig die goed matcht! Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 1 november 2001 Report Share Posted 1 november 2001 6550, KT88, EL34! Tis mij allemaal om 't even, ze hebben een te hoge versterkingsfactor en te veel roosters (of side getters, hoe ze ook mogen heten) Naar mijn mening is Triode the way to go! Wat betreft die Menno trafo's; ze schijnen tegenwoordig erg goed te zijn, Triode dick is er ook erg over te spreken. Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 3 november 2001 Report Share Posted 3 november 2001 Geplaatst door Stefan:6550, KT88, EL34! Wat betreft die Menno trafo's; ze schijnen tegenwoordig erg goed te zijn, Triode dick is er ook erg over te spreken. Groeten, Beste Stefan, Zou het dan toch nog goed komen? Groet, Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 6 november 2001 Report Share Posted 6 november 2001 Geplaatst door Michel: Beste Stefan, Zou het dan toch nog goed komen? Groet, Michel Wat bedoel je daarmee???? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 10 november 2001 Report Share Posted 10 november 2001 Hoi, Afgelopen weekend (en maandag) heb ik zelf de UL40-S2 gebouwd. En ondertussen heb ik hem een kleine week in m'n studeerkamer aanstaan en zijn de buizen nog aan het "inlopen", maar omdat ze de hele week al aanstaan is dat zolangzamerhand gebeurd. Lees op mijn platenspeler.com pagina in detail over het project. Ik heb de UL40 in UltraLineair gebouwd, maar ga in een later stadium vast ook nog luisteren hoe hij klinkt in Triode stand. De UL40 is echt door bijna iedereen te bouwen omdat er een duidelijke handleiding bij wordt geleverd. Je krijgt er ook direkt meer inzicht in buizenschakelingen door. Ik heb geen direkt vergelijk met andere buizenversterkers op mijn installatie, maar in de vergelijking met de meeste in mijn huis aanwezige transistors doet hij het goed en krijg je meer ruimtelijkheid in het geluidsbeeld. Ik ben al bezig materiaal te verzamelen voor een phono voorversterker.... gr, Maarten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 10 november 2001 Report Share Posted 10 november 2001 Geplaatst door Stefan: Wat bedoel je daarmee???? ...Dat -in tegenstelling tot wat een hoop buizenliefhebbers vinden en denken- er schitterende versterkers te bouwen zijn met 1 2/5 triodes als de EL34 , en dat ik inmiddels meerdere malen heb meegemaakt dat doorgewinterde triodofielen een beetje stil werden van wat mijn low-budget versterkertje kan... Groet, Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 10 november 2001 Report Share Posted 10 november 2001 Geplaatst door Maarten:Hoi, Afgelopen weekend (en maandag) heb ik zelf de UL40-S2 gebouwd. En ondertussen heb ik hem een kleine week in m'n studeerkamer aanstaan en zijn de buizen nog aan het "inlopen", maar omdat ze de hele week al aanstaan is dat zolangzamerhand gebeurd. Lees op mijn platenspeler.com pagina in detail over het project. Ik heb de UL40 in UltraLineair gebouwd, maar ga in een later stadium vast ook nog luisteren hoe hij klinkt in Triode stand. De UL40 is echt door bijna iedereen te bouwen omdat er een duidelijke handleiding bij wordt geleverd. Je krijgt er ook direkt meer inzicht in buizenschakelingen door. Ik heb geen direkt vergelijk met andere buizenversterkers op mijn installatie, maar in de vergelijking met de meeste in mijn huis aanwezige transistors doet hij het goed en krijg je meer ruimtelijkheid in het geluidsbeeld. Ik ben al bezig materiaal te verzamelen voor een phono voorversterker.... gr, Maarten Hoi, Maarten Ik had je verhaal al gelezen en ik moet zeggen dat het aanlokkelijk wordt om zelf ook weer eens eens soldeerbout ter hand te nemen! Zal ik eerst weer eens wat moeten gaan oefenen, want als ICT'er ben ik het nobele en oorspronkelijke electronica-vak welhaast verleerd! Komt de versterker in de woonkamer te staan of hou je 'm boven? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Posted 10 november 2001 Report Share Posted 10 november 2001 Geplaatst door Maarten:Hoi, ...hoe hij klinkt in Triode stand. gr, Maarten Dan zal ik alvast een tipje van de sluier oplichten; SUPER!! N.B. Complimenten voor je zeer profi-ogende site! Groet, Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 10 november 2001 Report Share Posted 10 november 2001 Geplaatst door Michel: Dan zal ik alvast een tipje van de sluier oplichten; SUPER!! N.B. Complimenten voor je zeer profi-ogende site! Groet, Michel Michel, Dank voor je compliment Ik denk zelf dat het nog beter moet kunnen (ben al op html aan het studeren). De triode modificatie ga zeker eens proberen, maar e.e.a. kan even duren want ik vind hem zo ook al zo mooi. Eerst komt de phono pre denk ik, daarna ga ik het totaalbeeld evalueren en evt. aanpassen. gr, M. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 11 november 2001 Report Share Posted 11 november 2001 Geplaatst door Sander:Dag Maarten! Wat betreft de phono pre-pre: daar wordt door amplimo op dit moment nog aan gewerkt, is mij verteld toen ik 'm helaas weer terug moest brengen. Nog even geduld hebben dus. Als de in ontwikkeling zijnde voorversterker qua prijs/kwaliteitverhouding net zo goed klinkt als de UL40-s2 zou ik er zeker op wachten! Volgens Amplimo kan dat nog gemakkelijk een half jaar duren. Zover rijkt m'n geduld normaliter niet Voor de geinteresseerden: ik heb uiteindelijk een kopie van de homestudio kunnen bemachtigen waarin de ul40-s getest wordt. Indien interesse dan hoor ik het wel. Kun je je eigen waarneming over de ul40-s bevestigd zien. Ik ben geinteresseerd Even een vraagje: hoe heb je de ul40-s2 gebouwd: gewoon het bouwpakket of ook nog modificaties dooorgevoerd? gegroet, Sander Sander, kijk even op m'n homepage onder DIY, staat het gehele bouwproces beschreven. Maarten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 11 november 2001 Report Share Posted 11 november 2001 Hallo Maarten, Gefeliciteerd met je (eerste?) buizenversterker, deze zal je Marantz finaal wegspelen! Ik heb nog een goede upgrade tip (naast het in triode schakelen natuurlijk)Vervang de potmeter t.z.t. eens door een stappenschakelaar (bijvoorbeeld een DACT) dit is nu echt de bottleneck. Veel luisterplezier! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 20 november 2001 Report Share Posted 20 november 2001 Deze week het laatste pijnpuntje uit m'n UL40s verwijderd, een kanaal vertoonde een hardnekkige brom, bleek veroorzaakt door niet zulk denderend goed contact in een buisvoet, de oorspronkelijke kunststofvoetjes vervangen door porselein/zilver, welk een opluchting......oftewel hoeveel meer lucht en rust...... Stefan's tip hiervoor is een absolute aanrader, uitgaande van de oude UL zou ik echter ook even naar inputschakelaar/print/connectoren kijken is ook veel winst te behalen......... Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maarten Posted 23 november 2001 Report Share Posted 23 november 2001 Geplaatst door Jitze:Deze week het laatste pijnpuntje uit m'n UL40s verwijderd, een kanaal vertoonde een hardnekkige brom, bleek veroorzaakt door niet zulk denderend goed contact in een buisvoet, de oorspronkelijke kunststofvoetjes vervangen door porselein/zilver, welk een opluchting......oftewel hoeveel meer lucht en rust...... Stefan's tip hiervoor is een absolute aanrader, uitgaande van de oude UL zou ik echter ook even naar inputschakelaar/print/connectoren kijken is ook veel winst te behalen......... Groet Jitze Dat hebben ze dan inderdaad bij de UL40-S2 al iets beter aangepakt. De Ul40-S2 is standaard voorzien van keramische buisvoeten. Ook de kwaliteit van de ingangsschakelaar lijkt prima. Misschien dat ik later de ALPS nog eens ga vervangen door een stappenschakelaar (weerstandjes) maar voorlopig ben ik erg tevreden over de kwaliteit van de materialen in de laatste kit. Maarten Ps. Binnenkort verwacht ik wel een paar Alu foil PIO's, ben beniewd of dat nog wat toevoegt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 27 november 2001 Report Share Posted 27 november 2001 Hallo Maarten, welke waarde heeft de ALPS in de nieuwe UL ? in de oude was dit 10K, deze waarde was echt veel te laag, 50K gaf een grote verbetering. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts